Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3173
God kveld godtfolk!

Etter å ha rota litt rundt på nett kom jeg over denne artikkelen, som i korte trekk skriver at en mann har blitt pålagt å levere inn samurai sverdene sine og andre skarpe gjenstander. Dette vekket min interesse, da jeg hadde en formening om at machete, sverd etc. var relativt lovlig å eie.

Etter litt mer roting fant jeg denne artikkelen (dog fra 2008), der politimannen nevner at det er ulovlig å innføre samurai sverd og mange forskjellige typer kniver. Hvis det er ulovlig å innføre, er det da ulovlig å eie (kanskje dumt spørsmål)? Blir litt forvirret av at man kan kjøpe sverd o.l på diverse norske nettsider og butikker, men er kanskje andre regler som gjelder?

Selv har jeg alltid hatt en fascinasjon for skarpe gjenstander, og har en liten kniv- og sverdsamling. Har kjøpt over Internett, og tatt med fra utlandet, men aldri blitt stoppet av noen. Trodde selv at jeg hadde en god oversikt over loven når det gjaldt disse skarpe gjenstandene, men tydeligvis ikke.

Nå til det egentlige spørsmålet. Som jeg leser videre (nederst på siden til andre linken), så virker det som at kun seriøse samlere kan innføre (eie?) sverd o.l. Det jeg da lurer på er hva som definerer en "seriøs" samler?
Det er i utgangspunktet lov å eie alt som ikke er spesifikt forbudt iht. Våpenforskriften. Imidlertid kan Politiet bestemme at du ikke er verdig til å inneha slike våpen. F.eks. vil en tveegget kniv/dolk være lovlig for de aller fleste, men gå som "stilett" eller "voldsprodukt" hvis du er en torpedo eller lignende. Jeg brukte mye tid på å sjekke ut dette for noen år tilbake, men har ikke linkene lenger og orker ikke lete nu.

Det er selvfølgelig lov å importere, selge og eie samuraisverd... For de fleste. Politimenn er ikke alltid de mest troverdige kildene når det gjelder hva som er lov og ikke.

Edit: Det er også mulig å søke dispansasjon for samling av i utgangspunktet ulovlige våpen, men da må du kunne godtgjøre at du er en seriøs samler, og det bringer oss tilbake til ditt egentlige spørsmål. Det blir antakelig en skjønnsvurdering basert på edruelighet og ev. gamle dommer osv. Er du ustraffet, bør du i utgangspunktet kunne kvalifisere som en seriøs samler. Men dette blir antakelser fra min side. Jeg som er dømt for brudd på våpenloven, vil nok ikke få igjennom en slik søknad.

Edit 2: Ser at mannen frivillig godtok inndragelsen. Han hadde nok vunnet om han hadde tatt saken til retten.
Sist endret av kallisti; 11. mai 2017 kl. 22:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
LOL. Den artikkelen fra Romerike politidistrikt anser jeg faktisk som useriøs når de lirer av seg idiotiske påstander som dette.
Sitat av Romerike politidistrikt
-Her er det samuraisverd, kastekniver, stikkniver, kastestjerner, køller av alle slag, balltrær, kniver med svært fantasifull utforming, gasspistoler, spretterter og elektrosjokkvåpen, konstaterer pfb Bjerke.
- Slike våpen er det ulovlig å innføre til Norge. Jeg ser heller ikke at det kan være fornuftige og forklarlige bruksområder for noe av dette, sier han.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt balltrær MYE i min barndom og ungdom, både i regi av skole og på fritiden. Vi spilte "Stikkball" og "Døball" hvor balltreet var en vesentlig del av spillet. Så det finnes definitivt "fornuftige og forklarlige bruksområder for noe av dette"!

Det eneste jeg kan se er i "nærheten" av et balltre som omtales i §15-1 som er beskrevet i artikkelen må være batonger, og det er en god dose med godvilje som skal til for at jeg kan si "i nærheten". For ikke snakke om "køller av alle slag", jaha? Da kan man tydeligvis bare glemme å dra på golf-ferie og regne med å få lov til å ta med golfkøllene tilbake igjen.

Når det kommer til samuraisverd må det nesten da tolkes av Bjerke som stilletter. Uten at jeg har noen kjennskap til om det er en like vid definisjon som at et balltre/golfkølle er en batong, så må jeg meddele at jeg tar denne Bjerke med en kubikk med salt.
Sitat av Tankekors Vis innlegg
Hvis det er ulovlig å innføre, er det da ulovlig å eie (kanskje dumt spørsmål)?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet: Ja. For våpentypene du nevner hjemles et eventuelt forbud i våpenloven § 9, og våpenet må være forbudt å "erverve, eie eller inneha" etter § 9 første ledd for å være omfattet av innførselsforbudet i § 53.

(Imidlertid kan det i teorien tenkes at et våpen er lovlig å eie, men eksempelvis inneholder treslag som er forbudt å innføre etter forskrift 15. november 2002 nr. 1276 om handel med truede arter mv. § 5.)

Sitat av Tankekors Vis innlegg
Nå til det egentlige spørsmålet. Som jeg leser videre (nederst på siden til andre linken), så virker det som at kun seriøse samlere kan innføre (eie?) sverd o.l. Det jeg da lurer på er hva som definerer en "seriøs" samler?
Vis hele sitatet...
Jeg har svart på et liknende spørsmål her. Kort sagt: Det beror på en konkret helhetsvurdering, der det blant annet sees hen til om "gjenstandene inngår som en naturlig del av en større samling av lovlige blankvåpen, som for eksempel sabler, sverd, kårder, osv.". Dette krever for øvrig dispensasjon etter våpenforskriften § 9 fjerde ledd. Jeg har ikke lest artiklene du linker til, men det er ikke utelukket at det vil være for sent å søke om dispensasjon i situasjonen som beskrives i tilknytning til den første artikkelen.