Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2984
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Okei, så har kyssesyken, påvist i 2 uker nå. Føler meg veldig bra og er ikke slapp eller noe som helst. Legen anbefalte å ta det rolig i 4 uker til, men jeg har veldig lyst til å trene styrke. (løfte vekter på treningsstudio)

Er det dårlig hvis jeg føler meg helt normal?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okei, så har kyssesyken, påvist i 2 uker nå. Føler meg veldig bra og er ikke slapp eller noe som helst. Legen anbefalte å ta det rolig i 4 uker til, men jeg har veldig lyst til å trene styrke. (løfte vekter på treningsstudio)

Er det dårlig hvis jeg føler meg helt normal?
Vis hele sitatet...
Unngå hard styrketrening den første måneden. Det kan en sjelden gang medføre alvorlige komplikasjoner, som sprukken milt.
Stort sett hver gang noen jeg kjenner har trosset legens anbefalinger mtp. trening etter sykdom, så har de endt opp med å forverre tilstanden sin. Eksempelvis hadde en kompis blindtarmbetennelse, fikk beskjed om å ikke trene på x antall uker. Under én uke før han fikk lov til å trene igjen så begynte han, og fikk brokk.

Jeg vet at blindtarmsbetennelse ≠ kyssesyken, men en lege har stort sett grei peiling på det han snakker om, så ingen trening betyr ingen trening. Du kan helt sikkert gjøre lettere trening med egen kroppsvekt, da, som situps og push-ups, uten større problemer, men jeg er ingen lege og vet ikke hva det ender i.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Du kan helt sikkert gjøre lettere trening med egen kroppsvekt, da, som situps og push-ups, uten større problemer, [...].
Vis hele sitatet...
Det ville jeg ikke gjort -- særlig ikke situps.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har gått 2 uker uten trening nå og merker at jeg ikke klarer lengre snart. Hva med pullups, og f.eks isolerende øvelser som bicepscurl og andre "enkle" øvelser for armene?
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Altså, du kan så absolutt trene hva enn du vil, men får du annbefalingen å ikke gjøre det er det nok en grunn, tror du ikke? Det værste som skjer er at du blir lenger syk og ikke får trent ordentlig i X antall uker til, og da blir det fort kjedelig
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror nok ingen på forumet har større kompetanse enn legen din. Når det gjelder en såpass kjent sykdom er det utenkelig at legen gir deg dårlige råd. Vil anbefale å heller spørre legen angående lett trening enn å høre her. Kanskje får du en eller annen som sier "Jeg trente med kyssesyken, gikk fint det!" --- men noen folk overlever flystyrter også. Det betyr ikke at DU ville gjort det.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det værste som skjer er at du blir lenger syk og ikke får trent ordentlig i X antall uker til, og da blir det fort kjedelig
Vis hele sitatet...
Bro, det værste som kan skje er at milten hans sprekker.

Når jeg hadde kyssesyken var jeg dårlig i to dager og svimte av på skolen med 40 i feber. Følte meg frisk resten av tiden, men valgte å ikke drikke eller trene på 4 mnd.

Du kan også utvikle ME, kronisk utmattelsessyndrom og det er heller ikke kult. Du for nok heller miste litt gains å trøkke på om noen mnd!

Lykke til og god bedring!
Det stemmer, at kyssesyken gir hoven og øm milt, som tidligere nevnt.
Men det er en ting, som ikke er nevnt, og det er konsekvenser av sprukket milt.
Milten er et organ, det går mye blod igjennom, atså den er utstyrt med ganske store blodårer. Når milten revner, kan du få veldig kraftig(e) blødning(er) ut i bukhulen. Har et inntrykk, at det ofte kan reddes. Altså at de opererer vekk milten. Men det er også mulig, at det kan få dødelig utgang. Altså du blør ihjel, før du havner under kirurgens kniv. Er det så viktig å trene for deg, at du vil risikere dette?