Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3973
googla meg litt rundt etter en dyr genser fra ett merke og kom inn på en nettside som heter chicasogvenner.no. Når jeg klikker meg videre på nettsiden blir URL endra til studioneiden.no. Det er ikke HTTPS når man skal betale og man må bruke kortet direkte. Ikke mulighet for paypal eller noe. Føler jeg ser mange faremomenter her, men får ingen resultat som advarer når jeg prøver å google meg til svar om denne nettbutikken. Er det noen her som klarer fastslå noe her?

edit: Ser det står vinterhoff.no på bildene som blir brukt. På vinterhoff.com har de skrevet
Vinterhoff is not in any way assosciated with any other website than this website. We only sell jewellery - not clothes at this point. We do so ethically and we are not a "sale" kind of brand. We are aware of the website using our brandname, selling clothes and we ask you to please ignore this website entirely
Vis hele sitatet...
Hvordan er det lovlig å holde på slikt som dette? Er jo Norsk nettside.
Sist endret av Vippetavpinnen; 9. mai 2017 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hæ.

Det der er faktisk pussig. studioneiden.no er registrert på sjøfartsdirektoratet. Så ja, alt tyder på at det er svindel.
Sist endret av vidarlo; 9. mai 2017 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mye som tyder på at denne siden er svindel. Ser at nesten alt har mye høyere pris sammenlignet med andre butikker, men at de setter noe sinnsyke rabatter for at det skal virke billig. Samtidig som du sier blir URL´en endra til studioneiden og forsidebilde virker som det er bare copy paste fra google.
Begge .no domene har kontakt eposter som er registrert under 163.com, gjetter meg derfor til at noen i Kina har registrert domene på tilfeldige norske org.nr. ?
Finner forøvrig denne infoen på norid.no.
Uvaksinert 👍
Dette skal jo egentlig ikke være mulig, her må det være en gedigen glipp hos norid. .NO domener har jo vært rimelig troverdige når det gjelder eierskap, denne troverdigheten er nå borte og her må norid ta noen skikkelige grep. De må kanselere alle domener som er registrert/holdt av den registratoren som registrerte dette domene, som i denne saken er www.key-systems.net
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Dette skal jo egentlig ikke være mulig, her må det være en gedigen glipp hos norid. .NO domener har jo vært rimelig troverdige når det gjelder eierskap, denne troverdigheten er nå borte og her må norid ta noen skikkelige grep. De må kanselere alle domener som er registrert/holdt av den registratoren som registrerte dette domene, som i denne saken er www.key-systems.net
Vis hele sitatet...
Før trengte man organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret for å registrere norsk domene. Nå kan hvem som helst gjøre. Så den troverdigheten som var før forsvant nok med den endringen ja. Til gjengjeld er det mye enklere for oss vanlige folk å lage norske nettsider.
update: Siden har forsvunnet nå. Heldigvis.
Sitat av Qon Vis innlegg
Før trengte man organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret for å registrere norsk domene. Nå kan hvem som helst gjøre. Så den troverdigheten som var før forsvant nok med den endringen ja. Til gjengjeld er det mye enklere for oss vanlige folk å lage norske nettsider.
Vis hele sitatet...
Hvem som helst stemmer ikke helt, i teorien. Man må enten ha ett organisasjonsnummer eller fødselsnummer her i Norge for å kunne registrere det. Men, dette er ett system som er basert på tillit som de sier, så slikt kan skje.

Det som var spesielt her var at de hadde brukt Sjøfartsdirektoratet sitt organisasjonsnummer for å registrere domenet.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Hvem som helst stemmer ikke helt, i teorien. Man må enten ha ett organisasjonsnummer eller fødselsnummer her i Norge for å kunne registrere det. Men, dette er ett system som er basert på tillit som de sier, så slikt kan skje.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men for oss norske er det ihvertfall mye enklere nå å registrere et norsk domene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.digi.no/artikler/slik-sv...evd-for/382860

Litt omtale av saka i digi.

https://www.digi.no/artikler/slik-sv...evd-for/382860

Litt omtale av saka i digi.
Sist endret av vidarlo; 13. mai 2017 kl. 13:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.