Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2133
Hei!
Har mistet førerkortet i Norge i noen år. Og googlet meg frem til at jeg kan ta lappen i Sverige etter å ha bodd der i noen måneder. Men er dette mulig å gjøre etter jeg har mistet kortet i Norge? Eller vil trafikverket i Sverige finne ut/bry seg om at jeg har sperrefrist i Norge?
Jeg snakka med en politi agent om et lignende tema noen år tilbake og det har seg sånn at dersom du har førerkort fra et annet EU land så kan politiet i norge ikke ta fra deg førerkortet men de kan gi deg kjøreforbud i norge. Jeg antar at dersom du bosetter deg i sverige at du bare kan ta førerkortet der uten noe problem med mindre du er konstant ruspåvirket/ mentalt uskikket
Nei misbruker ikke rusmidler, er oppegående.
Men tok et dumt valg og satt meg bak rattet med promille. Har for lengst innsett hvor dumt det er og hvor galt det kunne gått.

Men ifølge denne artikkelen så vil landet man blir tatt i underrette "hjemlandet" hvis det er snakk om promillekjøring.

https://www.tv2.no/a/9993218

Kan det bli et problem når jeg skal søke om førerkort hos Trafikverket? Selvom Norge egentlig er hjemlandet mitt.
Sist endret av Vinkelrett; 22. februar 2019 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tenker lignende, ta lappen i Danmark mens jeg venter på at sperrefristen i Norge er over.

Tolker dere det som at man da bare kan veksle inn lappen til norsk sertifikat når sperrefristen er over?

Ang. Overlevering av promilledom tipper jeg det gjelder viss du har blitt straffet i et annet land samtidig som du er statsborger i Norge.
Og tviler på Norge overleverer noe gamle domspapirer på deg til ditt nye midlertidige land
Sitat av Mandodiao Vis innlegg

Tolker dere det som at man da bare kan veksle inn lappen til norsk sertifikat når sperrefristen er over?
Vis hele sitatet...
Ja hvis man kan dokumentere at man har hatt fast bosted i 6mnd der man tok førerkortet, så skal man kunne bytte det inn i et norsk førerkort når sperrefristen er over.