Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2659
Som gammel it-gubbe vil jeg høre om som enkelte sier at PHP er utdatert. Fra mine dager av PHP noe som fungerte og leverte. I mitt, noe som oppleves som mitt tidligere liv, er det et i dag noe alternativ til PHP?
Psykisk ustabil
NodeJS og Python er noen av mulighetene
Men, php er helt klart fremdeles i bruk!
Sist endret av Borderline; 22. juni 2024 kl. 16:19.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
PHP er nok fortsatt mye brukt, ser det ut til. Så hvis det er det du kan fra tidligere, så ville jeg vel kanskje ikke ha avskrevet det helt ennå.
PHP eksisterer ennå, og har visstnok blitt utbedret. Synes det er litt cursed selv, men vet om minst én person som liker det.

PHP var såpass vanlig i sin tid at man kunne gå lenge uten å se annet. Etterpå har ting utviklet seg sånn at de fleste seriøse/vanlige språk har muligheter for å være en web-backend. Du kan søke på hva som helst av tålelig vanlige språk/miljø + "web", og ofte ha noe fungerende på kort tid.

Avhengig av gubbethet kan det jo også være verdt å nevne tendensen vekk fra server rendering som PHP og ASP med reloads av hele siden, og mer inndeling i frontend og backend. Først via "web 2.0" og "AJAX" og jQuery overalt, så til relativt tunge javascript-SPA-er eller hele nettlesere overalt.

Selve inndelingen gir i hvert fall mening, så det har blitt vanligere med backend som mer selvstendige applikasjoner, ofte med sin egen HTTP-server som man reverse-proxyer/router til. Det gjør det også mye mer fleksibelt, og lettere å velge teknologi.
Sist endret av robhol; 22. juni 2024 kl. 17:34.
Sitat av aoakn Vis innlegg
Som gammel it-gubbe vil jeg høre om som enkelte sier at PHP er utdatert. Fra mine dager av PHP noe som fungerte og leverte. I mitt, noe som oppleves som mitt tidligere liv, er det et i dag noe alternativ til PHP?
Vis hele sitatet...
Det er et utall alternativer, selv benytter jeg Rust mest til ratatui, men også litt rest og Swift til HTMx og REST APier, sammen med Postgres.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Var jeg deg ville jeg brukt energien på å lære meg et eller annet frontend-rammeverk. Min personlige favoritt er Vue.js. For backend kan du fortsatt bruke PHP, men jeg ville ha utvidet horisonten litt, og sett på f.eks. Python.

Ellers er det også en fordel å jobbe i et IDE, kontra en tekst-editor. Visual Studio Code evt IntelliJ, valget er ditt!
Enig med @Barte-Sam, men ser ikke vitsen med å laste inn noe i GUI; neovim m/LSP og telescope er gull.
Hva er det du vil gjøre da?

Hvis du vil leke deg med ny teknologi "bare fordi" så er det vel noe javascript greier som har vært trendy de siste årene, ref svaret til BarteSam.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er gammel PHP-entusiast selv, men har flyttet meg over til Flask (Python). Det er superenkelt å sette i gang med, og så er det mer behagelig å gjøre backend-greier i Python.

Et 'Hello Word'-eksempel er fem linjer kode (inkludert en lokal webserver).