Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4036
Ble inspirert til å lage denne tråden da jeg har lest denne tråden nå

http://freak.no/forum/showthread.php?t=212715

Jeg ser jo at noen tjener grassalt mye mer på noen jobber enn andre.

Det trådstarter spør om i tråden jeg linket til er: Hva han skal velge som jobb i fremtiden. Vil jo anbefale han å ta jobben som er nevnt, hvor høyest lønn er nevnt. Man må jo uansett jobbe så hardt man kan for å beholde jobben, uansett hva man velger? Og all jobb blir jo kjedelig i lengden? Ser ingen grunn til å ta en jobb som er lavere lønnet.

Det jeg lurer på er: Hvilke grunner forsvarer du din høye lønn med? Syns du du fortjener den høye lønna? Har du funnet en skjult gullgruve?
Ikke nødvendigvis sammenheng mellom trivsel og lønn, da. Selv med en million i året kan man hate jobben sin.
Flere mennesker velger bort lønn for å kunne få mer fritid.
Jeg tror absolutt ikke at Lønn=trivsel.

jeg setter trivsel forran alt...
Er dere egentlig helt sikre på det?

Hvis dere vet at det finnes folk som gjør nesten den samme jobben dere gjør med tanke på arbeidsmengden, men får tre ganger så mye lønn, ville dere ikke da prøve å få den jobben? Det er bare det å finne ut om det.
Finnes folk som gjør jobben min på natta, spesielt i Oslo, som har dobbel lønn. Dette frister ikke for meg, da jeg ikke ville jobbet så mye natt. Verdsetter fritid veldig mye.
Vet ikke om du jobber fullt, men du finner ut at fritid er verdt "sin vekt i gull".
For min egen del verdsetter jeg høy lønn over mye fritid. Dette fordi høy lønn i mine øyne, tilsier enda større frihet de gangene jeg har fri. Lønn er selvfølgelig ikke den eneste kriteriet, men det er vell ganske opplagt at man ikke alltid kan velge og vrake hvis man ønsker å tjene godt.

Penger meg muligheten til å gjøre akkurat som jeg vil når jeg har fri, og derfor er jeg villig til å jobbe hardt og mye for dem.
I mitt tilfelle har trivsel mye å si på lønn. Siden jeg trives veldig godt med jobben (faglig) og kollegaer (sosialt) jobber jeg gjerne mer enn jeg ville gjort dersom jeg ikke hadde likt meg i jobben. Det betyr jo også at jeg jobber mer enn vanlig, men så føles det ikke ut som noe offer siden jeg trives så godt med det.

Hadde jeg mislikt jobben min hadde jeg nok kun jobbet det absolutt minimum jeg måtte for å få mat på bordet...
Mye stress, lav lønn og kjipe kunder. Niks, jeg er ikke fornøyd (har noen flotte kolleger som gjør jobben brukbar, da). Men egentlig driter jeg i det, jobber bare en gang i blant, og det er ikke det jeg skal gjøre resten av livet uansett.
Er Pedagogiskleder. Lønna er skammelig. Men trivs godt i yrket.
150 kroner for å daffe rundt på en butikk; ja det er jeg fornøyd med. Men jeg er ikke fornøyd med å betale 28% sånn at Jens Stoltenberg kan bestikke FN, og gi penger til LO så de kan kjøpe han båter og betale skatten hans.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Viktigste jeg fikk med meg fra BI var at man skal "jobbe smart, ikke hardt". Jobbet ræva av meg for å få en bedrift opp og gå, men nå driver den seg nesten selv, mens jeg har 5 timers sedate arbeidsdager. Kunne seff tjent mer hvis jeg hadde gitt jernet, men trivsel er rett og slett viktigere enn lønn og jeg blir direkte ulykkelig av å jobbe mye. Økonomien tilpasses fritida, ikke omvendt.

Leste en bok for en stund siden av en psykolog som hadde intervjuet eldre mennesker på dødsleiet, om det var noe de angret på de ikke hadde gjort mer.

Han hadde aldri hørt noen si "jeg skulle ønske jeg hadde jobbet mer".
Selv koser jeg meg veldig på jobb, sjef og kollegaer er veldig gode venner og vi har det trivelig, alle mann. Det er mye viktigere enn penger i seg selv Men jeg er naturligvis opptatt av å få så mye penger som mulig, å si noe annet ville vært løgn. Det som teller er, i mine øyne, å ikke la ønsket om penger gå foran trivsel og samvittighet
Sitat av emptychange Vis innlegg
150 kroner for å daffe rundt på en butikk; ja det er jeg fornøyd med. Men jeg er ikke fornøyd med å betale 28% sånn at Jens Stoltenberg kan bestikke FN, og gi penger til LO så de kan kjøpe han båter og betale skatten hans.
Vis hele sitatet...
Det der kaller jeg en skjult gullgruve. Greit, ikke superlønn, men andre jobber mye hardere for mye mindre i vikarbyråer og tror de er på vei mot noe bedre.

Dette er eksempler jeg er ute etter.

Poenget er at det har ikke noenting å si -hva- man gjør, så lenge man har høy lønn. Kolleger og miljø vil det alltid være uansett. Hvorfor jobber for mindre lønn uansett?
Sist endret av Taurean; 13. februar 2012 kl. 15:07.
Sitat av emptychange Vis innlegg
150 kroner for å daffe rundt på en butikk; ja det er jeg fornøyd med. Men jeg er ikke fornøyd med å betale 28% sånn at Jens Stoltenberg kan bestikke FN, og gi penger til LO så de kan kjøpe han båter og betale skatten hans.
Vis hele sitatet...
Er du mer fornøyd med å betale 28% i skatt hvis du vet at pengene går til sosiale tjenester, helsetjenester og utdanning, da? Jeg vil tro at disse postene er en smule større i statsbudsjettet enn båten til Jens...
Sist endret av Orph; 13. februar 2012 kl. 16:27.
I løpet av mine 8 års arbeidsliv på den bedriften jeg jobber hos nå, kan jeg si at trivsel med jobben du gjør hver dag å miljøet i avdelingen er viktigere enn penger. Jeg vil heller ha 400k i året å trives med arbeidet enn 500k å mistrives daglig. ( men kunne ikke gått lavere i forhold til regninger å ha litt mellom fingrende )

Har hatt stillinger på samme bedrift som jeg virkelig å mistrives i, å det henger igjen når du går fra jobb. Løpet av den tiden jeg hadde den stillingen fikk jeg ofte bemerkninger på at humøret mitt ble verre, ofte hissigere osv. Så for min del vil jeg påstå at livskvaliteten ble bedre med en jobb jeg trives i enn de 100k ekstra.
Interessant hvordan folk resonnerer her, er selv elev i Vg1 studiespesialiserende og lurer på hvilke fag jeg burde velge og hva jeg generelt skal med livet mitt.. noen forslag?

Er egentlig ikke spesielt interessent i noe, har veldig lyst på god lønn selvfølgelig.. men vil ikke jobbe 70 timer i uka for den. Men alle god forslag mottas med takk
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Interessant hvordan folk resonnerer her, er selv elev i Vg1 studiespesialiserende og lurer på hvilke fag jeg burde velge og hva jeg generelt skal med livet mitt.. noen forslag?

Er egentlig ikke spesielt interessent i noe, har veldig lyst på god lønn selvfølgelig.. men vil ikke jobbe 70 timer i uka for den. Men alle god forslag mottas med takk
Vis hele sitatet...
Tekniske studier er jo alltid en klassiker. Garantert jobb, garantert god lønn, ofte med svært gunstige arbeidstidsbetingelser (avhengig av hva slags jobb man tar). I såfall må du ha R1 og R2, og fysikk. Disse fagene er uansett veldig kjekke å ha, da man oppnår spesiell studiekompetanse, og da er alle dører åpne.
Sist endret av Orph; 13. februar 2012 kl. 17:45.
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Interessant hvordan folk resonnerer her, er selv elev i Vg1 studiespesialiserende og lurer på hvilke fag jeg burde velge og hva jeg generelt skal med livet mitt.. noen forslag?

Er egentlig ikke spesielt interessent i noe, har veldig lyst på god lønn selvfølgelig.. men vil ikke jobbe 70 timer i uka for den. Men alle god forslag mottas med takk
Vis hele sitatet...
Fortsett å slikk rumpa til foreldrene dine og la pengene dette i lomma. Eller jobb hardt, sett deg mål og tjen både penger og sinn.
Sitat av Orph Vis innlegg
Tekniske studier er jo alltid en klassiker. Garantert jobb, garantert god lønn, ofte med svært gunstige arbeidstidsbetingelser (avhengig av hva slags jobb man tar). I såfall må du ha R1 og R2, og fysikk. Disse fagene er uansett veldig kjekke å ha, da man oppnår spesiell studiekompetanse, og da er alle dører åpne.
Vis hele sitatet...
Tekniske studier? Vet du om noen spesifikke?

Noen studier som jeg kan ta, som fører til at jeg kan jobbe på oljeplattform?
(andre enn ingeniør)

Takk for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Noen studier som jeg kan ta, som fører til at jeg kan jobbe på oljeplattform?
(andre enn ingeniør)
Vis hele sitatet...
Folk med utdanning jobber ikkje offshore. For det første så vil alle med ei utdanning bli suicidale av arbeidstempoet der, og for det andre er det for dyrt og sløsing med ressurser.
Blei. trucklappen å lager jobb på meg. stortrives å lønna ekke så ille heller. jobber 3 skift. men veldig lett å bytte skift/ forskyve arbeidstid. pluss masse ekstra fritid. hadde aldri fiksa en 08- 16 jobb, triivsel forann lønn. helt klart.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Tekniske studier? Vet du om noen spesifikke?

Noen studier som jeg kan ta, som fører til at jeg kan jobbe på oljeplattform?
(andre enn ingeniør)

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
1år Mekk 1 år Brønnteknikk = offshore.

Masse penger, masse fritid.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Folk med utdanning jobber ikkje offshore. For det første så vil alle med ei utdanning bli suicidale av arbeidstempoet der, og for det andre er det for dyrt og sløsing med ressurser.
Vis hele sitatet...
Er ikke mange som får jobb der uten fagbrev nå lengre. Arbeidstempoet varierer veldig. Når du sier folk blir suicidale mener du da at det går for fort eller for seint? Jobber man i operasjonen kan leie av bare riggen koste 2000 i minuttet, og da må man jobbe effektivt, men så klart sikkert.
Har gjort dette selv - elektro -> brønnteknikk -> offshore.

Det med arbeidstempo stemmer godt det, men varier veldig.

Har vært med på og vært ute en tur og jobbet tilsammen 3 skift. resten gikk med til film og slasking
MEN i løpet av de 3 skiftene så måtte man virkelig stå på, hjalp ikke og plutselig ta seg en pause, da er det mange som ser stygt på deg.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av hkr0016 Vis innlegg
Har gjort dette selv - elektro -> brønnteknikk -> offshore.

Det med arbeidstempo stemmer godt det, men varier veldig.

Har vært med på og vært ute en tur og jobbet tilsammen 3 skift. resten gikk med til film og slasking
MEN i løpet av de 3 skiftene så måtte man virkelig stå på, hjalp ikke og plutselig ta seg en pause, da er det mange som ser stygt på deg.
Vis hele sitatet...
mhm, slikt det er Man sitter å daffer gjerne i ei uke mange ganger. Men nå man får begynne er det båån gææs.

Men er jo mye å finne på mange plasser også. De bedre plattformene har jo store treningstudioer, kino, skytebaner, alt av spillkonsoller og spill, alt mulig lesestoff, hobbyklubber hvor man kan lage smykke og kniver osv osv.
Er nettopp ferdig som førskolelærer og angrer på min utdanning. Jobben er grei, men lønna suger Hadde jeg skulle begynt på en ny utdanning idag ville jeg nok fokusert mer på lønn ja..
Sitat av griped Vis innlegg
mhm, slikt det er Man sitter å daffer gjerne i ei uke mange ganger. Men nå man får begynne er det båån gææs.

Men er jo mye å finne på mange plasser også. De bedre plattformene har jo store treningstudioer, kino, skytebaner, alt av spillkonsoller og spill, alt mulig lesestoff, hobbyklubber hvor man kan lage smykke og kniver osv osv.
Vis hele sitatet...
WOW ? Den meldingen bør vel være kjent på en borrerigg.
Går første året Restaurant og mat fag på videregående (16 år) og har jobbet ved siden av skole i 1,5 mnd nå. lønna er nesten 100 kroner timen, noe jeg syntes er greit, med tanke på at jeg ikke skatter Men jobben på restaurant er mye stress. Går helt greit og for det meste gode med arbeidere. Jobber for å bli god og ''drømmen'' er å jobbe på oljeplattform, har derfor hørt at man trenger fagbrev også kan man deretter prøve å komme seg inn ditt. for meg er dette noe som er veldig intresant, fordi arbeidstiden er noe som passer meg bra og det er faktisk god lønn, noe som ikke er veldig vanlig som kokk.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Er nettopp ferdig som førskolelærer og angrer på min utdanning. Jobben er grei, men lønna suger Hadde jeg skulle begynt på en ny utdanning idag ville jeg nok fokusert mer på lønn ja..
Vis hele sitatet...
Det er aldri for seint. Bedre å bruke et par år på ny utdanning enn å ha noe du ikke trives med resten av livet. Det er litt av poenget med denne tråden også. Hvorfor ta til takke med noe som er lavt lønnet når andre har det så mye bedre?
Ridder av 1. klasse
Er utdannet automatiker og jobber i kommunen. Og må jo si at arbeidsmiljøet i kommunen er meget bra. Trives veldig godt på jobb, men er jo ikke den beste betalingen akkurat... Kunne tjent noen hundre tusen mer hvis jeg f.eks hadde reist offshore.

Men er jo desverre slik, at når du er i starten på 20årene og på vei til å etablere deg, kjøpe deg egen bolig og sånt. Så betyr faktisk lønnen rimelig mye. For hvis du ikke tjener bra, så får du heller ikke låne noe særlig med penger i disse tider...

Så i denne alderen jeg er nå, så betyr faktisk lønn mer en trivsel. Men når jeg blir eldre og ikke har behov for så tjene så mye lengre, så vil jeg nok prioritere trivsel fremfor lønn
Sitat av boohaze Vis innlegg
I løpet av mine 8 års arbeidsliv på den bedriften jeg jobber hos nå, kan jeg si at trivsel med jobben du gjør hver dag å miljøet i avdelingen er viktigere enn penger. Jeg vil heller ha 400k i året å trives med arbeidet enn 500k å mistrives daglig. ( men kunne ikke gått lavere i forhold til regninger å ha litt mellom fingrende )
Vis hele sitatet...
Syns du har en veldig bra lønn hvis du i tillegg trives med arbeidet. Har ikke veldig langt over halvparten og kan ikke si jeg stortrives. Helt greit, er mer riktig beskrivelse.

Kan nok tenke meg du har en utdannelse da.
Har 60% fast som nattevakt - 14 vakter i løpet av en 6 ukers turnusperiode med mulighet for å jobbe ekstra ved behov og lyst. Lønnslippen får meg ikke akkurat til å glise ukontrollert, men jeg styrer i stor grad selv balansegangen mellom lønn og fritid samtidig som jeg har et trygt beløp i bunn. Mitt største ankepunkt er nok at selv om jeg kunne tenke meg å gå vernepleien er det latterlig lite lønnsom når man tar tapt arbeidsinntekt og studielån i betraktning.

Livet som grafiker var riktignok langt bedre betalt, men jeg tror ikke timelønna var stort bedre. Og det er deilig å ikke bruke fritida til å bekymre seg for trykkefrister, innlevering av bilag og korrekt føring av moms...