Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1976
Hei, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette men jeg prøver allikevell. I dag tidlig så jeg en video på Facebook av 2 gåser, den ene gås skulle bli slaktet og den andre gåsen ble veldig lei seg og prøvde å redde den andre gås. Jeg klarte bare å se 5 sekund fordi jeg ble så pass lei meg at jeg nesten begynte å gråte.
Det er nok mange andre som syntes det hadde vært trist for å se sånne ting. Mitt problem er at jeg syns veldig synd på dyr men jeg mangler fullstendig empati for andre mennesker. For eksempel så klarer jeg å se på holocaust dokumentarer og IS execution videos uten at det påvirker meg i det hele tatt. Er det flere på forumet som har en lik sinnstilstand som meg? Skriver det her fordi jeg har blitt så påvirket av å se den Facebook video at jeg ikke klarer å tenke på noe annet mer.
Det du beskriver er ikke så uvanlig. Dyr er på mange måter uskyldige og derfor er det ekstra synd på dem. Mennesker kan man liksom gi en skyld for det.

I tillegg når det kommer til Holocaust og IS så blir det så fjernt igjen at jeg tror grunnen til at man ikke føler noe er fordi man ikke tar det inn på seg.

Jeg kan omtrent like mye psykologi som en wikipediaartikkel så ta det jeg sier med en klype salt, men sjekk om du finner noen artikler om foreldre som har mistet unger til krybbedød, eller noe sånt, om det "gir" deg noe.
Føler du ikke empati for mennesker generelt? Har du empati for familie/venner? Tror ikke du har noen spesifik personlighetsforstyrrelse men du viser jo symptomer til sosiopati eller narsissisme. Jeg kan gjerne se på holocaust dokumentarer og ikke føle noe særlig fordi det er så distant, men får nærmest vondt i magen av å se på gore.
Sist endret av satoshi; 1. desember 2018 kl. 01:05.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av satoshi Vis innlegg
Føler du ikke empati for mennesker generelt? Har du empati for familie/venner? Tror ikke du har noen spesifik personlighetsforstyrrelse men du viser jo symptomer til sosiopati eller narsissisme. Jeg kan gjerne se på holocaust dokumentarer og ikke føle noe særlig fordi det er så distant, men får nærmest vondt i magen av å se på gore.
Vis hele sitatet...
Lol. Narsissisme faktisk, ut av det han har skrevet? Nei har har du nok misforstått.

Dette fenomenet er ikke uvanlig Ts, og det er heller ikke en "mental tilstand" hvis det plager deg så slutt å se på sånne videoer
Dette er til en grad vanlig oppførsel for et menneske. De fleste av oss er så vandt til all volden i dagens nyhetsbilde at vi knapt nok legger merke til det når vi hører om mennesker utenfor omgangskretsen vår som blir skadet. Dyr derimot kan vi ofte reagere sterkere på fordi mennesker har et innfødt behov til å beskytte svakere skapninger. Litt som når man ser en baby blir skadd.

Denne artikkelen er kanskje interessant for deg å lese:
https://www.psychologytoday.com/intl...ut-dogs-humans
Har det slik jeg også, tåler mer en de fleste av det som finnes på liveleak og theync f eks men gråter av disneyfilmer og lignende det klippet du beskriver
Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
Dette er til en grad vanlig oppførsel for et menneske. De fleste av oss er så vandt til all volden i dagens nyhetsbilde at vi knapt nok legger merke til det når vi hører om mennesker utenfor omgangskretsen vår som blir skadet. Dyr derimot kan vi ofte reagere sterkere på fordi mennesker har et innfødt behov til å beskytte svakere skapninger. Litt som når man ser en baby blir skadd.

Denne artikkelen er kanskje interessant for deg å lese:
https://www.psychologytoday.com/intl...ut-dogs-humans
Vis hele sitatet...
Ble litt lettet nå
Vi er noen merkelige skapninger. For en tid tilbake så kom jeg og noen venner ruslende på søndagstur. Vinter og glatt. En ung mann glir på det glatte føret og ramler på en litt morsom måte egentlig. Bena høyt opp i luften og kroppen i water. Men så landet han med hodet først. En helt forferdelig lyd, helt sikker på at skallen revna når han traff fortauet. Krysset straks gaten og tenkte jeg måtte ringe ambulanse og lurte på om jeg husket førstehjelp og greier. I det jeg krysser gata så blir jeg var latter bak meg, snur hodet og ser de jeg var sammen står krokrygget å ler. Nærmest litt sånn tegneserieaktig opplevelse. En av dem slo seg på låret. En karikatur av latter rett og slett. Jeg rekker ikke tenke nor mer over det før jeg ser fyren som ramlet rører på seg, i levende live og reiser seg. Plukker opp luen sin og jeg spør om han er ok. Ser ikke noe sprekk i skallen når han tar på seg luen å snur på helen uten å svare og forsvinner.

Etterpå snakket vi om episoden. Jeg mente det var ikke noe å le av og at jeg var sikker på fyren ble kvestet. Men jo det var noe å le av og jeg hadde ledd jeg også ifølge mine venner. Det husket jeg ikke jeg husket egentlig mest den skrekkelige lyden når hodet traff fortauet. Noe hardt men bløtt på en måte. Så jeg må ha ledd av det jeg også, før det stoppet å være gøy da jeg trodde fallet kunne ha vært nærmest dødelig.

Ingen av mine venner registrerte lyden eller kunne huske etterpå at det kom en lyd når hodet traff fortauet. De hadde sett en lang mann i vinterfrakk som seilte gjennom luften med bena høyt og frakken blafrende i luften rundt den tynne kroppen. Et nærmest kunstnerisk fall det stod respekt av. Når jeg tenkte på hvordan de lo mens jeg krysset veien så virket deres latterkule nærmest barbarisk i mine øyne, og jeg sa at jeg ikke trodde de hadde et snev av empati når de kunne le av noe slikt. Men ifølge vennene mine var det kun morsomt, og ingen ble skadd.

Jeg så et potensiell dødsfall og hørte lyden av en skalle som sprakk, og da sluttet det å være gøy for min del. Kanskje var det ikke noen lyd? Eller at bare jeg oppfattet den lyden som så skrekkelig? Fyren kan jo ikke ha slått seg veldig, for han var jo frisk og rask nok til å bli fornærmet og snurt når jeg skulle tilby min assistanse.

Rart hvordan 4 personer kan se den samme hendelsen men bare en ser og tolker det som en dødelig ulykke der det er behov for førstehjelp og ambulanse. Helt uten at det var det. I ettertid så tenkte jeg at jeg nok var litt bløt og at det egentlig var gøy. Men sannelig om jeg vet.

Når det gjelder dyr så har jeg såvidt forsøkt å jakte noen ganger. Har felt og slaktet og det gikk helt greit. En av de som stod og lo avblåste jegerprøven fordi han fant ut det var for motbydelig å skyte dyr, ta fra dem friheten eller noe slikt. Så kanskje er det ikke mer enn at det handler litt om situasjonen og litt om dagsform? Noen ganger er man mer nærtagende eller følsom for slike ting kanskje?
Jeg er veldig lik som TS. Ekstrem empati for dyr på et eget nivå.

Hvis jeg ser noen skader et dyr går jeg til fysisk angrep på vedkommende uavhengig av hvem det er. Jeg er for øvrig en veldig rolig og delvis introvert person ellers. Er bare noe som skjer med meg når jeg ser sånt at jeg snapper.

Videoer hvor dyr blir skadet holder jeg meg langt unna. Blir bare forbanna og får en ekkel følelse i kroppen som jeg helst vil slippe.

Er noe med at dyr er uskyldige, ikke klarer å forsvare seg og at de ikke forstår på samme måte som oss mennesker hva som foregår.

Anyway, med mennesker har jeg også empati, men ikke i nærheten av hva jeg har med dyr. Kan også se filmer som TS nevner uten å bli berørt. Bortsett fra at blod og sånt kan være litt ubehagelig å se.

Litt artig at denne tråden kom opp. Har tenkt det samme som TS flere ganger.
Men alle dyr er ikke like. Tipper du vil føle mer sympati for en kanin eller gås som skal slaktes enn en hummer som skal kokes, eller edderkopper som skal frityrstekes. Kan være et resultat av at kjøtt er noe du kjøper pent innpakka fra frysedisken, og ikke rester av din venn nasse nøff som gravde rundt på gårdsplassen forrige sommer.

Dyr som dreper hverandre er ofte jævlig brutale, men det er gjerne mer akseptabelt at et rovdyr spiser seg gjennom rasshølet på en fortsatt levende gaselle enn at drittungen til naboen griper en katt i halen og slenger den rundt som en lasso.
Folk er noen snåle dyr

Hvordan reagerer du på videoer med politivold, skytinger og maktmisbruk? Jeg har sett mye stygge ogrish gore greier og folk som banker hverandre på worldstar, men det gjør meg ikke like opprørt som snut som skyter og knebler sivile.
Sist endret av Bothrops; 1. desember 2018 kl. 02:34.
Litt off topic men, theync har jeg også sett en del på før i tiden. Det ble mange IS videoer, og en del fra meksikanske karteller. De fra Afrika hvor man får bildekk tredd rundt seg og blir satt fyr på er heller ikke uvanlig. Nå har jeg slutta helt å se på den dritten, blir litt kvalm og uvel bare jeg tenker på det. Var litt interessant i starten men så reagerte jeg heldigvis sånn en med normale trekk burde. Liveleak er ingenting i forhold til theync, bruker Liveleak hele tiden. Noe av det verste med theync er alle de stakkars fortapte ULTRA SUPER DUPER taperne i kommentarfeltene som nyter å se alle disse triste skjebnen til folk. De sitter og ler og morer seg og troller folk som kan være helt uskyldige og blir drept på de mest bestialske vis over hodet mulig. Alle verdens avskum samles på kommentarfeltet der, teeeenk for no folk det er egentlig a.
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Litt off topic men, theync har jeg også sett en del på før i tiden. Det ble mange IS videoer, og en del fra meksikanske karteller. De fra Afrika hvor man får bildekk tredd rundt seg og blir satt fyr på er heller ikke uvanlig. Nå har jeg slutta helt å se på den dritten, blir litt kvalm og uvel bare jeg tenker på det. Var litt interessant i starten men så reagerte jeg heldigvis sånn en med normale trekk burde. Liveleak er ingenting i forhold til theync, bruker Liveleak hele tiden. Noe av det verste med theync er alle de stakkars fortapte ULTRA SUPER DUPER taperne i kommentarfeltene som nyter å se alle disse triste skjebnen til folk. De sitter og ler og morer seg og troller folk som kan være helt uskyldige og blir drept på de mest bestialske vis over hodet mulig. Alle verdens avskum samles på kommentarfeltet der, teeeenk for no folk det er egentlig a.
Vis hele sitatet...
for å være ærlig måtte jeg le når de skjøt av hodet til han ene fyren som var IS spion
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
for å være ærlig måtte jeg le når de skjøt av hodet til han ene fyren som var IS spion
Vis hele sitatet...
Ja, enig i det, jeg har ingen problemer med å se IS bli drept. Det nyter jeg til det fulle. Hadde stått først i køen om jeg fikk æren av å kutte av hodet til noen av de.
Av en eller annen grunn blir jeg på gråten når jeg ser dyr hjelpe mennesker. Alltid lurt på hvorfor jeg reagerer så sterkt på det.