Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 11275
Opprinnelig postet av Aslevik
søk deg heller til sambandet i Heggelia, det er rett i nærheten av Sætermoen..
i sambandet får du drive med litt mer "haxor" ting.. kryptert samband, radio, beltevogn kjøring.. masse tøfft
også får du anledning til å besøke den legendariske Svingen Pub der har dem masse millitær gutter, ei fin (kanskje) dame bak disken og jævlig god pizza


tadkom warriors never die!! hehe
Vis hele sitatet...

jeg har satt sambandet som førstevalg, veit du\dere om det er turnus der? det kommer kanskje ann på hva jeg skal gjøre\hvor jeg kommer...
Opprinnelig postet av Metz
venter fortsatt på svar jeg
sa jeg hadde hatt depresjoner og selvmordstanker, og ikke minst kne og ryggproblemer.. så jeg fikk utsettelse på tre måneder så jeg kunne skaffe attester på det siden legen ikke var der. har sendt inn attest på lenderyggsmerter.

tipper jeg slipper alt sammen, men nå sliter jeg faktisk litt med ryggen og da
Vis hele sitatet...
Jeg oppfattet posten din slik:

Du sa til legen du hadde hatt depresjoner og selvmordstanker og kne/ryggproblemer. Du hadde sendt inn attest på ryggsmerter.

Også sier du på slutten "men nå sliter jeg faktisk litt med ryggen og da" <-- med det trodde jeg du mente at det med ryggen var ikke helt løgn fordi du har litt vondt i den avogtil.

Men siden det tydeligvis er tilfelle så beklager jeg og skal slette posten ovenfor..
Sist endret av sharken; 25. januar 2002 kl. 15:04.
Opprinnelig postet av kruger
Folk som dimmer er kanskje ikke pingler(noe er), men sinnsykt dumme! Ganske sikker på at dere går glipp av noe!

Alle jeg har snakket med som har vært i militæret sier det er meget bra!

Vet jeg kommer til å angra hvis jeg ikke drar! sikkert gøy å kjøre tanks da Slipper å tenke på penger(forsvaret betaler).
Nei, dette tror jeg blir gøy. Masse nye folk! Alle er sikkert ikke rambo.

Selv om jeg har planlagt tiden fremover så har jeg tid til å være 9mnd (eller noe) i militæret!

Tror det er mange mammagutter som ikke drar.

kruger
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv! Amen!
Opprinnelig postet av Gusto


hvis du har lyst å havne på en skikkelig rekruttskole må du ikke velge luftforsvaret, det er så jalla som du får det. og det er ikke kødd engang.
Vis hele sitatet...
Viktig å ta med på tanken er at Værnes skal nedlegges for ikke alt for lenge....og alle de stygge luftpojkarna skal ned til Hafrsfjord (madla).

Ergo, samme sted = samme lek..
Opprinnelig postet av Ac|d


Kunne ikke sagt det bedre selv! Amen!
Vis hele sitatet...
ha!

jooda...helt konge...Det beste jeg har vært med på.

Key word: bortkastet
Vel jeg har nå tenkt meg ordetlig inn i milten. enten i luftforsvaret, fsk eller telemarksbataljonen. Ta et år her hjemme så et halvt nede i kosovo eller no slikt å tjene 60 k i mnd

Gidder ikke å blande meg inn i diskusjonen om hvor dumt det er å dimme.. Forstår folk som dimmer jævlig godt, kjenner mange som har gjort det.. Kan godt være at om et og et halv år har jeg også lyst te å dimme. Men slik som ser på livet nå ville noe slikt som jeg har satt opp passe meg helt ypperlig. Trenger penger til videre utdannelse+bil ol og da er det altids greit med en feit lønning et par måneder, selv om en kan bli skutt
Better than thou.
Tror det _bare_ var 30k per måned og ikke 60 asa wwwking.

(Tok meg 30 minutter fra jeg trykket på reply til jeg begynte å skrive posten. Fulgte ikke med.)
Jeg har mye erfaring med militæret, og deler nedenfor min visdom.

Først tar vi en liten oversikt over hvor det er bra - og mindre bra -å være stasjonert:


BRA BASER:
Terningmoen, Rena, Evjemoen, fast båt i marinen, Rygge

OK BASER:
Værnes, Evjemoen

DÅRLIG BASER:
Skjold, Haslemoen, Garden, Setermoen, Porsanger ("GP") og ellers alt nord for Værnes.


Så tar vi en rask sjekk på hvilke jobber som er bra å ha:


BRA JOBBER:
- Vaktsoldat med turnus (5 timer tjeneste hver dag, 1 uke på, 1 uke av)
- Sykevokter (Hvis du liker å kaste bort tiden din på ingenting)
- Velferdsassistent (Mye ansvar og en svært sosial jobb)
- Depot assistent (SUPER jobb. Du blir den mest populære personen på basen, fordi du kan skaffe gratis utstyr til alle sammen. (Hvis du tørr stjele, selvsagt)).

DÅRLIGE JOBBER:
- Adm. Ass (Assistent for administrasjonen. Populært kalt "slavegutt-tjeneste")
- Alle former for kontorarbeid (Dette innebærer konstant overvåkning fra befalet, og driver deg til vanvidd)


Ellers vil jeg anbefale alle som vil - og ikke vil - inn i militæret til å søke seg til en aktiv tjeneste. Jeg hadde en rimlig slapp tjeneste som vaktsoldat med turnus, og angrer VELDIG på at jeg ikke godtok tilbudet fra Telemark bataljonen om å bil overført til dem etter et par ukers tjeneste. Det ville ha gitt meg en mye mer spennende og mer aktiv hverdag - og det er nettopp det militæret SKAL være.

Jeg lover dere: Dere kommer til å angre hvis dere går etter de slappe jobbene.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Stormen
DÅRLIGE JOBBER:
- Alle former for kontorarbeid (Dette innebærer konstant overvåkning fra befalet, og driver deg til vanvidd)
Vis hele sitatet...
jeg sitter på et kontorlandskap.. gjør ekstremt lite.. ingen befal som driver meg til vanvidd.. sikkert fordi han jeg er på kontor med gjør enda mindre

Opprinnelig postet av wwwking
Vel jeg har nå tenkt meg ordetlig inn i milten. enten i luftforsvaret, fsk eller telemarksbataljonen. Ta et år her hjemme så et halvt nede i kosovo eller no slikt å tjene 60 k i mnd
Vis hele sitatet...
det er ikke SÅ lett å komme ned til kosovo. han befalsduden jeg sitter på kontor med får inn MANGE søknader hver bidige dag, og bare en promille av dem får plass. det finnes ikke mange plasser, du må ha sånn 9 i dugleik og framferd og ha hatt en skikkelig bra tjeneste på et viktig tjenested. og allikavel er sjansene små. men prøv.
Kontorarbeid er bra...hvertfall for de som ikke liker skog, AG-3, hilseplikt og slikt.....sånt utgår i kontorene...

Her er typisk dag for Gusto...( Og han sitter faktisk med en befal )

-0730 oppstilling
-0800 kaffe
-0805 snakke med kamerater
-1030 snakker dritt med befalen
-1115 lunch
-1230 prøver å få ræven opp fra stolen, dette går dårlig....ler om dette sammen med befal...
-1330 jobber 15 mins
-1345 snakker om hardware og programering resten av dagen med ....riktig: befal
-1500 Hjem 30 mins tidligare

Det er også verdt å nevne at de to ( Gusto & befal ) ofte sitter ved siden av hverandre som beste venner og surfer på internett.
Dette er helt sant og....sykt..selfølgelig er ikke alle befal like greie men hos oss er vell de fleste det...

BRA BASE : HAAKONSVERN ( HOS )
-Uten tvil det beste og mest avslappende base med best velferdstilbud.

!!!!KONTORARBEID ER BRA!!!!
Kontorarbeid er for whuzzer Hvis du er under 170, litt spinkel og lider av en nervøsitetsforstyrrelse, så søk deg til kontorarbeid.

Men hvis du derimot liker å ferdes i naturen, ikke har noe i mot å løfte en tung sekk, løpe litt, gå litt, fyre opp primusen sent om natten etter en lang dags marsj, sitte vakt om natten og hakke tenner i kulden - så søk deg heller til en litt aktiv tjeneste. Det er mye mer slit - men desto mer gøy
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
los|kebab: hah, du tar feil, jeg jobber 16 minutter om dagen!
jeg kan ikke kalle deg for den mest aktive der heller
dessuten går jeg ikke hjem tidligere, ikke etter 15:30 oppstillingen kom.
og jeg sitter ikke bare på kontoret da. er ofte rundtom og snakker med andre menige. og en eks-ULM
Sist endret av Gusto; 26. januar 2002 kl. 18:10.
Stormen: Du sa ingenting om Jørstadmoen.. er det fordi det er en så dårlig plass, at den ikke er verdt å nevnes engang?

BRA BASER:
Terningmoen, Rena, Evjemoen, fast båt i marinen, Rygge
Vis hele sitatet...
Fattern var i kavaleriet.. mye på Rena leir. Ifølge han et gudsforlatt sted langt pokker i vold ute i ødemarka.


Og så et spørsmål til de som har kjennskap til Hærens Samband, hva går den tjenesten ut på i praksis egentlig? Dit skal jeg i August...
Ja, for all del - Rena ligger på et gudsforlatt sted. Det som imidlertid trekker opp, er at FSK og andre spesialavdelinger har en del treninger der oppe, noe som gjør det hakket mer spennende. I tillegg har de et uforholdsmessig stort budsjett, noe som gjør at de har mye penger til verferdstilbud som kino, treningsrom osv...
Etter det jeg hører fra kjentfolk er et år i militæret totalt bortkasta tid, man lærer selvfølelig noe, men stort sett ikke noe som tilsvarer et helt år. De fleste jeg kjenner har kjedet seg noe utrolig mens de var inne, de som tror man blir Mann i militæret - Dream on !!

Selv tar jeg meg ikke råd til å bruke et helt år på tull, satser heller på å jobbe. Tjener kanskje 100-150 000 på å dimme militæret og jobbe et år!!


Kom over ei bra side for de som vil prøve å dimme:

dimme.cjb.net



Så selv er jeg en mammadalt, tror jeg skal flytte på hybel og jobbe, fysj for en uselvstendig pyse jeg er... :-)
Og så et spørsmål til de som har kjennskap til Hærens Samband, hva går den tjenesten ut på i praksis egentlig? Dit skal jeg i August...
Vis hele sitatet...
Var i sambandet i 2000/2001.. på jørstadmoen (lillehammer).. Jeg var kongefornøyd med tjenesten der, selvom beliggenheten er ræva militært sett. Men, søk deg til teletroppen... jeg synes iallefall det var sjef... har du mulighet til å lære litt kanskje Teletroppen setter opp mobile, trådløse basestasjoner rundtomkring. Kan sammenlignes med et bittelite mobiltelefonnett hvor beltevogner med antenner er noder lissom.. er det noe du lurer på kan du jo gi meg en PM..
noob killer
elukS's Avatar
Var selv i luftvernarteleriet, og når jeg ikke var på tjuvperm trivdes jeg veldig godt.
Det er ypperlig hvis du liker å leke med elektroniske duppeditter og denslags, en sunn interesse for fly skader heller ikke
hvordan grunner må man ha for å utsette første gangs tjenesten?

kan man utsette så mange ganger at du til slutt dimmer?

var det sånn at hvis du dimmer pga. av psykologiske grunner depresiv osv så kommer det ikke på noe register som har noe å si i feks. jobb sammenheng senere?

jeg vil ikke i militæret!!
Better than thou.
Tror ikke du har noe å bekymre deg for. De tar nemlig ikke inn psykopater i militæret.
greit jeg er sykotisk, men kommer det på noen registre eller no?
Skulle egentlig opp til Sør varanger... Men på grunn av skolen så fikk jeg utsettelse... Så neste innkalelse jeg får... er vel i 2004 - Da skal jeg til Madla.. Noen som har vært der..???
Better than thou.
Opprinnelig postet av randy
greit jeg er sykotisk, men kommer det på noen registre eller no?
Vis hele sitatet...
Bare spøkte. Vet ikke om det blir registrert noe sted hvor arbeidsgivere har mulighet til å finne det ut egentlig, men det skjer vel ganske ofte at de spør om du har vært i militæret. Når du sier du ble dimmet så er sikkert sjansen stor for at de spør hvorfor.. Da er det vel opp til deg om du vil være ærlig eller ikke..
akkurat no so sitt eg og fylle ut ein søknad om læreplass i forsvaret. skal søke sjøforsvaret og håpe at eg blir stasjonert på håkonsvern. då blir alt berre velstand

SpeXzTeR : madla er rekruttskulen som alle som skal i sjøforsvaret e på. varer berre tre månadar elle noke sånt. vetsje om da e so lenge heller. kjenner mange folk som har vore dar. og dei fleste synst no da e kjekt, men litt slit å stå på innspeksjon for ein sånn "høgtoppefyr", men då e da visst verre i hæren. der svima folk av mens dei stod på oppstilling
▼ ... flere år senere ... ▼
Meld deg inn i Hæræen, garden. Jeg er på rekrutten på terningmoen nå i Elverum, topp sted!
Skjold leir er toppen! Ihvertfall som storm ingeniør, mye skyting og eksplosivtrening! Ikke noe kjedelig med tnt, c4 og hmx! Og ikke så lange biten for å dra til tromsø for å ta seg en real fest, samt finne noen lette chicks å høvle! <3
Jeg tror faktisk han fant ut av hvor han ville for nesten 8 år siden
Når jeg prater med legen på rekrutten, så kom jeg i skade for å nevne at jeg hadde litt klaustrofobi. Veit ikke helt hvorfor jeg sa det, har kun opplevd den følelsen en gang. Da begynte legen å prate om at militære kanskje ikke var noe for meg og det å dimme ikke ville være så dumt. Men jeg redda meg fint inn ved å si at jeg ikke kom til å merke noe til det.

til poenget.. klaustrofobi = dimming
Jeg va i kirkenes, Garnisonen i Sør Vardanger eller GSV. så ut til korpfjell grensestasjon. morro tider og mye hat men faen helller , man må faenmed tåle litt å da!!

Bra tjeneste. GSV gir deg en utfordring.
SKal inn i garden 12. jan! Er vel 3 mnd. på terningmoen først.

@evievu: Hvordan er der med transport inn til oslo? Bruker man lang tid? Leste på mil.no at det var en togstasjon 5. min gange fra leiren.
Er for tiden på setermoen, i artilleriet og kan anbefale det sterkt. Jeg var ikke trent for 5 øre når jeg kom inn, jeg har ikke vært her så lenge men jeg begynner allerede å komme i ganske god fysisk form, det er en herlig følelse skal jeg si deg. Øvelser er også dritkult, du lever ute i skogen, det er kaldt og du kommer kanskje til å hate litt, men følelsen du får etterpå er helt priceless, mestringsfølelse. Eneste jeg har å si er at alle har jævlig godt av å oppleve en ordentlig militærtjeneste. Folk som ikke har vært her tror bare det er vasking og skyting og drit som du aldri får bruk for senere. Disse tingene som nevnes av alle motstandere av militæret er bare en veldig liten del av tjenesten som egentlig ikke har en dritt å si hvis du ser litt på det store bildet.
Det er for det første sykt sosialt, og du lærer å leve ute i naturen. Jeg har også begynt å få sansen for friluftsliv, noe jeg kommer til å få mye glede av etter tjenesten også.
Sitat av murloc Vis innlegg
SKal inn i garden 12. jan! Er vel 3 mnd. på terningmoen først.

@evievu: Hvordan er der med transport inn til oslo? Bruker man lang tid? Leste på mil.no at det var en togstasjon 5. min gange fra leiren.
Vis hele sitatet...
Er ca. 2 - 2.5 timer med buss til Oslo fra Terningmoen, dette koster vel 25 eller 30 kroner om jeg ikke husker feil.
Tog tar kanskje litt kortere tid, men ikke mye, og det går slik at det lønner seg å ta buss. Toget koster også ca 45 kroner.
Sitat av murloc Vis innlegg
SKal inn i garden 12. jan! Er vel 3 mnd. på terningmoen først.

@evievu: Hvordan er der med transport inn til oslo? Bruker man lang tid? Leste på mil.no at det var en togstasjon 5. min gange fra leiren.
Vis hele sitatet...
Jeg er ferdig med rekrutten der og har vært på Huseby i 3 uker nå. Det tar ca 1,5 timer med buss fra Oslo. (Ikke 2 - 2,5 som nevnt over). Elverumsekspressen koster 25 kroner (minstepris) for militær i uniform. Tog til Oslo koster 33. Bussen går ikke så ofte, så det er fint at togstasjonen ligger et steinkast unna porten.
Vil anbefale vakt i CSS bataljonen. Mye å gjøre spennende arbeid og perm hver 4. uke. Man får vaktkurs og håndjernskurs som også kan brukes sivilt.
Sist endret av sixfeetunder; 24. oktober 2009 kl. 15:08.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Vil anbefale vakt i CSS bataljonen. Mye å gjøre spennende arbeid og perm hver 4. uke. Man får vaktkurs og håndjernskurs som også kan brukes sivilt.
Vis hele sitatet...
Vaktkurs mener du at du kan bli Vekter og dørvakt i ettertid?
Sitat av ma10as Vis innlegg
Jeg er ferdig med rekrutten der og har vært på Huseby i 3 uker nå. Det tar ca 1,5 timer med buss fra Oslo. (Ikke 2 - 2,5 som nevnt over). Elverumsekspressen koster 25 kroner (minstepris) for militær i uniform. Tog til Oslo koster 33. Bussen går ikke så ofte, så det er fint at togstasjonen ligger et steinkast unna porten.
Vis hele sitatet...
Bussen går da helt klart ofte nok. Den er alltid der når rekruttene får perm, med mindre rekruttene er udugelige å må bli igjen.
Jeg forstår at du har erfaring med hvor ofte bussen kjører etter å ha vært der i 3 mnd, men jeg mener jeg har god nok erfaring med den og etter å ha vært der i 12 mnd. Og angående tiden så var kanskje 2,5 i drøyeste laget, men man kan lett belage seg på at det tar 2 timer.
Takker for info 2 timer er ikke så ille uansett, får sikkert sove godt! Også greit at det ikke koster all verden.
2.bataljon, der får du en ganske så operativ tjeneste med helikopterinnsetting, stormangrep med stridsvogner og lære lagsdriller.....


Og du får mulighet til å reise ut med den spisse enden, utennom spesialstyrkene da!
Etter hva jeg forstår er nå alle bataljonene blitt helt identiske. Dog støttekompani og drilltroppen er forskjellige. Eller er de bare fra utsiden lik, og så har de forskjellige oppgaver?
Sitat av murloc Vis innlegg
Etter hva jeg forstår er nå alle bataljonene blitt helt identiske. Dog støttekompani og drilltroppen er forskjellige. Eller er de bare fra utsiden lik, og så har de forskjellige oppgaver?
Vis hele sitatet...
Hvilke bataljoner snakker du om nå?
Skjekka nå og det ser ut som om jeg blander bataljon med kompani.

Det er 3. geværkompanier som er sidestilte. Men det er flere bataljoner innenfor disse?

Vet veldig lite om hvordan militæret er bygd opp.
Sist endret av murloc; 24. oktober 2009 kl. 16:51.
Sitat av murloc Vis innlegg
Skjekka nå og det ser ut som om jeg blander bataljon med kompani.

Det er 3. geværkompanier som er sidestilte. Men det er flere bataljoner innenfor disse?

Vet veldig lite om hvordan militæret er bygd opp.
Vis hele sitatet...


Brigade>>>Bataljon>>>Kompani>>>Tropp>>>Lag>>>Gjeng>>>Enkeltm ann
Sist endret av BaJa; 24. oktober 2009 kl. 16:53.
Hmm. Da kan det se ut som om jeg forstår dette rett da.

1. 2. og 4. kompani er såkalte geværkompanier.

3. er musikk og drill.

5. er logistikk og støtte.

Og hva jeg har klart og lese meg frem til er at disse kompaniene utgjør garden. Dog skal det sies at endringen er skjedd ganske nylig.

Fra MIL.no

-Kp. 1, 2 og 4 er i dag bygd opp helt likt. Eldste kompani av 1, 2 og 4 utgjør til en hver tid, sammen med deler av bataljonsstab og deler av kp. 5, HMKGs kompanistridsgruppe på nasjonal beredskap. Denne kompanistridsgruppen kalles «Gardestridsgruppen». -

Derimot er det 4. tropper under disse.

- Kompanistaben
- Eskortetroppen
- Geværtroppen
- Jegertroppen
Sitat av Daggy Vis innlegg
Vaktkurs mener du at du kan bli Vekter og dørvakt i ettertid?
Vis hele sitatet...
Jepp. Håndjernskurset kan også brukes.
Anbefaler samtlige å joine forsvaret hvis de har den muligheten
Det du opplever i forsvaret har du til minne for evig tid, og du får venner som du kan stole på og som er der for deg når du hater, fryser, ikke vil, ikke kan.

Jeg ler av de som sier at de vil dimme fordi de ikke orker å løfte en finger å gjøre noe. Klaging og syting for at de må tilbringe dager i skog og mark og i frisk luft.

Jeg hadde en kjempefin tid i forsvaret da jeg var inne og jeg lærte meg masse som jeg har tatt med meg tilbake etter endt tjeneste.

Det er hat i rekrutten. Den varer som regel 4-5 uker, men det er uker som flyr forbi for dagene er ulike og det er nye ting å gjøre hver dag.

Tiden etter rekrutten er opplæringsfasen. Der du lærer det å : kjøre CV-90, Leopard 2, 113-vogn, MB300, 6-hjuling, sanitet nivå 2 og 3 kurs osv. Øvelsen er også fantastiske og spesielt de som er i Panserbataljonen. Mye øvelser der og du skyter med skarpt på den siste som heter Øvelse "Sort Mink".
ikke for å ødelegge, men du er nok ikke 100% sikker på å komme inn dit du vil. Jeg valgte 1.MP, 2.infanteri, 3.panser, men kom inn i Samband i indre troms. gøy gøy
Sitat av ollibolli Vis innlegg
ikke for å ødelegge, men du er nok ikke 100% sikker på å komme inn dit du vil. Jeg valgte 1.MP, 2.infanteri, 3.panser, men kom inn i Samband i indre troms. gøy gøy
Vis hele sitatet...
SBBN? Du ble vel ikke en ..
http://img26.imageshack.us/img26/1509/teletubbiesw.jpg

KOKP > TELE http://usps.be/smiles/files/cool.gif

"trikset" er jo å si at man skal ta BS eetj. Større sjanse at man kommer dit man søker seg.
Sist endret av Cahl; 25. oktober 2009 kl. 13:58.
Hvor du bør dra kommer helt an på hva du har lyst til.
Still deg selv noen spørsmål som:
Vil jeg reise til afghanistan hvis jeg får muligheten, <2.bn,panserbn,TMBN,FSK,MJK,KJK,ISTAR>
vil jeg fortsette i militæret som grenader/befal, <alle avdelinger>
liker jeg å bære tungt over lengre tid for så å ligge stille lenge for å observere. <Jegertjeneste, fallskjermjeger>
liker jeg å sprenge ting, <Storm Ingeniør>
liker jeg å kjøre store ting, <kaveleri, artelleri, CSS>
vil jeg være en som står i fremste linje og stikker ned fienden med bajonett, <PanserBn, 2Bn, Kesk>
Vil jeg være på båt, i skogen eller drive med vakthold av militæreflybaser/baser

Etter du har svart på disse spørsmålene vil det kanskje være lettere å velge riktig avdeling for å ha førstegangstjenesten i
Sitat av Gassy Vis innlegg
vil jeg være en som står i fremste linje og stikker ned fienden med bajonett, <PanserBn, 2Bn, Kesk>
Vis hele sitatet...

LENGE LEVE 2.BN