Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 722870
Sitat av frank_l Vis innlegg
Hva med Ripple? https://ripple.com/ Er det samme folka bak Bitcoins som står bak dette?
Vis hele sitatet...
Ripple er genialt .

Men det forutsetter en veldig høy grad av tillit til folk. Det er snakk om at man handler gjeldsbrev gjennom et slags sosialt nettverk der alle blir låntakere og långivere. Jeg stoler på Jonas og gir han lov til å låne opptil btc 100/10.000 kr av meg, Jonas stoler på Kristin og lar henne få lov til å låne 10 btc av ham.

Kristin har noen tusenlapper og jeg er keen på litt cash for å dra på byen Da sier Kristin til Jonas at hun vil kjøpe noen btc, han låner de fra meg mot et gjeldsbrev fra henne som han og Kristin gjør opp privat. Jeg sitter da igjen med et gjeldsbrev fra Jonas på noen tusenlapper som jeg så må skynde meg å skaffe for å kunne gå på byen. Heldigvis kjenner jeg Jonas godt og vi drar på byen sammen hvor han betaler med kredittkortet sitt som han får rentefritt lån fram til neste regning en måned senere når han har rukket å gjøre opp med Kristin.

(Alt dette skjer mer eller mindre automatisk.)

Som du ser er det litt komplisert. Det er det ene. Det andre er at jeg stoler ikke så mye på folk når det kommer til penger. Men kjenner du en gruppe bona fide folk som alltid betaler uansett så er det bare å sette igang. Åpenbart er tillit noe man bygger opp over tid så det er lurt å være tidlig ute, men man risikerer feilbedømminger og altså tap av penger (eller mye pes med å penger tilbake) på veien dit.
Sitat av frank_l Vis innlegg
Hva med Ripple? https://ripple.com/ Er det samme folka bak Bitcoins som står bak dette?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke så langt jeg kan se. artikkel: http://www.computerworld.com/s/artic..._to_make_waves
Sitat av Fasett Vis innlegg
Jeg bruker bitcoin-24. Det funker dritbra. Det er ingen trading fees og de tar bare €1,24 for å motta en overføring. Da jeg skulle overføre til Mt.Gox tok det over to uker. bitcoin-24 brukte 3 dager sist gang.

Ville ikke stolt på Mt. Gox før de har bevist at de klarer å takle enorme volum uten lag i det hele tatt. Slik det er nå kan det hende du må vente i evigheter på å få overført pengene, så kan det hende serveren krasjer når de faktisk har kommet fram...
Vis hele sitatet...
Når jeg skal overføre euro til bitcoin-24, hvilken adresse skal jeg bruke da? Nettbanken ber om at jeg fyller ut adressen til bitcoin-24 sin bank, men jeg kan ikke finne den noen steder...
All annen info som navn/IBAN/BIC ovs er ok.

Dvs, jeg har funnet en adresse på siden dems som er engelsk, men bitcoin-24 er vel en tysk side?
Sist endret av 3RD; 12. april 2013 kl. 13:00.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Er det enkel måte å få penger inn på Bitcoin-24?
Internasjonal overføring ser litt trøblete ut, da DNB prøver å lage mest mulig kvalm for meg...

Sitat av 3RD Vis innlegg
Når jeg skal overføre euro til bitcoin-24, hvilken adresse skal jeg bruke da? Nettbanken ber om at jeg fyller ut adressen til bitcoin-24 sin bank, men jeg kan ikke finne den noen steder...
All annen info som navn/IBAN/BIC ovs er ok.
Vis hele sitatet...
Bank Address

Bank
Bank Zachodni WBK S.A.

Street
Matejki 22

Postal Code
70-530

City
Szczecin

Country
Poland
Vis hele sitatet...
Står under "Bank Wire USD"
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Er det enkel måte å få penger inn på Bitcoin-24?
Internasjonal overføring ser litt trøblete ut, da DNB prøver å lage mest mulig kvalm for meg...





Står under "Bank Wire USD"
Vis hele sitatet...
Men er det ikke SEPA / Bank wire EUR som skal benyttes? eller har det ikke noe å si?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av 3RD Vis innlegg
Men er det ikke SEPA / Bank wire EUR som skal benyttes? eller har det ikke noe å si?
Vis hele sitatet...
Hvilken Bank Wire du bruker, kommer vel bare an på hvilken valuta du vil overføre. Ser hvertfall ingen grunn til at man ikke skulle kunne bruke "Bank Wire USD"..


Men, noen som vet om en bra 3-partsside å sette inn penger via? Nettbanken min er helt dust i dag, og stort sett hver gang jeg bruker den...
Sist endret av Screwdriver; 12. april 2013 kl. 13:06.
Sitter nå å ser bitcoin prisen synke fra 82 til 79.6 $ Frister nesten å kjøpe seg inn nå ass

EDIT: 79.19 nå

EDIT: 78 blank.

Noen formening om hvor langt den vil synke før den går opp igjen?
Sist endret av heihallohade; 12. april 2013 kl. 13:18.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
I 2011 gikk kursen fra $31.9 til $2.

Spørsmålet er ikke _om_ den vil komme opp på 250, det er _når_, kanskje blir det om noen dager/uker, kanskje blir det neste år... ingen vet. Men det er ingen grunn til at ikke vi skulle komme dit igjen, og videre oppover til $1000 (som jeg selv har satt som mål at vil skje i løpet av 3 år)
Vis hele sitatet...
Har du noen argumenter for hvorfor du mener at verdien vil bygge seg så høyt opp, og ikke fortsette med bobler og krakk slik som til nå? En ting er at den har overlevd krakk før, og at verdien for få dager siden var 250$. Men slik er det med det meste av spekulasjonsobjekter, uten at det betyr at de vil nå gamle høyder

Ikke at jeg ser på bitcoin som noe pyramidesystem. Men haleluja-stemningen hos en del av supporterne er ganske så lik.
Sist endret av legalize_it; 12. april 2013 kl. 13:20.
Ser jeg syner, eller er den virkelig nede i 80 nå? Kjøpe, kjøpe kjøpe!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Ser jeg syner, eller er den virkelig nede i 80 nå? Kjøpe, kjøpe kjøpe!
Vis hele sitatet...
Tror vi fortsatt er midt i bobla, vi skal opp igjen før vi skal ned.

Forøvrig er plutselig bitcoin-24 nede??
Angående Bitcoin-klienter...

Testet en Bitcoin-qt på jobbpc m/ Win XP, og den brukte timer på å laste blockkjede, men ble da ferdig.
Neste dag bruker den maaaange minutter på å synke opp og hogger cpu så det ljomer (3-4 år gml stasjonær).

Hjemme fikk jeg ikke til denne versjonen (på Ubuntu), så jeg la inn en som heter Minibit og den var rask som bare det....og jeg har treg ADSL-linje (4 Mbit).

Noen som har erfaring med disse blokk-lastingene?
Kan Minibit være smartere og unngår å laste hele, men kun nødvendige biter (leste noe om dette...).
Enten kommer verdien til å stige nå, om folk velger å se sitt snitt å kjøpe seg inn. Ellers så vil den synke enda mer om folk selger i panikk, jeg håper på den andre og at jeg kan få bitcoin enda billigere
Grunnen til at Bitcoins steg så voldsomt etter bankkrisen på Kypros, var den manglende tilliten til bankene, men etter de siste dagers utvikling der verdien av Bitcoins er blitt barbert med 70%, og bare i løpet av de siste 12 timene har kursen sunket fra $140 til $54 før den igjen har steget til $78 og sunket til $67 mens jeg har skrevet dette - ting skjer fort her - hvilket skulle tilsi at Bitcoins neppe er et alternativ for dem som ønsker å investere i noe med stabil verdi.

Så her er en uhøytidelig spådom for Bitcoin-kursen i nærmeste fremtid:
01.05.2013 - under $40
01.06.2013 - under $15, der kursen kan stabilisere seg, og ligge på $10-15 de kommende månedene, med mindre det i mellomtiden skulle inntreffe en ny bankkrise.

Hva andre digitale valutaer angår, har Litecoins hatt en utvikling som overgår Bitcoin - fra en sluttkurs på 0.07880 USD 2. mars til 4.84000 USD 9. april, og ned til 1.11000 idag.

Om man ønsker å spekulere, og hva man ønsker å satse pengene på, er jo opp til hver enkelt, men slik situasjonen er nå, kan man jo spørre seg hvordan man hadde reagert om det hadde vært snakk om en konvensjonell valuta; hvis norske kroner hadde mistet 70% av verdien sin i forhold til andre valutaer i løpet av to dager, vil jeg gjette på at folk flest hadde slåss om å få vekslet pengene i noe som ikke fikk verdien halvert i løpet av natten. Spekulasjon er spekulasjon - noen vinner, mens andre taper; slik er spillereglene i et spill med så stor risiko.
Sist endret av Freakix; 12. april 2013 kl. 16:06.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har du noen argumenter for hvorfor du mener at verdien vil bygge seg så høyt opp, og ikke fortsette med bobler og krakk slik som til nå? En ting er at den har overlevd krakk før, og at verdien for få dager siden var 250$. Men slik er det med det meste av spekulasjonsobjekter, uten at det betyr at de vil nå gamle høyder

Ikke at jeg ser på bitcoin som noe pyramidesystem. Men haleluja-stemningen hos en del av supporterne er ganske så lik.
Vis hele sitatet...
Har skrevet noen poenger her: http://freak.no/forum/showthread.php...20#post2885120

At prisen nå har gått ned til $60-70 endrer ikke denne spådommen, 3 år er lang tid i bitcoin. Jeg vil si dette er en fantastisk mulighet til dere som har sittet på sidelinjen og angret på at dere ikke kjøpte... godt mulig vi kan gå ned til rundt $30, men i det lange løp er prisene vi nå ser billig bitcoins.
Eneste grunnen til at folk kjøper BC nå er jo fordi de tror de kan tjene på det, noe som skaper veldig store svingninger.. Den kan liksom ikke brukes som betalingsmiddel før den har stabilisert seg
Jeg har aldri tenkt å bruke bitcoin som noe betalingsmiddel eller investering. Har det kun fordi det er et facinerende konsept og det er jævlig gøy å prøve å trade til seg mest mulig penger, spesielt nå som det ikke er fee på Mt.Gox.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvilken Bank Wire du bruker, kommer vel bare an på hvilken valuta du vil overføre. Ser hvertfall ingen grunn til at man ikke skulle kunne bruke "Bank Wire USD"..


Men, noen som vet om en bra 3-partsside å sette inn penger via? Nettbanken min er helt dust i dag, og stort sett hver gang jeg bruker den...
Vis hele sitatet...
Jeg brukte EUR (iom at btc-24 har stort volum i euro) og "betaling til utlandet".

Sitat av Klistermerke123
Ser jeg syner, eller er den virkelig nede i 80 nå? Kjøpe, kjøpe kjøpe!
Tror vi fortsatt er midt i bobla, vi skal opp igjen før vi skal ned.

Forøvrig er plutselig bitcoin-24 nede??
Vis hele sitatet...
Ser sånn ut, første gangen jeg har sett det, men sikkert stor pågang pga at Mt.Gox var nede.

Bitcoin har en smule dårlig infrastruktur virker det som...Forhåpentligvis kommer pengene mine fram før den har blitt bra nok

Sitat av Mechie Vis innlegg
Angående Bitcoin-klienter...

Testet en Bitcoin-qt på jobbpc m/ Win XP, og den brukte timer på å laste blockkjede, men ble da ferdig.
Neste dag bruker den maaaange minutter på å synke opp og hogger cpu så det ljomer (3-4 år gml stasjonær).

Hjemme fikk jeg ikke til denne versjonen (på Ubuntu), så jeg la inn en som heter Minibit og den var rask som bare det....og jeg har treg ADSL-linje (4 Mbit).

Noen som har erfaring med disse blokk-lastingene?
Kan Minibit være smartere og unngår å laste hele, men kun nødvendige biter (leste noe om dette...).
Vis hele sitatet...
Ja, Bitcoin-qt er treig. Blockchain.info er en kjemperask e-wallet. Men da er det jo risikoen for et hackerangrep (men det skal jo være heftig kryptert da) eller at de stikker med pengene og legger ned siden. Med mindre summer, og spesielt over kortere tidsrom er blockchain.info mer enn bra nok, men skal man lagre større summer over lengre tid ville jeg tatt meg bryet med den offisielle Bitcoin-qt.

Har du sjekket denne guiden?: http://ubuntuhak.blogspot.no/2012/11...untu-1204.html

Her anbefaler de fleste blockchain.info, men en forklarer et trygt bitcoin-qt setup: https://bitcointalk.org/index.php?topic=146672.0

Sitat av Snøbark Vis innlegg
Eneste grunnen til at folk kjøper BC nå er jo fordi de tror de kan tjene på det, noe som skaper veldig store svingninger.. Den kan liksom ikke brukes som betalingsmiddel før den har stabilisert seg
Vis hele sitatet...
Tull. Man kan bruke det som betalingsmiddel når som helst. Men det er klart en deflasjonsbasert valuta incentiverer sparing. Man tenker seg om to ganger før man bruker sparepengene sine når man vet de blir mer verdt i fremtiden.

Dette er nok en lærdom de fleste bør ta til seg uansett hva slags valuta man bruker.

Men poenget er at blir du sulten eller tørst så kjøper du mat og drikke uansett...sånn er det bare.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Fra Bitcoin-24:

"Our Service is momentarily not available.
1. All funds (EUR, USD, PLN, GBP & Bitcoins) are safe.
2. All withdrawals will be gradually processed chronologically from another bank account.
3. The Polish authority closed your Bank account in Poland.
4. Our lawyers are working with high pressure on a solution."

Myndighetene stengte kontoer i polen?
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Fra Bitcoin-24:

"Our Service is momentarily not available.
1. All funds (EUR, USD, PLN, GBP & Bitcoins) are safe.
2. All withdrawals will be gradually processed chronologically from another bank account.
3. The Polish authority closed your Bank account in Poland.
4. Our lawyers are working with high pressure on a solution."

Myndighetene stengte kontoer i polen?
Vis hele sitatet...
Dette er kampen om frihet. Du husker vel da visa nektet å godta overføringer til WikiLeaks? Dette handler om det samme, bare på en mye større skala, det handler om makten til å kunne blokkere et hvilket som helst prosjekt.

Men det vil alltid finnes et land som godtar Bitcoin. Og kommer det en periode med store omveltninger kommer Bitcoin til å være instrumentelt for at undergrunnen skal kunne organisere endring i samfunnet.

Det polske myndigheter gjør her er helt klart ulovlig. Det er ingen lover mot Bitcoin og da altså en fullt lovlig ting å sysle med. Det er et overgrep mot rettsstaten og menneskerettighetene. Fascismen viser seg og vi ser at demokratiet vi lærte om på skolen ikke lenger eksisterer.

I utgangspunktet er Bitcoins en praktisk nyvinning, men når myndighetene oppfører seg slik blir det også faktisk motstand.
Noen som har formeninger om når Bitcoin-24 kommer til å åpne igjen? Har litt bitcoins der jeg gjerne skulle tradet videre med. Går glipp av store muligheter for trading no....
Sitat av Andcat Vis innlegg
Noen som har formeninger om når Bitcoin-24 kommer til å åpne igjen? Har litt bitcoins der jeg gjerne skulle tradet videre med. Går glipp av store muligheter for trading no....
Vis hele sitatet...
Aner ikke...sitter og tripper jeg også. Kanskje spørre her: https://bitcointalk.org/index.php?topic=174935.0 ?

Nå har jo alle exchangene større en mikroskopiske hatt problemer. Infrastrukturen til hele Bitcoin-økosystemet kneler på grunn av interessen...
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Har skrevet noen poenger her: http://freak.no/forum/showthread.php...20#post2885120

At prisen nå har gått ned til $60-70 endrer ikke denne spådommen, 3 år er lang tid i bitcoin. Jeg vil si dette er en fantastisk mulighet til dere som har sittet på sidelinjen og angret på at dere ikke kjøpte... godt mulig vi kan gå ned til rundt $30, men i det lange løp er prisene vi nå ser billig bitcoins.
Vis hele sitatet...
Flere av poenga dine fungerer dog dårlig mtp på bitcoins deflasjon. Som tidligere sagt her vil nok deflasjonen sørge for at bitcoin aldri blir særlig populært til kjøp av varer og tjenester da folk heller vil satse på å spare penga til de blir mer verdt. Det fører igjen til bobler som gjør at folk mister troen på valutaen. Det hjelper heller ikke at bitcoinsa ikke er verdt noe i seg selv. En av tusen random tall er ikke mye verdt iforhold til feks gull, eller en valuta som en har garantier fra en sentralbank på.

At man ikke trenger å stole på banker er jo et poeng, men det trenger man heller ikke i særlig stor grad når det kommer til kontanter. Og jo mindre folk flest begynner å ta bitcoins må en fremdeles sannsynliggjøre at pengene kommer fra lovlig virksomhet for å kunne bruke de i større grad.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kikket på denne i omtrent 30 sekunder, så kom denne røveren susende. Med en BTC-pris på 1000 kroner, så snakker vi altså over 7 mill. Er multimilliontransaksjoner på et 30 sekunders intervall representativt for Bitcoin-tradingen?
Sist endret av Realist1; 12. april 2013 kl. 23:40.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Flere av poenga dine fungerer dog dårlig mtp på bitcoins deflasjon. Som tidligere sagt her vil nok deflasjonen sørge for at bitcoin aldri blir særlig populært til kjøp av varer og tjenester da folk heller vil satse på å spare penga til de blir mer verdt. Det fører igjen til bobler som gjør at folk mister troen på valutaen. Det hjelper heller ikke at bitcoinsa ikke er verdt noe i seg selv. En av tusen random tall er ikke mye verdt iforhold til feks gull, eller en valuta som en har garantier fra en sentralbank på.
Vis hele sitatet...
For å ta et eksempel på en form for deflasjon som ikke ser ut til å ha den konsekvensen du forutser: PCer, telefoner osv har "deflasjon" i form av at de som regel alltid vil være billigere ved et senere tidspunkt, men likevel kjøper folk splitter ny telefon selv om de vet de kan få noe mye bedre om de venter noen år.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
At man ikke trenger å stole på banker er jo et poeng, men det trenger man heller ikke i særlig stor grad når det kommer til kontanter. Og jo mindre folk flest begynner å ta bitcoins må en fremdeles sannsynliggjøre at pengene kommer fra lovlig virksomhet for å kunne bruke de i større grad.
Vis hele sitatet...
Kontanter fungerer ikke på nettet og brukes i stadig mindre grad, myndighetene har som mål å skape et kontantløst samfunn og da er vi avhengig av et alternativ til cash. Er en statlig overvåket bankkonto der myndighetene kan konfiskere pengene dine et bra alternativ til cash?
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
For å ta et eksempel på en form for deflasjon som ikke ser ut til å ha den konsekvensen du forutser: PCer, telefoner osv har "deflasjon" i form av at de som regel alltid vil være billigere ved et senere tidspunkt, men likevel kjøper folk splitter ny telefon selv om de vet de kan få noe mye bedre om de venter noen år.
Vis hele sitatet...
Vel du må gjerne kalle det for deflasjon. Men ved å vente i et år på ny teknologi, vil det fremdeles bety at jeg ikke får den beste teknologien der og da. Samt at vår valuta som stadig blir litt mindre verdt, gir incentiver til å kjøpe det nå.

Kontanter fungerer ikke på nettet og brukes i stadig mindre grad, myndighetene har som mål å skape et kontantløst samfunn og da er vi avhengig av et alternativ til cash. Er en statlig overvåket bankkonto der myndighetene kan konfiskere pengene dine et bra alternativ til cash?
Vis hele sitatet...
Noen maktsyke myndigheter har som mål å skape kontantløse ja, mens de fleste liberale liker kontantssytemet slik det er idag, da det svartemarkedet det skaper er en liten pris å betale for friheten en får med kontanter.

At bicoinen har den fordelen med at man kan overføre den så og si instant over nettet er selvfølgelig en fordel, og den er således godt egnet til handel av div lugubre ting dersom den skulle stabilisere seg. Men at den vil bli så revolusjonerende og bra at den stiger over alle hauer vil jeg påstå at er tvilsomt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
For å ta et eksempel på en form for deflasjon som ikke ser ut til å ha den konsekvensen du forutser: PCer, telefoner osv har "deflasjon" i form av at de som regel alltid vil være billigere ved et senere tidspunkt, men likevel kjøper folk splitter ny telefon selv om de vet de kan få noe mye bedre om de venter noen år.
Vis hele sitatet...
Det er da en vesentlig forskjell mellom bitcoin og ny forbrukerteknologi.
Med en splitter ny telefon sa far du tilgang til ny og "spennende" teknologi om inneholder tjenester man tidligere ikke har hatt tilgang til.
Sist endret av Bombasa; 13. april 2013 kl. 00:25.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er da en vesentlig forskjell mellom bitcoin og ny forbrukerteknologi.
Med en splitter ny telefon sa far du tilgang til ny og "spennende" teknologi om inneholder tjenester man tidligere ikke har hatt tilgang til.
Vis hele sitatet...
Der har du svaret! Folk vil bruke sine BTC om de virkelig vil kjøpe noe, men vil i større grad motstå fristelsen til å kjøpe noe de kan klare seg uten. (Akkurat som i elektronikk-markedet, hvor stadig bedre produkter og lavere priser gjør at man heller venter til man faktisk trenger det med å kjøpe.) Noe som er veldig positivt! Man vil altså få en bedre sparekultur. Bare sparing og investering kan gi økonomisk vekst, forbruk gir det motsatte.

Men selvfølgelig er ikke Bitcoin noen perfekt valuta, men den er et enormt steg i riktig retning fra hva vi har nå. Husk at hvis Bitcoin blir en suksess vil det komme mange andre valutaer som er basert på Bitcoin, men som kanskje er bygd opp på en annen måte (mindre deflatorisk f.eks). Da kan folk velge hva de syns er best for seg, og det er veldig lett å veksle fra en crypto-valuta til en annen, i forhold til tradisjonelle valutaer.
Sist endret av freak_troll; 13. april 2013 kl. 01:41.
Sitat av freak_troll Vis innlegg
Bare sparing og investering kan gi økonomisk vekst, forbruk gir det motsatte.
Vis hele sitatet...
Sett fra et samfunnsmessig synspunkt, er det helt motsatt. Generelt høyt forbruk gir økonomisk vekst.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Sett fra et samfunnsmessig synspunkt, er det helt motsatt. Generelt høyt forbruk gir økonomisk vekst.
Vis hele sitatet...
Dette er en myte, og er helt feil. Ja, mange blir opplært til dette, men det har blitt motbevist gang på gang. Det er egentlig veldig lett å skjønne, her er en forklaring i tegneserieform: http://freedom-school.com/money/how-...nomy-grows.pdf
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av freak_troll Vis innlegg
Dette er en myte, og er helt feil. Ja, mange blir opplært til dette, men det har blitt motbevist gang på gang. Det er egentlig veldig lett å skjønne, her er en forklaring i tegneserieform: http://freedom-school.com/money/how-...nomy-grows.pdf
Vis hele sitatet...
Den tegneserien burde vært skolepensum!
Price bubble chart

Screenshot 12-04-2013 3:04:42
Hvordan kjøper dere Bitcoins? Jeg har tenkt å gjøre mitt første kjøp, men det er jammenmeg en tungvindt prosess. Er igang med å sende penger til Transferwise, som de så sender til Bitstamp, men etter halvannet døgn har Transferwise ennå ikke fått pengene mine. Og i mellomtiden har prisen på 1 BTC doblet seg. Æsj.
Hvordan selges bitcoins enklest mulig?
Det de fleste tenker på er vel å vente til de går opp i verdi, for så å selge.
Det eneste jeg tenker da er at det må bli veldig vanskelig å selge dem.
Mange ønsker å selge, samtidig som kjøperne (de som har fulgt nogenlund med) venter på at valuttaen skal falle.
Slik som hvis den går opp til 266$ igjen. Hvem kommer til å kjøpe for den prisen?


Hva er det som er avgjørende for at kursen går opp eller ned mtp enkeltkjøpt?
Når man ser på http://bitcoinity.org/markets ser man at noen av salgene får grønn pil oppover mens andre får rød pil nedover (bitcoins opp eller ned i verdi?)?
Hvordan er det man egentlig kjøper og selger bitcoins?
Har veldig lyst til å kjøpe nå som prisen faller, men er redd for å bli svindlet
Sist endret av WeeDLY; 14. april 2013 kl. 22:25.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av WeeDLY Vis innlegg
Hvordan er det man egentlig kjøper og selger bitcoins?
Har veldig lyst til å kjøpe nå som prisen faller, men er redd for å bli svindlet
Vis hele sitatet...
Kjøp fra sturle eller mtgox og du slipper å bli svindlet. Du kan til og med kjøpe med paypal for mindre summer hos VirWox (opp til $2000 i måneden etter 90 dager fra første deposit)

Det eneste jeg tenker da er at det må bli veldig vanskelig å selge dem.
Vis hele sitatet...
Selge er vel enklest å gjøre på mtgox eller en annen exchange. Er ikke særlig vanskelig, men du må kanskje sende inn noen dokumenter for å bli verifisert.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hva er det som er avgjørende for at kursen går opp eller ned mtp enkeltkjøpt?
Når man ser på http://bitcoinity.org/markets ser man at noen av salgene får grønn pil oppover mens andre får rød pil nedover (bitcoins opp eller ned i verdi?)?
Vis hele sitatet...
La oss si man har 3 personer sol har lagt ut at de ønsker å selge:
Per til 80usd
Ole til 85 usd
Hans til 90 usd

Samtidig finnes det 2 personer
Kari til 70usd
Trine til 75 usd

I et slikt scenario vil det skje ingen handler. Men vi kan si at kjøpsprisen er 80 usd, siden det er laveste noen vil selge til - mens man kan si at salgsprisen er 75usd siden det er det høyeste noen er villig til å kjøpe for.

La oss nå si at Harald ønsker å få seg sine første bitcoins, han ønsker disse selvfølgelig billigst mulig og kjøper de derfor av Per til 80usd. Dette gjør at kjøps-prisen nå stiger opp til 85usd mens salgsprisen er uendret.

Selv om dette kanskje er litt simplifisert er det i essens akkurat slik det fungerer med BitCoins, spesielt siden folk i stor grad er samlet rundt en tjeneste: MtGox. Og de tallene jeg referer til er i hovedsak "Bid" og "asks" som man ser.

Tillegg: Her vil Kari og trine kjøpe BitCoins til denne prisen jeg listet opp. Manglet en del av setningen der.
Sitat av Warz Vis innlegg
Kjøp fra sturle eller mtgox og du slipper å bli svindlet. Du kan til og med kjøpe med paypal for mindre summer hos VirWox (opp til $2000 i måneden etter 90 dager fra første deposit)

Selge er vel enklest å gjøre på mtgox eller en annen exchange. Er ikke særlig vanskelig, men du må kanskje sende inn noen dokumenter for å bli verifisert.
Vis hele sitatet...
Hva er dine tanker rundt verdien av bitcoins? Tror du det vil spike igjen?
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av Andcat Vis innlegg
Hva er dine tanker rundt verdien av bitcoins? Tror du det vil spike igjen?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig tror han det, han har jo en bråte cosbycoins. Hvorvidt det faktisk KOMMER til å gjøre det er en helt annen sak.
Hvis man skal forsøke å tjene spenn på trading av noe så volatilt som bitcoins så må man jo handle i realtime. Kan jo ikke drive med bankoverføringer som gjerne tar ett par dager.

Er det mulig å funde en konto hos mtgox og deretter trade når du selv ønsker i realtime?
Sist endret av Zolly; 15. april 2013 kl. 12:40.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Andcat Vis innlegg
Hva er dine tanker rundt verdien av bitcoins? Tror du det vil spike igjen?
Vis hele sitatet...
Vel, nå sies det visst at jeg er en "bråte cosbycoins" så da skal vel alt jeg sier ignoreres, som da jeg spådde $20 eller da jeg spådde $100, eller da jeg sa at magefølelsen min sa $200, men uansett, ved mindre bitcoin-protokollen feiler totalt vil bitcoin gå opp igjen, det er kun et spørsmål om tid. Prisen vil etter 3 år ha nådd $1000, det er min spådom. Jeg anbefaler å ikke være så fokusert rundt prisen, den vil svinge opp og ned, kjøp noen bitcoins, ikke selg i panikk hvis prisen går ned, men kjøp heller mer, så bruk tid på å sette deg inn i bitcoin-teknologien, hvor revolusjonerende og høyst nødvendig den er, da vil du vite fremtiden for verdien.

Sitat av Zolly Vis innlegg
Hvis man skal forsøke å tjene spenn på trading av noe så volatilt som bitcoins så må man jo handle i realtime. Kan jo ikke drive med bankoverføringer som gjerne tar ett par dager.

Er det mulig å funde en konto hos mtgox og deretter trade når du selv ønsker i realtime?
Vis hele sitatet...
Ja, det er mulig, jeg har selv gjort dette.
Skal prisen ned før den skal opp mon tro? Har satt inn litt penger på Bitstamp, så vil gjerne få kjøpt til best mulig pris
Hold dere unna. Dette er et pyramidespill og noen av dere vil sitte igjen med skjegget i postkassa. BC vil aldri nå USD 1000 som denne Warz tror.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hold dere unna. Dette er et pyramidespill og noen av dere vil sitte igjen med skjegget i postkassa. BC vil aldri nå USD 1000 som denne Warz tror.
Vis hele sitatet...
Samme var det vell med 260 dollar? Ingen trodde at den ville gå såpass høyt..
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av freak_troll Vis innlegg
Skal prisen ned før den skal opp mon tro? Har satt inn litt penger på Bitstamp, så vil gjerne få kjøpt til best mulig pris
Vis hele sitatet...
Det nok ingen som kan vite helt sikkert hva den kortsiktige trenden er, kanskje kan det være en ide å kjøpe litt nå, og deretter øke investeringen hvis prisen faller? Så sitter du i hvertfall ikke helt utenfor hvis prisen skulle gå opp igjen.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hold dere unna. Dette er et pyramidespill og noen av dere vil sitte igjen med skjegget i postkassa. BC vil aldri nå USD 1000 som denne Warz tror.
Vis hele sitatet...
Les igjennom topic, "pyramidespill" argumentet har allerede blitt besvart og motbevist. Hvis det er en ting som er sikkert, denne "aldri nå USD 1000" spådommen din vil gå rett i dass akkurat som alle "bitcoin vil ALDRI nå $100 aka warz er idiot" spådommene vi har sett tidligere.
Vell, hvorfor skal man høre på Warz? Bare fordi han har "spådd" at prisen stiger? Jeg kunne også spådd det hvis jeg tjente penger på at folk tror det og det er totalt risikofritt for meg å si det.
Ingenting av det han har postet viser noe annet enn blind tro på systemet uten å kunne forklare hvorfor. Det er ganske uinteressant hva folk spår og tror hvis de ikke klarer å begrunne hvorfor.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Vell, hvorfor skal man høre på Warz? Bare fordi han har "spådd" at prisen stiger? Jeg kunne også spådd det hvis jeg tjente penger på at folk tror det og det er totalt risikofritt for meg å si det.
Ingenting av det han har postet viser noe annet enn blind tro på systemet uten å kunne forklare hvorfor. Det er ganske uinteressant hva folk spår og tror hvis de ikke klarer å begrunne hvorfor.
Vis hele sitatet...
Uansett hvilke argumenter jeg kommer med vil folk slenge dritt, derfor er spådommer noe jeg har benyttet for å vise at jeg har rett (noe som folk innser etter først å ha ledd av meg, dermed innser de at joda, warz hadde rett, kanskje bitcoin faktisk er en revolusjonerende teknologi likevel?)

Jeg har presentert en lang rekke argumenter i denne topic, spådommene har bare vært en liten del av pakken. Det hadde vært fint å høre noen gode motargumenter mot bitcoin, men stort sett er det bare personangrep og drittslenging ved prisnedganger vi ser noe til her.

Les bare igjennom ditt innlegg, hvilke motargumenter er det du egentlig bringer på banen?
Hvilke argument jeg bringer på banen? Spørsmålet er hvorfor man skal satse pengene sine på bakgrunn av dine spådommer. Selv om du har hatt rett i en del av antagelsene dine så er det absolutt ingen grunn til å tro at du skal få rett igjen.
I tillegg så tjener du penger på at folk tror på deg, du har ingen risiko ved å fremme ditt syn og du har ikke klart å begrunne hvorfor du tror prisen kommer til å stige. Du kan for alt vi vet ha tippet feil i 90% av påstandene dine og bare postet 10% av spådommene dine her på forumet.

Jeg argumenterer altså ikke mot bitcoin direkte, jeg hinter frampå at folk kanskje skal tenke seg om to ganger før de satser pengene sine på bakgrunn av en anonym idealists håp og drømmer, som ikke klarer å begrunne påstandene sine og som tjener penger på at de blir med.
Sist endret av Mith; 15. april 2013 kl. 14:07.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvilke argument jeg bringer på banen? Spørsmålet er hvorfor man skal satse pengene sine på bakgrunn av dine spådommer. Selv om du har hatt rett i en del av antagelsene dine så er det absolutt ingen grunn til å tro at du skal få rett igjen.
Vis hele sitatet...
Hvilke argumenter har du for å hevde at bitcoin bare er verdt dagens 1.5 milliarder dollar?

PS: Jeg har hatt rett i alle mine spådommer, ikke bare "en del av dem", men jeg har aldri sagt at folk skal satse penger pga at jeg sier det, folk må finne ut selv, selvfølgelig.

Sitat av Mith Vis innlegg
I tillegg så tjener du penger på at folk tror på deg, du har ingen risiko ved å fremme ditt syn og du har ikke klart å begrunne hvorfor du tror prisen kommer til å stige.
Vis hele sitatet...
Jo det har jeg begrunnet uendelig mange ganger (sist lagde jeg en liste over poenger her). At du ikke gidder å lese en topic før du uttaler deg endrer ikke det faktum.

Hovedsaklig er det basert på tilbud / etterspørsel, akkurat som f.eks fildeling startet med noen få personer og i løpet av bare noen år eksploderte helt til "alle" drev med det. Dette er alle revolusjonerende teknologier som forandrer verden og bitcoin er intet unntak, bitcoin er for bankene hva e-post var for postvesenet.

Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan for alt vi vet ha tippet feil i 90% av påstandene din og bare postet 10% av spådommene dine her på forumet.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor postet jeg bare spådommer jeg fikk rett i her?

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg argumenterer altså ikke mot bitcoin direkte, jeg hinter frampå at folk kanskje skal tenke seg om to ganger før de satser pengene sine på bakgrunn av en anonym idealists håp og drømmer, som ikke klarer å begrunne påstandene sine og som tjener penger på at de blir med.
Vis hele sitatet...
Hehe. Da har vi svaret folkens. Han argumenter ikke mot bitcoin direkte.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Spørsmålet er hvorfor man skal satse pengene sine på bakgrunn av dine spådommer.
Vis hele sitatet...
Etter min mening bør folk ha såpass med vett at de uansett ikke kjøper på bakgrunn av en manns meninger. Dette var vel Warz også selv sagt, i allefall indirekte, ved å påpeke at dette er hans meninger (og spådommer) og slettes ingen fasit. Selv om dette ikke engang bør være nødvendig å påpeke på et forum, da det er nettopp ens egne meninger man som regel presenterer.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvilke argumenter har du for å hevde at bitcoin bare er verdt dagens 1.5 milliarder dollar?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke argumentert for eller imot det.
Sitat av Warz Vis innlegg
PS: Jeg har hatt rett i alle mine spådommer, ikke bare "en del av dem",
Vis hele sitatet...
Det vet vi jo ingenting om.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jo det har jeg begrunnet uendelig mange ganger (sist lagde jeg en liste over poenger her). At du ikke gidder å lese en topic før du uttaler deg endrer ikke det faktum.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, det er ikke akkurat kjempe betryggende at folk bruker sparepengene sine basert på det der.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hovedsaklig er det basert på tilbud / etterspørsel, akkurat som f.eks fildeling startet med noen få personer og i løpet av bare noen år eksploderte helt til "alle" drev med det. Dette er alle revolusjonerende teknologier som forandrer verden og bitcoin er intet unntak, bitcoin er for bankene hva e-post var for postvesenet.
Vis hele sitatet...
Hehe, javel, hvis du sier det så må det jo være sant.
Sitat av Warz Vis innlegg
Så hvorfor postet jeg bare spådommer jeg fikk rett i her?
Vis hele sitatet...
Fordi det er det du er tjent med.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hehe. Da har vi svaret folkens. Han argumenter ikke mot bitcoin direkte.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg argumenterer for at folk skal bruke sunn fornuft og ikke se seg blinde på dine påstander.