Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1630
Hei.

Dette er en sak jeg lurer veldig på angående forsikringsvik. For noen uker siden så ringte jeg inn og sa at mobilen min ble ødelagt. Personen fra kundeservice svarte at han måtte ha et hendelsesforløp.

Meg: "Det husker jeg ikke"
Kundeservice: "Vi må skrive et hendelsesforløp her"
Er en stund siden skaden skjedde, så jeg husker ærlig talt ikke hvordan det skjedde.
Meg: Får vel bare finne på noe da, den datt i bakken
Kundeservice: Da gjelder ikke forsikringen.

Har etterhvert tenkt mye på saken og husker hvordan det skjedde. Ringte kunderservice en gang til:

Meg:Jeg gikk bortover veien også kom det en syklist forbi som kom borti telefonen. Dette førte til at telefonen datt i bakken.
Kundeservice: Jeg registrer her at du meldte en annen hendelse forrige gang. Vi skal nå melde denne saken som forsikringsvik!
Meg: Kan vi ikke bare glemme hele greia? Har problemer med å huske alt som har skjedd.
Etter det så la jeg bare på.

Hva kan skje? Jeg er ingen kriminell og har ikke noe på rullebladet. Kommer jeg til å få dette på rullebladet? Mente ikke å gjøre noe galt. Forresten så sliter jeg med dårlig hukommelse. Merker at jeg glemmer alt mulig rart.

Takk for svar
Jeg tviler sterkt. Og dessuten løy du ikke første gang, eller andre gangen du ringte inn.
Du kan si følgende: Du ringte først en gang, og sa den hadde falt i bakken - og du fikk beskjed om at forsikringen ikke gjaldt. Også kan du si at du har skjekket det opp på nettet, og syntes det virket merkelig, og prøver igjenn for andre gang; og implementerer i denne besvarelsen at det faktisk ikke var din skyld, men at noen kom borti deg og forårsaket fallet.

Med andre ord; du sa aldri noe galt - direkte iallefall. Det vil aldri bli en sak av noe så lite.
nå har du vel lært at du bør ha en straight historie før du begynner å forklare. bare ring opp igjen beklag deg selv for hukommelsen din. og at du har kommet på hele hendelsesforløpet etter litt tenking. vær høflig og ydmyk. på den måten er det lettere for folk i administrasjon å snakke med deg. så burde alt fikse seg, selv om de tror at du ljuger så er det ikke stress å få gjennomslag
For å få en skade på forsikring så må du en skadehendelse, det holder ikke å si at den datt i bakken eller har sluttet å fungere da dette som regel går på garanti i følge forsikringen.

Forsikringen kan ikke si at du har fortalt to forskjellige saker utifra kun å se på antall ganger du har ringt inn.

ringte jeg inn og sa at mobilen min ble ødelagt
Vis hele sitatet...
Får vel bare finne på noe da, den datt i bakken
Vis hele sitatet...
Dumt å si at du måtte finne på noe, men du kan forklare seg med at du ikke mente å finne på at den falt i bakken, men at du mente hvordan det skjedde etter som du ikke husket i farten.

Jeg gikk bortover veien også kom det en syklist forbi som kom borti telefonen. Dette førte til at telefonen datt i bakken.
Vis hele sitatet...
Dette er en videre forklaring av hva som skjedde og er ikke oppspinn så lenge du ikke har sagt at du nå lager en historie.

Gjør det enkelt: Send den inn til Deltaservice i Drammen/Kongsberg gjennom butikk og få en rapport du bruker mot forsikringsselskapet sammen med historien. Ikke fortell at den har vært skadet når du sender den inn, kan hende det går på garanti, men da må du legge ved kvitteringen.
Sist endret av Sparkey; 17. februar 2009 kl. 16:58.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Sparkey Vis innlegg
det holder ikke å si at den datt i bakken [...] da dette som regel går på garanti
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Garantien dekker ikke selvpåførte skader. Det er akkurat her forsikringen kommer inn. Med mindre det er snakk om at du har mistet telefonen i gulvet fra 10cm høyde eller noe sånt (altså noe som telefonen normalt sett skal tåle).

Litt of topic, så hadde jeg en artigkar innom for et par dager siden som lurte på om han kunne få nytt headset, da hans gamle hadde slutta å funke. Når jeg spurte om hva som hadde skjedd kunne han fortelle at det hadde blitt overkjørt av en bil... Garanti - i think not.
Nei nei... Selvfølgelig blir det ingen sak ut av dette. Det eneste som KAN skje, er at du blir politianmeldt. Men det er ikke nok bevis for politiet at du endret på historien din underveis. Det gjør deg til en potensiell kriminell, ja - men det gjør deg også til en potensiell sosekopp. I jusen er det slik at det må være hevet over enhver tvil at du er skyldig - og her er det rett og slett ikke nok bevis til å dømme deg.

Dette betyr igjen at forsikringsselskapet sannsynligvis ikke tørr gå videre med dette; fordi de vet at de må ha mer å gå på enn dette.

Jeg ville ha ringt inn til forsikringsselskapet igjen, og vært litt tøff med dem - og sagt at ja, jeg endret historie, men det var fordi jeg ikke husket. Jeg er ingen kriminell allikevel, og jeg gjør krav på forsikringen min som jeg tross alt har rett på.
Såvidt jeg kan se løy du ikke i det hele tatt. Først sa du at du mistet telefonen i bakken (riktignok ga du uttryk for at det ikke var nødvendigvis var det som skjedde). Deretter ringte du inn og spesifiserte hvorfor du hadde mistet den i bakken. Utifra det burde du få forsikringspenger, ikke trusler om politianmeldelse.
Du blir ikke politi anmeldt, men det blir ikke så lett å forklare hendelsen med mobilen din. Siden du nå har ringt inn to ganger å det må du regne med at har blit registrert.