Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5289
På lovdata.no er Gamma butyrlacton(GBL), GABA og GHB registrert som et reseptpliktig legemiddel.

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19991227-1565-0.html

Betyr det at man lovlig kan importere et års forbruk GBL til seg selv, så lenge man kjøper produktet lovlig i et EØS område.

Eller at man kan bestille for 3 måneders forbruk, gjennom internett. til egent bruk.

I følge det jeg har lest om import av legemiddler skulle det være lovlig?

Noen som har et klokt svar til dette ?
Sist endret av phyton; 13. februar 2009 kl. 20:56.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg er full, så du får unnskylde eventuelle skrivefeil;

reseptpliktige legemidler kan du importere fra EØS land, dersom stoffet ikke overstiger 3 mnd'ers personlig forbruk.
det er ikke forskjell om du bestiller over nett eller drar til utlandet og kjøper (sverige f.eks).

dog, tollerne har ikke alltids like god kunnskap om dette, så du risikerer at de enten destruerer eller sender stoffet tilbake.
Sist endret av somnium; 13. februar 2009 kl. 20:58.
GHB er oppført på narkotikalisten, noe som gjør at GBL også er regnet som et ulovlig stoff i Norge ifølge legemiddelverket.
Trådstarter
Yes, mentalmelt

men på legemiddel lista står GBL,GABA registrert som legemiddel og da skal det være lovlig å importere det til egent bruk. Blir det stoppet i tollen og man viser til legemiddel listen, så kan de vel ikke gjøre noe annent en å sende det i retur vis det er ulovlig.

Kan være et smutthull der.
Sist endret av phyton; 13. februar 2009 kl. 21:12.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hvis GBL er et derivat av GHB, går det under samme lovgivningen som import av GHB.
phyton: Det hjelper nok ikke når stoffet pr norsk lov er regnet som narkotika. Det har ikke blitt klassifisert slik uten grunn, det er jo for å gjøre lovens håndhevere i stand til å slå ned på innførsel, besittelse og bruk.

men for all del, hvis du tror du har funnet et smutthull så får du jo bare prøve..
Trådstarter
Vet det er ulovlig.

Men det er vel en grei måte til å bortforklare forsøk på innførsel, hvis det blir stoppet i tollen.

Sier til politiet at man har sjekket det opp på legemiddel lista, og at man trodde det var lovlig.
Da tror jeg at det man får strafferabbat?
Det er vel ikke akkurat noen god grunn at du har feiltolket lovverket med vilje. Det står ganske klart og tydelig her synes jeg.
Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. og legemidler som anses som dopingmidler i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg kan trekke en parallell for deg til stoffet flunitrazepam. Det er oppført på legemiddellisten fordi det har blitt omsatt i form av legemidlene Rohypnol og Flunipam. Men det er også oppført på narkotikalisten, og dermed kan man ikke bare bestille seg et brett med Rohypnol for så å henvise til legemiddellisten når man blir tatt for det.

Nå er GBL riktig nok ikke spesifikt oppført på narkotikalisten, men det er regnet som narkotika pga sitt kjemiske slektskap til GHB, og det er du selv pliktig til å undersøke før du eventuelt bestiller varer fra utlandet.
Sist endret av mentalmelt; 13. februar 2009 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Start et rengjøringsfirma for å fjerne grafitti
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg

Jeg kan trekke en parallell for deg til stoffet flunitrazepam. Det er oppført på legemiddellisten fordi det har blitt omsatt i form av legemidlene Rohypnol og Flunipam. Men det er også oppført på narkotikalisten, og dermed kan man ikke bare bestille seg et brett med Rohypnol for så å henvise til legemiddellisten når man blir tatt for det.
Vis hele sitatet...
aha.
Akkurat som Ritalin er klassifisert som et narkotikum og derfor ikke kan innføres inn til norge, selv om den står oppført som et legemiddel.
Sist endret av phyton; 14. februar 2009 kl. 02:08.
Kan ikke se at akkurat metylfenidat er ført opp på narkotikalisten, men jeg ser jo at wikipedia hevder det.

Uansett, dette er en av de kildene som du teoretisk sett vil kunne bli spurt om hvorvidt du har undersøkt eller ikke hvis det skulle bli en sak og du nekter straffeskyld.

http://www.legemiddelverket.no/templ...____52559.aspx


Nå er man jo ikke lovpålagt å ha tilgang til internett, men alle har muligheten til å ringe Statens legemiddelverk og be om informasjon.


Men at denne derivatregelen er no forbanna tull skal også være sagt. Den gjør hele narkotikalisten til et uoversiktlig virrvarr som ingen bør forventes å kunne forstå seg på. Men sånn er det bare...

Aftenposten skrev forresten en artikkel om det for noen år siden. Denne artikkelen nevner også muligheten for å slippe unna straffeforfølgelse fra derivatregelen, men det er virkelig ikke noe å saste på imo. Spesielt ikke med GBL som er såpass godt kjent og klart definert.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1235355.ece
Sist endret av mentalmelt; 14. februar 2009 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kan ikke se at akkurat metylfenidat er ført opp på narkotikalisten, men jeg ser jo at wikipedia hevder det.
Vis hele sitatet...

Ritalin er klassifisert som et narkotikum som kun skal utleveres etter spesiell tillatelse fra fylkesmannen.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
python: Det er ikke klassifisert som narkotika (den juridiske definisjonen), du kan selv se at methylfenidat ikke er oppført:
Narkotikalisten.

Linken din fungerer ikke, i og med at felleskatalogen fremdeles bruker frames, linken din fører en bare til hovedsiden for pasientutgaven av felleskatalogen.

Er det forresten denne biten du sikter til angående uttalelsen din?
Ritalin virker mildt sentralstimulerende og brukes ved hyperaktivitetssyndrom (hyperkinetisk forstyrrelse/ADHD) hos barn og ungdom (6-17 år). Ritalin kan brukes av voksne med tilbakevendende ADHD etter individuell tillatelse fra fylkesmannen.
Vis hele sitatet...
Den har lite med methylfenidats status som narkotika.

Edit: Mentalmelt, aha, overså den der. Men alikevell så er jo som sagt loven som gjelder.
Sist endret av Dodecha; 14. februar 2009 kl. 17:49.
Han tenker nok på det her:
Ritalin er klassifisert som et narkotikum som kun skal utleveres etter spesiell tillatelse fra fylkesmannen.
Vis hele sitatet...
http://www.felleskatalogen.no/pasien...183/93339.html
Under avsnitet: HVA RITALIN ER OG HVA DET BRUKES MOT

Men jeg ser ikke hvordan det som står i felleskatalogen skal være noe mer gjeldene enn narkotikalisten..
Sist endret av mentalmelt; 14. februar 2009 kl. 17:49.
Trådstarter
Yes, det var den jeg tenkte på mentalmelt.

Den der derivat loven gjør det umulig å vite hva som er lovlig å impotere.

håper den loven blir fjernet
Sist endret av phyton; 14. februar 2009 kl. 19:06.
Tviler på at den loven blir fjernet. Det eneste du kan gjøre er å sjekke opp (og spørre på nFF) når du lurer. Iboga er faktisk fremdeles lov å importere til norge, selv om det er forbudt/restriksjoner på det til sverige og danmark.
Men tror ikke det er noe å leke med. Kunne tenkt meg å bestille kava kava selv (også lovlig) men vet ikke hvilken butikk jeg skal stole på. Litt irriterende å få noe tull som ikke virker, og kan være skadelig, istedenfor til hjelp.
[CENTER]Pm meg gjerne om det er noen som vet noe..

Beklager at jeg stjal tråden din, begynte ihvertfall on-topic [/CENTER]
Det er mulig å få GBL som legemiddel i Norge. Jeg er på langt nær noen ekspert på disse tingene, men jeg vet at man kan få spesialimportert til medisinsk bruk i meget spesielle tilfeller. Det skal sies at vedkommende jeg kjenner til som fikk dette har en sykdomsliste lengre enn armen min, men ikke bare fikk han det, han fikk det også utdelt i en institusjon som vanligvis er meget restriktiv med sterke medikamenter...
Sist endret av Cikey; 14. februar 2009 kl. 21:45.
En bekjent ble akkurat tatt for og prøve og inføre 2 liter gbl for 2 gang. Og det er rett i 4 uker varetekt.
så tenk deg litt om hehe!

han hadde dog akkurat sluppet ut ifra varetekt fra 1 gang han prøvde og inføre det. så vet ikke helt hva straffen blir
Sist endret av pomba88; 14. februar 2009 kl. 22:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man bør vel helst ha papirer fra en lege om noe slikt skal fungere uten at man går på en smell...
Ritalin er oppført på narkotikalista med substansnavn 'Methylphenidatum ' for de som evt skulle tro det var helt fritt fram for import
Trådstarter
skreiv til felleskatalogen og spurte om ritalin er et narkotikum siden jeg ikke fant det på lovdata,dette svaret fikk jeg :

Hei!

Jeg vet ikke hvilken liste du har sjekket på lovdata, men i følge våre kilder er preparatet klassifisert i utleveringsgruppe A (hvilket betyr at det er klassifisert som narkotisk preparate). Som privatperson kan du ikke innføre preparatet fra EØS-området. Dette er et sentralstimulerende preparat og brukes i behandling av barn med f.eks. ADHD.


Med vennlig hilsen
Bente By Jansen
Cand. pharm. - redaktør

FELLESKATALOGEN AS
Telef.: 23 16 15 54
Telefaks: 23 16 15 51
e-post:
Sist endret av phyton; 15. februar 2009 kl. 19:57.
Halla har allerede påpekt hva det står oppført som på narkotikalisten =)

Vi søkte på metylfenidat med f, som gjorde at vi ikke fant det..
Sist endret av mentalmelt; 15. februar 2009 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Må bare påpeke en feil i svaret du fikk:

" følge våre kilder er preparatet klassifisert i utleveringsgruppe A (hvilket betyr at det er klassifisert som narkotisk preparate)."

A-prep er ikke automatisk narkotika
Må rette på meg, og beklage for helt feil informasjon i denne tråden, når det gjelder Kava. Kava er faktisk et resptpliktig legemiddel i norge. Her blir jeg informert. På Piper methysticum i Forskrift om legemiddelklassifisering (se urtelisten) er den merket RL, altså reseptpliktig legemiddel. Det hadde jeg ei fått med meg. Beklager hvis noen har handlet i god tro pga meg, elns. Jeg tar alt på meg
Jeg snakket forresten med Statens legemiddelverk i dag i sammenheng med at jeg ønsket en fulstendig kopi av listen over stoffer som berøres av den såkalte derivatbestemmelsen. Jeg fikk bare beskjed om at en slik liste fantes ikke, og at hva som regnes som narkotika basert på denne bestemmelsen er noe som fortløpende blir avgjort etterhvert som sakene dukker opp. Ganske utrolig..

Utover det ble jeg bare henvist til den samme siden som jeg allerede har linket til, som lister opp de eneste åtte stoffene som normale mennesker med 100% sikkerhet kan fastslå at berøres av derivatbestemmelsen. Det er følgende stoffer:

  • Bentazepam
  • Bk-MBDB (2-metylamino-1-(3,4-metylendioksyfenyl)butan-1-on)
  • Bromo-Dragonfly (brom-benzodifuranyl-isopropylamin)
  • 1, 4-Butandiol
  • Fenazepam
  • GBL (gammabutyrolakton)
  • MBDB (N-metyl-1-(1,3-benzodioxol-5-yl)-2-butanamin)
  • Mefedron (4-metylmetkatinon)
Vis hele sitatet...
Alt utover dette går det strengt tatt ikke ann å forvente at noen uten relevant utdannelse skal kunne forstå seg på eller holde oversikten over, så om dere noen gang blir forsøkt straffet for brudd på derivatbestemmelsen på grunnlag av innførsel eller besittelse av et stoff som ikke står oppført her så råder jeg dere absolutt til å nekte straffeskyld.

(Råder ingen til å gamble på dette med hensikt mtp innførsel osv.)
Sist endret av mentalmelt; 17. februar 2009 kl. 20:23.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fant denne litt gamle tråden og skal forsøke å komme med et ryddig svar.

"På lovdata.no er Gamma butyrlacton(GBL), GABA og GHB registrert som et reseptpliktig legemiddel."

GBL erregistrert som legemiddel, men det finnes ingen legemidler som inneholder GBL, hverken i Norge eller i utlandet. I utlandet markedsføres GBL som en organisk syre som ofte brukes som rengjøringsmiddel, felgrens, og så videre.

GABA er en aminosyre som ikke er godkjent for markedsføring i norge. Dersom man skal kjøpe GABA i Norge må man bruke søke om registreringsfritak. GABA markedsføres som kosttilskudd i mange andre land, og kan innføres til Norge, i en mengde som tilsvarer 3 måneders forbruk. Men bare dersom man selv tar med seg stoffet over grensen. (Man kan altså ikke importere det eller få det tilsendt i posten.)

GHB er registrert som A-preparat i Norge, og markedsføres under varemerket Xyrem, og brukes for å behandle sjeldne former for narkolepsi. GHB kan ikke innføres til Norge uten gyldig resept, da det er klassifisert som narkotika.

Videre så har GBL har en GHB-lignende effekt, og kan brukes til å lage GHB. Dette vet staten, og derfor er all innførsel av GBL strengt kontrollert.

GABA er en harmløs aminosyre som noen ganger blir brukt av folk som driver med bodybuilding, men enkelte påstår at GABA ikke fungerer, da GABA ikke krysser blodbarriæren.


Håper dette var oppklarende.
Sist endret av ninjatriks; 22. mars 2009 kl. 18:31.