Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 180556
80k infected, 30k recovered...

Problemet med akkurat Italia er vel at de ikke har funnet «patient zero»....

Tvilsomt at vi får det samme her.
Sitat av Dough Vis innlegg
80k infected, 30k recovered...

Problemet med akkurat Italia er vel at de ikke har funnet «patient zero»....

Tvilsomt at vi får det samme her.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener her, kan du utdype?

Situasjonsbildet blir veldig sammensatt og ting som infrastruktur og økonomi såvel som direkte konsekvenser av viruset er reelle trusler for de fleste nasjoner nå.

Aksjeindeks i Europa har også falt fem dager på rad, så vi burde nok være forberedt på å kjenne konsekvenser.
Sitat av Dough Vis innlegg
80k infected, 30k recovered...

Problemet med akkurat Italia er vel at de ikke har funnet «patient zero»....

Tvilsomt at vi får det samme her.
Vis hele sitatet...
80k infected, 30k recovered... OM man stoler på tallene Kina utgir.

Ikke funnet patient zero? Det er ingen som har funnet patient zero i Kina heller såvidt jeg vet --> https://www.bbc.com/future/article/2...s-patient-zero

Glem patient zero. Personen husker ikke alt han/hun har tatt på, vært borti, hvor h*n har handla, hvem h*n har snakket med, hvor hva når hvilken osv. Tenk på cash (kontanter), smitter lett bare via det, offentlig dørhåndtak smittes også lett via osv osv.

Og patient zero som har smitta si 30 personer, ja de 30 personene har smitta 30 hver og de 30x30 har smitta 30x30x30 osv osv osv. Ikke vits å finne PZ (i mitt hode vertfall).

Viruset er nok 100% i Norge tho, det er jeg sikker på, vi driver bare ikke aktivt med testing som i Italia. Man kan jo ha viruset uten å bli syk, i tillegg så kan det ligge i kroppen i 1 mnd før man blir syk.

Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Jupp.

Det er bare begynne hamstre inn.
Tomme butikker innen 1 mnd?
Vis hele sitatet...
Tja, kanskje. Om man ser til landene som har blitt mest utsatt så burde man jo egentlig det, der er butikkhyllene tomme. Såvidt jeg vet er Norge like forberedt for viruset som indianerne var for sykdommene Christopher Columbus & CO "tok med seg" fra Europa.

Så har du cash på konto så why not, mat må man jo ha uansett.
Sist endret av hvagjordo; 26. februar 2020 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Og patient zero som har smitta si 30 personer, ja de 30 personene har smitta 30 hver og de 30x30 har smitta 30x30x30 osv osv osv. Ikke vits å finne PZ (i mitt hode vertfall).
Vis hele sitatet...
No antar ein stortsett at det smitter 1-5 andre personer, med 2-3 som mest sannsynlege verdi ifølgje wikipedia. Dette er forøvrig det talet som er omtala som R0. 30 er totalt urealistisk høgt. Det er verdt å minne om at det er omlag 10^10 personar på jorda. Med R0=30 vil ti "generasjoner" med infeksjoner utgjere 30^10 infiserte...
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Viruset er nok 100% i Norge tho, det er jeg sikker på, vi driver bare ikke aktivt med testing som i Italia. Man kan jo ha viruset uten å bli syk, i tillegg så kan det ligge i kroppen i 1 mnd før man blir syk.
Vis hele sitatet...
Meh.

Korleis kan du vere sikker på det? Det er ikkje så mange smitta. Litt googling tilseier omlag 100k infiserte, og om vi antar at 90% er udetektert, er ein million smitta. Det er sånn omlag ein av ti tusen i verda - den suverene majoriteten kinesarar. Det er ikkje *så* mange kinesarar som kjem til Noreg... Og reiserestriksjonar har gjort det mindre truleg med akkurat den vektoren.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Tja, kanskje. Om man ser til landene som har blitt mest utsatt så burde man jo egentlig det, der er butikkhyllene tomme. Såvidt jeg vet er Norge like forberedt for viruset som indianerne var for sykdommene Christopher Columbus & CO "tok med seg" fra Europa.
Vis hele sitatet...
Ja, klart. Om du ignorerer eit moderne helsevesen som kan gi støttande behandling, og forstår korleis sjukdom smitter er vi nøyaktig like førebudde som eit samfunn som var totalt utan eit helsevesen eller medisinsk kunnskap...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No antar ein stortsett at det smitter 1-5 andre personer, med 2-3 som mest sannsynlege verdi ifølgje wikipedia. Dette er forøvrig det talet som er omtala som R0. 30 er totalt urealistisk høgt. Det er verdt å minne om at det er omlag 10^10 personar på jorda. Med R0=30 vil ti "generasjoner" med infeksjoner utgjere 30^10 infiserte...

Meh.

Korleis kan du vere sikker på det? Det er ikkje så mange smitta. Litt googling tilseier omlag 100k infiserte, og om vi antar at 90% er udetektert, er ein million smitta. Det er sånn omlag ein av ti tusen i verda - den suverene majoriteten kinesarar. Det er ikkje *så* mange kinesarar som kjem til Noreg... Og reiserestriksjonar har gjort det mindre truleg med akkurat den vektoren.

Ja, klart. Om du ignorerer eit moderne helsevesen som kan gi støttande behandling, og forstår korleis sjukdom smitter er vi nøyaktig like førebudde som eit samfunn som var totalt utan eit helsevesen eller medisinsk kunnskap...
Vis hele sitatet...

True, 30^3 var tall jeg bare tok utifra løse lufte.

"Current estimates suggest that a single person with the novel coronavirus spreads the infection to about 2.2 additional people, on average."

Tho:

"In the United Kingdom, a British man spread the virus to 11 people at a French ski resort after he had visited Singapore for a conference. That was also considered a super-spreading event."


Just common sense.. I 2019 hadde Norge 10 700 000 utenlandske turister, 471 000 fra Kina, 956 000 fra USA, 273 000 fra Italia.

10 700 000 / 12 = 891 666 per mnd (selvfølgelig er det ikke likt mnd til mnd I know I know I know. Er et eksempel..).

Det er nå 3 mnd siden utbruddet av viruset, 891 666 x 3 = 2 674 998 (I know I know wont be the same from 2019..)

Å ikke tro at noen av de som har enten vært på ferie i Norge har, uten symptomer hatt viruset ELLER at nordmenn som har vært i utlandet ikke har blitt smittet uten å vise symptomer vil jeg tro er litt ønsketenkning. Er nok minst en eller to som har det i Norge. Jeg tror vertfall det er i Norge uten at vi er klar over det.

Må ikke være kinesere i Norge for at det skal smittes. Eks: En brite reiser til Singapore, der møter han en amerikaner, amerikaneren kom akkurat til Singapore fra Japan, i Japan møtte han en Kineser som smitta han, amerikaneren smitte igjen briten. Senere satt briten ved siden av en nordmann på flyet hjem mot mellomlanding i Dubai og nordmannen ble smitta.


Coronaviruset kan være i Norge



Jojo, for det var jo ingen ironi eller overdrivelse ang Colombus vs Norge og covid-19..

Folkehelseinstituttet: 70 prosent kan bli corona-smittet i Norge


"– Vi tror nok at vi før eller senere får en større spredning i Norge. Og får vi først en epidemi av dette viruset i Norge, vil det ramme en stor del av befolkningen. Om det er 20, 30, 40, 50, 60 eller 70 prosent, vet vi ikke, sier overlege ved Folkehelseinstituttet Preven Aavitsland til VG."

La oss si at det er 30% som får viruset. 30% av 5 328 212 =
1 598 463 smittede personer. Og ifølge https://www.worldometers.info/coronavirus/ så:

48,164
Currently Infected Patients


39,313 (82%)
in Mild Condition

8,851 (18%)
Serious or Critica



Om 18% av 1.6 mill nordmenn blir "serious / critial ill", vil vi da ha nok plass på sykehusene? 18% av 1.6 mill = 287 723 så det ser dårlig ut: Totalt med sykehussenger i Norge 2015: 19 519

https://www.ssb.no/315166/sykehussen...eomrade.antall

Hvor mange isolasjons rom på sykehusene vi har gidder jeg ikke engang søke opp, for det er ikke mange...

En nordmann bosatt i Italia er forresten smitta

https://www.vg.no/nyheter/i/Qo0kE8/f...or-coronavirus
Sist endret av hvagjordo; 26. februar 2020 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1. 18% med alvorleg sjukdom er av totalen som er smitta i det du viser til. Det er litt problematisk, ettersom vi ikkje veit kor mange som er asymptomatiske, eller får veldig mild infeksjon. Du oppsøker ikkje legen om du er forkjøla, så det vert ikkje registrert i statistikken.

2. Kor mange av dei 18% er allereie i institusjonar? Ut frå det eg har lese minner ncov om influensa; det er dei som er svekka som er i faresonen. Dei som er svekka er stortsett ikkje i jobb, så påvirkninga på samfunnet vert mindre.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Er nok minst en eller to som har det i Norge. Jeg tror vertfall det er i Norge uten at vi er klar over det.
Vis hele sitatet...
Du er i ferd med å overbevise meg! Med så vill fabulering og useriøs matematikk (rassmatikk) antar jeg feberen din er farlig høy.

Sitat av hvagjordo Vis innlegg
True, 30^3 var tall jeg bare tok utifra løse lufte.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal bruke matematikk og statistikk for å underbygge påståndene din, bør det være et minimum at du bruker mer realistiske tall. Kvalifisert gjetting krever et visst kunnskapsnivå, din gjetting tyder på det motsatte.

Sitat av hvagjordo Vis innlegg
"In the United Kingdom, a British man spread the virus to 11 people at a French ski resort after he had visited Singapore for a conference. That was also considered a super-spreading event."
Vis hele sitatet...
Du viser til en enkelthendelse som i tillegg hadde spesielle omstendigheter. Smittebæreren dro rett på hyttetur i alpene hvor folk bodde tett.

Ekstremtilfellene(super-spreaders) er spesielt interessante for å begrense en pandemi, men forklaringen er ikke så enkelt som hytteturer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Super-spreader

Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Just common sense.. I 2019 hadde Norge 10 700 000 utenlandske turister, 471 000 fra Kina, 956 000 fra USA, 273 000 fra Italia.

10 700 000 / 12 = 891 666 per mnd

Det er nå 3 mnd siden utbruddet av viruset, 891 666 x 3 = 2 674 998
Vis hele sitatet...
Videre fortsetter du radbrekke matematikken som forklaringsmodell på dine antagelser. Det der er aritmetikk på 8.klasse-nivå.

Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Hvor mange isolasjons rom på sykehusene vi har gidder jeg ikke engang søke opp, for det er ikke mange...
Vis hele sitatet...
Forventer du at helsevesenet skal ha kapasitet til å behandle en pandemi på en vanlig mandag? Vi har nasjonale og internasjonale retningslinjer for en global pandemi, med reserveløsninger og backup.

Sivilforsvaret er utstyrt med mer enn jod-131.
Sitat av supercali Vis innlegg
Videre fortsetter du radbrekke matematikken som forklaringsmodell på dine antagelser. Det der er aritmetikk på 8.klasse-nivå.
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg du skylder åttendeklassingene en unnskyldning.
Inkubasjonstid på 27 dager registrert. Viruset er her 100% sikkert det.

Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Jupp.

Det er bare begynne hamstre inn.
Tomme butikker innen 1 mnd?
Vis hele sitatet...

Garantert en del som kommer til å bli utsolgt ja.
Apotekene er allerede i ferd med å gå tomme for munnbind.


Folk starter å hamstre i disse dager, når det går opp for dem hvilken vei dette tar.
Sist endret av madmaz; 26. februar 2020 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av madmaz Vis innlegg
Inkubasjonstid på 27 dager registrert. Viruset er her 100% sikkert det.
Vis hele sitatet...
Sukk. Nei. Det er langt frå 100% sikkert. Offisielle tal er omlag 100k smitta. Alle er einige om at det er for lågt. Om vi antar at det er 100 gongar for lågt, er fortsatt majoriteten av verdas befolking friske.
Sitat av madmaz Vis innlegg
Garantert en del som kommer til å bli utsolgt ja.
Apotekene er allerede i ferd med å gå tomme for munnbind.
Vis hele sitatet...
Meir eller mindre utan grunn. Munnbind må brukast korrekt, og dei er ikkje nødvendigvis effektive mot virus.
Sitat av madmaz Vis innlegg
Folk starter å hamstre i disse dager, når det går opp for dem hvilken vei dette tar.
Vis hele sitatet...
Går det eigentleg opp for folk? Eller handler folk irrasjonelt? Det rasjonelle er å vere grundig med å vaske hender, unngå å komme tett innpå folk og alt slikt. Men eg tar for gitt at folk vil oppføre seg som vanleg; dvs. antibac bare dei har åpna dassdøra heime, for å så gå på byn og kline med tilfeldige folk på fredagskvelden...
Får forte meg å hamstre før det blir tomt på Cola da. Den flytende sorten altså... :-D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Filter har ein god gjennomgang, med dødelegheit brote meir ned enn det eg har sett i media. T.d. tyder data frå Kina på at dødelegheita for folk under 40 er 0.2%. Det åleine er nok til å avvise samfunnskollapsen som konsekvens.

Så les heller den artikkelen tre ganger, og drit i clickbait-krisemaksimeringa til VG...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Da var det ankommet Norge. Bare å bunkre seg inne nå!

Nei, jeg tar det helt med ro jeg.
Sitat av supercali Vis innlegg
Du er i ferd med å overbevise meg! Med så vill fabulering og useriøs matematikk (rassmatikk) antar jeg feberen din er farlig høy.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Korleis kan du vere sikker på det? Det er ikkje så mange smitta. Litt googling tilseier omlag 100k infiserte, og om vi antar at 90% er udetektert, er ein million smitta. Det er sånn omlag ein av ti tusen i verda - den suverene majoriteten kinesarar. Det er ikkje *så* mange kinesarar som kjem til Noreg... Og reiserestriksjonar har gjort det mindre truleg med akkurat den vektoren.
Vis hele sitatet...
Well... Not be to like I told you so but... I told you so: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aavist-i-norge
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Well... Not be to like I told you so but... I told you so: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aavist-i-norge
Vis hele sitatet...
Du forsto åpenbart ikkje poenget mitt.

Eg utelukka på ingen måte smitte. Eg sa at det ikkje var ekstremt sannsynleg. Det står forsåvidt fortsatt; det er enkelttilfelle.

Poenget i kritikken du fekk var at matematikkanvendelsen din var opp etter alle staur og vegger, og meir egna for å villeie enn å gi faktisk informasjon.

På gripande fot trur eg Bayes teorem er mest relevante for å vurdere risikoen slik den var stilt opp over, utan at eg skal påstå at det er korrekt - statistikk er vanskeleg til tider. Du toucha ikkje innom det; du lempa ut tilfeldige tal, utan å forklare relevansen av dei...
Uvaksinert 👍
Synes det er veldig lite i norsk media om at det i Wuhan er Kinas eneste Level 4 godkjente (høyeste klasse) laboratorium for forskning på farlige patogener. Til og med på reddit så blir poster rundt dette fjernet. Klart at når det står på sider som nyhetsspeilel så er det jo lett å si at det bare er tullball, men laboratoriet er der og det har tidligere vært bekymringer rundt dette laboratoriet.

Fra wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Wuhan_...te_of_Virology

Fra 2017
https://www.nature.com/news/inside-t...hogens-1.21487

Kan legge inn masse linker men vil nok bare bli avfeid som konspirasjon så med de to linkene over her og litt google så kan man bli litt skremt.
Sitat av daffe Vis innlegg
Synes det er veldig lite i norsk media om at det i Wuhan er Kinas eneste Level 4 godkjente (høyeste klasse) laboratorium for forskning på farlige patogener. Til og med på reddit så blir poster rundt dette fjernet. Klart at når det står på sider som nyhetsspeilel så er det jo lett å si at det bare er tullball, men laboratoriet er der og det har tidligere vært bekymringer rundt dette laboratoriet.

Fra wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Wuhan_...te_of_Virology

Fra 2017
https://www.nature.com/news/inside-t...hogens-1.21487

Kan legge inn masse linker men vil nok bare bli avfeid som konspirasjon så med de to linkene over her og litt google så kan man bli litt skremt.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at denslags vas fjernes er enkel: Det har ingen relevans for noe som fuckings helst. Det er egentlig ganske lett å se, for du gidder ikke engang fremme en påstand om hvorfor dette antatte laboratoriet er så spennende. Du sier bare at det er der. Men ikke hvorfor du mener det har en sammenheng med utbruddet, eller om det overhode er noen sammenheng der. Kan du forklare hvorfor du mener det er relevant å bemerke seg at det ligger et laboratorium i Wuhan, daffe? Det er vel ikke slik at du unngår å fremme noe håndgripelig, slik at det kan diskuteres med argumenter, vel?

Vanligvis sletter vi sånt tull, for det bidrar ikke til diskusjonen å måtte hale faktiske påstander ut av folk. I dette tilfellet lar jeg det stå, slik at de som sitter litt på gjerdet kan få et lite innblikk i hvordan en del av de på konspirasjonssiden tenker over saken - eller ikke tenker, alt ettersom.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. februar 2020 kl. 22:13.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Well... Not be to like I told you so but... I told you so: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aavist-i-norge
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri vært i tvil om det ville komme tilfeller av Covid-19 i Norge. Det er tross alt en måned siden de første tilfellene i Finland og Sverige. Ei heller bekymret for følgene.

Du fikk passet påskrevet for ditt lemfeldige forhold til matematisk analyse.

Analogien til en matteoppgave er tydelig:

Du kommer frem til et svar.
Sjekker fasiten bakerst i boka.
Hurra!
To streker under svaret.

Underveis viser du manglende instrumentell og relasjonell forståelse. Du bruker feil metode, utregningen din er rein tombola.

Og det aller verste er at du misbruker likhetstegnet!

0 poeng
Lite spørsmål; Om du blir smitta, blir småsjuk osv, men det går over. Er du da immun mot dette viruset og kan fritt vanke rundt med folk som er dødssyke av samme virus?
Sitat av supercali Vis innlegg
Du er i ferd med å overbevise meg! Med så vill fabulering og useriøs matematikk (rassmatikk) antar jeg feberen din er farlig høy.


Hvis du skal bruke matematikk og statistikk for å underbygge påståndene din, bør det være et minimum at du bruker mer realistiske tall. Kvalifisert gjetting krever et visst kunnskapsnivå, din gjetting tyder på det motsatte.
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg faktisk skrev at det var tall tatt fra løse luften, uten noen form for undersøkelse først. Sa det klart å tydelig i innlegget du siterte.

Sitat av supercali Vis innlegg
Du viser til en enkelthendelse som i tillegg hadde spesielle omstendigheter. Smittebæreren dro rett på hyttetur i alpene hvor folk bodde tett.



Ekstremtilfellene(super-spreaders) er spesielt interessante for å begrense en pandemi, men forklaringen er ikke så enkelt som hytteturer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Super-spreader
Vis hele sitatet...
Du leste vel at jeg tok med "That was also considered a super-spreading event."? Jeg unnlot ikke å ta det med, så ja jeg er fult - fult klar over det.

Sitat av supercali Vis innlegg
Videre fortsetter du radbrekke matematikken som forklaringsmodell på dine antagelser. Det der er aritmetikk på 8.klasse-nivå.
Vis hele sitatet...
Her har du fjernet det jeg har skrevet i parentes, hvorfor aner jeg ikke.

Du så vel at jeg skrev:

(selvfølgelig er det ikke likt mnd til mnd I know I know I know. Er et eksempel..)

og

(I know I know wont be the same from 2019..)

Jeg håper da virkelig at du forstår at dette ikke er ment som at "det er dette som vil skje", men faktisk som "dette er worst case scenario"?

Nja, jeg ligger nok over 8-klasse nivå i matte.

Sitat av supercali Vis innlegg
Forventer du at helsevesenet skal ha kapasitet til å behandle en pandemi på en vanlig mandag? Vi har nasjonale og internasjonale retningslinjer for en global pandemi, med reserveløsninger og backup.

Sivilforsvaret er utstyrt med mer enn jod-131.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forventer at det skal være klart SÅNN, bam, nå!
Om det er (igjen, må nesten si ifra om at dette er et eksempel så du ikke klager på tall uten forskning igjen) at om 20 000 personer i Norge allerede imorgen har viruset påvist og at de alle er i kritisk tilstand så skal alle få sykehus hjelp innen 1-3 virkedager. Det skal være effektivt, planlagt ned til minste detalj for ett worst-case-scenario.

De skal være klare til å bygge nødsykehus om nødvendig (som Kina har gjort flere ganger). Det skal være mer enn nok utstyr (noe det ikke er), det skal være mer enn nok sykepleiere med kunnskap om smitte på det nivået osv osv.

Mulig jeg er storkrevende og forventer for mye, men med ett worst-case-scenario (må gjentas så du ikke bruker det som mine reelle tall), så skal staten klare dette for oss, mener vertfall jeg.

Koronaviruset: Vurderer hasteopplæring av intensivpersonell

Lykke viser blant annet til Riksrevisjonens rapport fra 2019 om bemanningsutfordringer, og en rapport Norsk Sykepleierforbund la frem i 2018 om fremtidig behov for spesialsykepleiere i anestesi-, barn-, intensiv-, operasjon- og kreftsykepleie (ABIOK).

Mangelen har vært kjent i mange år, og vi må tenke langsiktig for å imøtekomme den. Vi har varslet gjentatte ganger, men det ser ikke ut til å hjelpe, sukker Lykke.

– Intensivsykepleierne vi har i dag er kompetente, men de er for få.
Vis hele sitatet...




FHI: Neppe nok smittevernsutstyr i Norge ved coronavirus-utbrudd

Tidligere onsdag uttalte Frode Forland til VG at folk kan bli alvorlig syke i lang tid og trenge respirator. ved påvist smitte i Norge. I tillegg vil det kreve store mengder smittevernutstyr. Derfor har alle sykehus blitt pålagt å planlegge for et influensaepidemiscenario, forteller Forland.

– Har vi nok utstyr for dette nå?

– Neppe - hvis dette slår til for fullt, vil det være en stor og potensiell minimumsfaktor. Allerede nå er man i gang med å tenke på hvordan man kan spare på smittevernsutstyr. Her er det satt i gang tiltak i helsetjenesten allerede.
Vis hele sitatet...

Apotekene er tomme for munnbind


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du forsto åpenbart ikkje poenget mitt.

Eg utelukka på ingen måte smitte. Eg sa at det ikkje var ekstremt sannsynleg. Det står forsåvidt fortsatt; det er enkelttilfelle.

Poenget i kritikken du fekk var at matematikkanvendelsen din var opp etter alle staur og vegger, og meir egna for å villeie enn å gi faktisk informasjon.

På gripande fot trur eg Bayes teorem er mest relevante for å vurdere risikoen slik den var stilt opp over, utan at eg skal påstå at det er korrekt - statistikk er vanskeleg til tider. Du toucha ikkje innom det; du lempa ut tilfeldige tal, utan å forklare relevansen av dei...
Vis hele sitatet...
Jeg skrev:


Viruset er nok 100% i Norge tho, det er jeg sikker på, vi driver bare ikke aktivt med testing som i Italia. Man kan jo ha viruset uten å bli syk, i tillegg så kan det ligge i kroppen i 1 mnd før man blir syk.


Du svarte:

Meh.

Korleis kan du vere sikker på det? Det er ikkje så mange smitta. Litt googling tilseier omlag 100k infiserte, og om vi antar at 90% er udetektert, er ein million smitta. Det er sånn omlag ein av ti tusen i verda - den suverene majoriteten kinesarar.


Jeg lempa ut tilfeldige tall, det har jeg fortalt to ganger i tråden allerede, så det kan vi legge til side for denne gang.

Matematikken var worst-case-scenario.

Rørte ikke statistikk, jeg Googla fort, fant noen kilder, x/y * 100 osv. Skal ikke si det var grundig undersøkelse.

Poenget mitt, som kanskje ikke du forsto, eller kanskje du gjorde det, var at Norge ikke er forberedt på worst case pandemi, at jeg (i mitt hode ved å tenke logisk) mente det er en eller flere med covid-19 i Norge. Trøtt nå så får heller fortsette dette imorgen.


Btw: Er det noen som FAKTISK har startet å preppe? Som i "doomsday-prepping" pga dette? Altså, av dere her på freak. Har ikke tenkt på det selv, men ville vært interessant å vite

Sitat av hotline Vis innlegg
Lite spørsmål; Om du blir smitta, blir småsjuk osv, men det går over. Er du da immun mot dette viruset og kan fritt vanke rundt med folk som er dødssyke av samme virus?
Vis hele sitatet...

Fra: https://metro.co.uk/2020/02/26/can-g...eady-12304026/

Can you get coronavirus twice?

Dr Babak Ashrafi at UK-based online doctor Zava, told Metro.co.uk: ‘Because this strain of coronavirus is new, we don’t have enough data to understand how long our immunity lasts after initial infection. ‘Experts are busy gathering information from those who have become infected to see how well their immune systems react and how long they’ll remain immune. ‘We do know that when you catch a virus, your body learns how to fight it off. Even after you’ve fully recovered your body is left with the ability to battle a virus and avoid developing symptoms again. However, like our minds, our bodies can forget over time how to do this and immunity can wear off over time after initial infection.’
Vis hele sitatet...
Sist endret av hvagjordo; 26. februar 2020 kl. 23:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da kan det se ut til at Covid-19 har starta sine herjinga i Norge. Spent på utfallet av det som skjer framover de neste ukene.

Folk går bananas etter munmbind (selv om det har liten effekt). Vil det samme skje med dagligvarer?
Anbefaler Freak.no folket å kjøpe inn Antibac eller tilsvarende som dekker noen måneders forbruk. Siden i går kveld har de fleste nettbutikker gått tomme. Heller ikke på et så enkelt produkt som desinfeksjonsprit vil produksjonen ha mulighet til å dekke etterspørselen.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Anbefaler Freak.no folket å kjøpe inn Antibac eller tilsvarende som dekker noen måneders forbruk. Siden i går kveld har de fleste nettbutikker gått tomme. Heller ikke på et så enkelt produkt som desinfeksjonsprit vil produksjonen ha mulighet til å dekke etterspørselen.
Vis hele sitatet...
Men antibac er jo anti-bakteriel. Altså i mot bakterier, ikke virus. Jeg er redd for at mange kjøper antibac og tror det er en god måte å hindre smitte på og derfor slurver litt mer med håndhygene ellers. Mens det fortsatt er god håndvask og å begrense hvor mye man tar seg til ansiktet som gjelder.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Men antibac er jo anti-bakteriel. Altså i mot bakterier, ikke virus. Jeg er redd for at mange kjøper antibac og tror det er en god måte å hindre smitte på og derfor slurver litt mer med håndhygene ellers. Mens det fortsatt er god håndvask og å begrense hvor mye man tar seg til ansiktet som gjelder.
Vis hele sitatet...
Sprøyt! Kanskje lese seg opp før man uttaler seg?

Antibac-serien virker mot grampositive og gramnegative vegetative bakterier, inkludert MRSA, VRE, mykobakterier (tuberkel), sopp og ulike virus (HIV, influensaviruset, Hepatitt B og C, Corona [SARS] etc.). Den har et bredt antibakterielt virkefelt, og mikroorganismene drepes i løpet av 15–60 sekunder. Antibac virker ved å ødelegge mikrobeproteiner. Alle Antibac-produktene har et alkoholinnhold på 70 % vol – 95 % vol.

Kilde:
https://antibac.no/om-antibac/#content
Sitat av etse Vis innlegg
Men antibac er jo anti-bakteriel. Altså i mot bakterier, ikke virus. Jeg er redd for at mange kjøper antibac og tror det er en god måte å hindre smitte på og derfor slurver litt mer med håndhygene ellers. Mens det fortsatt er god håndvask og å begrense hvor mye man tar seg til ansiktet som gjelder.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig. Antibac har effekt mot virus også. Men det er som du nevner, viktig med god håndvask. Bruke godt med såpe, skylle av og sprite hendene etterpå.

Sitat av hotline Vis innlegg
Lite spørsmål; Om du blir smitta, blir småsjuk osv, men det går over. Er du da immun mot dette viruset og kan fritt vanke rundt med folk som er dødssyke av samme virus?
Vis hele sitatet...
Det vet vi enda ikke, det er for tidlig å si.
Sitat av etse Vis innlegg
Men antibac er jo anti-bakteriel. Altså i mot bakterier, ikke virus. Jeg er redd for at mange kjøper antibac og tror det er en god måte å hindre smitte på og derfor slurver litt mer med håndhygene ellers. Mens det fortsatt er god håndvask og å begrense hvor mye man tar seg til ansiktet som gjelder.
Vis hele sitatet...
The intervention consisted of providing the families in all selected homes with bottles of an ABHS, which were placed in the kitchen, bathrooms, and nurseries. Smaller individual bottles were provided for each family member greater than 12 years old to place in purses, pockets, backpacks, etc. The families were instructed to use the ABHS one time or three times during the day. For one and three uses, a statistically significant reduction of virus on un-inoculated and inoculated hands of ~99 % occurred within 8 h. Similar reductions occurred on fomites throughout the households (97–99 %). These results demonstrate that the use of an ABHS can significantly reduce transfer of a virus to the hands, and to the commonly touched surfaces within the household.
Vis hele sitatet...
Good hand hygiene involving hand washing and/or the use of alcohol-based hand sanitizers (ABHS) has been shown to reduce the risk of infection from both respiratory and enteric viruses (Prazuck et al. 2010; Stebbins et al. 2011, Warren-Gash et al. 2012).
Vis hele sitatet...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4032461/

The active ingredient in hand sanitizers is isopropyl alcohol (rubbing alcohol), a similar form of alcohol (ethanol or n-propanol), or a combination of them. Alcohols have long been known to kill microbes by dissolving their protective outer layer of proteins and disrupting their metabolism
Vis hele sitatet...
Det ødelegger med andre ord cellemembranen for bakterier og virusets kapsider, slik at de ikke kan dele seg videre og blir ødelagt.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Det er ikke helt riktig. Antibac har effekt mot virus også. Men det er som du nevner, viktig med god håndvask. Bruke godt med såpe, skylle av og sprite hendene etterpå.
Vis hele sitatet...
Alt av retningslinjer jeg har lest har vært tydelig på at du enten skal vaske med såpe eller bruke håndsprit, Ikke begge deler. Har jeg misforstått?
Sist endret av Skepty; 27. februar 2020 kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hotline Vis innlegg
Lite spørsmål; Om du blir smitta, blir småsjuk osv, men det går over. Er du da immun mot dette viruset og kan fritt vanke rundt med folk som er dødssyke av samme virus?
Vis hele sitatet...
Nei.

https://www.theguardian.com/world/20...or-second-time
Sitat av Skepty Vis innlegg

Alt av retningslinjer jeg har lest har vært tydelig på at du enten skal vaske med såpe eller bruke håndsprit, Ikke begge deler. Har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...
Hm. Jeg var med på et lite eksperiment en gang hvor vi tok en podning fra hendene før vask, en podning etter vask med såpe, en podning etter spriting av hendene og en podning der vi gjorde begge deler. Mest effektive var sistnevnte, og den nest effektive metoden var såpevask. Men dette er fordi vask med såpe fjerner mikrober, i tillegg til bakteriesporer som ikke dør av sprit. Jeg må si jeg er litt usikker på hvordan det er med virus så kanskje det gikk litt fort i svingene der. Men før operasjoner vasker man hendene grundig med såpe, og avslutter med spriting av hendene med etanol som også inneholder klorhexidin, så det har vel noe for seg å gjøre begge deler.

Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du kan ikke basere svaret ditt på et enkelttilfelle som dette.
Sist endret av bendiks; 27. februar 2020 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har tidligere sett, at The Guardian ikke behøver å være så nøye på fakta. Så dette er dessverre ingen god kilde. Hvis viruset ikke muterer seg i en vesentlig grad, så er man oftest immun etter selv og vært syk av samme virus. Iallfall noen år.

Sammen med, at hvis en da sett ikke blir immun mot viruset. Hvorfor jobbes det da med vaksine mot dette viruset?
Hvor dumme kan folk være... Det tar 10-14 dager før noen som helst symtomer vises. Det finnes og mennesker som har et utrolig godt imunforsvar som kan være "bærere", disse får veldig skjelden symtomer eller veldig milde i forhold til hovedsymtomene.
Det vil si at en "bærer" kan smitte utrolig mange på kort tid. Og de smittede kan ha smittet flere tusner på 10-14 dager.
Dette går fort og når det er sagt kan vi diskutere...

I Kina har de begynt å sveise folk inne i deres eget hus.
De slakter dyr.
Det har blitt vist flere snutter av vold, mishandling og henrettelse/død. ( Noen av snuttene er lett tilgjengelig, andre må du dypt for å se.)

WHO, ber Norge og andre land om å være føre-var og strenge...
Det er bare sprøsmål om tid før mutasjoner av viruset oppstår.
Det er ikke mulig å bruke matte til å regne ut smitte og dødsfall, det er tusenvis av variabler i spill.

Bare fordi noen tenker litt mer på helse og sikkerhet er ikke disse "HYSTERISKE", men smarte.
Vær heller smart og sikker enn sorry.

Jeg kjøper munnbind, engangshansker, antibac og skjermer meg unna venner og familie fra stor byene enn så lenge.


God helg folkens, la oss støtte Corona ved å kjøpe det på butkken ! *Bad joke*
Sitat av Centext Vis innlegg
Hvor dumme kan folk være... Det tar 10-14 dager før noen som helst symtomer vises. Det finnes og mennesker som har et utrolig godt imunforsvar som kan være "bærere", disse får veldig skjelden symtomer eller veldig milde i forhold til hovedsymtomene.
Det vil si at en "bærer" kan smitte utrolig mange på kort tid. Og de smittede kan ha smittet flere tusner på 10-14 dager.
Dette går fort og når det er sagt kan vi diskutere...

I Kina har de begynt å sveise folk inne i deres eget hus.
De slakter dyr.
Det har blitt vist flere snutter av vold, mishandling og henrettelse/død. ( Noen av snuttene er lett tilgjengelig, andre må du dypt for å se.)

WHO, ber Norge og andre land om å være føre-var og strenge...
Det er bare sprøsmål om tid før mutasjoner av viruset oppstår.
Det er ikke mulig å bruke matte til å regne ut smitte og dødsfall, det er tusenvis av variabler i spill.

Bare fordi noen tenker litt mer på helse og sikkerhet er ikke disse "HYSTERISKE", men smarte.
Vær heller smart og sikker enn sorry.

Jeg kjøper munnbind, engangshansker, antibac og skjermer meg unna venner og familie fra stor byene enn så lenge.


God helg folkens, la oss støtte Corona ved å kjøpe det på butkken ! *Bad joke*
Vis hele sitatet...
Jeg så en av disse sveisevideoene.
Det viste seg å være en gammel video hvor de stengte bygningen grunnet brudd på diverse lover.

Jeg så også en video hvor de tilsynelatende spikret igjen ei dør i ei blokk hvor det i følge opplasteren befant seg mennesker.
I ettertid ble hele videoen publisert hvor man ser at bygningen tømmes for folk og den spikres igjen i påvente av desinfisering.

Det skjer sikkert noen uregelmessigheter i land som Kina, men du overdriver noe.

Om du er i risikogruppen for komplikasjoner så bør du helt klart gjøre enkelte tiltak for å være på den sikre siden. Om du ikke er i risikosonen så virker det som du bare har lite å gjøre eller er over snittet paranoid.
Centext: Du er hysterisk. Du hamstrer munnbind for å beskytte deg mot en sykdom du tror får myndighetene til å sveise folk inne i bygninger. Ser du ikke en liten brist der? Siden det er fredag velger jeg heller å skjenke meg et glass Amontillado av bedre årgang enn å pirke borti kildekritikken din. Det får noen andre gjøre.
Sist endret av Myoxocephalus; 28. februar 2020 kl. 21:20.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg så en av disse sveisevideoene.
Det viste seg å være en gammel video hvor de stengte bygningen grunnet brudd på diverse lover.

Jeg så også en video hvor de tilsynelatende spikret igjen ei dør i ei blokk hvor det i følge opplasteren befant seg mennesker.
I ettertid ble hele videoen publisert hvor man ser at bygningen tømmes for folk og den spikres igjen i påvente av desinfisering.

Det skjer sikkert noen uregelmessigheter i land som Kina, men du overdriver noe.
Vis hele sitatet...
Dette som er problemet. Folk er kritiske til Kina med god grunn, men fordi de allerede er kritiske så svelger de alt som bekrefter det uten noen kildekritikk. Samtidig så er det masse folk som drar nytte av det og sprer rykter i form av videoer.

I de fleste krisesituasjoner så vil det også oppstå en stor økelse av falske nyheter og rykter, man er ikke "woke" eller "skeptisk" når sluker når sluker det rått, deler alt en kommer over og har sterke meninger om årsaker og motiver før det foreligger tilstrekkelig (eller noe) bevis. Man bare gjør det ekstremt klart at ens egne meninger ikke er bygget på noe annet en bekreftelsetendenser.

Kritisk tankegang er å klare å filtrere vekk støyet, vektlegge kilder av forskjellig kredibilitet, bruke det til å danne seg en tentativ konklusjon eller hypotese med omfang som står i forhold til informasjonen den er basert på, og revidere den ettersom ny informasjon blir tilgjengelig.

Siden kriser som dette og påfølgende flom av rykter og missinformasjon oppstår fra tid til annen så tror jeg du kommer til å ha et stressende liv, Centext.
Sist endret av Picard; 28. februar 2020 kl. 09:55.
Sitat av Picard Vis innlegg
Dette som er problemet. Folk er kritiske til Kina med god grunn, men fordi de allerede er kritiske så svelger de alt som bekrefter det uten noen kildekritikk. Samtidig så er det masse folk som drar nytte av det og sprer rykter i form av videoer.

I de fleste krisesituasjoner så vil det også oppstå en stor økelse av falske nyheter og rykter, man er ikke "woke" eller "skeptisk" når sluker når sluker det rått, deler alt en kommer over og har sterke meninger om årsaker og motiver før det foreligger tilstrekkelig (eller noe) bevis. Man bare gjør det ekstremt klart at ens egne meninger ikke er bygget på noe annet en bekreftelsetendenser.

Kritisk tankegang er å klare å filtrere vekk støyet, vektlegge kilder av forskjellig kredibilitet, bruke det til å danne seg en tentativ konklusjon eller hypotese med omfang som står i forhold til informasjonen den er basert på, og revidere den ettersom ny informasjon blir tilgjengelig.

Siden kriser som dette og påfølgende flom av rykter og missinformasjon oppstår fra tid til annen så tror jeg du kommer til å ha et stressende liv, Centext.
Vis hele sitatet...
Det verste jeg har sett var et klipp som viste ganske drøye scener som utspilte seg på et sykehus. Det viste seg å være en scene fra en kinesisk b-film.

Mye av problemet er helt klart at man ikke får vite noe om historien bak klippene som deles. En annen video som har sirkulert viser et ektepar som blir tatt med inn i en varebil med makt, det ser fort ut som de nesten blir kidnappet av staten.
Det viste seg at dette paret nektet å følge vilkårene for karantene og gikk rundt å spyttet på dørhåndtak o.l.
Nå kan selvsagt ikke jeg heller vite 100% hva som er sant når det kommer til forhistorien for disse klippene men det gir en viss mening.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det verste jeg har sett var et klipp som viste ganske drøye scener som utspilte seg på et sykehus. Det viste seg å være en scene fra en kinesisk b-film.

Mye av problemet er helt klart at man ikke får vite noe om historien bak klippene som deles. En annen video som har sirkulert viser et ektepar som blir tatt med inn i en varebil med makt, det ser fort ut som de nesten blir kidnappet av staten.
Det viste seg at dette paret nektet å følge vilkårene for karantene og gikk rundt å spyttet på dørhåndtak o.l.
Nå kan selvsagt ikke jeg heller vite 100% hva som er sant når det kommer til forhistorien for disse klippene men det gir en viss mening.
Vis hele sitatet...
Har sett mye rart på YouTube av hva det kommer til videoer og må nok innrømme at jeg er kritiske til minst 99% av dem. Er veldig kritisk til Kina generelt, men mange av videoene er bare litt for... Tja, "overkill"(?) / overdrevne og uten noen source.

Denne her er jeg ikke kritisk til:

https://www.youtube.com/watch?v=ltYIIXJTKEc&t=34s


Men videoer som dette:

https://www.youtube.com/watch?v=zqJiPOJ2tJY

Må folk nesten bruke hode å bruke google for hva det er verdt før de får tar det som god fisk.


EDIT: Mye på YouTube som er tatt ut av kontekst, altså man får se en liten del av klippet uten at det viser hva som skjedde før osv.
Sist endret av hvagjordo; 28. februar 2020 kl. 11:50. Grunn: edit
https://twitter.com/globaltimesnews/...64234248724480

mye funderinger i kommentarfeltet, hva tror dere. er dette i kroppen livet ut eller?
ingen som er hypp på cruise da? regner med billige priser der fortløpende

husker jeg fikk påvist svineinfluensaen som det var lignende hysteri rundt, tok ikke behandling for det, og var vel i det folk kaller en "utsatt gruppe".

la nå heller hele verden bli smitta med corona vs at hele verden blir hysteriske og alt det fører med seg -_-
SR 297 GASFILTER ABEK1

Noen som kan svare på om dette funker mot corona
Potensiell supersmitter på Ullevål. https://www.nrk.no/vestland/over-hun...att-1.14922358

Har vært i kontakt med minst 100 pasienter etter hjemreisen fra Italia og personen er nå bekreftet smittet, samt at 4 andre ved samme avdeling nå kjenner på symptomer og kan være smittet. Noen som kanskje øker sjansen for at også disse har hatt tetter kontakt med mange fremmede enn det som vel må sies å være vanlig.

Siste tips fra nyhetskanalen 5080 er å raskt skaffe smittevernsdrakt, reise til fjells og ta med våpen.
Men som de sa på nyhetskanalen, det er tross alt kun ekstra utsatte som normalt vil bli smittet, og de kan bli å oppleve en smertefull død, dette gjelder den svake gruppen uten smitteverndrakt som fortsatt befinner seg i byen
Sist endret av _abc_; 29. februar 2020 kl. 10:01.
Sitat av magnet Vis innlegg
SR 297 GASFILTER ABEK1

Noen som kan svare på om dette funker mot corona
Vis hele sitatet...
Funker sikkert bedre enn de der kirurgiske masker folk kjøper opp Hvor lenge har du tenkt å benytte deg av gassmaske? Viruset kommer neppe til å forsvinne i nærmeste fremtid. Kan hende at du må gå rundt og se ut som en fyr fra Fallout i lang tid fremover.

Litt ekstreme measures for noe med så lavt dødelighet.
nei bruker den ikke.
har bare en sån liggende fra før
Naboen var innom, lettere skremt pga corona viruset. Fortalte hun hadde vært hos in lokale kjøpmann på formiddagen og handlet inn til brunch. Litt frukt, grønt, baguetter, rundstykker etc. Og både ved bakevarene og frukt&grønt overhørte hun par som diskuterte om det var trygt å spise dette grunnet corona. Hun hadde ikke tenkt særlig over det der og da, men nå vare brunchen fortært og bondeangeren satt inn tydeligvis. Er folk virkelig så bekymret? Er jeg naiv og enkel som bare tenker at normal håndvask og null klining på by'n bør være forhåndsregler nok? Jeg skjønner folk som er feks lungesvake eller lett får infeksjoner av alle slag men for vanlige folk kan det da ikke være så mye å tenke på?

For det første, det bør være relativt liten sannsynlighet for å bli smittet i Norge basert på det vi vet nå. For det andre så er ikke dødeligheten særlig stor blant de som smittes. Er vel omtrent som en ordinær influensa mtp dødsfall iirc? Majoriteten av oss skjenker jo ikke influensa-sesongen en tanke, blir en sjuk så går det fort over liksom. Har det vært endringer av viruset, muteringer eller har dødraten steget skyhøyt eller noe annet jeg ikke vet noe om? Naboen roet seg ikke uansett hva jeg sa så anbefalte til slutt at hun ringte legevakten og da strøk hun raskt på dør så regner med hun faktisk belaster systemet med sine bekymringer.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Naboen var innom, lettere skremt pga corona viruset. Fortalte hun hadde vært hos in lokale kjøpmann på formiddagen og handlet inn til brunch. Litt frukt, grønt, baguetter, rundstykker etc. Og både ved bakevarene og frukt&grønt overhørte hun par som diskuterte om det var trygt å spise dette grunnet corona. Hun hadde ikke tenkt særlig over det der og da, men nå vare brunchen fortært og bondeangeren satt inn tydeligvis. Er folk virkelig så bekymret? Er jeg naiv og enkel som bare tenker at normal håndvask og null klining på by'n bør være forhåndsregler nok? Jeg skjønner folk som er feks lungesvake eller lett får infeksjoner av alle slag men for vanlige folk kan det da ikke være så mye å tenke på?

For det første, det bør være relativt liten sannsynlighet for å bli smittet i Norge basert på det vi vet nå. For det andre så er ikke dødeligheten særlig stor blant de som smittes. Er vel omtrent som en ordinær influensa mtp dødsfall iirc? Majoriteten av oss skjenker jo ikke influensa-sesongen en tanke, blir en sjuk så går det fort over liksom. Har det vært endringer av viruset, muteringer eller har dødraten steget skyhøyt eller noe annet jeg ikke vet noe om? Naboen roet seg ikke uansett hva jeg sa så anbefalte til slutt at hun ringte legevakten og da strøk hun raskt på dør så regner med hun faktisk belaster systemet med sine bekymringer.
Vis hele sitatet...
Sannsynligheten for å bli smittet i Norge i nærmeste framtid er ganske høy. Til tross for at viruset med høy sannsynlighet ikke er spesielt farlig, er den nåværende mortalitetsraten hovedsaklig basert på tall fra Kina, som er kjent for å legge lokk på og underdrive så mye som mulig. FHI sin nåværende anbefaling er bare at man er nøye med hygiene, men hvor forsiktig du vil være må du komme frem til selv.
På #Ruters facebook-sider diskuteres det for tiden om at en kan bli smittet av å trykke på stopp-knappen eller døråpner-knappen. Jeg synes dét er hysteri, men hvem vet? Ellers observerer jeg at folk hoster som før på buss og bane uten engang å holde seg for munnen. Jaja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
På #Ruters facebook-sider diskuteres det for tiden om at en kan bli smittet av å trykke på stopp-knappen eller døråpner-knappen. Jeg synes dét er hysteri, men hvem vet? Ellers observerer jeg at folk hoster som før på buss og bane uten engang å holde seg for munnen. Jaja.
Vis hele sitatet...
Huda vår er ekstremt god barriere mot å verte smitta. Det er få bakterier og virus som er farlege å få på huda. Problemet er stortsett å få dei på slimhinner. Det skjer ofte ved at du klør det på nasa e.l.

Difor er handvask viktig.
Jeg tenker at man må skille litt mellom forberedelse og hysteri her. Grunnen til at vi oppfordres til å ta forholdsregler er ikke først og fremst risikoen på individnivå. For de fleste vil ikke denne sykdommen være spesielt farlig. Men på samfunnsnivå er det en utfordring dersom mange blir syke og trenger behandling samtidig. Man regner med at mange i Norge blir smittet, og det er ingen grunn til å få panikk av det, men vi bør prøve å ikke få en peak som er høyere enn det helsevesenet har kapasitet til. Derfor gjør mn forberedelser rundt i kommunene og helseforetakene, samt oppfordrer alle til å ta litt ekstra ansvar for at det ikke sprer seg så raskt. Jeg tror ikke det er noen form for panikk som ligger bak det.
Det kan faktisk være ganske farlig for eldre folk, å det er mange av de.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Begynner jo å bli en del tilfeller i Norge nå. Gjør norske myndigheter nok og har de vært flinke nok i å hindre spredning? Virker jo ikke slik antallet tatt i betraktning samt skandalen på sykehuset. Dem hadde jo en måned å forberede seg på og likevell sier dem at det er lett å være etterpåklok når det gjelder det med legen.

Vi er vell det skandinaviske landet med flest tilfeller nå?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Begynner jo å bli en del tilfeller i Norge nå. Gjør norske myndigheter nok og har de vært flinke nok i å hindre spredning? Virker jo ikke slik antallet tatt i betraktning samt skandalen på sykehuset. Dem hadde jo en måned å forberede seg på og likevell sier dem at det er lett å være etterpåklok når det gjelder det med legen.

Vi er vell det skandinaviske landet med flest tilfeller nå?
Vis hele sitatet...
Ser sånn ut i følge https://www.worldometers.info/coronavirus/

Norge: 19
Sverige: 14
Danmark: 4

Angående om myndighetene gjør nok er noe jeg ikke gidder nevne på nytt her inne, ble krig sistgang (ikke med deg altså)