Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2381
Lurer på hvor lang tid det tar og lære java slik at man kan bruke det til og lage ting som mods til minecraft eller noe slikt?

PS: Er helt newbie på programmering..
Jeg brukte 1 time på å lage en Bukkit plugin, uten å ha rørt java tidligere. Har en del programmerings erfaring fra før tho. Men det tar ikke så veldig lang tid vil jeg tro, bare sett deg ned å les en java bok, så kan du sikkert greie å lage en enkel plugin etter et par dager
Alt avhenger av interessen din. Setter du deg virkelig inn i det og vil lære kan du klare det veldig fort, det er viktig å ikke gi opp. Liten pekepinn: 2mnd-6mnd?
Sist endret av pyth0n; 23. juli 2011 kl. 13:48.
Trådstarter
Okei, noen bøker og anbefale for en total newbie?
Jeg vil også läre meg java, etc! Noen som vet om noen bra tutorials eller lignende?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Selve det essensielle kan du lære innefor kort tid. Da snakker jeg om selve språket og de eventuelle rammeverkene du måtte jobbe med. Er du samtidig god til å forstå og se arkitektur så kan du selvfølgelig nå langt. Jeg har programmert både i plan som omhandler private prosjekter og "ledende roller" innen business i over en periode over 15 år. Hva Notch har gjort, er intet mindre enn et godt stykke arbeid.

Hva jeg kan si vedrørende Minecraft er at det tilsynelatende er et relativt enkelt sandbox-konsept. Hvorvidt du er i stand til å skape noe lignende er en helt annen sak, og har ingenting med programmeringsevnene å gjøre. Det Notch har utvilket er unikt, og en god idé

Men den tekniske implementasjonen er sikkert diskutabel i flere ledd, på samme måte som mange av hans løsninger sikkert hadde vært fascinerende for resten av oss utviklingsfolk.

Teknisk sett? Lær deg språket, socket, delt minne og grafikk. Så er du langt på vei, men veien er nok dessverre rimelig lang. Det finnes imidlertid løsninger rundt dette, du kan se på en del av de ekisisterende game-enginene som eksisterer både i både open source og lukkede løsninger. Et par eksempler jeg kan ta fra toppen av mitt hode er noe du kan finne på Garagegames og Unity.

Spill- og programutvikling er mye mye mer enn å bare skrive kode.
Trådstarter
Okei, men kan jeg lage mods til Minecraft uten noe mye problem?

Anyone: noen bøker for java?
Kjenner en kis som begynte å studere java på uio, det tok et halvt år for han å gå dritt lei, han skjønte ingenting, han bare satt og leste i bøker om java hele tiden, konstant. Han trodde at en gang kom han til å komme over en setning som fikk han til å forstå alt han leste.

Det gjorde han aldri.
En vakker dag klarer han nok å knytte nostalgi til den tiden også.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Kjenner en kis som begynte å studere java på uio, det tok et halvt år for han å gå dritt lei, han skjønte ingenting, han bare satt og leste i bøker om java hele tiden, konstant. Han trodde at en gang kom han til å komme over en setning som fikk han til å forstå alt han leste.

Det gjorde han aldri.
En vakker dag klarer han nok å knytte nostalgi til den tiden også.
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg kunne skrevet veldig mye om akkurat dette temaet, som tidligere universitetsansvarlig for å lære opp en del studenter i Java, men skal prøve å holde meg kort.

En del personer har en veldig metodologisk og algoritmisk fremgangsmåte når de skal løse et problem. For å banalisere, så kan man sammenligne det med å steke et egg. Ta ut steikepanna fra skapet, sett den på panna, skru på varmen. Åpne kjøleskapet, ta ut et egg, lukk kjøleskapet, knus egget over panna og flytt plata/skru av varmen når det har gått et minutts tid. Hvis de da neste gang kommer til komfyren og steikepanna ligger opp-ned på kjøkkenbenken, da blir de helt fortvilt og begynner å lete etter måter å flytte den tilbake i skapet igjen så de kan følge algoritmen sin.

Banalt som det er, så er dette tankegangen mange følger når de prøver å lære seg programmering. Sortere en liste med 10 tall sier du? Da må jeg finne "koden" som sorterer lister med nøyaktig 10 tall. Når jeg da kommer bort og forteller at "Hvis du skriver "i<liste.length()" i stedet for "i<10" i for-løkken din, så fungerer det på lister av alle lengder!" da går det bare ikke opp for dem. De har rett og slett ikke lært den abstrakte tankegangen som er nødvendig å sitte med for å faktisk *skjønne* programmering. Enhver idiot kan klippe og lime seg til en løsning ved å finne "den rette koden" til problemet er løst, men kun de som skjønner hva språket har å by på klarer å løse det *bra*. (Dette er gitt at de faktisk forsøker å bruke for/while i det hele tatt, og ikke har begynt med en lang if/elseif/... som sorterer alle forskjellige lister ved å returnere den ferdig sorterte listen uten å sortere den originale. Smart, sant?!)

For enkelte personer så tar dette litt lengre tid å venne seg til enn for andre, men det viser seg at med én gang de skjønner tankegangen som skal til så slutter de nesten å stille spørsmål. De bare fikser ting selv og spør om løsningen deres er lur, og så kan jeg komme med tips og optimaliseringer. De lærer seg "koder" og gjenbruker dem. De lager omelett ved å gjenbruke deler av egg-algoritmen. De programmerer.
Sist endret av Dyret; 23. juli 2011 kl. 15:10.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Okei, noen bøker og anbefale for en total newbie?
Vis hele sitatet...
Har hatt to Java-kurs på Høyskolen i Oslo. Kjetil Grønning har skrevet et veldig bra kompendie, som har gjort at veldig mange av studentene ikke en gang kjøper boka i faget. Programmeringskompendiet er en veldig grei introduksjon til objektorientert programmering, med hensyn på Java, og kommer derfor også veldig godt med når du etter hvert skal se på andre språk. Har overført mye av kunnskapen fra denne til fag med blant annet Perl, C++ og C#.

Programmering:
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...progintro.html

Programutvikling (fungerer bra som supplement når du har kommet deg gjennom programmeringskompendiet):
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...o/progutv.html

Det eneste jeg har å legge til ut over det som står der, er at du like gjerne kan starte rett på et skikkelig utviklingsmiljø slik som Eclipse, istedenfor å bruke TextEdit slik det foreslås i kapittel 1. Greit nok at Eclipse er avansert, men det er lett å forholde seg til kun den essensielle funksjonaliteten i starten, og heller utvide bruken etter hvert.
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
Jeg brukte 1 time på å lage en Bukkit plugin, uten å ha rørt java tidligere. Har en del programmerings erfaring fra før tho. Men det tar ikke så veldig lang tid vil jeg tro, bare sett deg ned å les en java bok, så kan du sikkert greie å lage en enkel plugin etter et par dager
Vis hele sitatet...
Nå har du mye erfaring fra C# og php tidligere, å de er veldig like java i oppygning
Sist endret av knutsenter; 23. juli 2011 kl. 23:15.