Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1834
Hoi!
Var litt for hard på flaska i hælja, og endte opp på glattcella. Når de endelig låste opp døra og slapp meg ut på Morran fortalte de meg at jeg var tatt inn for 'ordensforstyrrelse' og spurte meg muntlig om jeg godtok et forenklet forelegg. Jeg fant ut at det var best sånn, og svarte ja. Så fikk jeg rett og slett bare beskjed om å dra hjem. Det jeg lurer på er: kan de egentlig sende meg bot uten at jeg har skrevet under på noe som helst? Og evt om dette havner på rullebladet mitt senere?

Thanks!
Sist endret av Djsik; 14. mars 2016 kl. 14:43.
Hvis du ikke har skrevet under på noe som helst, så tviler jeg på at de kommer særlig langt med forelegget. Du får det sikkert tilsendt i posten, og da krysser du av på at du IKKE vedtar forelegget.
Dem ringer deg sikkert opp i løpet av uka og spør hvorfor du ikke har vedtatt, da er det bare å stå på krava. Dem kommer ikke til å prioritere en sånn fillesak (med mindre du faktisk var skikkelig til bry)...

Bare nekt til det blir henlagt
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Hvis du ikke har skrevet under på noe som helst, så tviler jeg på at de kommer særlig langt med forelegget. Du får det sikkert tilsendt i posten, og da krysser du av på at du IKKE vedtar forelegget.
Dem ringer deg sikkert opp i løpet av uka og spør hvorfor du ikke har vedtatt, da er det bare å stå på krava. Dem kommer ikke til å prioritere en sånn fillesak (med mindre du faktisk var skikkelig til bry)...

Bare nekt til det blir henlagt
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg si er gambling, slike saker blir mest sannsynlig ikke henlagt da dem har sett oppførselen din og innbrakt deg av den grunn, under Straffelovens §181 Ordensforstyrrelse.

Sitat av Lovdata.no
§ 181. Ordensforstyrrelse

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
a) den alminnelige fred og orden,
b) lovlig ferdsel,
c) omgivelsenes nattero, eller
d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.
0 Tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig har det også vært flere tjenestemenn tilstede når dem innbrakte deg, så hvis/når dette havner i retten så vil du helt klart bli dømt.

Det lønner seg å nekte i de fleste tilfeller der bevisene er svake, eller er tvil om skyld. Men i en slik sak, med flere vitner og ingen tvil, så er det smarteste og billigste bare å godta forelegget, betale den og få saken ut av verden.
Sist endret av 0xFF; 14. mars 2016 kl. 16:20.
Trådstarter
3 0
Takk for svar!
Men i og med det var så 'fort gjort' å få meg ut derfra, vil det her ha noe å si på rullebladet? Kan ingenting om slikt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Djsik Vis innlegg
Takk for svar!
Men i og med det var så 'fort gjort' å få meg ut derfra, vil det her ha noe å si på rullebladet? Kan ingenting om slikt.
Vis hele sitatet...
Ja. Men rullebladet ditt er ikkje himla relevant, med mindre du har tenkt å utdanne deg på ting som krev plettfritt rulleblad, t.d. politi.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Hvis du ikke har skrevet under på noe som helst, så tviler jeg på at de kommer særlig langt med forelegget. Du får det sikkert tilsendt i posten, og da krysser du av på at du IKKE vedtar forelegget.
Dem ringer deg sikkert opp i løpet av uka og spør hvorfor du ikke har vedtatt, da er det bare å stå på krava. Dem kommer ikke til å prioritere en sånn fillesak (med mindre du faktisk var skikkelig til bry)...

Bare nekt til det blir henlagt
Vis hele sitatet...
Dette må du ikke høre på. Selv "fillesaker" blir etterforsket. Hvis du bare nekter og nekter, så vil det ikke automatisk føre til en henleggelse. Hvis det hadde vært sånn så hadde ikke rettssystemet fungert....
Er ikke poenget med forenklede forelegg at de ikke skal dukke opp på rullebladet? Eller dukker det alikevel opp på det utvidede rullebladet? Hvis du f.eks søker opptak til PHS?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av murloc Vis innlegg
Er ikke poenget med forenklede forelegg at de ikke skal dukke opp på rullebladet? Eller dukker det alikevel opp på det utvidede rullebladet? Hvis du f.eks søker opptak til PHS?
Vis hele sitatet...
Joda, det stemmer. Men forenkla forelegg vert gitt for trafikksaker, mindre tollsaker og litt anna dill. Dei må som regel vedtakast på staden, og vert ikkje utferda i etterkant.

I ei sak der det er snakk om å antakeleg ikkje etterkomme politiet sine pålegg e.l. så er det eit ordinært forelegg det er snakk om.