Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2443
Okei, så lurer på om dette er mulig.

Har en elektronisk sak her som er ladbar. Den har orginalt 6 små batterier som er koblet sammen. Det står at de tilsvarer 250mAh.

Elektronikken funker ikke som den skal, da jeg kan lade den lenge, men blir bare strøm i noen få sekunder. Så antar at det er batteriene som er ødelagte.

Kan jeg bytte ut de grønne batteriene med det store svarte?
http://imgur.com/7wDN1Ki
Sist endret av cloudyminded9; 24. mai 2015 kl. 11:49.
Kommer an på om batteriene er serie eller parallellkoblede. Er de koblet i parallell så kan du det.

Parallell: Batteripakka leverer 3.7V med 6x250mAh (1.5A)
Serie: Batteripakka leverer 250mAh ved 3.7Vx6 (22.2V)
Ser ut som at to celler er koblet i serie, deretter disse i parallell = 7.4V 750mAh.

Blir litt usikker når jeg ser antallet ledninger fra pakka da, seks stykker.
Har ikke peiling sjøl så. Må jeg erstatter batteriene med like batterier da ?
Send en mail til butikken du kjøpte den i, evt produsenten og spør om de har noen løsninger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Har ikke peiling sjøl så. Må jeg erstatter batteriene med like batterier da ?
Vis hele sitatet...
"Kanskje".

Du må minimum ha samme spenning på dei. I tillegg vil det komme an på kor avansert laderen er. Om den nyttar intern resistans i batteria til å nå rett spenning, slik dei kjipaste kinaladarane gjer, vil det gå til helvete med andre batterityper. I tillegg vil den bruke rimeleg lang tid på å lade opp ein batteripakke som er 25 gonger så stor, og det er ikkje garantert at den vil overleve det.

Eg ville prøvd å bruke ein batteripakke som var litt nærare det opprinnelege, eller bytte lader i det minste.
Æ har selv bytta et 3.7v 350mAh batteri i et par jalla bluetooth høretelefoner fra ebay med 2 x 3.7v 1300mAh batterier (totalt 2600mAh).

Jeg kobla batteriene sammen i parallel, slik at jeg fikk samme antall volt som det gamle batteriet (3.7v) og dobbelt så mange mAh (2600mAh).

Hadde jeg kjørt batteriene i serie, hadde jeg fått dobbelt så mange volt isteden (7.4v + svidd elektronikk) og bare 1300mAh kapasitet.

Fin forklaring:



Spørsmålet er: hvor mange volt er den grønne batteripakka?
Jeg er ganske sikker på at det ikke er laderen det er noe feil med. Er antydning til batterisyre på toppen av de fleste batteriene som sitter i. Men har ny lader til de nye batteriene. Mye her som blir gresk for meg. Står bare 250mAh 0709 på pakken desverre.

Må jeg koble 2 batterier sammen? Hva er det værste som kan skje hvis jeg kobler opp og tester?
Værste som kan skje? Brann?

Står det noe på de små batteriene inni den grønne batteripakka?
Nei de er bare helt grønne.. Er det mulig å finne ut volt ut fra resistorene som er på bildet?
Hm... har du noe info om selve laderen? no' modelnummer elns?
Kan hende antallet volt kan spores opp på den måten...
Er bare en kontakt man plugger i de pinsa og setter rett i veggen. Står 2.5/250V 10A på kontakten som skal på pinsa. Skikkelig kina greier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kan hende antallet volt kan spores opp på den måten...
Vis hele sitatet...
Det åpenbare svaret er å sjå korleis cellene er kopla. Snitt opp plasten, og sjå om ting er kopla i serie eller paralell.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det letteste, og beste du kan gjøre er å måle spenningen på cellene, mål gjerne flere for sikkerhetsskyld, da du nevner de kan være defekte, så er gjerne spenningen vesentlig lavere.

Det hjelper litt dersom du sier hva dette er til, da det blir lettere å komme med en grei løsning, fordi som slashdot nevner kan det fort bli krøll med laderen.
Sist endret av Fleff; 24. mai 2015 kl. 16:19.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det åpenbare svaret er å sjå korleis cellene er kopla. Snitt opp plasten, og sjå om ting er kopla i serie eller paralell.
Vis hele sitatet...
Men hvordan finner man ut hvor mange volt hver celle er på?

Trådstarter har ikke oppgitt hvor mange volt batteripakka er på, ei heller hvilken lader dette er eller hva den skal lade.
Sist endret av Turbolego; 24. mai 2015 kl. 16:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Men hvordan finner man ut hvor mange volt hver celle er på?
Vis hele sitatet...
Kvifor må du det? Om det er lithium så er alltid 3.7v nominell spenning. Er det NiCd eller NiMh er cellespenninga 1.2V, som er for lågt til å drive det meste av elektronikk - ergo er dei seriekopla. Så finn ut korleis dei er kopla. Er det i paralell er fair bet at det er liion. Er dei seriekopla er det verdt å måle spenninga.
TS har allerede lagt ut bilde som viser at alle batteriene er SERIEKOBLET.
Du ser tydelig at forbindelsen mellom batteriene går mellom pluss og minuspol på hvert enkelt batteri.
Det er altså 6 batterier i serie som da bør gi 7,8V. Ut fra batteristørrelsen TIPPER jeg at dette er 1,3V AA batterier og hvis de lekker så vil de naturligvis oppføre seg sånn som TS beskriver.
Sist endret av woff; 24. mai 2015 kl. 16:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
TS har allerede lagt ut bilde som viser at alle batteriene er SERIEKOBLET.
Du ser tydelig at forbindelsen mellom batteriene går mellom pluss og minuspol på hvert enkelt batteri.
Det er altså 6 batterier i serie som da bør gi 7,8V. Ut fra batteristørrelsen TIPPER jeg at dette er 1,3V AA batterier og hvis de lekker så vil de naturligvis oppføre seg sånn som TS beskriver.
Vis hele sitatet...
Ja, det er naturleg å konkludere med at det er NiCd/NiMh-batterier. Lite elektronikk vil ha så høg drivspenning som 22V, som vil vere resultatet med LiIon, og 250mAh er og i minste laget for LiIon-celler.

Så då vil to LiIon-celler på 3.7V kvar antakeleg fungere utmerka, men vil vere farleg å lade med ein lader laga for NiCd/NiMh, og antakeleg vil ikkje laderen få det til uansett, ettersom spenninga er marginalt høgare med LiIon.
Kan det være 1.2v AA batterier?

Synes denne batteripakka på 7.2v lignet veldig:

Useful Double-deck AA 7.2V 1800MAH Ni-MH Rechargable Battery Pack Durable


Dette er høyst sannsynlig det nærmeste TS vil finne ja!
Sist endret av woff; 24. mai 2015 kl. 16:43.
Men har 2 stk av de svarte på 6000mah. Vil det funke å koble 2 stk sammens og bruke de? Vil da også koble på den andre laderen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja, sålenge laderen du har er ment for de batteriene.
Dette ser ut som 2/3 AAA celler.

Du skriver ikke åssen apparat de skal drive eller hvilken lader du bruker.

Noen ladere er kjipe, og du må selv ta av laderen etter en viss tid ellers så vil batteriene bli varme og slites ut av overladingen.

Hvis det er 2/3 AAA celler finner du disse i LED hagelys på Jula, bare ta dem ut. Disse cellene er nok ikke 1. sortering...

Ellers hadde jeg erstattet dem med AAA oppladbare celler om det er fysisk plass.

Og så må du passe på ladingen, av bildet virker det som en valig likeretter med en motstand i serie.

Hvis laderen lader med 100mA og batteriet er på 500mA må du huske på å ta av batteriet etter 5 timer dersom den ikke er automatisk. Ellers stresser du cellene og du ødelegger med varme.

Dersom det oppladbare batteriet du har er 3.7V så vil det fungere greit. Du må måle ladestrømmen til batteriet.

Står det 6000mAH er det sikkert 3000mAH, kineserne er litt optimistiske.

Om laderen lader med 100mA vil det da ta 3000/100=30 timer. Da ville jeg ladet i maks 1 døgn.

Når batteriet blir overladet går det til varme, med en lav ladestrøm som 100mA vil ikke batteriet eksplodere, men bli overladet som det ikke liker.

Nå vet jeg ikke ladestrømmen, den må du måle med et amperemeter.

Det ser ut som en veldig enkel lader som ikke tenker selv, en likeretter med motstand i serie.
Sist endret av Tekniker2; 24. mai 2015 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.