Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4760
Hei, jeg har en Naturfaglærer på skolen min som alle hater. hun har fått flere titalls klager av forskjellige elever, og flere ganger av samme personer. har klaget på henne selv, men det hjelper fint lite.
grunnene til at vi klager er at hun ikke holder ord, hun gir bedre karakterer til dem hun syntes fortjener det, og dårlige karakterer til de hun ikke liker. opplever dette selv ettersom jeg er en av de mest muntlig aktive i klassen, og jeg får karakter 3. mens kameraten min får 4 og han snakker veldig lite. når jeg og læreren snakker så er jeg ofte uenig og argumenterer mot henne, så jeg føler at hun gir meg en dårligere karakter fordi hun ikke liker meg. hun sier ting ikke er lov, også gjør henne det selv, f.eks å ha mat og drikke på naturfagrommet(vi har ikke lov, men det har hun) og andre Basic regler, som vi må følge men ikke hun siden vi er elever, og hun er lærer, selv om det er HMS.

er ikke bare meg det har opplevd med at hun har satt forskjellige karakterer.. flere ganger har 2 eller flere levert helt like rapporter, og hun gir dem forskjellig karakter av en eller annen grunn. hun har også mista flere av mine naturfagrapporter og sier at jeg må gjøre de på nytt fordi "jeg har ikke gjort de" selv om jeg vet at jeg har det.
itilleg så klikker hun på meg hver gang jeg tar opp pc-en, fordi "jeg skal skrive i boken" selv om jeg ikke får gjort en dritt i boken.. med pc-en så får jeg faktisk til å ta vare på dokumentet og se tilbake på det når jeg trenger det.

vet at dette bare er små problemer, og at jeg egentlig ikke burde legge dette ut på freak, men etter at jeg fikk 3 i muntelig aktivitet (i norsk har jeg 5 og dær er jeg mindre aktiv) så jeg fikk nok. (fikk også 2 på engelsk tentamen min siden "jeg ikke holdt meg innenfor tema" (det var om stereotyper, noe som jeg elsker og jeg holdt meg veldig godt innenfor.) dette var rettet av samme lærer.

jeg bryr meg egentlig ikke om de dårlige karakterene, men det er litt sånn dritt at jeg får det pga. læreren. (derfor jeg er mad hær)

håper noen kan hjelpe meg så jeg får sparka denne dama. (hun er utenlands, så det er derfor jeg tror hun ikke blir sparka fordi skolen ikke vil virke rasistisk)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Men kan du dokumentere det? Kan du legge fram dei like rapportane som har fått ulik karakter? Har du bedt om grunngjeving for karakterer?

Forøvrig trur eg du undervurderer stillingsvernet. Feil gir generelt grunnlag for advarsel, og det skal mykje til før det fører til meir.

Første steg er jo sakleg og dokumentert klage. Ver merksam på at du ikkje nødvendigvis får tilbakemelding på personalhandteringa skulen har.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men kan du dokumentere det? Kan du legge fram dei like rapportane som har fått ulik karakter? Har du bedt om grunngjeving for karakterer?
Vis hele sitatet...
jeg vet ikke om de i klassen har rapportene enda, men jeg har muntlig karakteren min, og kameraten min sin.. men det blir vel litt vanskelig å dokumentere... eneste læreren som bruker å være i timene er hun, så da må jeg ha "vitner" og det kommer sikkert ikke til å være nok/en troverdig kilde. på engelsk tentamen min har jeg klaget og spurt om en annen lærer kunne se på den, og det skulle de gjøre. men har ikke spurt om karaktergrunn på muntlig aktivitet.
Det å være muntlig aktiv i en klasse er ikke utelukket forbundet med gode karakterer. Selv om det er faglig argumentasjon kan det oppleves som forstyrrende for de andre elevene og gjør at lærer ikke får gått gjennom det som var planlagt den timen.

Videre får jeg litt følelsen av at du er litt kverulerende. Det at du drar frem HMS kortet fordi du ikke får bruke PC i timene og at hun får spise, men ikke du. Hva med å ikke henge seg opp i slike ting, prøve å si mindre og heller mer reflekterte svar i timene?

Det kan være at du har fått et stempel i boken hennes, og den eneste og beste måten for din egendel er faktisk at du selv endrer deg fremfor å prøve å figthe for å få henne sparket. Vil antageligvis ikke medføre seg bedre karakterer.
Jeg holder meg jo mesteparten innenfor tema så skjønner ikke hvordan det kan "forstyrre" undervisningen. det er ikke sånn at hvis hun spør hvor kjapt beveger lyset seg, så svarer jeg med at den kjemiske formelen for karbondioksid er Co2.. jeg holder meg innenfor.
å bruke pc og spise i timene var ikke det jeg mente med HMS:
f.eks under naturfagforsøk følger hun nesten ingen sikkerhetsregler etc. (som f.eks å bruke sikkerhetsutstyr.)
Du sier du argumenterer mot læreren, og er uenig. Nå vet jeg ikke hennes kunnskapsnivå, ei heller om dette er ungdomsskole/VGS, men det er nok større sannsynlighet her for at om du konstant er uenig i faglig relaterte ting, så er det du som har feil. Da er det ikke rart at hun trekker muntlig karakteren din, da du både tar feil og er forstyrrende

Sikkerhetsutstyr kommer veeeeeldig an på forsøket. Jeg har hatt labkurs på universitetsnivå der det eneste sikkerhetsutstyret vi hadde var en boks med engangshansker de anbefalte å bruke. Det er ingen selvfølge at alle forsøk trenger sikkerhetsutstyr
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
Jeg holder meg jo mesteparten innenfor tema så skjønner ikke hvordan det kan "forstyrre" undervisningen. det er ikke sånn at hvis hun spør hvor kjapt beveger lyset seg, så svarer jeg med at den kjemiske formelen for karbondioksid er Co2.. jeg holder meg innenfor.
å bruke pc og spise i timene var ikke det jeg mente med HMS:
f.eks under naturfagforsøk følger hun nesten ingen sikkerhetsregler etc. (som f.eks å bruke sikkerhetsutstyr.)
Vis hele sitatet...
Dersom elevene risikerer skader på skolen som følge av brudd på hms i undervisningen må du kontakte rektor. Det vil nok ikke være et problem så lenge hvis du går ut med det. Det at læreren blir irritert på deg i timen fordi hun mener du prater for mye tull er nå litt verre. Dersom det er tilfelle anbefaler jeg deg å vente til du får noe skriftlig. Eksempelvis to stykker som har svart det samme på en oppgave og fått forskjellig poengsum på gitt oppgave.
Det slår meg som nevnt tidligere at det å være veldig aktiv i timen muntlig ikke tilsvarer en god muntlig karakter om du ikke tilbyr god fagelig argumentasjon. Jeg har arbeidet en del som lærer sev (ikke fast ansatt som setter karakterer, men som vikar og hjelpelærer) og opplever ofte at det er flere som snakker mye og bidrar lite til diskusjonen. Da er det ofte slik at de som er lite aktive muntlig, men som bidrar til diskusjonen vil få bedre vurdering fordi de rett og slett formulerer seg bedre og er ute etter å fordype seg i temaet fremfor å kverulere.

Når det kommer til PC så har du ikke en rett til å bruke PC i klasserommet dersom læreren sier at du ikke skal bruke den. Det er klart at læreren blir sint når du aktivt bryter reglene fordi du ikke klarer å holde orden i sakene dine (som du selv sier: "med pc-en så får jeg faktisk til å ta vare på dokumentet og se tilbake på det når jeg trenger det").

Slik jeg ser på det så er du konstant ute etter å "ta" læreren på ulike ting og skape irritasjon for personen. Du peker ut at hun bryter regler ved å spise på naturfagsalen - sant nok at man ikke skal gjøre dette, men ingen grunn til å lage en stor sak ut av, noe jeg aner at du gjør. Du vil ha henne sparket fordi du føler deg urettferdig behandlet, men jeg tror (basert på helhetsbildet du stiller frem) at det ikke er uten grunn at hun gir deg de karakterene du har fått. Det nytter ikke å jobbe mot læreren til en hver tid. Jobb heller med deg selv og 'drit i' læreren. Du er ikke der for å få noen sparket eller motsi alt som blir sagt på tavla - du er der for å lære pensum, være kritisk og samtidig fremstå som saklig.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det slår meg som nevnt tidligere at det å være veldig aktiv i timen muntlig ikke tilsvarer en god muntlig karakter om du ikke tilbyr god fagelig argumentasjon. Jeg har arbeidet en del som lærer sev (ikke fast ansatt som setter karakterer, men som vikar og hjelpelærer) og opplever ofte at det er flere som snakker mye og bidrar lite til diskusjonen. Da er det ofte slik at de som er lite aktive muntlig, men som bidrar til diskusjonen vil få bedre vurdering fordi de rett og slett formulerer seg bedre og er ute etter å fordype seg i temaet fremfor å kverulere.
Vis hele sitatet...
Dette er heilt korrekt. Det er (heldigvis) ikkje slik at ein vil få ein god munnleg karakter av å utelukkande vera munnleg aktiv i timen. Munnleg karakter er basert på kompetanse som du viser i timen, og andre munnlege framlegg.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Om tennåringer fikk lov til å velge lærere - da hadde skolesystemet falt sammen. Om du oppfører deg som en dritt, så vil selvfølgelig læreren bli påvirket av dette. Tror du virkelig at verden er fullstendig objektiv? Jeg ser du ikke klager på at du fikk 5 i norsk selv om du deltok lite muntlig? Syntes du det er mer rettferdig?

Stakkars deg altså, får læreren men ikke eleven lov til å spise i timen? For meg virker det som om du bare trenger en skikkelig reality sjekk. Lærere jobber under særdeles dårlige forhold allerede. De må ta imot den dritten her hver dag av bortskjemte unger.
Å favorisere elever er noe enhver lærer tilstreber og ikke gjøre, selvsagt får man kanskje en bedre tone med noen enn andre, men man skal da være såpass proff at man ikke lar dette gå utover riktig karaktersetting.

1. Forskjellige karakterer på innleveringer: Her kan det være en enkel årsak den menneskelige faktor, når man har lest samme bevarelsen ti ganger blir man strengere med den siste. Det skal være utarbeidet hjelp for å unngå dette, men shit skjer, be om begrunnelse for både den dårlig og den gode.

2. Muntlig karakter skal være basert på det faglige du sier, personlig så oppfordret jeg gjerne elever til å være uenige, men da måtte de og forsvare kildene sine. I tillegg må man snakke et ålreit språk og uttrykke seg bra. Muntlig aktivitet er en av de vanskeligste karakterene og sette.

3. PC bruk, det er ike ti å stikke under en stol at PCen er både en fantastisk ting og et helvete for skoler. Noen lærere har brent seg grundig på dette. Den beste måten for deg og løse dette på er at i elevsamtalen tar du opp at du ikke klarer og holde orden på notater og slikt og få en avtale med skolen, gjerne skriftelig. For å blidgjøre alle parter her burde du selv komme med sanksjons forslag når du ikke følger reglene. Har gjort dette og selv med en elev, fungerte bra da jeg kunne inndra PC etter to advarsler.


4. Klage på tentamen ser det ut som du har gjort allerede, og på korrekt måte.

5. For å sparke en lærer kreves det litt mer en det du har lagt frem her. Voldelig og seksualisert atferd overfor elever er vel det som gir direkte sparken. Eller faglig udyktighet. Det at elever misliker læreren får ikke en lærer sparket.

MEn alltid vær saklig og be om en begrunnelse for karakterne dine. Lærte kjapt det som lærer at å gi ut begrunnelsen fikk ned anallet klager dramatisk så begynte og gjøre dette kjapt.
Det skal ganske mye til at du får dårligere karakterer fordi læreren ikke liker deg. Selfølgelig kan det være en liten faktor dersom du vipper mellom to karakterer, men i bunn og grunn vil læreren forsøke å vurdere deg i henhold til faglig kompetanse. Som nevnt før er ikke muntlig karakter gitt ut ifra hvor ofte du rekker opp hånda, men hva du faktisk bidrar med. Det er ikke vanskelig å ta vare på en skrivebok heller - bruk tydelige overskrifter, og du vil lett finne det igjen.

Det høres ut som du forsøker å gi deg selv karakterer du synes du fortjener - men du har rett og slett ikke den faglige kompetansen til å foreta den vurderingen. Det at du føler du holdt deg veldig godt innenfor tema trenger ikke nødvendigvis å bety at du gjorde det. Alt fra digresjoner til unødvendig informasjon kan slå inn her.

Jeg har selv vært borti at den samme oppgaven har fått to forskjellige karakterer av samme lærer. De skulle jo selfølgelig hatt samme karakter, men med mange besvarelser å lese igjennom går det litt på flaks og uflaks også - du har hørt om å hoppe etter Wirkola? Det er uheldig, men besvarelsene som blir lest rett før og rett etter din kan gjerne være med å påvirke hvor god din besvarelse fremstår.

Det at hun har mat og drikke hvor dere ikke har lov ser jeg som uproblematisk. Husk at hun er den voksne - hun har ansvaret. Om dere griser til og evt. ødelegger utstyr vil det være under hennes ansvar. Dette er tross alt hennes arbeidsplass. Høres merkelig ut at hun mister rapportene dine gang på gang. Dersom dette stemmer vil jeg anbefale deg å dokumentere at du faktisk leverer de (underskrift, evt ta en kopi).

Det er lett å være selvrettferdig - og du faller ikke 2 hele karakterer ned om læreren ikke liker deg. De er utdannet til dette her. Dårlige lærere finnes, kanskje hun er en av de, men ikke legg hele skylda på læreren din for at DU ikke får gode karakterer. En idé kan være å skrive navnet ditt på slutten av besvarelser - slik at læreren allerede har gjort seg opp en mening før hun ser hvem som har skrevet oppgaven?
Sist endret av nehmZ; 22. mai 2017 kl. 15:44.
Til de som kaller meg en liten dritt vil jeg bare si at, jeg oppfører meg i timene, jeg er ikke en dick mot henne, kansje av og til så svarer jeg feil, men mesteparten av tiden vil jeg diskutere rundt temaet, spørre og svare på spørsmål. er ikke den eneste som føler meg behandlet slik. Nesten hele klassen vår er lei av denne læreren. og jeg vet at jeg tok meg opp i små ting som ikke er noe case, men det er fordi jeg kjeda meg noe sykt når jeg skrev inlegget. (som jeg sa "jeg vet at dette er små problemer") jeg har ikke noe problem iforhold til at hun får spise og ikke jeg, men håper dere skjønner tegninga. jeg er usikker på om læreren har god kunnskap om faget, men ettersom at hvis vi ikke sier ting ordrett ifra boken så er det feil, vil jeg anta at den ikke er så veldig høy. vi har også denne læreren i engelsk av og til, og kunnskapen er trash.

btw. fikk vite at det var en stor del av klassen som fikk 3 i muntelig karakter I naturfag, kansje 30-40% (og ja dette ungdom/grunnskole)
Du må bare huske på et par ting.
Det å være "muntlig aktiv" er ikke ensbetydende med å rekke opp hånda fordi du har noe på hjertet 20 ganger per skoletime.
Du får ikke en karakter basert på hvor mange ord du sier i løpet av et skoleår i timen, men heller på hvor relevant og nødvendig dine innspill faktisk er.
Ettersom du henger deg opp i detaljer (noe du åpenbart gjør, og helt tydelig ser etter feil hos henne, selv om du avfeier det hele i siste post), virker det mer det er du som har en vendetta mot henne, ikke omvendt. Og slik passiv aggressiv holdning kan fort gi deg en svakere karakter, og har ingen verdens ting med favorisering å gjøre.

Et par tips:
Gi faen i hele greia og fokuser på å gjøre det best mulig på skolen.
Dersom HMS er et stort problem i noen av timene, kan du gi rektor et skriftlig varsel.
Dersom det dukker opp flere like rapporter med forskjellige karakter igjen, ta vare på dem.
Sist endret av MrCryptical; 22. mai 2017 kl. 23:06.
#livsløgn.. slo vist tilbake på meg dette hahah. rip.
Hva du mener om kunnskapen til læreren din kan egentlig være det samme, personen er lærer og har bestått diverse opplæringer og krav for å i det hele tatt bli lærer og få lov til å undervise og sitter mest sannsynelig med MYE mer kunnskap en hva du gjør.

Du er i en alder hvor det stort sett er alle rundt deg som tar feil og alltid du som har rett, det er ikke slik det fungerer.
En lærer har også en helt annen jobb på skolen en hva en elev har, så det er jo ikke rart det er forskjellige regler.