Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4286
Sitter å ser på Crypto.com appen å ser man får 12% rente ved staking av stablecoins ( TrueUSD osv. ) Fikk en idé som er for godt til å være sant, noe slike ideer dessverre ofte er...

Hvis man låner 1.000.000 kr. Fra en bank i Norge. med en ca. 1.5 - 2% rente, aner ikke hva lånerenten er. For ordens skyld kan vi si 2%.

Man låser hele summen på 1.000.000 kr. I TrueUSD, for å sanke inn 12% renter. Hvis jeg har regnet riktig skal man sitte på 10% overskuddsrente. 100.000 kr. I årlig profitt etter man har betalt renter til banken. utbetalt ukentlig. 7692 kr. per måned.

I mitt hodet genererer dette penger ut av luft, eller er det noe jeg har oversett?
For å få en slik rente så skal man vel trylle, spesielt om det er snakk om å bruke pengene på noe så ustabilt som crypto versus et boligkjøp
TrueUSD er en stablecoin. Den er alltid verdt en Amerikansk dollar.
En mill i lån uten at det går til bolig eller bil eller lignende er vel rett på forbrukslån med høy rente? Kanskje man får den ned til 8%.

Har du allerde boliglån kan du vel kanskje utvide det litt til oppussing eller annet om verdien og belåningsgraden tillater det. 1 mill er vel kanskje ikke så sannsynlig eller vanlig.

Teorien er jo god for øvrig, men man må jo ha noen kroner for at det skal være verdt det og jeg vet ikke om 1mill på en crypto site hadde vært helt i min interesse hvertfall (med tanke på trygghet) og jeg er godt inne i Crypto verden.
Sist endret av Source; 3. mai 2021 kl. 22:13.
Etter ett kjapt søk har jeg sett at Dnb har noe som heter bedriftslån med 1.58% rente. Klarer man å overtale dem om at dette er god investering, eventuelt sikkerhet i bolig eller lignende, så er det en mulighet.

Ved nedbetaling over 10 år sitter du på ca. 5300 kr måned i profitt etter man har betalt avdrag på lån. Etter 10 år har du en gevinst på 636.000 i renter, Pluss den millionen som nå er din.

Å låne penger til investering er aldri en god idé, men jeg liker tanken på dette prosjektet.
Sitat av Birkekjeksen Vis innlegg
Etter ett kjapt søk har jeg sett at Dnb har noe som heter bedriftslån med 1.58% rente. Klarer man å overtale dem om at dette er god investering, eventuelt sikkerhet i bolig eller lignende, så er det en mulighet.

Ved nedbetaling over 10 år sitter du på ca. 5300 kr måned i profitt etter man har betalt avdrag på lån. Etter 10 år har du en gevinst på 636.000 i renter, Pluss den millionen som nå er din.

Å låne penger til investering er aldri en god idé, men jeg liker tanken på dette prosjektet.
Vis hele sitatet...
Er ikke Dnb kjent for å være horsecocks når det kommer til krypto osv?
Dollar er jo i bunn og grunn ikke veldig stabil. Inflasjonen er meget sterk for tiden.
Hvis du først skulle gjort dette, er det mange andre steder man får bedre yield. FTX.com har feks 15%. Der er det snakk om BUSD, TUSD, USDC og USDT tror jeg. Finnes sikkert noen desentraliserte løsninger som har helt latterlig yield, men selvfølgelig med større risiko.
Også skjer det plutselig en mtgox variant, good riddance.
Sitat av Birkekjeksen Vis innlegg
Sitter å ser på Crypto.com appen å ser man får 12% rente ved staking av stablecoins ( TrueUSD osv. ) Fikk en idé som er for godt til å være sant, noe slike ideer dessverre ofte er...

Hvis man låner 1.000.000 kr. Fra en bank i Norge. med en ca. 1.5 - 2% rente, aner ikke hva lånerenten er. For ordens skyld kan vi si 2%.

Man låser hele summen på 1.000.000 kr. I TrueUSD, for å sanke inn 12% renter. Hvis jeg har regnet riktig skal man sitte på 10% overskuddsrente. 100.000 kr. I årlig profitt etter man har betalt renter til banken. utbetalt ukentlig. 7692 kr. per måned.

I mitt hodet genererer dette penger ut av luft, eller er det noe jeg har oversett?
Vis hele sitatet...
Hva gjør du hvis USD kollapser?

Og du overser en viktig ting: Grunnen til at renten er så høy for staking er at det innebærer risiko. 10% avkastning er ikke allverdens om det er en reel risiko for å tape alt.

Jeg så en som drev med folkefinansierte lån, han hadde greit med renter, men risikoen for tap/mislighold er tilstede så om du har 12% rente og 10% risiko for mislighold så blir regnestykket fort et annet.
Som flere nevner her er ikke dette risikofritt og ville iallefall ikle anbefalt noen å gjøre dette med lånte midler.

Risikofaktorer for å nevne noen :

Smartkontrakt risiko (du kan tape alt på en flaw eller exploit i koden. Dette har skjedd før flere ganger).

Usd volatility

Om crypto com har en sentralisert løsning hvor dem i praksis eier midlene er det enda flere risikoer som dukker opp, veldig mange.

Hadde personlig heller aldri satt egne midler i dette uten å splitte det opp over flere tjenester da for å redusere risiko litt.