Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1476
en kamerat av meg spurte om jeg ville være med på et business eventyr, og jeg sa ja.
problemet er at det er å lage et 3d design program, til bruk i diverse butikker der du bestiller noe som skal lages. (for eksempel en kake, lampe ol.)
hans ide er at man skal kunne ta bilder av materialer/gjenstander fra et kartotek, og sette dem sammen til en helhet, og samtidig kunne snu det rundt i alle vinkler , så kunden vet hva han får 100%.
programmet skal brukes på en touchscreen, og være meget enkelt å bruke, bare dra og slipp prinsippet.

kameraten min er overbevist om at dette er en gjennombrudds ide, som ingen andre har tenkt på før, og de få som vi har sett, er ikke like fancy som han mener vårt blir.

problemet er at mens han har tatt seg av alt av business, som å lese lover, og snakke med patentkontoret og sånn, har han satt meg til å programmere, og her har jeg et kjempeproblem.
jeg kan lage et enkelt dos program som tar enkle utregninger, men der stopper det. jeg skjønner også php prinsippet til den grad at jeg kan modde et phpBb forum, men der stopper det.
Har java boka foran meg, men den er på 1600 sider, så man lærer ikke den med det første. dessuten har jeg ikke al verden av tid da jeg jobber veldig mye.

spørsmålet er til dere som er rå på programmering, hvor vanskelig er det å lage et slikt program, og om dette er bare å gi opp hva hadde det kostet å bestille noe slikt?
Og kanskje enda bedre, finnes det noe sånt fra før, som er enkelt å bruke, og enhver idiot med deltidsjobb i kassa kunne bruke dette for kundene?

jeg prøver å være realistisk da det gjelder dette, men da jeg sier det blir nesten umulig for meg å lage dette programmet, kaller han meg bare negativ.
Ja, det er rimelig mye jobb, i alle fall om man ikke kan å programmere. Kompisen din burde finne seg en ordentlig utvikler
Dette høres ut som et heltidsprosjekt, sannsynligvis for flere personer. Og du trenger mye mer enn bare den 1600-siders boka.
Kan nok si med sikkerhet at dette er et prosjekt som alt er dødt og begravet.

Du har ikke nok kunnskaper, ikke nok tro, og du er ikke villig til å ofre masser av tid på prosjektet. Ergo vil prosjektet kræsje og brenne, i beste fall ikke bli et business"eventyr"
Litt av problemet er at ideen ikke er så veldig ny, men det krever masse innsats og penger for å få noe brukbart. Ikke minst er det heller tvilsomt om det er en fantastisk idé, siden implementasjonen må være vannvittig god for at det skal gi noe mening å gjennomføre det. Hvor bra må ikke programmet være for at det ikke kan erstattes av en 360 graders HD-film av produktet?

Han har selvsagt satt deg til den vanskelige delen av jobben...
kameraten min er overbevist om at dette er en gjennombrudds ide, som ingen andre har tenkt på før
Vis hele sitatet...
Selvføgelig har noe tenk på dette før.
http://www.3drev.com/

Har testet mange plugins(3ds max)for og se produkter jeg har laget i 3d real time opp imellom årene ettersom 3d er noe jeg har holdt på med lenge.
Det finnes veldig mye der ute så det er kansje smart og undersøke litt?

Har java boka foran meg, men den er på 1600 sider, så man lærer ikke den med det første. dessuten har jeg ikke al verden av tid da jeg jobber veldig mye.

spørsmålet er til dere som er rå på programmering, hvor vanskelig er det å lage et slikt program, og om dette er bare å gi opp hva hadde det kostet å bestille noe slikt?
Vis hele sitatet...
Ja du kan gi opp og lage noe sånt selv,blir litt dumt og si at du har en 1600 sider bok som du ikke har åpnet.
Det tar mange år og bli en middels bra programmerer og selv da er et proskjet som dette omtrent umulig og gjøre alene.
For deg som kun kan lage et dos-program vil jeg si at du har en lang vei å gå dersom du skal få laget noe som kan klassifiseres som et produkt. Å lage en editor som kan manipulere posisjonen til vertex-data er i bunn og grunn ikke spesielt vanskelig. Programmering av et enkelt slikt program kan jeg estimere kanskje noen dagers kveldskoding. Dette er kun for basismodellering, i tillegg må det taes høyde for mer avanserte modelleringstekniker som man finner i kjente programmer som 3dsmax ol.

Men jeg tenker på selve produksjonslinjen av dette. En kunde sender dere en modell av hva han vil ha produsert, men hva skjer så? Hvor skal dette produktet produseres? Hvem skal produsere det?

Dere kan selvfølgelig ta målinger av produktet og sende det til asia en plass hvor man kan få produsert slike ting basert på informasjon man sender de. Eller man kan sende modellen videre til en plass som gjør det på den måten. Altså, dere vil med andre ord kun bli et fordyrende mellomledd.

Hvis jeg husker rett ble det brukt en slik produsent i en episode av Mythbusters. De 3d-modellerte hva de ville ha og sendte dette til produsenten og de fikk deretter levert produktet.

Dette er altså ingen ny idé, og det er ingenting som hindrer folk å gå utenom dere. At dere vil være en norsk tilbyder av noe slikt er selvfølgelig et pluss for hvermannsen, men selve idéen er ikke ny.

Men for å sende deg i korrekt retning, vil jeg anbefale deg å se på programmering av 3D. Blandt slike API og rammeverk kan jeg nevne XNA, OpenGL og DirectX(Direct3d). Til OpenGL og DirectX bruker man som oftest C++, mens til XNA kan du bruke C# som forenkler en del ved å tilby ferdig API mot behandling av matriser og vektorer.

For å svare direkte på et spørsmål du stiller; hvor vanskelig er det å lage noe slikt? For en middels erfaren programmerer som er kjent med programmeringsspråk fra før, er det ikke en uoverkommelig oppgave, straks han/hun er kjent med APIet som skal benyttes.
Sist endret av m0b; 22. oktober 2009 kl. 20:51.
kenny's Avatar
Trådstarter
takker for svar fra dere alle.
skjønte at dette var endel jobb, spesielt da jeg kun kan if og or løkker i java.
og da også bare begrenset
her er et eksempel på hva jeg mente:

en fyr kommer inn i butikken og vil ha foreksempel en kake, (er egentlig noe annet, men vi har signert taushetsavtaler siden det ikke er noe sånt for akkurat dette produktet enda.)
han bak disken, går bort til touchscreenen, og designer i 3d, foran kunden, og kunden kan være med på å bestemme hva som skal være med og sånn. alt sammen brukes det ekte bilder, og ikke noe tegninger og sånn, og dess mer kunden vil ha, tar den ansatte og trekker inn i programmet, og tilslutt blir de enige om utfallet, og kunden kan komme tilbake om et par dager å få det han ville ha..
sånn sett er det mulig og lage custom produkter til kundens krav ned til minste detalj, og han får se hva han får før det i det hele tatt er laget.

men som han nettopp sa til meg på telefonen, at da Bill gates klarte å lage noe bare ved å sitte å pludre, klarer vi det og, og jeg må slutte å være negativ.
poenget er at jeg vet mine begrensninger, og om jeg nesten burde ha vert en sertifisert programmerer før jeg begikk meg utpå noe sånnt, vet jeg med en gang at dette er bare å glemme.
Veldig generelt kan man si at man trenger kunne matematikk på høgskole / universitetsnivå for å lage gode 3D-applikasjoner. Og matematikk er som kjent et modningsfag, der det ikke går å lære flere års pensum på noen måneder bare man leser hardt nok.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Og matematikk er som kjent et modningsfag, der det ikke går å lære flere års pensum på noen måneder bare man leser hardt nok.
Vis hele sitatet...
Jovisst går det an. Har du anlegg for det og legger nok arbeid i det, så kan man fint lære matematikk veldig mye raskere enn det legges opp til på skolen. Skoletempo er stort sett tilpasset de tregeste i en normal klasse slik at ingen skal falle av lasset.

Off topic: Forøvrig legger jeg merke til at nesten alle har budskapet "drit i det, dette klarer du ALDRI! Dessuten er det en rævva idé!", noe som går igjen i veldig mange liknende tråder. Folk bør skjerpe seg på dette punktet, ettersom det ikke fører til noe som helst positivt. Hvis personen ikke mestrer oppgaven han/hun har foran seg, finner personen ut dette på egen hånd uten negative kommentarer fra utenforstående (som som regel ikke har på langt nær nok informasjon om læringsevnen til vedkommende eller oppgaven generelt til å kunne uttale seg bastant om dette).
Sist endret av Provo; 23. oktober 2009 kl. 09:23.
Jeg har studert programmeringsspraak i noen aar naa (C/C++/C# ..), og vet det prosjektet du beskriver her ville vaert for avansert til at jeg hadde villet begynne paa det.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Off topic: Forøvrig legger jeg merke til at nesten alle har budskapet "drit i det, dette klarer du ALDRI! Dessuten er det en rævva idé!", noe som går igjen i veldig mange liknende tråder. Folk bør skjerpe seg på dette punktet, ettersom det ikke fører til noe som helst positivt. Hvis personen ikke mestrer oppgaven han/hun har foran seg, finner personen ut dette på egen hånd uten negative kommentarer fra utenforstående (som som regel ikke har på langt nær nok informasjon om læringsevnen til vedkommende eller oppgaven generelt til å kunne uttale seg bastant om dette).
Vis hele sitatet...
Æh? Han spurte jo ærlig talt hvor vanskelig noe slikt ville være å utføre med hans minimale kunnskaper når det kommer til programmering. Skal vi ljuge og si at han sikkert klarer det? Ting behøver ikke alltid å drysses sukker på.

Naturligvis, det er mulig - men det vil nok ta håpløst lang tid. Oppgaven i seg selv virker særdeles stor, og attpåtil der kommer det faktum at trådstarter må lære seg programmering/matematikk fra grunnen av. Dette er ikke et prosjekt for én person, og det er definitivt ikke et prosjekt en person med liten eller ingen programmeringskunnskap. Slike ting må vi vel ha lov til å si?

Trådstarter: Hvor gamle er dere? Det virker som om kameraten din ikke helt forstår hva det han vil gjøre innebærer... Bring idéen deres til Innovasjon Norge og se om dere kan skaffe støtte. Denne kan dere bruke til utvikling av systemet.
Sist endret av ticks; 23. oktober 2009 kl. 10:35.
Sitat av ticks Vis innlegg
Æh? Han spurte jo ærlig talt hvor vanskelig noe slikt ville være å utføre med hans minimale kunnskaper når det kommer til programmering. Skal vi ljuge og si at han sikkert klarer det? Ting behøver ikke alltid å drysses sukker på.

Naturligvis, det er mulig - men det vil nok ta håpløst lang tid. Oppgaven i seg selv virker særdeles stor, og attpåtil der kommer det faktum at trådstarter må lære seg programmering/matematikk fra grunnen av. Dette er ikke et prosjekt for én person, og det er definitivt ikke et prosjekt en person med liten eller ingen programmeringskunnskap. Slike ting må vi vel ha lov til å si?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var om det er vanskelig. Svaret vil da være: "Ja, det er vanskelig, og det vil sannsynligvis ta lang tid. Du bør vurdere å få med flere personer til å programmere." Ytterligere informasjon om hva som trengs av kunnskap, og forslag til fremgangsmåter er også bra. Ting som ikke har noe for seg er f.eks.:

Sitat av Drake Killah
Kan nok si med sikkerhet at dette er et prosjekt som alt er dødt og begravet.

Du har ikke nok kunnskaper, ikke nok tro, og du er ikke villig til å ofre masser av tid på prosjektet. Ergo vil prosjektet kræsje og brenne, i beste fall ikke bli et business"eventyr"
Vis hele sitatet...
Sitat av Snippsat
Ja du kan gi opp og lage noe sånt selv,blir litt dumt og si at du har en 1600 sider bok som du ikke har åpnet.
Vis hele sitatet...
Sitat av fuzzy76
Og matematikk er som kjent et modningsfag, der det ikke går å lære flere års pensum på noen måneder bare man leser hardt nok.
Vis hele sitatet...
kenny's Avatar
Trådstarter
Sitat av ticks Vis innlegg
Trådstarter: Hvor gamle er dere? Det virker som om kameraten din ikke helt forstår hva det han vil gjøre innebærer... Bring idéen deres til Innovasjon Norge og se om dere kan skaffe støtte. Denne kan dere bruke til utvikling av systemet.
Vis hele sitatet...
Slutten av 20 åra.
men som spørsmålet mitt var, som jeg har fått svar på, var om dette var noe som lot seg gjennomføre for meg.
Jeg visste jo egentlig at dette kommet jeg aldri til å klare, og det er ikke negativ tankegang, er bare at jeg ikke har mulighet til å bli en super programmerer på kort tid, men ville gjerne høre noen innspill fra andre med peil, sånn at jeg kan legge det frem for kameraten min på en måte som ikke gjør at han bare tror jeg er giddalaus og negativ.
Det er ikke negativ tankegang, nei. Det er realistisk tankegang.
Et annet viktig poeng er at kompisen din høres ut som en ganske kjip fyr. Han tar seg av av "papirarbeidet", men her står papirarbeidet virkelig ikke i forhold til den jobben han har satt deg på. At han prøver å "motivere sin medarbeider" er litt håpløst, siden han åpenbart ikke har peiling på det tekniske. Den verste typen sjefer er de som ikke forstår arbeidsoppgavene, for da degenerer alt til motvasjonsprat, uavhengig av om det finnes realistiske innvendinger eller ikke. Hvis det er sånn at du bare kan litt om for-løkker og sånn har han ingen grunn til å ikke begynne å lære seg programmering han også. Da går det tross alt dobbelt så fort.