Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5573
Jeg har lest (felleskatalogen og druid) at Ery-Max booster Nitrazepam, Apodorm og Mogadon.
De Ery-Max kapslene (250mg) jeg har er utløp-datoen 2008.
Vil alderen ha mye å si på virkningen.
Hadde vært fint om noen viste det, de har vært lagret i et skap hele tiden.
Litt vanskelig å forstå hva du mener...
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Jeg har gamle Ery-Max kapsler fra 2008.
Det jeg lurer på om det har noe å si for virkningen av Ery-Max?

Da Ery-Max gjør Nitrazepam (en benzo) sterkere, det booster det altså, når du blander de 2 medikamentene.
Jeg tror ikke det er farlig og innta pillene, hvis de ser like fine ut? Slik at de ikke er blitt ordentlig gamle. Prøv med en halv pille først og kjenn om du får vondt i magen/blir kvalm eller lignende. Om det ikke skjer noe sånt kan du nok trygt ta dem, men skal ikke si det for sikkert. Det som kan hende er at en del av virkestoffet (erytromycin) er brutt ned med tiden, derfor virker det ikke like hemmende på ensymene som omsetter nitrazepamet og vil ikke forlenge effekten så veldig mye som de ville gjort til vanlig. Drikk heller en grei mengde grapefrukt juice til, det skal ha god effekt på samme måte det også.
Man spiser IKKE legemidler av noe slag som har gått ut på dato.

Det kan gå bra, men det kan også gå jævlig galt. Better safe than sorry.

Synes du virkelig at den potensielt lille ekstra piffen på benzoene er verd risikoen?
Sannsynligvis skjer det ikke noe verre enn at erytromycinet virker svakere eller ikke i det hele tatt. Ofte holder medisiner seg godt over dato, men som Lille Nikotin sier - så er det bedre å være på den sikre siden. Jeg synes alkohol er en bra benzobooster jeg...
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Jeg har spist en del medisiner som har gått ut på dato. 1-2 år over tiden.
Har aldri opplevd noe form for problemer.
Eneste jeg har opplevd er at det gir en svakere effekt.

Men jeg har satt meg inn i hva stoffet gjør osv først.
Var vel derfor jeg laga denne tråden, om noen hadde erfaring med dette preparatet.

Tror det etes ganske mange piller hver dag som har gått ut på dato.

@Lille Nikotin har du noen fakta der det har gått galt, finner ikke noe jeg.
Gjerne gi meg noen liker
Jeg har spist medisiner som har gått ut for 17 år siden, uten at jeg egentlig kan anbefale det. Effekten hadde forsvunnet.
Herregud. Det er ikke farlig å ete medisiner som har gått ut på dato, i alle fall ikke når de er gått ut i 2008. Eneste som kan skje er at effekten er svakere.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stratops Vis innlegg
Herregud. Det er ikke farlig å ete medisiner som har gått ut på dato, i alle fall ikke når de er gått ut i 2008. Eneste som kan skje er at effekten er svakere.
Vis hele sitatet...
Er ganske enig i den.
Står det at det ikke må brukes etter utgått dato blir det en annen sak, men det er det veldig får preparater det gjør det på.
Så det er nok ganske safe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Synes det er litt sykt at så mange har uttalt seg om dette når de tydeligvis over hode ikke har peil på om det er trygt eller ikke. Nå sier jeg ikke at jeg er noe farmasøyt men det jeg vet er at noen typer antibiotika faktisk kan utvikle seg til å bli giftige når de er godt over holdbarhetsdatoen. Hadde jeg vært deg ville jeg ringt et apotek og spurt dem om det er trygt å spise ery-max'en. Mest sannsynelig kommer de til å si at du ikke burde gjøre det, noe jeg er helt enig med dem i. Lykke til!
Av ren nysgjerrighet; vet du hva Ery-Max er? Det er ikke akkurat medisin du tar fordi du plutselig får lyst på det eller vil behandle noe som går over over natta :c
Ery Max er energi tabeletter som er reseptfrie som selges på normale butikker, vi popper gjerne et par slike på LAN eller lignende vil nokk tro du kan bruke. Dem med mindre du får vondt i magen...
Ery max er antibiotika ( Brukes ofte som kvisemiddel)
Sitat av Masterpiece Vis innlegg
Ery max er antibiotika ( Brukes ofte som kvisemiddel)
Vis hele sitatet...
ahhkei trodde det var snakk om eri max, eller noe som vi ofte bruker på lan eller fest
EryMax er bredspektret antibiotika for behandling av blant annet kikhoste, lungebetennelse og klamydia
Også mot strepA (en helt forjævlig halsbetennelse). Har spist gammel Ery Max før (rundt 1 eller 2 år for gammel) og den funket fremdeles.
Det verste som kan skje om man spiser gammel antibiotika/antiviralia er at stoffet har blitt endret (ikke bare brutt ned). Da kan man få virkelig uønskede effekter. Alle takler å spy og drite, men man vil ikke ha i seg en ukjent bakterie. Likevel, dette krever ganske dårlig lagring og eksponering for andre ikkeharmonerende bakterier så det er ganske usansynelig.