Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1063
Grønnskolling
8 0
Hei, jeg vurderer å lage meg en "festivalstereo" av et gammelt JBL Creature II sett jeg har liggende.
Strømforsyninga sier den leverer 18V og 3,5 ampere.

Jeg tenkte å bruke 3 x 6V blybatterier til dette formålet, men så vet jeg ikke om det går an å LADE dem i serie også? Eller går det fort rakt åt skogen?

Her er batteriet jeg tenkte å bruke: http://www.jula.no/catalog/hjem-og-h...atteri-440047/

Setter pris på alle tips
Du må også ha en lade krets som styrer spenningen og strømmen. Jeg ville heller ha gått for 4 x 6V batterier da det er enklere å bygge en lade krets som senker spenningen fra 24V til 18V enn å bygge en krets som booster spenningen før den stabiliserer den på 18V. Samt at hvis du har 4 x 6V, så vil også kapasiteten være større og du kan lade batteripakken med en standard 24V lader.
Grønnskolling
Trådstarter
8 0
OK takk for svar.
Jeg må tenke og vurdere litt mer før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør.
Har en TA2020 amp på vei fra kina, så det er mulig jeg bare bruker noen andre høyttalere i stedet.
Frykter at JBL'ene trekker litt for mye strøm. Vil jo helst ha mer enn 1,5 times spilling.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Vil du gjøre det enda enklere kan du kjøpe 1 12V-batteri og en dc-dc-konverter, så blir det enklere å få i en lader til en grei penge og.
Med 3.5A@18VDC så bruker stereo systemet ditt 63W per time, mens batteripakken din har en kapasitet på 4Ah@24V noe som vil si 96W. Selvsagt vil lade kretsen din trekke litt strøm avhengig av hvilken type krets der er, men gitt at ladekretsen din er helt awesome med ingen tap, så vil denne batteripakken vare i 91.2 minutter. Men dette er bare teoretisk, ladekretsen har noe tap samt at man klarer nok ikkje å tømme batteriene helt.

Hva med å gå for en annen batteriteknologi som har en høyere kapasitet som LiPo? Blybatterier er ikkje det beste om du ønsker mye kapasitet, samt at vekten er stor på blybatterier.
Grønnskolling
Trådstarter
8 0
Har en kollega som kjører med et 5S LiPo batteri med TA2020 amp, og det fungerer helt greit.
Grunnen til at jeg ville ha 18V er fordi da får jeg jo et "ferdig" anlegg med sub som jeg bare må lage en ny enclosure til.

Hadde jeg hatt litt mer skills hadde jeg brukt denne som inspirasjon, men tror det blir litt for avansert for meg :P
Hvis du vil gjøre dette enkelt, så går du for et 12V bilbatteri og en slik en: Ebay.com - DC 12Vto 19V 4A 76W STEP UP DC DC Power Converter Regulator. Bilbatterier har som oftest kapasitet fra 70Ah til 120Ah, noe som vil gi deg en spilletid mellom 11 til 19 timer. Dette er regnet med 85% effektivitet som er oppgitt på ebay.
Sist endret av 0xFF; 29. juni 2015 kl. 14:54.
Grønnskolling
Trådstarter
8 0
Visste ikke det var mulig å gå opp i volt, men det hørtes ikke dumt ut. Skal sjekke ut. Takk for tips!