Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7784
Hei!
Var i åre i påsken, hadde nettopp hentet ut førerkortet hos vegvesenet 2 uker før da jeg mistet det for å kjøre for fort her i norge.
Så presterte jeg å bli målt i 121 i 60 sonen i sverige, fikk 4000 i bot, og godtok forelegget på stedet.
Det jeg lurer på er om prøvetiden min i norge gjelder i sverige, slik at jeg nå blir førerkort løs i 1-2 år? Har hørt fra flere at de har fått det rett i posten etter 1 mnd med kjøreforbud i sverige, men de hadde ikke prøvetid.
Noen som vet hvordan dette fungerer?

Hilsen oppgitt mann 22 som aldri lærer
Sist endret av zante; 16. april 2017 kl. 20:48.
Nei du blir nok å miste sertifikatet så fort de får det registrert. Og det er vell og merke på sin plass, du tar jo overhodet ikke ansvar!
Trådstarter
3 0
Du har missforstått, de har tatt lappen, men de snakket om å sende den til svensk transport(noe), er usikker på om prøvetiden min i norge gjelder i utlandet, det tror jeg ikke, men trenger noen med litt mer innsikt enn det du klarte å komme frem til
Søker du litt på nettet så dukker det fort informasjon som tilsier at saken blir sendt til ditt lokale politikontor.

vegtrafikkloven § 33 nr. 4.

Politimesteren eller den han gir myndighet kan treffe vedtak om å frata noen retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, dersom rettighetshaveren i løpet av de siste 6 måneder er ilagt straff i utlandet for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter regler i eller i medhold av § 33.

Tror ikke Onkel er så gira på at du skal ha sertet i Norge med en så høy hastighet over 60-sonen.
Uvaksinert 👍
http://transportstyrelsen.se/
Ring dem og hør.
Har en bekjent som ble tatt i promillekontroll dagen derpå i Sverige, å sertifikatet hans ble inndratt her hjemme også. Så du har med andre ord rotet det til.
Trådstarter
3 0
Nå er promillekjøring og fartsovertredelse veldig to forskjellige ting, men skal holde deg oppdatert når jeg har fått flere svar.
Promille-kjøring er en forbrytelse, og 121 km/t i en 60 sone er også en forbrytelse, så der er du på villspor. Om du googler så ser du at de tar førerkort, og særs om man har det på prøvetid. Det at dette er andre gangen taler heller ikke i ditt favør, det legger dem merke til. Så egentlig burde du bare forholde deg til at du vil bli fotgjenger en stund.
Sist endret av meitemark; 17. april 2017 kl. 03:05. Grunn: skriveleif
Saken (og førerkortet) blir vanligvis sendt til politikontoret i Norge hvor norsk politi tar opp saken.

Hva er det du har vedtatt i vegkanten? Boten? Hva sa de angående sertifikatet ditt da? Det måtte jo bli nevnt iogmed de tok det med seg regner jeg med?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Promille-kjøring er en forbrytelse, og 121 km/t i en 60 sone er også en forbrytelse, så der er du på villspor.
Vis hele sitatet...
Nå taler man ikke lenger om forbrytelser overhodet, men selv etter den gamle straffeloven 1902, var begge deler forseelser, og ikke forbrytelser. (Se for øvrig tidligere vtrl. § 31 første ledd tredje punktum, som fastsetter at overtredelse av loven "er forseelse, uansett straffens størrelse".)
121 i 60 sona gir vel ubetinget tror jeg?
Hvis de kjører saken din som om den var i Norge, vil jeg tro det blir fengsel.

http://førerkortbeslag.no/forerkortsaker/trafikkboter/
Sist endret av Alexander79; 17. april 2017 kl. 13:18.
Fant denne posten på ung.no fra i fjor.

Hvis man bryter vegtrafikkreglene i utlandet, og blir straffet for det, kan man miste lappen i Norge også. Dette følger av vegtrafikkloven § 33 nr. 4.

I denne bestemmelsen står det at "dersom rettighetshaveren i løpet av de siste 6 måneder er ilagt straff i utlandet for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter regler i eller i medhold av § 33."

Hvis en norsk borger f.eks. blir tatt for brudd på den svenske vegtrafikkloven vil svensk politi melde fra til norsk politi slik at de får fulgt opp saken, og vurdert om den som har begått lovbruddet i Sverige skal fratas lappen i Norge. Det gjelder altså å holde seg i skinnet også når man kjører bil i utlandet. Regelen i vegtrafikkloven § 33 vil også gjelde dersom man blir tatt for brudd på vegtrafikkloven i andre land enn Sverige.
Vis hele sitatet...
Men det skal da være opplyst på "vegkanten" av svensk politi hvordan de stilte seg til videre etterforskning av saken.
Sist endret av ronorio; 17. april 2017 kl. 13:36.
Sitat av ronorio Vis innlegg
Fant denne posten på ung.no fra i fjor.



Men det skal da være opplyst på "vegkanten" av svensk politi hvordan de stilte seg til videre etterforskning av saken.
Vis hele sitatet...
Øøøhhh hvorfor det, det er jo faen så opplagt hvordan de stiller seg videre.
Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at en har bæsjet på leggen, eller er det en 2nd chance fordi den skyldige ikke kan lovene?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Øøøhhh hvorfor det, det er jo faen så opplagt hvordan de stiller seg videre. Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at en har bæsjet på leggen, eller er det en 2nd chance fordi den skyldige ikke kan lovene?
Vis hele sitatet...
Denne tråden er vel et resultat av at det ikke har vært så opplagt da kanskje. Det kan jo tenkes at han mistet førerkortet midlertidig og svensk politi ikke anmelder forholdet. Ja hvem vet. Det er jo mangt som kan ha skjedd men disse tingene er jo ofte opplyst i vegkanten.
Sist endret av ronorio; 18. april 2017 kl. 02:15.