Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1086
Hei!

Til sommaren skal eg melde meg opp til fagprøve for motormann; eg har snart gjennomført Vg1 Tip, Vg2 Maritime fag og to årig læreperiode.

Har lyst å studere ‘ingeniør – marin tekknik(Bachelor)’ på universitet eller lignande studie, med same eller ikkje så ulikt opptakskrav. Opptakskrav HING (GENS) eller på norsk: dokumentert Matematikk R1, (eller Matematikk S1 og S2), og R2 og Fysikk 1.

Det eg lurar på er kva eg skal gjere fra endt læretid til eg startar universitete. Nokon som anar kva alternativ eg har? Ta Gens og realfaga som privatist, søke Gens med fordjupning i realfag på ein vidaregåande skule eller har eg andre alternativ? Nokon som har tips, erfaring, kanskje nokon kan forklare meg kva som er fordelar og ulemper med alternativa eg har. Om eg har noko val her i det heile tatt; eg er forvirra!
Du kan ta forkurs ingeniør på de fleste høyskoler og universitet. Det er lagt opp for folk som har fagbrev og vil ta ingeniør utdanning. Du får da generell studiekompetanse, men blir også kvalifisert til ingeniørstudier. Send mail til aktuelle skoler og hør med dem. De vil kunne svare mye bedre på om de tilbyr det eller ikke.
Sjekk også ut y-veien. Jeg tok maskiningeniørutdanningen min basert på fagbrevet som produksjonsteknikker. Men det er ikke lett når man ikke har vært på skolen på ti år og ikke kan brøk en gang..
Lærling
Trådstarter
12 0
Dessverre få moglegheitar for Y-vei frå eit motormann fagbrevet. Det blir sansynleg 'Vg4 Påbygg' og enten 'realfag-fordjupning' på Vgs eller realfag som privatist, eller 'forkurs ingeniør'. Må nesten høyre kva skulane i nærheita tilbyr, før eg bestemmar meg.
Nerd på deltid
Det er helt riktig at man kan gå rett fra yrkesfaglig/fagbrev til forkurs til ingeniør. Det gir ikke studiekompetanse, men man fåt kompetanse til å søke ingeniørstudier. Hvor forsåvidt det er en egen kvote for de som har gått fullt forkurs. Jeg gikk på hist i Trondheim for noen år siden og jeg vil absolutt anbefale det, vær klar over at det er ganske intensivt når man ikke har hatt så mye skole på en stund.