Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5695
Hei, noen som har greie på overspenning her? Huseier har koblet kjøleskap og fryseboks i en tre punkts skjøteledning.. er redd disse enhetene i lengden blir for stor belastning på ledningen at det kan gå varmt? Noen som vet om en slik ledning er laget for å takl dette på sikt??
Skjøteledning i permanent installasjon er ulovlig.
Hvis ledningstverrsnittet er stort nok så takler ledningen det, men du kan få varngang i fordelingsplaten.
Kjøleskap og fryseboks skal normalt være under belastningsgrensen til en standard 10A skjøteledning.
Eltilsynet vil kreve den fjernet ved en kontroll
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Hei,

Jeg har ikke elektriker fagbrev, men har eksamen, og tror jeg har litt kontroll på dette ivertfall.

Strømføringsevnen til en 0,75mm^2 kobber kabel er 14A, som er det samme som 3200W. Sjekk hvor mye strøm/effekt kjøleskap og fryseboks trekker. Kontroller også at det går til en 10A sikring og ikke en 16A. Er også verdt å nevne at om skjøteledningen ligger på en spesielt varm plass, eller inntill masse andre kabler/ting som kan forhindre at varmen fra kabelen går vekk, vil strømføringsevnen gå ned.

Som SpecialWeirdo10 skriver så er det ulovlig med skjøteledning som permanent løsning, og jeg ville bedt huseier ringe elektriker som kan legge opp stikk på vegg.
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
vil strømføringsevnen gå ned.
Vis hele sitatet...
Altså, jo varmere ledningen er, jo mindre strøm kan gå gjennom? Er det virkelig sant?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Litt dårlig skrevet av meg, men jo høyere omgivelse temperatur, jo dårligere strømføringsevne ja, ref NEK400 tabell 52B-14.
https://3.bp.blogspot.com/-CIt896sc-...1600/ktemp.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Altså, jo varmere ledningen er, jo mindre strøm kan gå gjennom? Er det virkelig sant?
Vis hele sitatet...
Ja. Dei fleste metall har positiv temperaturkoeffisient, dvs. at resistansen aukar med aukande temperatur. Det gir den snedige bivirkninga at om lasta er konstant, så vil du få leder som smelter forbausande kjapt. Typisk kan switch-mode-PSUer vere problematiske, for dei kompenserer for spenningsfall ved å trekke høgare straum...
Jeg har en vifteovn på 2000W som har en 2x1mm2 kabel med støpsel. Etter kort bruk så er denne kabelen glovarm og betraktelig "mykere" i gummien.

Skjøteledninger er ofte 0,75mm2 og er ikke beregnet for faste apparater med høy belastning. Jeg vil faktisk si det er på grensa til brannfarlig og ha kjøleskap og fryser på en skjøteledning. Hadde jeg vært på Elsjekk hos TS og funnet dette hadde jeg skrevet avvik.

PC, TV og telefonlader etc = ok, kjøleskap, vaskemaskin, varmtvannstank etc = IKKE ok.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er ikke lov som en fast installasjon nei men det er ingen problem belastningsmessig, hadde ikke bekymret meg i det heletatt, hilsen elektrikeren ��
Tror skjøteledninger vanligvis er 1,5 kvadrat (eventuelt også mer), dermed takler de fint 10 ampere (mye mulig også opp til 16A).

Kjøleskap + fryseboks trekker langt mindre enn 10 ampere, så ville ikke bekymret meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av loophole Vis innlegg
Tror skjøteledninger vanligvis er 1,5 kvadrat (eventuelt også mer), dermed takler de fint 10 ampere (mye mulig også opp til 16A).

Kjøleskap + fryseboks trekker langt mindre enn 10 ampere, så ville ikke bekymret meg.
Vis hele sitatet...
Eit anna viktig element er kortslutningsytelse.

For å trippe momentant må du typisk opp i 10xIn. Dvs. at for 10A sikring, må du kunne trekke 100A for å sikre momentan utløysing ved kortslutning. Det gir øvre resistans på ca. 2 Ohm. Er resistansen over det, vil ikkje vernet løyse ut momentant. Då risikerer du å få ståande belastning som fører til varmgang.

Det er i praksis lite problem på korte lengder, men på lang kabel kan du få problem med å oppretthalde kortslutningsytelse.
Visste jeg ikke, men må vel et langt strekk til. 0,0175 ohm er resistansen i en kobberleder på 1 meter som har tverrsnitt på 1 kvadrat mm. Så må være et langt strekk i så fall. Regnes resistansen begge veier? Altså, man må vel regne lengden til og fra apparatet? I så fall, så må man opp i 50 meter med 1mm2 for å komme opp i 1,75 ohm.

Fant forsåvidt ut at kravet for skjøteledninger er minst 1mm2 for ledninger under 2 meter, og 1,5mm2 for ledninger over 2 meter.

Men kjøleskap og fryseboks trekker lite strøm, bare et par tre-fire hundre watt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av loophole Vis innlegg
Visste jeg ikke, men må vel et langt strekk til. 0,0175 ohm er resistansen i en kobberleder på 1 meter som har tverrsnitt på 1 kvadrat mm. Så må være et langt strekk i så fall. Regnes resistansen begge veier? Altså, man må vel regne lengden til og fra apparatet? I så fall, så må man opp i 50 meter med 1mm2 for å komme opp i 1,75 ohm.

Fant forsåvidt ut at kravet for skjøteledninger er minst 1mm2 for ledninger under 2 meter, og 1,5mm2 for ledninger over 2 meter.
Vis hele sitatet...
Ja, du må rekne sløyferesistans, altså den totale leiarlengda. I tillegg bør du rekne med litt resistans i kontakter, og ta høgde for den faste installasjonen.

For 16A kurs er 10xIn 160A, så der må du ned mot 1 Ohm for å gi nok kortslutningsytelse. Viare så vil du ha et visst spenningsfall i installasjonen ved så høge straumar, så du må ta utgangspunkt i at spenninga vil kunne gå litt ned. I praksis er det ei svært forenkla utrekning, og du bør ha god sikkerhetsmargin.
Sist endret av vidarlo; 2. januar 2018 kl. 16:58.