Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2223
Hallo folkz

Jeg er en kar på 15 som har lyst lære mere om web utvikling, men lurer på hva jeg bør bruke av tools og ossen språk jeg skal velge.

Tidligere erfaringer :
Vb Net, 3 år(god)
Vb.6, 3 år(god)
C++, 1 år(middels)
Html, NUUB ! (1 månede)

Det jeg vil oppnå er og kunne utvikle min egen webside med godt design
Har store planer

Hvilket språk bør jeg velge får og oppnå dette ? Jeg er villig til ok bruke mye tid xD

Takk på forhånd !
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
HTML, CSS og evt. PHP når HTML'en sitter som den skal
MAnge valg :S Anyone?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Du må jo kunne HTML for å lage "grunnmuren" til nettsiden! Deretter CSS for å fiffe opp og få den til å se presentabel ut. Til slutt finpusser du med PHP og legger til serverside-dynamiske funksjoner som kan føre til at du slipper å vedlikeholde så ofte.
CSS og HTML går omtrent hånd i hånd, og er ikke veldig vanskelig å lære seg grunnleggende. PHP er et hardere språk, men tar vel ikke allverdens tid å være seg siden du alt kan en del C++.
Men skal du lage statiske eller dynamiske nettsider? Om du skal holde deg til statiske trenger du strengt tatt kun HTML og CSS, men sikter du på dynamiske bør du lese opp PHP også.
Du sier du er god og middels i programeringsspråk. Som mange andre i den alderen tar jeg det som at du kan syntaxen. Hva med å heller fordype deg i et mer spesifikt tema innen programmering?

F.eks. om du liker C++, hva med å se på flertrådet programmerign i C++?
Oppsett av forskjellige algoritmer? (bygging av trær, heaps, søking, sortering o.s.v.)
Nettverksprogrammering
Grafikk (2D og 3D)
Siden du sier du har 3 år med VB.NET, er det ikke noe poeng i å lære seg PHP til å begynne med. Det kan være fint å kunne PHP, men i begynnelsen tror jeg det er best å bruke ASP.NET, da kan du bruke VB.NET.

Men, først må du kunne HTML og CSS. Det er minimumskrav for alt som har med webutvikling å gjøre. Når du kan HTML og CSS, kan du sette deg ned å lære ASP.NET.
HTML, CSS og deretter Perl.
Hvis du har erfaring med objektorientert programmering så kan det være verdt å ta en titt på Ruby og Rails rammeverket. Evt. også webutvikling i java.

PHP er oldschool .
Du må kunne HTML og CSS. Det er klient markup som tolkes av nettleseren, som med andre ord er selve nettsiden din slik folk vil se den.

Når du kan HTML og CSS så er det på tide å lære seg et backend programmeringspråk (et skript som kjører på serveren og sender / lager HTML sidene). Her har du flere valg.

Personlig bruker jeg PHP. Med tanke på hva du kan fra før av så er anntageligvis PHP et greit språk å gå for. Men, som nevnt tidligere er PHP litt oldschool. Så jeg er ikke sikker på om det er det språket jeg ville ha gått for i dag.

Som et annet valg har du asp, med Vb.net eller C# som backend. Jeg vil ikke anbefale dette. Av flere grunner. Først og fremst fordi det ikke finnes så mange webhosts som tilbyr hosting av asp med vb.net/c#.

Det "nymotes" språk er Ruby (med rammeverket Ruby on Rails). Jeg har ikke selv noen erfaring med dette språket, og kan derfor ikke si så mye om det. Men om du vil holde deg oppdatert på det nyeste kan det være en idé å lære seg dette språket.

Min konklusjon: Lær deg HTML og CSS. Ta så å lær deg enten php eller ruby ( gjør litt research, se hva du finner ut :P )
PHP er ikke oldschool. Det er bare tull å si. Min personlige mening er at PHP er et rotete språk, men det er ikke oldschool. Det oppdateres jevnlig, og majoriteten av dagens web-servere kjører PHP.

d-_-b ville ikke anbefale ASP.NET av flere grunner. Kan du skrive disse flere grunnene dine? Du nevner at det ikke er så mange webhost som tilbyr det, og det stemmer. Du må ha windows server for å kjøre ASP.NET.

Jeg vil anbefale ASP.NET. For det første, fordi du kan VB.NET og dermet kommer til å ta ASP.NET temmelig kjapt. For det andre, synes jeg personlig at det er mye lettere og mer effektiv enn PHP. I og med at du kan VB.NET, trenger du bare å lære litt om asp controller eller eventuelt MVC. (et rammeverk jeg trives godt med).

Webutvikling i Java (.jsp) er ver mye av det samme som ASP.NET, men der må du lære deg et nytt språk, så det tror jeg ikke er nødvendig.

Eller så har du Ruby on Rails, Python, Perl eller ColdFusion.

Hva du velger blir selvfølgelig opp til deg.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1163415

Vil bare legge til denne til den ASP.NET tingen. Det er ikke vanskelig å skaffe seg en billig host.
Ruby trengs ikke brukes med Rails for å nyttes til web. Det finnes mange forskjellige rammverk av ulike størrelser og bruksområder, noen jeg kan nevne er Rails, Sinatra, Ramaze og diverse andre. Ruby er ihvertfall ett veldig godt valg jeg ville gått for hvis jeg skulle begynt med webutvikling idag. Ellers kan man også se på Python som også fungerer veldig godt med Django.
Du sier du kan VB.net. Da er veien kort til ASP.net.

Kaizen
Sitat av Jannis! Vis innlegg
PHP er ikke oldschool.
Vis hele sitatet...
Er vel litt oldschool med tanke på at en god del nye prosjekter satser på å bruke Ruby (f.eks. Diaspora).

Sitat av Jannis! Vis innlegg
d-_-b ville ikke anbefale ASP.NET av flere grunner. Kan du skrive disse flere grunnene dine? Du nevner at det ikke er så mange webhost som tilbyr det, og det stemmer. Du må ha windows server for å kjøre ASP.NET.
Vis hele sitatet...
Først og fremst er det jo det med webhosting.

For det andre må du kunne både asp.net og vb.net / c#, og jeg får iallefall følelsen av at det er en smule "rotete". Hvorfor ikke bare skrive alt i asp.net når det språket så vidt jeg vet kan det samme som eventuelt vb.net / c#?

Og jeg funderer i hvordan performance egentlig er. Har i den siste tiden drevet en del med c# og asp.net, men har ikke egentlig satt meg ned å testet det. Men me tanke på at serveren først tolker asp.net skriptet, og så sender det videre til c# eller vb.net, som igjen bygger på et større rammeverk. Så kan jeg lure litt på hvor god performancen egentlig er, kontra om du bare hadde skrevet alt i asp.net eller php. Og om det da kan forsvares å bruke vb.net / c# som backend. Og om du ikke skal bruke vb.net / c# som backend, hva er da vitsen med å gå for asp.net (spesielt med den store ulempen anngående hostings muligheter)?

En annen ting som jeg tenker på er hvordan dette vil fungere i publiserings sammenheng. Hvordan du skal laste det opp til serveren, etc. Med php (og ren asp.net?) så er det bare å legge opp skript fila. Med en vb.net / c# backend så er det litt flere filer som skal legges opp og anntagelig litt mer omstendig.

Som en profesjonell utvikler eller som en freelancer; hvor mange prosjekter tror du egentlig som bruker f.eks. vb.net og asp.net? Hvor mange jobber kan du egentlig få? Det er tusen vis av sider som kjører php og stadig flere som kjører ruby.

Var et en ting jeg hadde i hode, men nå glapp det. Var iallefall det jeg kom på nå sånn i farten.
Nice gutta

Trur jeg starter med Html, og deretter går over til css

Når jeg blir litt flinkere kan jeg vel prøve litt ASP.NET siden dere sier det er ganske likt, og det er et lite "must"

Som sakt er ikke god i web design og html. Jeg lurer på hvem host(trur det heter det) side bær jeg velge ? Bør helst være gratis atm

Har prøvd Webs.com og darkbb, er det noen andre som dere syntes er bedre ?


Takk for alle svar !
Ta en titt på Host1. 15 % rabatt med rabattkode nFF. =)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Du kommer nok til å lære CSS i samme slengen, om du er smart. På grensen til idioti om du ikke kobler HTMLen din til en CSS. www.w3schools.com er et fint sted å friske opp det du kan/lære mer.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Du kommer nok til å lære CSS i samme slengen, om du er smart. På grensen til idioti om du ikke kobler HTMLen din til en CSS. www.w3schools.com er et fint sted å friske opp det du kan/lære mer.
Vis hele sitatet...
Yepp, fint sted er der nå
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Nice gutta

Trur jeg starter med Html, og deretter går over til css

Når jeg blir litt flinkere kan jeg vel prøve litt ASP.NET siden dere sier det er ganske likt, og det er et lite "must"

Som sakt er ikke god i web design og html. Jeg lurer på hvem host(trur det heter det) side bær jeg velge ? Bør helst være gratis atm

Har prøvd Webs.com og darkbb, er det noen andre som dere syntes er bedre ?


Takk for alle svar !
Vis hele sitatet...
Som både jeg og Jannis! sa så kommer du nok til å slite litt med å finne en webhost som støtter asp.net. Derimot skal du vite at du ikke trenger en webhost for verken å lage HTML / CSS filer eller for å teste asp.net. Alt kan gjøres lokalt, og dette er også annbefalt! Man legger ikke ut en halvferdig nettside full av bugs.

For å lage HTML og CSS filer trenger du bare notisblokk
Eller så kan selvfølgelig Notepad++ være å annbefale.

Om du virkelig ønsker å gå for asp.net så finner du programvare for utvikling av slikt her. Men som sagt, lær deg HTML og CSS først :P
Jeg var helt sikker på at denne tråden gjaldt fremmedspråk på videregående skole når jeg leste tittlen jeg.

Uansett, så burde du gjøre som de andre sier her; lær deg HTML og CSS i tillegg til det du evt. lærer deg senere. Men såvidt jeg har forstått så er HTML et must hvis man skal webdesigne.

Du kan jo skjekke ut HTML5?
Sist endret av Daybreak; 14. januar 2011 kl. 20:00.
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Som både jeg og Jannis! sa så kommer du nok til å slite litt med å finne en webhost som støtter asp.net. Derimot skal du vite at du ikke trenger en webhost for verken å lage HTML / CSS filer eller for å teste asp.net. Alt kan gjøres lokalt, og dette er også annbefalt! Man legger ikke ut en halvferdig nettside full av bugs.

For å lage HTML og CSS filer trenger du bare notisblokk
Eller så kan selvfølgelig Notepad++ være å annbefale.

Om du virkelig ønsker å gå for asp.net så finner du programvare for utvikling av slikt her. Men som sagt, lær deg HTML og CSS først :P
Vis hele sitatet...
Takk

Det som er fint med html, er at jeg kan chille i timen skrive/øve meg på scripts

An gang skreiv jeg et helt c++ program (dll) på tentamen xD
Resultatet var at når jeg injecta det så poppa det opp et bilde av læreren der det står "tardpower"

Sitat av d-_-b Vis innlegg
For det andre må du kunne både asp.net og vb.net / c#, og jeg får iallefall følelsen av at det er en smule "rotete". Hvorfor ikke bare skrive alt i asp.net når det språket så vidt jeg vet kan det samme som eventuelt vb.net / c#?
Vis hele sitatet...
ASP.NET er ikke et språk. Det er et utvidelse til Microsoft sitt rammeverk, .NET. Mange språk kan bruke det rammeverket, blandt annet C#, Vb.NET, F#, IronPython, Clojure, IronRuby...

I tillegg har ASP.NET noen kontroller som gjør det litt lettere. Disse ser slik ut: <asp:Button ID="submitButton" onclick="submitButton_click" runat="server" /> For alle som har brukt WinForms (Windows utvikling i .NET), så er det mye av det samme som en knapp på en Windows Form. Så heter denne teknologien også WebForms, og har flere klare likhetstrekk med WinForms. Men det betyr ikke at ASP.NET er et språk. For å gi knappen funksjonalitet, må du i CodeBehind og fikse der.

Kode

void submitButton_click(object sender, EventArgs e) {
    textLabel.Text = "Du trykket på knappen!";
}
Personlig bruker jeg ASP.NET MVC for det meste (finnes rammeverk til PHP som likner på dette). Der bruker du ikke noe av ASP.NET sine egne tagger. All utvikling gjøres i ditt programmeringsspråk, også i aspx-filene.

I begge versjoner av ASP.NET må selve funksjonaliteten programmeres i CodeBehind. Og der kan du bruke ditt språk, om det er C# eller Vb.NET, eller F# osv....

Folk som er vant med PHP må vende seg til ASP.NET, for det en annen måte å tenke på. Men jeg synes det er mye mer genialt.

Sitat av d-_-b Vis innlegg
Og jeg funderer i hvordan performance egentlig er. Har i den siste tiden drevet en del med c# og asp.net, men har ikke egentlig satt meg ned å testet det. Men me tanke på at serveren først tolker asp.net skriptet, og så sender det videre til c# eller vb.net, som igjen bygger på et større rammeverk. Så kan jeg lure litt på hvor god performancen egentlig er, kontra om du bare hadde skrevet alt i asp.net eller php. Og om det da kan forsvares å bruke vb.net / c# som backend. Og om du ikke skal bruke vb.net / c# som backend, hva er da vitsen med å gå for asp.net (spesielt med den store ulempen anngående hostings muligheter)?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan dette virker i bunn og grunn, men jeg vet at det er kjapt. Jeg jobber med dette hver dag nå, og har ingenting å utsette på performance, bortsett fra at programmet tar litt tid å starte opp. Det vil si at første gang jeg er innom nettstedet etter en server restart, må programmet startes opp igjen, og det tar tid. Men etter det er nettstedene svært kjappe.

Forresten er ASP.NET MVC kompilert. Hele programmet ligger i en .dll fil. I PHP må PHP.exe ta seg av kompileringen, og jeg velger å tro at det krever litt. Men alt i alt tror jeg at PHP og ASP.NET kommer sånn circa like godt ut hastighetsmessig.

Sitat av d-_-b Vis innlegg
En annen ting som jeg tenker på er hvordan dette vil fungere i publiserings sammenheng. Hvordan du skal laste det opp til serveren, etc. Med php (og ren asp.net?) så er det bare å legge opp skript fila. Med en vb.net / c# backend så er det litt flere filer som skal legges opp og anntagelig litt mer omstendig.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede sagt at ASP.NET er en helt annen måte å tenke på, en måte som jeg trives mye bedre med. Når du skal lage store applikasjoner i PHP, mister jeg fort oversikten. Filer inkluderes i hytt og pine, og jeg må finne fram til hvor ting ligger osv osv. I tilleg ligger det mye HTML kode innimellom PHP kodene, som gjør en liten oppdatering i bla magento noe tungvindt...

I ASP.NET ligger hele applikasjonen som et web prosjekt i Visual Studio. Du skriver all kode der, tester lokalt og så videre, og når ting virker som det skal, er det bare å kompilere, og laste opp en enkelt .dll fil og alle aspx-filene som hører til. I tillegg har jeg mye bedre oversikt i ASP.NET enn i PHP.

Jeg har nevnt i tiligere diskusjoner at jeg synes PHP er rotete og uoversiktlig, og det holder jeg fast på. Jeg trives mye bedre i C# enn i PHP, og føler at utviklingen går mye mer effektivt der.

Når jeg skal gjøre en liten endring på ett sted i en HTML kode, er det bare å fikse på en enkelt aspx fil, og laste opp denne. Skal jeg gjøre endringer i funksjonaliteten må jeg nesten fyre opp Visual Studio, men jeg synes at det er mye greiere slik, sånn at jeg har full kontroll.

Skal du lage en statisk website med noe ekstragreier, bruker selv jeg PHP. ASP.NET er for større prosjekter. I større prosjekter publiserer du ikke innhold over FTP. Innhold og programmering skal ikke blandes. I ASP.NET har jeg laget et lite CMS som brukes av en nettside. Alt innhold styres der, men skal de ha noen ekstra funksjoner, må de bare ringe.

Skal jeg lage en liten, statisk side med en enkel meny, litt tekst osv, ville jeg enten brukt ASP.NET WebForms eller PHP.

Sitat av d-_-b Vis innlegg
Som en profesjonell utvikler eller som en freelancer; hvor mange prosjekter tror du egentlig som bruker f.eks. vb.net og asp.net? Hvor mange jobber kan du egentlig få? Det er tusen vis av sider som kjører php og stadig flere som kjører ruby.
Vis hele sitatet...
Der jeg jobber, er det kun ASP.NET prosjekter.

Se på:
- http://umbraco.org/ (Gratis, open source, og KNUSER Joomla og Wordpress)
- http://www.kentico.com/home.aspx (Koster en del, men er svært lett å bruke og å utvide, når man kan ASP.NET)

I tillegg er det en svært lett prosess å gå over til windows utvikling fra ASP.NET, fordi det er samme rammeverk (.NET) og samme språk, og mye av de samme tingene. Så, hvis du ikke får job innen web, kan du få jobb innen systemutvikling.

Men, det er helt sant at community og marked for PHP er større enn for ASP.NET. ASP.NET krever Windows server, er ikke Open Source, og drives av Microsoft, så akkurat der kan PHP stille sterkere.

Personlig gjør det meg ingenting, for jeg kan PHP forholdvis bra, så hvis det blir krise, kan jeg skaffe meg en jobb der, men jeg håper inderlig ikke det, for jeg trives mye mye bedre i .NET.



Jeg har ennå til gode å prøve ut Ruby, men jeg står på mitt, PHP når ikke ASP.NET til hælene. Men, det går fint an å lage ryddig og god PHP kode, og det kan godt hende jeg kommer til å gjøre det i framtiden. Men ASP.NET er min favoritt. Og, det tok meg fem måneder å innse genialiteten av ASP.NET.

Når trådstarter da kan Vb.NET, anbefaler jeg han så kalrt å bruke ASP.NET, for det er stort sett ingenting å lære. Han må lære HTML og CSS, men da kan han bruke Visual Studio og sitt Vb.NET, og lage programmer til web, som han før lagde til Windows. Han kan allerede .NET og Visual Basic, derfor anbefaler jeg han å lære ASP.NET.

Men, han må først lære HTML og CSS.

...WOW, dette ble langt og uryddig. Jeg er ikke noe filnk til å argumentere godt, men jeg håper jeg har fått fram litt av poengene mine.
Ikke noe å lure på. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det må du kunne HTML og CSS. Deretter ville jeg helt klart valgt PHP.

PHP er svært allsidig og slettes ikke "old school" som noen her nevner.

At PHP er rotete kan jeg til dels være enig i, men når du først har lært deg språket finnes det uante muligheter.

Uansett ønsker jeg deg lykke til :-)
Sitat av Roger99 Vis innlegg
At PHP er rotete kan jeg til dels være enig i, men når du først har lært deg språket finnes det uante muligheter.
Vis hele sitatet...
Kan jeg bare få skyte inn en brannfakkel? Det er ikke PHP som er problemet, men utviklerne som bruker det!

(Og da mener jeg ikke "alle utviklere som bruker PHP", bare at det er produsert så utrolig mye crap i det språket opp gjennom at "best practise i PHP" tilnærmet= "worst practise anywhere else".)

Forresten morsomt å se hvordan .net/C#/VB.Net/ASP.NET kan oppfattes for utenforstående. d-_-b's innlegg er direkte feil på veldig mange punkter, som Jannis gjorde en grei jobb med å rette på. Men det er ikke lett å selge plattformen til webutviklere, det skal være sikkert.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Der er jeg enig med tormaroe, det som blir produsert av "gjennomsnitts-php-programmereren" er særlig labert. Det er ikke språket sin feil, for man kan egentlig få til det mest utrolige hvis man vil. Hvis man ønsker det, kan man gjøre sine egne optimaliseringer eller utvidelser til språket. Det er herlig i seg selv.

Men på en annen side, når det kommer til Microsoft og den platformen de har laget, så er det jeg selv heller aller mest mot. Ikke på grunnlag av at jeg nødvendigvis synes C# eller .NET er det beste førstespråket, men fordi det er det jeg synes er mest produktivt i forhold til det jeg utvikler. Når man med så enkle grep, og med så gode verktøy kan designe og utvikle store arktitekturmessige løsninger over flere lag, på kun kort tid, så er det noe som forteller en at her er det noe som er et godt stykke arbeid bak.
Sist endret av m0b; 18. januar 2011 kl. 11:03.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Der er jeg enig med tormaroe, det som blir produsert av "gjennomsnitts-php-programmereren" er særlig labert. Det er ikke språket sin feil, for man kan egentlig få til det mest utrolige hvis man vil. Hvis man ønsker det, kan man gjøre sine egne optimaliseringer eller utvidelser til språket. Det er herlig i seg selv.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje semjast med detta. Om nokon lagar ein pistol utan sikring, og han stødt går av og tek livet av folk, er det likevel reint umoralsk — sjølv om han er lettare å take i bruk. I praksis vil alle nemneverdige prosjekt vera i eit sosialt kodemiljø, og då er oftast fridomen til last — ikkje til gode. Folk misbrukar det dei kan misbruke. Småe «hacks» kan sidan bli overtekne av andre, og om koden er bos, så fær den nye utviklaren ein retteleg jævlig jobb. Det strid med Kants kategoriske imperativ og fører til ei forderva, skiti verd. Jamfør BioPerl-helvete — som eg kan garantere er sers ekte, og som lyt vera til eksempel på kor fårleg fridom kan vera, just som Holocaust er eit døme på kor fårleg nazisme er.

Men på en annen side, når det kommer til Microsoft og den platformen de har laget, så er det jeg selv heller aller mest mot. Ikke på grunnlag av at jeg nødvendigvis synes C# eller .NET er det beste førstespråket, men fordi det er det jeg synes er mest produktivt i forhold til det jeg utvikler. Når man med så enkle grep, og med så gode verktøy kan designe og utvikle store arktitekturmessige løsninger over flere lag, på kun kort tid, så er det noe som forteller en at her er det noe som er et godt stykke arbeid bak.
Vis hele sitatet...
.NET er eigentleg ganske fantastisk. F# gjer funksjonell programmering til noko praktisk og enkelt.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det strid med Kants kategoriske imperativ og fører til ei forderva, skiti verd. Jamfør BioPerl-helvete — som eg kan garantere er sers ekte, og som lyt vera til eksempel på kor fårleg fridom kan vera, just som Holocaust er eit døme på kor fårleg nazisme er.
Vis hele sitatet...
Holy hell. Den formuleringen der, stiller min selvfølgelig passelige kritikk til språket i tidligere poster til skamme. Vedrørende funksjonell programmering er jeg enig.
Sist endret av m0b; 18. januar 2011 kl. 13:57.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Eg kan ikkje semjast med detta. Om nokon lagar ein pistol utan sikring, og han stødt går av og tek livet av folk, er det likevel reint umoralsk — sjølv om han er lettare å take i bruk. I praksis vil alle nemneverdige prosjekt vera i eit sosialt kodemiljø, og då er oftast fridomen til last — ikkje til gode.
Vis hele sitatet...
Da er det interessant å se på om det er noe med PHP som oppfordrer til "dårlig" kode. Jeg vil ikke være enig i at frihet eller mangel av sikring er det som gjør det. Greit nok at språk som C# og Java legger mange føringer, og gjør det vanskeligere å lage en viss type "søl". Men ta for eksempel Lisp, et språk med maksimal frihet og helt uten sikring. Opplever vi det samme problemet med dårlig kode der? Eller for å ikke strekke det så langt - hva med Ruby.., eller Python for den saks skyld.

Så hva er det med PHP i seg selv som er umoralsk? I hvilken grad ser du frihet i PHP som du ikke ser andre steder?

Update: Poenget mitt er altså at det ikke er språket, men miljøet som ene og alene har skylden.. Eller noe sånn...
Sist endret av tormaroe; 18. januar 2011 kl. 14:23.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Da er det interessant å se på om det er noe med PHP som oppfordrer til "dårlig" kode. Jeg vil ikke være enig i at frihet eller mangel av sikring er det som gjør det. Greit nok at språk som C# og Java legger mange føringer, og gjør det vanskeligere å lage en viss type "søl". Men ta for eksempel Lisp, et språk med maksimal frihet og helt uten sikring. Opplever vi det samme problemet med dårlig kode der? Eller for å ikke strekke det så langt - hva med Ruby.., eller Python for den saks skyld.

Så hva er det med PHP i seg selv som er umoralsk? I hvilken grad ser du frihet i PHP som du ikke ser andre steder?

Update: Poenget mitt er altså at det ikke er språket, men miljøet som ene og alene har skylden.. Eller noe sånn...
Vis hele sitatet...
Her er det mykji å ta fram, trur eg. For det fyrste er Lisp oftast nytta av folk som er teknisk kompetente eller i minsto kunnskapskåte. For det andre — og det heng saman med det fyrste — så er ikkje Lisp serleg godt lagt til rette for ein imperativ programmeringsstil, i motsetnad til PHP. Imperativ programmering kan vera fårleg med nokre nybyrjarar, fordi dei ikkje tenkjer serleg elegant — ingen gjer jo det i starten. Dermed tek dei korso som helst løysing for god fisk, same kor stygg ho er.

Python har nokre få knep. Obligatorisk mellomrom er jo ein ting. Ein annan fordel er at det finst ein enkel, sterk og utbreidd konvensjon for god kodestil (PEP 8). Fokusen på iterasjon gjer dessutan koden (kanskje) litt lettare å skjøna enn array-løkkjor — og då med bonusen at enklare kode er lettare å faktorisere til noko dessmeir elegant. Men sjølvsagt speler miljøet ein rolle: Det er nok ein fordel at færre nyttar Python enn Java, av di det blir færre newbies og fleire kunnige på forumi deira. Dermed blir det mindre noise-to-wisdom, og att lettare for folk å læra språket i fred og ro.