Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11789
Endogent DMT og epifysens rolle i dets produksjon, har ført til mange diskusjoner opp gjennom tidene, både her på forumet og ellers. At DMT finnes i kroppen vår er det nå ingen tvil om; det som er opphavet til diskusjonene, er hvor det blir produsert og hvilken funksjon det har.

Jeg skal nå ta en gjennomgang av temaet og løse opp i myter og misforståelser.
Uydypelse for spesielt interesserte er merket med små, opphøyde tall (¹,²,³ osv.) og står nederst. Med ”DMT”, mener jeg her N,N-dimetyltryptamin.


Epifysen

Fysiologisk:

Epifysen, også kjent som pinealkjertelen (corpus pineale), er en endokrin kjertel¹, omtrent så stor som et riskorn i hjernen. Den ligger mellom de to hemisfærene og dannes som en utposning fra taket i tredje ventrikkel. Epifysen produserer flere nevropeptider og store mengder serotonin. Melatonin dannes fra serotonin i to enzymatiske trinn og denne produksjonen er epifysens viktigste oppgave. Melatonin er viktig for kroppens sirkadiane rytme (døgnrytmen) og utskillelsen hemmes av lys (som formidles fra øynene til epifysen via en lang vei²). Epifysen inneholder flere typer celler, og det er pinealocyttene som produserer og utskiller melatonin.

Myter, tro og filosofi:

I filosofisk sammenheng blir epifysen vanligvis omtalt som pinealkjertelen. Mange vitenskapsmenn og filosofer har undret seg over denne kjertelens funksjon. Kanskje mest kjent, er den franske fysiker og filosof René Descartes, som trodde at pinealkjertelen var sjelens sete og knutepunktet for kroppen og sjelen.

De to øverste chakraene er også forbundet med pinealkjertelen. Chakraene er spesielle energisentre som befinner seg på ryggraden og går opp til toppen av hodet. Hvis man trekker en linje fra kronechakraen (Sahasrara) og "tredjeøye"-chakraen (Ajna), befinner pinealkjertelen seg der de to strekene krysser hverandre. I hinduismen og buddhismen er den forbundet med vårt spirituelle senter.

At epifysen blir gitt en så viktig rolle, er egentlig ikke så rart: Den ligger dypt, utilgjengelig og i midten av hjernen, mellom de to hemisfærene. Descartes var opptatt av dualisme, og han mente at vi var to ting: kropp og sjel, med pinealkjertelen som knutepunkt. I tillegg til kjertelens passende plassering, var den enhetlig og ikke delt i to³, som de fleste andre deler av hjernen er. Dette passet med hans syn på sjelen som et enhetlig fenomen. For det andre, ligger epifysen nær ventriklene. Han trodde at det var via cerebrospinalvæsken at de forskjellige delene i hjernen samarbeidet og at væsken virket gjennom nervene for å kontrollere kroppen, noe som ble styrt av pinealkjertelen⁴. Selv om Descartes visste at epifysen fantes både i dyr og mennesker, trodde han at bare mennesker hadde skjel. Dette førte ham til en tro om at dyr ikke kunne føle smerte. Derfor ble viviseksjon (disseksjon av levende dyr) mye praktisert av ham.


DMT

Om dette har mentalmelt en glimrende og opplysende tråd: DMT-tråden.


Produseres DMT i epifysen og hvilken funksjon har det?

Rick Strassman foreslo i sin bok DMT: The Spirit Molecule, at DMT utskilles fra epifysen ved ekstreme opplevelser, som nær døden-opplevelser, religiøse åpenbaringer og ved fødselen. Han mente at de nødvendige bestanddeler for produksjonen av DMT, altså metyltransferaser (spesielle enzymer som overfører metylgrupper), fantes i mye høyere konsentrasjon der enn i resten av kroppen. Dette er riktig, men han overser et punkt: disse enzymene, metyltransferasene, er der (primært) for å omdanne serotonin til melatonin. Det er jo nærliggende å tro at blant disse enzymene, finner man de som kan omdanne tryptofan til tryptamin og så til DMT; det er jo tross alt den samme gruppen av enzymer. Og det finnes mange av de enzymene i epifysen, men et mangler: tryptamin-N-metyltransferase. Det er det siste trinnet i stigen for produksjonen av DMT fra tryptamin, men det mangler altså. Epifysen har derfor ingen mulighet til å produsere DMT.
Dette enzymet finnes imidlertid i mange andre plasser i kroppen, som f.eks. leveren. Når det bryter ned tryptamin og strukturelt beslektede stoffer blir det dannet DMT, som skilles ut med urinen.



¹ Endokrin fordi det ikke går noen nervefibre ut fra den.

² Signaler fra netthinnen når hypotalamus (nucleus suprachiasmaticus, SCN), som så formidler signalene videre til preganglionære sympatiske nevroner i ryggmargens øvre torakaldel. Aksoner fra disse nevronene når så de postganglionære nevronene i øvre halsganglion via den sympatiske grensestrengen.

³ Ved undersøkelse med mikroskop har man imidlertid funnet ut at også epifysen er delt i to hemisfærer.

⁴ Generelt stemmer ikke dette, men at cerebrospinalvæsken kan fungere som en signalvei, er slått fast; også i sammenheng med epifysen: Melatonin finnes i dobbelt så høy konsentrasjon i tredje ventrikkel som i sideventriklene, og i hundre ganger så høy konsentrasjon som i hjernens arterier. Dette tyder på at melatonin særlig utskilles fra epifysen til cerebrospinalvæsen og bruker denne som viktigste transportmedium, mens blodbanen er av mindre betydning.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Rick Strassman foreslo i sin bok DMT: The Spirit Molecule, at DMT utskilles fra epifysen ved ekstreme opplevelser, som nær døden-opplevelser, religiøse åpenbaringer og ved fødselen.
Vis hele sitatet...
Det kan kanskje understrekes at Strassman påpeker at dette bare er spekulasjoner fra hans side...
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Det er jeg klar over, men det er tydeligvis ikke mange andre; brukere her på forumet inkludert. Bare med et enkelt søk finner man utallige sider med dette skrevet, ikke som teorier eller spekulasjoner, med fremstilt som beviste fakta.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er jeg klar over, men det er tydeligvis ikke mange andre; brukere her på forumet inkludert. Bare med et enkelt søk finner man utallige sider med dette skrevet, ikke som teorier eller spekulasjoner, med fremstilt som beviste fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod at du så dette, men ville bare understreke det, ettersom det kunne være litt uklart om man ikke har lest boken...
Interessant Exo Takk!
Godt arbeid exocytose =)

Kan du henvise til kilden din på at tryptamin-N-metyltransferase ikke forekommer i epifysen? Er dette relativt ny kunnskap kanskje? Synes det virker underlig at Strassman ikke har vært informert om dette, men nå er det jo en stund siden disse teoriene oppsto, så det kan jo være derfor.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Mmmm... kvalitetsinnlegg skrevet på ordentlig norsk! Og fotnoter tilhører vel også sjeldenhetene her på forumet

Det eneste som mangler er, som mentalmelt påpeker, en referanse til kilden din.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Jeg og syns det er underlig at Strassman ikke visste om dette. Dette enzymet forekommer nemlig ikke i nervevev. Det er såvidt jeg vet bare én, gammel rapport som viser funn av dette, men den er slettet fra alle forskningsrapportsider som PubMed, SienceDirect og SpringerLink. Om dette er ny kunnskap vet jeg ikke, men ja, det er rart; man skulle tro at han hadde gjort leksen sin og sjekket hvilke metyltransferaser som finnes i epifysen. Derfor ventet jeg også lenge før jeg postet, og gikk nærmest bokstavelig talt gjennom hele nettet for å finne ut om han virkelig hadde tatt feil.
Jeg liker virkelig kvaliteten over postene dine.

Jeg antar du går på medisinstudiet. Hvor lang har du i tilfelle kommet?
Hm. Nå har ikke jeg undersøkt dette selv, men det eneste jeg finner i farten er denne setningen fra wikipedia:
Tryptamine N-methyltransferase (...) is an enzyme which is ubiquitously present in non-neural tissues and which catalyzes the N-methylation of tryptamine and structurally related compounds.
Vis hele sitatet...
Som kan oversettes til at tryptamin-N-metyltransferase er et enzym som finnes nesten over alt i ikke-nevrologisk vev. Dette i seg selv betyr jo ikke at enzymet ikke kan forekomme i nervevev, bare at det forekommer i annet vev i betydelig grad. Men du har altså lest dette mer spesifikt formulert andre steder?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Utrolig bra, exocytose! Nå er det ganske lenge siden jeg leste The Spirit Molecule for første gang, men Strassman har alltid fremstått som en av de mer seriøse forskerne innenfor temaet... Det er kanskje ikke underlig at Strassman spekulerer i ting han ikke har belegg for å spekulere, tatt i betraktning hvor mye dette potensielt kan forklare hvis han har rett, men hvis det du hevder er riktig så er det absolutt kritikkverdig at Strassman ikke utførte et grundigere arbeid.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Kilde. Gå til TABLE 3 og les Discussion.
Sist endret av exocytose; 14. mars 2010 kl. 00:37. Grunn: Wiki sa ikke det samme; leste hva du kopierte feil, mentalmelt
Se der ja, det var mer spesifikt formulert.
Northern blot analysis indicated that an INMT mRNA transcript was expressed in many human tissues—but not in brain (Fig. 3). Therefore, even though interest in INMT was originally related to its possible role in neurotransmitter metabolism or hallucinogen biosynthesis in vivo (Axelrod, 1961), our Northern blot results make that possibility less likely.
Vis hele sitatet...
Men det er allikevel verdt å merke seg at de ikke formulerer seg veldig bastant her. Analysene indikerer at det er usannsynlig at enzymet finnes i hjernen, men de er ikke i seg selv et endelig bevis. Personlig ville jeg ikke ha trukket for bastante slutninger basert utelukkende på northern blot analyser, men dette er utvilsomt svært interessant informasjon, som jeg håper vi etter hvert får se Strassman sin kommentar på.
sasha shulgin sier det er i hjernen + ryggraden - http://www.youtube.com/watch?v=8txd3H5zQVw
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Joda, men at man finner det der, betyr ikke at det er der det blir dannet. Han kunne jo sjekket andre plasser også, som jeg sa produseres det i bl. a. lunge og lever. Det kan jo også fraktes med blodet rundt til forskjellige plasser av kroppen. Riktignok finnes det monoaminoksidase-enzymer i blodet, men bare av typen MAO-B; den oksiderer DMT i langt fra like stor grad som MAO-A, så det er ikke noe å snakke om. DMT har heller ingen problemer med å krysse blod/hjerne-barrieren.
Apropos blod/hjerne-barrieren så kan det være verdt å nevne at hjernen også bruker energi på å transportere DMT inn i hjernen. Hjernen bruker kun energi på å oppta få og essensielle andre molekyler.
Hjernen behandler DMT på samme vis som den behandler sitt drivstoff, glukose, og derfor er det teorier om at DMT er nødvendig for hjernen.
Kilde: DMT - The Spirit Molecule. (side 53 hvis noen har interesse av å lese mer om dette)
Jeg skrev et papir for skolen en gang som handlet om at DMT var ansvarlig for bildene vi ser i drømmene våre. Det produseres jo store mengder DMT når vi sover. Høres kanskje litt sprøt ut! XD
Sist endret av han romlingen; 14. mars 2010 kl. 11:10.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Jaha? Hvor produseres det? Hvor kommer det som trengs for å danne disse store mengdene fra? Det er jo ikke akkurat så mange lagre med serotonin i kroppen (ihvertfall ikke tryptamin); de eneste er vel raphe nuclei (rafekjernene) i hjernestammen og epifysen. Siden enzymet tryptamin-N-metyltransferase mangler begge plassene, kan det ikke dannes der. Kan du utdype litt?
Jeg synes som sagt at du trekker noe forhastede konklusjoner når du hevder å vite at enzymet ikke forekommer i hjernen. Det foreligger så vidt jeg kan se ikke beviser for dette, men betydelige indikasjoner basert på genetiske analyser av mRNA. Man bør være litt forsiktig med å omformulere konklusjonen til kilden sin. Det er jo akkurat det folk har gjort med Strassman, og som har ført til en rekke misforståelser om hva som er etablerte fakta og hva som er teorier i utvikling.
Men hvilken forskjell gjør det egentlig om DMT produseres i epifysen eller ikke? Jeg spør fordi jeg ut i fra diskusjonen i denne tråden og tidligere samtaler med ’DMT-entusiaster’ får inntrykk av at dette spørsmålet for dem har en dypere betydning utover det rent endokrinologiske, eller tar jeg kanskje feil her? De fantastiske opplevelsene som molekylet trigger i menneskehjernen finner jo sted i alle tilfelle, og det er hjernen som er kilden til disse, ikke hallusinogenet, som ikke er annet enn en utløsermekanisme.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Sant, jeg bør nok passe på å ikke gå i den samme fellen som folk har gjort på motsatt side. Selv om Northern Blot-analyser har noen ulemper, er det ideelle forhold for en slik metode i det her tilfelle: det er bare ett gen som skal analyseres og det kan lett analysere små forskjeller i genekspresjon. Det er en grunn til at northern blotting fortsatt brukes i så stor grad og er gyldig som forskningsmetode. Dessuten ville en slik massiv menge DMT som det er snakk om, for å oppnå disse effektene som det påstås å føre til ved ekstreme situasjoner, kreve så stor mengde av dette enzymet, at en påvisning av det ikke skulle være noe problem.

Strassmans søk efter å finne et slikt "spirit molecule" som har opphav i hjernens innerste og filosofisk viktigste deler, der kan forklare så mange ting virker litt søkt. Jeg tror nok han har, bevisst eller ubevisst, oversett slike småting for å få det til å klaffe, for utvilsomt, det ville forklare en hel del og sammenkoble spiritualitet og biologi på en meget tiltalende måte.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Men hvilken forskjell gjør det egentlig om DMT produseres i epifysen eller ikke? Jeg spør fordi jeg ut i fra diskusjonen i denne tråden og tidligere samtaler med ’DMT-entusiaster’ får inntrykk av at dette spørsmålet for dem har en dypere betydning utover det rent endokrinologiske, eller tar jeg kanskje feil her? De fantastiske opplevelsene som molekylet trigger i menneskehjernen finner jo sted i alle tilfelle, og det er hjernen som er kilden til disse, ikke hallusinogenet, som ikke er annet enn en utløsermekanisme.
Vis hele sitatet...
Det spiller en rolle fordi epifysen lenge har vært en svært myteomspunnet kjertel. Folk setter det blant annet i sammenheng med buddhismen, hvor det er sagt å ta 49 dager fra død til reinkarnasjon, nøyaktig like lang tid som det tar før pinealkjertelen vises i et menneskefoster etter unnfangelse. Epifysen blir kalt the seat of the soul, og mange liker tanken om at biologien kan bekrefte at DMT, "the spirit molecule" på en eller annen måte spiller en sentral rolle oppi alt dette.
Sist endret av mentalmelt; 14. mars 2010 kl. 15:20.
mentalmelt: Ok, skjønner, takk for svar.

Jeg leste nettopp at epifysen faktisk ikke regnes som en del av hjernen, hvilket forklarer hvorfor denne kjertelen aldri står oppført i registeret i større verker om neurologi, hvilket har gitt meg noen frustrasjoner. Det er jo egentlig ikke spesielt merkelig når den ikke er tilknyttet noen nervefibre, som exocytose gjør oppmerksom på. Noen som som kan gi meg en liten oversikt over andre endokrine kjertler i hoderegionen, om det da finnes andre, eller er epifysen unik sånn sett?
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Hypofysen.

Forresten, at epifysen ikke regnes som en del av hjernen høres jo rart. Den er jo en del av epithalamus som absolutt er en del av hjernen.

Det er vel fordi epifysen ikke direkte kommer fra nervevev, men er en utposning fra taket til tredje ventrikkel som jeg sa i førsteposten. Den er derfor heller ikke i kontakt med blod/hjerne-barrieren. Uansett, siden den har så viktige nevrologiske funksjoner er det ingen vits i å skille dem fra hverandre.
Sist endret av exocytose; 14. mars 2010 kl. 15:52.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hypofysen.

Forresten, at epifysen ikke regnes som en del av hjernen høres jo rart. Den er jo en del av epithalamus som absolutt er en del av hjernen.

Det er vel fordi epifysen ikke direkte kommer fra nervevev, men er en utposning fra taket til tredje ventrikkel som jeg sa i førsteposten. Den er derfor heller ikke i kontakt med blod/hjerne-barrieren. Uansett, siden den har så viktige nevrologiske funksjoner er det ingen vits i å skille dem fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Jepp, fant nettopp ut at hypofysen, thalamus og epifysen utskiller hormoner. Men epifysen er vel da den eneste rene endokrine kjertelen i hodet, hvilket jo gjør den unik. Jeg ble også overrasket over å høre at epifysen ikke regnes som en del av hjernen, men det er i allefall en forklaring på det slitet jeg har hatt med å finne info om den i verker om hjernen. Dette er fra Encyclopædia Britannica:

"pineal gland:
also called Pineal Body, or Epiphysis Cerebri, an endocrine gland found in vertebrates that regulates the production of the hormone melatonin. Though it is not part of the brain, the pineal gland develops from the roof of the diencephalon, a section of the brain. In some lower vertebrates the gland has a well-developed eyelike structure; in others, though not organized as an eye, it functions as a light receptor. Studies that were carried out in the 1980s suggested that the pineal gland was the evolutionary forerunner of the modern eye."

Forøvrig er det temmelig sprøtt at epifysen er et slags indre øye.
Sist endret av Grønnkål; 14. mars 2010 kl. 16:07.
God tråd exo

Det problematiske med å skaffe seg nøyaktige resultater i forskning på hjernekjemi kommer jo mye av de etiske begrensingene slik forskning desverre er nødt til å respektere. Det hadde vært veldig interessant og sikkert resultatgivende å kunne forske på hjerner i kropper som har vært døde i under 30 min ol. Men denslags minner nok litt for mye om naziforskning og Dr. Mengele til å bli godtatt av dagens samfunn. But the future holds the answers. Im sure of it.