Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5162
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Ser nå at tittelen ble feil, gg. Anbefal* meg et yrke!

Har brukt altfor lang tid til å finne ut hva jeg ønsker å bli. Antar at jeg ikke er alene i denne båten og frustrasjonen blir bare større for hver dag som går. I mine øyne er det ingenting som virker særlig interessant, og jeg er sekundet fra å skrive ned 300 yrker på hver sin lapp, putte i en hatt og det jeg trekker blir jeg.

Jeg har stilt meg spørsmålet "hva er jeg flink til" x-antall ganger før, og jeg vet rett og slett ikke. Har ikke den minste anelse hva jeg er så innmari god på. Og tanken på å studere noe bare for å studere virker helt dødfødt for meg. Skal jeg først sette meg på skolebenken skal jeg være 100% motivert for at dette skal jeg gjennomføre og få til.

Selvom de fleste tråder jeg leser her omhandler brevvennen sin på nav eller hvordan man skal skyte heroin i storetåa uten å bomme antar jeg at det finnes noen der ute som har en jobb de trives i!

tl;dr

Siden utdanningsråd på internett er ala "liker du å bygge fuglehus? - Bli snekker" søker jeg deres tips!

Hva er ditt yrke?
Hvorfor valgte du å bli det?
Hvordan var studietiden?
Hva slags kvalifikasjoner må man ha?
Hva tjener du årlig?

På forhånd takker jeg!
Peace
Sist endret av Hydra; 1. juni 2017 kl. 00:30.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er ditt yrke?:
Vekter

Hvorfor valgte du å bli det?:
Gratis kurs i militæret, samt fant det interessant å jobbe med sikkerhet.

Hvordan var studietiden?:
N/A

Hva slags kvalifikasjoner må man ha?:
Tolmodig, holde hodet kaldt og være flink med folk.

Hva tjener du årlig?:
Litt over 400.000 med overtid/tillegg.
True phreak.
Hva er ditt yrke?
Felt-ingeniør med landkontrakt (ingen garanterte offshoredager) i oljebransjen

Hvorfor valgte du å bli det?
For å få offshore-erfaring kritisk for andre typer jobber jeg er interessert i (utdannet petroleum/borreingeniør).

Hvordan var studietiden?
5 år som student i Trondheim var helt knall!

Hva slags kvalifikasjoner må man ha?
Jeg er sivilingeniør, men arbeidsgiveren min har ansatt litt ymse, da en del av kollegene mine har mange år med fartstid i oljebransjen. En petroleumsspesifik utannelse er nok å foretrekke.

Hva tjener du årlig?
Grunnlønnen min er under 500.000, men ender nok på rundt 1.000.000 i år. Men da jobber man for det og. Antar årsverket mitt i år havner på rundt 2500 timer (jobber ikke kun offshore, og har jobbet en del i utlandet).
Sist endret av Orph; 1. juni 2017 kl. 07:55.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er ditt yrke?

Jobber innen brønnservice offshore (wireline)

Hvorfor valgte du å bli det?

Det ble bare slik. Er egentlig automatiker/instrumenttekniker, og havnet der jeg er litt ved tilfeldigheter.

Hvordan var studietiden?

Har bare vanlig videregående skole (automasjon), og den var vel ganske normal vil jeg påstå.

Hva slags kvalifikasjoner må man ha?

Det hjelper nok med erfaring/utdanning innen oljerelaterte fag, men det er også mange kollegaer som ikke har noen relevant utdanning. Jeg fikk nok jobben grunnet fagbrevet i automasjon.

Hva tjener du årlig?

Varierer litt, men mellom 7- og 900 har jeg ligget på de siste årene. Stort sett midt i mellom.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar så langt! Interessant å lese!
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1: maskinoperatør på fabrikk innen næringsmiddel-bransjen
2: tilfeldig, var arbeidsledig og ble tilbudt jobb gjennom bekjentskaper
3: har egentlig utdanning i helt annen retning så er litt vanskelig å svare på. Jobber altså foreløpig ufaglært men skal ta fagbrev etterhvert.
4: trenger i utgangspunktet fagbrev i prosess, industriell matproduksjon eller tilsvarende. Ellers bør man være grundig på rutiner, forstå enkel matematikk for utregning og ha eller tilegne seg prosessforståelse på et greit nivå.
5: tjente va 440.000 i fjor.
Hva er ditt yrke? Barnehagelærer
Hvorfor valgte du å bli det? Fordi jeg ikke viste hva jeg ville bli
Hvordan var studietiden? De beste årene i mitt liv
Hva slags kvalifikasjoner må man ha? Generell studiekompetanse + 3 år på høgskole
Hva tjener du årlig? 400k +

Jeg hadde flere friår, studerte litt av hvert .. Klarte aldri å bestemme meg! Men gamblet og endte opp i barnehage! Angrer ikke et sekund
Hva er ditt yrke?
Kjølemontør/tekniker

Hvorfor valgte du å bli det?
Det var egentlig 2. valget mitt. fikk vite om yrket mens jeg gikk 1. året og syns det så relativt interessant ut.

Hvordan var studietiden?
Helt grei, men læringskurven din blir veldig mye brattere under lærlingstiden din i forhold til de 2 åra på skolen, VIS du havner i riktig firma.

Hva slags kvalifikasjoner må man ha?
1 år elektro (anbefales) eller 1 år på Tip.
1 år på kulde og varmepumpe linja.
2 år lærling.

Hva tjener du årlig?
Ligger på rundt 500k til 550k med vakttillegg og litt overtid.

Fordelen med dette yrke er at det er alltid behov for folk, veldig lett å få seg jobb. Også er det ett sikkert yrke med tanke på framtiden.
Som person bør du være flink og like å skru, bruke huet ganske mye og takle stressende situasjoner.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg har valgt å bli sykepleier, med tanke om å bli psykiatrisk sykepleier etterhvert. Jeg kan anbefale det videre fordi da får du et yrke du kan bygge på i mange forskjellige retninger og bruke i mange sammenhenger. Det er er yrke der du kan si opp jobben og få den tilbake igjen uten problem. Du kan jobbe over hele landet og i andre land der språk ikke er noen hindring. Lønna er ikke dårlig og jeg har håp om at den blir litt bedre i tiden fremover da vi trenger et sykepleieløft for å dekke hele landets helsebehov.

Det er spennende å lære om kroppen og hvordan den fungerer. Dette er kunnskap du kan få god bruk for på privaten slik at du kan holde deg ekstra sunn og frisk.

I tillegg møter du veldig mange flotte jenter i studiene og senere.

Jeg kan ikke kommentere for mye om det enda fordi jeg er ikke ferdig med utdannelsen, men hvis du er skeptisk til å ville jobbe med "ekle kropper" så kan du jo ta en mastergrad og bli psykiatrisk sykepleier. Da kan du jobbe med helt andre ting. Jeg anbefaler deg å vurdere det.

https://www.youtube.com/watch?v=USzTDpZV2JU

Lykke til med valget!
Sist endret av Qon; 1. juni 2017 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er ditt yrke?
Jeg er lærer i matte og naturfag, jobber på ungdomsskole i Oslo
Hvorfor valgte du å bli det?
Litt tilfeldig. Men at både min far og min farfar har vært lærere har nok betydd mye for valget mitt. Jeg har sett gjennom oppveksten at de har elsket jobben sin og vært med på å gjøre mye godt for mange mennesker.
Hvordan var studietiden?
Digg. Studerte først et år på universitetet i Bergen, før jeg tok almenlærerstudiet på HIO. 4 år. Har i ettertid studert mer matematikk.
Hva slags kvalifikasjoner må man ha?
Fra i år 5 årig masterutdannelse. I tillegg må man virkelig like å arbeide med barn og unge. Setter du ikke pris på det å bygge relasjon til ungdom kan du bare drite i det. For folk som ikke liker ungdom må jo lærerjobben være verdens verste jobb...
Hva tjener du årlig?
ca 550 000, men det er med 10 års ansiennitet.
Anonym bruker
"Redd Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er ditt yrke?
Regnskapsfører

Hvorfor valgte du å bli det?
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle jobbe med det, men det er der jeg endte opp med å få jobb i en tid hvor det var vanskelig å få jobb. Jeg trivdes overaskende godt med det, og det er mange utfordringer i det daglige. Det er også et fint springbrett videre ut i arbeidslivet senere.

Hvordan var studietiden?
Har studert ved BI Nydalen, mangler noen fag for å få bachelor. Jeg stortrivdes i studietiden - var aktivt i utvalg / interesseforeninger.

Hva slags kvalifikasjoner må man ha?
For å bli autorisert trenger du bachelor med egen sammensetning. Ellers finnes det mange veier til rom for å jobbe i et regnskapsfirma / økonomiavdelingen til et firma. Økonomisk bakgrunn er absolutt å anbefale

Hva tjener du årlig?
Har vært fast ansatt mindre enn ett år, og nå ligger jeg på 435 + overtid m.m
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Hva er ditt yrke?
Automatiker

Hvorfor valgte du å bli det?
Startet på elektro og så fant jeg ut at det var noe dritt å løpe rundt hos fru olsen og klamre kabler, ble mye mer interressrt i PLS programmering og reguleringsteknikk etter at vi hadde det noen timer.

Hvordan var studietiden?
3 år med videregående der de 2 første er mest teori og siste året er mest praksis. Deretter 1,5år som lærling. Krever endel lesing om du ønsker gode karakterer, og du må ikke ha mye fravær for å få læreplass.

Hva tjener du årlig?
+/- 700k, hvor ca 80k kommer fra vaktordning.