Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1253
Hey
Jeg skal snart til syden, og vil ha med meg en PC nedover.
Eneste bærbare pcen jeg har er en 5år gammel HP Pavilion. Den har kanskje blitt brukt aktivt 2.5 år, etter det har den bare fanget støv.
Jeg innstallerte windows 7 på den i fjor sommer, da ble den brukenes en periode, men nå er den så og si ubrukelig igjen. ting henger seg hele tiden, skrift henger etter osv.

Uansett, noen her som har tips til hvordan jeg kan touche den opp igjen? Gjerne så mye som mulig, har litt tid å drepe.

Det kan gjerne bare være søkeord, slik at jeg kan finne tutorials selv.
Sist endret av Lapskaus; 3. august 2012 kl. 15:14.
Har du prøvd å formatere den på nytt da? Kan være verdt et forsøk. Finnes også guider som viser hvordan man gjør Windows raskere.

Ellers se om den lider av varme. Kan være at viftene er fulle av støv. Da kan det hjelpe om du blåser dem rene med luft på boks. Er også noen som bruker støvsugeren,
1. du må rense den for støv

2. skaff mere minne og en ssd disk til den

3. kjør en liten linux distro på den

4. profit??
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Har du prøvd å formatere den på nytt da? Kan være verdt et forsøk. Finnes også guider som viser hvordan man gjør Windows raskere.

Ellers se om den lider av varme. Kan være at viftene er fulle av støv. Da kan det hjelpe om du blåser dem rene med luft på boks. Er også noen som bruker støvsugeren,
Vis hele sitatet...
Har faktisk aldri åpna den for å fjerne støv, skal gjøre det nå. Tror kanskje noen av viftene er defekte også, fordi pcen blir skummelt varm.
Skal nok formatere den og innstallere windows 7 på nytt.

Noen som vet om det er krevende å åpne en laptop, gjøre den ren for støv, for så å sette ting på plass igjen? Er ikke så ille redd for pcen akkurat, men gidder ikke gå inn i et suicidemission. Tutorials på nett her er ikke så lett, i og med at jeg tipper de fleste laptoper ser ulike ut inni?
SSD på en 5 år gammel HP .... vel vil vel funke, men har mine tvil om at det er verdt det
En ny SSD fortjener noe langt bedre enn en 5 år gammel HP

Men ville helt klart sett om man ikke kunne fått Ubuntu på den

Rense for støv å smuss er ikke dumt heller

Demonterer du den så husk fra hvilket hull du tok ut hvilken skruer, er noen av maskinene som har ulike lengde på skruene, så setter du da inn en skrue som er for lang i feil hull så kan du fort skru skruen inn i hovekortet og det er byebye
Sist endret av Mantuz; 3. august 2012 kl. 15:32.
Det og åpne en laptop og spraye over med litt trykkluft er lett, men en fullstendig rensing (slik som jeg gjør hver 6te måned) er litt vanskeligere.

Søk på nettet på modellenavnet + Teardown guide.
(NB, husk og bruke trykkluft for å rense, vann er fyfy og samme er klut og blåsing!)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det og åpne en laptop og spraye over med litt trykkluft er lett, men en fullstendig rensing (slik som jeg gjør hver 6te måned) er litt vanskeligere.

Søk på nettet på modellenavnet + Teardown guide.
(NB, husk og bruke trykkluft for å rense, vann er fyfy og samme er klut og blåsing!)
Vis hele sitatet...
Takk, fant teardown guide med en gang. Viste ikke om at det var et brukbart søkeord før nå
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Har nå tatt fra hverandre hver mulig del av pcen for å komme fram til vifta, og rengjorde den. Utrolig nok funka pcen enda når jeg satt den sammen igjen.
Har formatert den og innstallert windows 7.

Noen som har noen andre tips til hva jeg kan gjøre ytterligere for å gjøre pcen raskere?
den er ganske rask nå, men enda fler tiltak skader ikke.
som jeg sa i tidligere post, så må du oppgradere til raskere minne og raskere hdd \ ssd da dette er det eneste delene man har tilgang til og bytte på laptop uten de altfor store operasjonene

samt og installere en lett linux distro som ikke krever mye av maskinen vill også være en ide..

hvilken serie og modell har du?
Sist endret av knutazz; 6. august 2012 kl. 07:31.
Hvorfor bruke penger på å oppgradere en så gammel laptop?
Aksepter det faktum at maskinen er gammel og ta smarte valg utifra det.
Windows er stort og tungt og krever mye av hardware og det selv bare for å starte opp.

Kjør er bitteliten linux distro som lever i ram - det gir en fin fartsopplevelse også på gamle pcer.
Feks puppy linux er på 120 mb og alt kjører fint selv med bare 512mb ram. Garanterer deg en superrask laptop.

Distroer som Puppy lever i ram og alle programmene er optimalisert for low footprint. Null ressurs "hog".
Tar noe tid å avslutte puppy for da skal den skrive alle operasjoner til disk men det er til å leve med. Boot er kjapt etter førstegangs boot.

Eller kanskje teste ut denne versjonen av Puppy, bare 79 mb!
BrowserLinux
Sist endret av ompapa; 6. august 2012 kl. 09:24.
tipper han har en maskin med max 2x512mb 800mhz minne og en disk på 250gb 5400rpm sata300

så jo jeg vill vedde på en liten oppgradering på dette vil gjøre mye
Spiller ingen rolle er jo bare teit å konstant oppgradere hw kun pga av at operativsystemene blir så store og krevende.

2x512mb ram holder i massevis til å kjøre små linuxdistroer. Og helt uten å oppgradere så vil ts likevel få et system med lynrask respons og alle programmer ts vil trenge for en ferietur. Så kan han heller bruke de pengene han sparer på å droppe hw oppgradering på piker, vin og sang når han drar på ferie.

Sjekk ut disse mini linux alternativene

Forskjellige linux varianter som kan kjøres i ram

Vel som en ferie maskin så trenger han kanskje en plass å tømme kameraet, kanskje dille litt med bilder samt spille musikk, og film og selvsagt komme seg på nett.

Disse småtassene på gammel hardware er ikke spillmonstre men som en "ferie pc" som tross alt nå bare står og samler støv så kan disse alternativene absolutt gi nytt liv til maskinen.
Sist endret av ompapa; 6. august 2012 kl. 19:00.
Sitat av knutazz Vis innlegg
som jeg sa i tidligere post, så må du oppgradere til raskere minne og raskere hdd \ ssd da dette er det eneste delene man har tilgang til og bytte på laptop uten de altfor store operasjonene

samt og installere en lett linux distro som ikke krever mye av maskinen vill også være en ide..

hvilken serie og modell har du?
Vis hele sitatet...
eneste man kan gjøre? hva med og gjøre noe som faktisk funker og stappe i noe mere ram?
Sitat av faceplants Vis innlegg
eneste man kan gjøre? hva med og gjøre noe som faktisk funker og stappe i noe mere ram?
Vis hele sitatet...
Les posten han skrev og kom tilbake.

EDIT: post NR. 3k
Sist endret av Freddy_fred5; 6. august 2012 kl. 19:54.
Hva om ts kanskje hadde fortalt hvor mye ram han har og og hvem prosessor han har i laptopen?
Om han hadde fortalt konkret hva han bruker laptopen til ville det også vært lettere å gi konkrete tips.

Med små Linux distroer så blir alt fra eld-gamle maskiner slik som pentium II og haltende netbooks gen 1 til rene sportsbiler helt uten å oppgradere hw. Klart brukergrensesnittet ikke blir like fancy som på normale OS med hauger av eye-candy men utseende kan nå tweakes det også og det kan bli ganske bra sålenge maskinen ikke er helt ribbet for ram.

Det er så mye bruk og kast mentalitet idag, synes ærlig talt folk skulle vært flinkere på gjennbruk. Det er noe vi kollektivt tjener på. Og stadig måtte kjøpe ny hardware for å holde følge med main-stream OS er nesten dårlig karma. Søppelbergene vokser rundt oss og vi klarer ikke stoppe kjøpefesten. Selv på en ferie-pc som til vanlig bare støver ned så snakker dere om ny SSD, ekstra ram og det viser jo bare at vi ikke klarer å begrense oss.
Rensk med komprimert luft, ta en formatering og kjør så lite programmer som du kan. eventuelt installere en version av linux.

om pc'n blir varm bruk en sånn "pute"
-Rar på fulltid.
Sitat av Lapskaus Vis innlegg
Har faktisk aldri åpna den for å fjerne støv, skal gjøre det nå. Tror kanskje noen av viftene er defekte også, fordi pcen blir skummelt varm.
Skal nok formatere den og innstallere windows 7 på nytt.

Noen som vet om det er krevende å åpne en laptop, gjøre den ren for støv, for så å sette ting på plass igjen? Er ikke så ille redd for pcen akkurat, men gidder ikke gå inn i et suicidemission. Tutorials på nett her er ikke så lett, i og med at jeg tipper de fleste laptoper ser ulike ut inni?
Vis hele sitatet...
Siden det er HP, så er det neppe det.
HPer bare sånn.
Nei ikke sikkert vifta har slukna men den kan fort være full av støv og det begrenser jo effektiviteten til vifta noe. På laptops er det jo ofte vifte/heatsink i et løsning og om alle ribbene er smekk fulle av støv så blir det fort varmt. Aldri hatt oppe en HP laptop men sånn generelt så er det ikke mange skruene for å få tilgang til vifte. Har en acer der var det 6 skruerfor å fjerne "hele bunnen".

Du finner helt garantert en god tutorial til akkurat din modell så da vil du fort se hvor mye som skal til til for å få blåst den ren.