Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7663
Jeg har tenkt til å ta teoriprøven neste uke. For dere som har tatt den, hva brukte dere til å "øve" til den? "Alle" sier at teoritentamen.no er nok, men noen venner av meg tok den i dag og sa at det var flere merkelige spørsmål der. Burde jeg bare ta så mange mulige prøver på teoritentamen som mulig helt til jeg får full pott hele tiden eller burde jeg kjøpe meg en lærebok i tillegg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I skuleverket får ikkje førsteklassinger utdelt eksamen for tiandeklasse, og beskjed om å repetere den til dei lenger ikkje får feil.

Sjølvsagt er det pokker så lurt å lese, og faktisk forstå svaret, framfor å mekanisk pugge ulike scenario for å svare rett. Pensum er ikkje så sabla stort; trafikkreglane og vegtrafikklova er eit titals a4-sider med tekst, og det kombinert med sunn fornuft er i utgangspunktet nok til å stå.
Som vidarlo sier burde du også lære teorien. Det kan du i mine øyne fint oppnå i den dyrere utgaven av Teoritentamen hvor du også får forklaringer. Uansett er teoritentamen bra så du får prøvd oppgavetypene og sett de vanlige lurespørsmålene.

Har bestått to førekortklasser uten noen andre hjelpemidler enn teoritentamen. Begge prøvene med 1 feil.
Det er 7-8 år siden jeg tok den, og jeg brukte teoritentamen.no og leste gjennom boken. Jeg pugget i ca. en uke eller to. Suste gjennom på 10 min mer enn 95% riktige svar, siden jeg hadde sett alle spørsmålene før på teoritentamen.no. Jeg foreslår at du låner/kjøper (finn.no? kompis?) læreboken og leser den et par ganger, men bruker mesteparten av tiden på å pugge flervalgsoppgaver. Det er ofte enklere å huske spørsmålene hvis man kan logikken bak det (som boken sannsynligvis forklarer).

Litt enig med vidarlo, men hvis målet er å bestå med minst mulig innsats er repetering av flervalgsoppgaver en fin måte...
Sist endret av Ozma; 23. februar 2018 kl. 21:06.
Du kan laste ned div. apper som kan være veldig behjelpelige. Hadde en hvor jeg betalte en sum for 3 mnd. og der tok jeg teoriprøven, hvor mange ganger jeg ville. Jeg fikk opp statistikk på hvilke temaer jeg må forbedre meg, og etter hvert spørsmål kunne jeg gå inn og lese teorien bak det aktuelle spørsmålet. Det var også video og taleforklaringer på hele pensum. Fikla med den appen når jeg hadde dødtid, og teorien gikk strålende for meg.
Anonym bruker
"Skeptisk Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tok med meg en kompis på lesesalen på høyskolen min for noen mnd siden. Han satt hver ukedag i to uker fra 1700 til 2100, og kjørte testene på teoritentamen appen på mobilen om og om igjen. Mandagen uken etter dro han på trafikkstasjonen. Husker ikke de eksakte resultatene hans, men han sto på første forsøk med god margin.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Og for å argumentere fra andre siden enn det anon gjorde over; Jeg fikk 0 feil etter å ha lest i boken et par timer på kvelden før tentamen. Har man fulgt med i undervisningen så har man lært det man trenger.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skumma gjennom boka, tok en haug med tester på teoritentamen.no, og fikk to feil på klasse C. Lykke til
Brukte teoritentamen jeg også, tok den jevnlig en stund før prøven. Bestod greit på første forsøk. Det aller beste er nok, som de andre sier, å lese boken. Jeg følte jeg fikk noen spørsmål på den ekte prøven som jeg ikke var skikkelig innom på teoritentamen, eller fikk ting som var skrevet litt annerledes.

Du kan jo også se på det sånn: kunnskapen ute i trafikken kan redde livet ditt. Det er kanskje verdt å faktisk lære det skikkelig, ikke bare pugge svar slik at du kan bestå en prøve.
Sist endret av hippitus; 23. februar 2018 kl. 23:00.
Mesteparten av det du burde kunne lærer du når du kjører. Det er lett å sitte med nesa i boka og si at du skal gjøre "sånn og sånn", men noe helt annet å komme seg ut på veien. Kjør på med teoritentamen og bestå prøven med glans. Alt det andre kommer etterhvert som du øvelseskjører.
Brukte bare teoritentamen og klarte bare testen 2 gang på appen med null feil, men klarte fortsatt å naile teoriprøven med alt rett.

Tok testen en god del gang hverdag i kanskje litt over to-tre uker. Besto sikkert de siste 50 testene jeg hadde gjort før jeg prøvde meg på den ordentlige.
Jeg tok den nettbaserte frem til jeg hadde 0-4 feil i gjennomsnitt. Dro på biltilsynet å besto med 1 feil. Leste ikke en eneste side i teoribokji :-) Er ikke sikkert det funker for alle, men det funka for meg å ganske mange andre.
Teoritentamen.no var alt jeg brukte, bestod når jeg hadde ca. 2 av 5 bestått prøver på nettet. Spørsmålene på nett var vanskeligere enn selve prøven IMO.
Anonym bruker
"Nyfiken Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ei veninne av min datter sa for noen uker akkurat det samme som SoppVandreren, hun brukte kun appen på telefonen og leste ingen ting, pugget kun spørsmål og svar. Bestå på første forsøk og hun syntes også spørsmålene var lettere på vegvesenet enn på appen. Så det er jo egentlig synd de har fjernet teori fra selve opplæringen for det kjører nok nå fryktelig mange der ute som ikke har den filla peiling.