Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6617
Noen som vet hvor i Oslo man kan parkere en bobil eller campingvogn uten å betale for det?
Leste noe om en gjeng som okkuperte en tomt i nærheten av Oslo. Tenkte på muligheten til å komme inn der kanskje, men fant ikke ut hvor det var.
Det er virkelig ikke lett, Oslo er vel den vanskeligste byen å finne slik parkering. Da må du kjenne de som eier plassen og spørre om lov.
Er mulig å parkere f.eks. ved ring 3 der det er blokker og felles gjeste parkeringsplasser for en stund. Så kan du bare si du er på besøk.
Sentrum er bare helt potte tett. I byer som Stavanger har hotell parkering for bobiler for 200kr døgnet av de som er i sentrum.
NAF camping på ekebergsletta er også OK, men den er jo ikke gratis den heller.


http://bobilplassen.no/bobilparkeringer-i-oslo/
Tenkte også utenfor Oslo, men i nærheten av kollektiv trafikk da jeg jobber på Fornebu, helst ikke mer en en time utenfor Oslo. Må ikke være i sentrum. Besøksparkering pleier å være lov for noen dager. Litt slitsomt å flytte en gang i uka.
Vet av en campingplass hvor en kan campe hele året. Plassen ser luguber ut. Koster litt over 3000 kr pr mnd. Synes selv det høres dyrt ut, men her bor de også hele året.. Ikke så lenge siden min bror hadde en vogn der.. Tror det er vanskelig å få til noe gratisløsning? Og en må vel innse at det er greit med strøm også? Uten strøm tror jeg blir uaktuelt for de fleste.
Sist endret av Jens1; 17. september 2017 kl. 19:58.
Ja, Har sjekket ut noen campingplasser. De er litt rimeligere enn jeg leier nå så de er ikke så aktuelle
Klarer meg uten strøm da jeg har aggregat og 12v samt solcelle.
Den okkuperte plassen er ryddet for folk/biler for lenge siden. Dessuten var det ikke barebare å komme inn i den gjengen der.
Og så er det ikke akkurat lovlig å overnatte i bobil i Oslo sentrum sånn uten videre, hvordan politiet håndhever dette skal jeg ikke si noe på men kan være greit å ha i bakhodet.
Å bo fast i Oslo-området i bobil er ikke helt levelig for å være ærlig. Det finnes helårscampinger, men de koster fort en god del penger. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg solgt bilen og kjøpt meg en seilbåt. Det er bedre opplegg for det i Oslo-området og prisene er ikke helt på trynet.
Sist endret av moret; 18. september 2017 kl. 11:07.
en tips vil være og oppsøke bønder med mye plass, de lar deg sikkert så det for noen kroner. så lenge du klarer deg selv med strøm og slikt.
Du kan jo høre med noen firmaer på fornebu om du kan få stå hos dem mot litt penger under bordet, og kanskje litt gratis"vekteraktivitet" for dem. er noen bruktbilsjapper og verksted der ved Ramirent .
Du kan stå på parkeringsplassen ved Tryvann i Holmenkollen. Står haugevis av utenlandske bobiler som ferierer der om sommeren. Regner med det er gratis.
Er veldig mye snut på Tryvann spesielt på natta har jeg sett. De kjører jevnt på patrulje i området. Hva de evt. gjør med campere vet jeg ikke. Hva med å stå på sognsvann? Enkelt å ta banen på jobb. Bare husk å flytte bilen rundt på området hver dag så det ikke er helt opplagt at du camper. Eller hva med Maridalen? Ideelt sett burde du kanskje hatt flere steder du kan switchet mellom slik at du ikke alltid er på samme plass?
Anonym bruker
"Overrasket Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil fraråde Sognsvann. et er et meget kjent cruising-område for homser så det er biltrafikk hele natta og Politiet har ofte razziaer der.
Tror ikke du vil trives der hvis du har tenkt å sove der om natta. I Maridalen er det de fleste steder begrensning på 48 timer og ofte forbud mot bobiler om natta.
Det er vel et poeng også, å stå en plass man har lav risiko for innbrudd og herping av bobilen..?
Nå er vel homser på cruising mer en garanti mot at det ikke er vandaler der enn noe annet så akkurat det betyr neppe noe særlig. Razzia på sognsvann? Ser ofte mindre campingbiler som står parkert der med gardiner brettet ut når jeg er på tidlig luftetur i marka på morningen. Uansett så tror jeg nøkkelen bil bobil-livet utenom campingplass er å sjonglere litt på plassene. Stå noen dager på hver plass max.
Takk for tipsene om Tryvann, Maridalen og Sognsvann. Da har jeg tre forslag jeg skal sjekke ut når jeg får anledning. Skal også sjekke ut firmaer på Fornebu hva de sier. Vil tro trafikk av homser er sikkerhet mot at det ikke er vandaler? hvorfor skulle politiet ha mye razziaer der oppe?
Kunne tenkt meg flere plasser å sjonglere mellom. Blir kanskje litt opplagt å flytte mellom to eller tre plasser.
Et tips kan også være rundt idrettshaller etc hvor man kan parkere over en 2-3 dager for deretter å flytte på seg. Hvis du jobber på Fornebu så prøv f.eks Jar Ishall som har en stor og åpen parkeringsplass og se om det er mulighet for å stå der et par dager. Såklart plasser deg innerst så du er til minst sjenanse og legg igjen et tlf nummer i ruta så folk kan ringe hvis det er noe.
Tror det er kun fantasien som setter litt grenser her, men det å kombinere det med "kort vei til kollektiv" kan være tricky. Kanskje kjøpe deg en sparkesykkel i tillegg så du kan med letthet forsere en 600-700 meter?