Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3395
Anonym bruker
"Allergisk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på om noen her har erfaring med utleie. Lurer på om noen vet hva straffen for å ikke føre det opp på skattemeldingen er? Altså hvor mange prosent ekstra straffeskatt man får eller bot om det blir oppdaga? Lurer også på om dette ses på som lovbrudd i norsk lov/ulovlig aktivitet som meldes til politiet, eller om det holder seg innafor skattevesenet med en smekk på hånda og ting er good så lenge man betaler straffeskatten om det skulle bli oppdaga?
Så lenge du ikke leier ut over 50% av boligen din er det vel skattefritt?
Anonym bruker
"Allergisk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Så lenge du ikke leier ut over 50% av boligen din er det vel skattefritt?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt gjelder utleie som egentlig skal skattes av.
Kan generelt si at du kan kødde med alt mulig men ikke med skatten. Ved mindre du får leia i kontanter og boligen ikke er oppført på din ligning så hadde jeg aldri tenkt på å tulle med dette. Skatte-etaten er knallharde og også usedvanelig kompetente.

Å tulle med inntektsskatten felte selv Al Capone(!).
Anonym bruker
"Allergisk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vurderer å leie ut på Airbnb i sommer mens jeg er på hytta. Man kan tjene opp til et visst beløp på airbnb skattefritt men det jeg sikter på er en god del høyere enn det beløpet. Det overflødige skal etter boka skattes av men jeg har lest om mange som ikke fører det opp på skatten og aldri fått noen problemer. Man kan sikkert bli felt av stikkprøver, så derfor lurer jeg på hva straffen blir om det oppdages? Hørt noe om straffeskatt, at du da må betale enda høyere prosent enn det opprinnelige skattetrekket.. Er det ingen som vet straffeskatten?
Og er det å regne som et lovbrudd å ikke melde fra om utleieinntekt, eller har det ikke noe med politiet og loven å gjøre selvom det skulle bli oppdaga av skatteetaten og jeg betaler straffeskatten?
Anonym bruker
"Allergisk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Katt Vis innlegg
Skatte-etaten er knallharde og også usedvanelig kompetente. Å tulle med inntektsskatten felte selv Al Capone(!).
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne
Kan det være bedre å leie ut privat på finn til noen som ønsker bolig i sommerferien? For da slipper du at boligen din er registrert hos en tredjepart som driver med utleie. Jeg kan se for meg at det AirBnb opplyser om alle eiendommer som leies ut hvis noen spør. Kan det være du flyr bedre under radaren ved å leie ut via finn?
Jeg vil også fraråde deg å snyte på skatten. Som nevnt over, så er Skatteetaten veldig kompetente, og finner ut av det utroligste. De er også ganske harde på reaksjonene sine!

Skatteetaten ilegger 20, 40 eller 60 prosent tilleggsskatt, avhengig av alvorlighetsgrad.
Kilde.

Her er noen saker/vedtak fra Skatteklagenemnda:
[1] Tilleggsskatt på 30%, nedsatt til 20% etter vedtak i Skatteklagenemnda.
[2] Tilleggsskatt på 40%, opprettholdt etter vedtak i Skatteklagenemnda

Skattesvik kan også politianmeldes, og har en strafferamme på seks års fengsel.
Skattesystemet i Norge er basert på tillit. Det betyr at det er den skattepliktige som skal opplyse til myndighetene om grunnlaget for hvor mye skatt som skal betales. Når denne tilliten blir brutt fordi enkelte gjør seg skyldig i skattesvik, har Høyesterett uttalt at det er viktig med høy straff for å skremme andre fra å gjøre det samme. Skattesvik har en strafferamme på seks års fengsel.
Vis hele sitatet...
Økokrim

Som en referanse kan denne saken nevnes, der vedkommende fikk 20 måneders fengsel i en sak der anslått skattefordel var 1,7 millioner.
Anonym bruker
"Allergisk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok mange takk Realist1, det var dette jeg lurte på.

Ser at saken du poster er for en som unndro skatt fra firmaet sitt over en seks års periode. Er det sannsynlig at en sommers air bnb inntekt vil føre til anmeldelse?

Inntekten vil ikke bli kjempehøy kanskje rundt 50k som jeg har regna meg frem til, så med skatt vil det egentlig bli ganske lite av potten igjen. Derfor jeg tenkte å kanskje ikke skatte på det.. Straffeskatt på 60% og anmeldelse er selvfølgelig noe jeg må gjøre det som trengs for å unngå. Får nok gjøre ting etter boka ja, selvom det går noen lapper "ut av vinduet" på det. Fortsatt interessert i folks erfaring da.

Angående finn og svart betaling så tør jeg ikke det mtp forsikring og hærverk, noe airbnb med sin ordning dekker.
Hvis du finregner på AirBnB skatten så kan du trekke fra et initielt beløp som du ikke skal skatte av, så er det en merkelig skattesats på alt over minimumsbeløpet. Alt i alt blir det ikke så fryktelig mye skatt. Anbefaler deg å betale akkurat denne skatten i og med at du registrerer via et annet firma at du leier ut, hvor lenge og for hvor mye.

Hvis du absolutt skal snyte på skatten så ikke gjør det med 200 digitale spor via et firma som er forpliktet til å rapportere inn ved forespørsel hva du har foretatt deg.
Anonym bruker
"Allergisk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Katt Vis innlegg

Hvis du absolutt skal snyte på skatten så ikke gjør det med 200 digitale spor via et firma som er forpliktet til å rapportere inn ved forespørsel hva du har foretatt deg.
Vis hele sitatet...
True. Takk for oppvekkern! Teit å la meg påvirke av andre anonyme tråder på nettet som sier de aldri har skattet av det og tro at det ikke er noe risk som kan ramme meg.

Vet du forresten hvordan man skal sette det opp i skattemeldingen? Det er 85% av det overskytende beløpet (over viss tillatt skattefri sum) som skal skattes av etter reglene. Skal jeg da skrive det beløpet som tilsvarer de 85% av pengene, eller skrive hele inntektsbeløpet? Bolken i skattemeldingen heter jo bare "Utleie" så går ut fra at jeg bare skal melde fra om de 85% siden de ikke vet forskjell på airbnb inntekt og annen utleie inntekt? Eller ber de uansett om dokumentasjon på utleien man skriver opp? Om noen vet..
Hvis du lurer på noe om skatt kan du også bare kontakte skatteetaten via chat/email eller telefon. De er som sagt ekstremt kompetente og vil hjelpe deg umiddelbart. Det er ikke som å ringe NAV eller andre offentlige institusjoner og lure på noe, de kan faktisk jobben sin og er hjelpsomme.

Ellers sier du at du skal leie ut airbnb (i primærbolig) for en sum av 50000,- NOK.

Leieinntekter inntil 10.000 kroner fra korttidsutleie er skattefritt så lenge du leier ut mindre enn 30 dager. 30 dagers grensen gjelder pr utleieforhold.

De første 10k er skattefrie. Du skal skatte av 50k - 10k (skattefritak). Du skal skatte av 40k.

For inntekter over 10.000 kronersgrensen vil 85 prosent bli regnet som skattepliktig inntekt.

Du skal betale skatt på 85% av 40k. 40 000,- NOK x 0.85 = 34 000,- NOK

Skattesatsen er 22 % for inntektsåret 2019 og 2020

Du skal betale 22% skatt av 34 000,- NOK. 34 000,- x 0,22 = 7480,- NOK

Av 50k skal du betale 7480,- i skatt og du sitter igjen med en fortjeneste på 42 520,-

(s)kattepliktig del av inntekter for korttidsutleie i egen bolig føres i post 2.8.6.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At skatteetaten, eller iaf dens ansatte er dyktige i sitt arbeid er trolig det dummeste jeg har hørt. Alle kan ingenting og blir sur fordi du forstyrret deres kaffepause.

At det er blodige reaksjoner på en hver forsøk på fusk er det ingen tvil om.
Anonym bruker
"Allergisk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Katt Vis innlegg
Av 50k skal du betale 7480,- i skatt og du sitter igjen med en fortjeneste på 42 520,-
Vis hele sitatet...
Det er 10k som er sure penger å miste da
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er 10k som er sure penger å miste da
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du miste noe som ikke er ditt?
Bruker ikke du også den norske infrastrukturen? Betal skatten din FFS. Det er over 40000 ren bonus rett i lomma, mange eier ikke egen bolig en gang og kan bare drømme om å dra inn over 40k i tide og utide etter skatt.


Snyt på skatten via AirBnB du, er jo sure penger å tape. Best å lure til seg det man kan der man kan Elsker at du gjør det elektronisk også, så det blir mest mulig spor.
Anonym bruker
"Ferdig Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er også verdt å merke seg at AirBnB fra i år rapporterer all utleie via dem til skatteetaten. Det gjør at OP ikke trenger å bekymre seg for han skal betale skatt eller ikke, det må han nok som han vil bruke AirBnB. Det vil også være preutfylt i skattemeldingen neste år.