Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 829
Hei
Har startet å lese meg opp på Objective C, men synes det meste av stoffet er for folk som kan et eller flere programerings språk fra før, derfor lurer jeg på om jeg burde lære meg et annet språk før jeg lærer meg Objective C, og eventuelt hvilket? Det jeg ønsker er å programere for apple sine platformer, men vil også kunne litt generell programering, lurer derfor på om java kan være et lurt språk å lære først? Siden det er Objetive C som er det språket som jeg har tenkt å bruke mest kan de jo være lurt å lære seg et språk som er bygd opp ganske likt?
Hvis noen har noen tips er det bare å komme med de, alle svar motakes med takk
Hvilken bok er det du leser?

Hvis det er tutorials du bruker for å lære deg språket er det sannsynligvis der problemet ligger. Det ligger ingenting i veien for å starte rett på Objective C hvis det er det du ønsker.
Prøv heller å finne noe som går rett på Objective-C men er fokusert på nybegynnere. Om målet ditt er å lære å programmere, og du vet det er Appleprodukter du skal satse på: så start med Objective-C. Det språket funker helt greit som førstespråk.

Du kan prøve å se gjennom denne: http://mobile.tutsplus.com/tutorials...ctive-c-day-1/

Ser og at denne boken får gode reviews: http://www.amazon.com/Programming-Ob...ve+c+beginners
(Det meste annet jeg fant så ut til at folk skrev hele tiden at det var for vanskelig å henge med - men denne fikk nesten bare positiv omtale og det står den skal fungere fint for nybegynnere)

Edit: Så over tutorialen, den gikk jo alt for fort frem og forklarte ting veldig lite. Så anbefaler heller å kjøpe boka.
Sist endret av etse; 1. august 2013 kl. 18:44.
leser ingen bok akurat nå, leser en del fra apple sine sider. kom over denne her for å lære java. syntes den virket veldig bra, noen som vet om det fines noe lignende for Objective C? Hvor man lærer de enkle delene av språket nesten som et spill?
Sist endret av nissefreak; 1. august 2013 kl. 18:58.
Sitat av nissefreak Vis innlegg
leser ingen bok akurat nå, leser en del fra apple sine sider. kom over denne her for å lære java. syntes den virket veldig bra, noen som vet om det fines noe lignende for Objective C? Hvor man lærer de enkle delene av språket nesten som et spill?
Vis hele sitatet...
Det er ikke Java, men Javascript, to forskjellige språk.

I øyeblikket sitter jeg å lærer meg Java på denne siden. Har såvidt litt erfaring med programmering i Actionscript 3.0, og målet er å kunne utvikle en app. I motsetning til deg så sikter jeg på android plattformen og Java.

Edit: http://www.programr.com/ så bra ut, skal testes. Noen med erfaring derifra?
Om du vil begynne med noe annet før Obj-c så ville jeg gått for Python.
Det er veldig greit å komme i gang med, og du vil få mye nytte av
å lære deg litt mer om tankegangen bak programmering.

Når det kommer til Obj-C for utvikling til iOS vil jeg absolutt
anbefale å se på Ray Wenderlich sine sider. Der er mange tutorials
som er veldig gode, fra helt nybegynner til avansert.

Lykke til