Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5769
Ville du personlig flytta til Oslo for jobb eller holdt deg hvor du er til noe dukker opp?
Premisset for tråden blir vel litt feil? Alle IT jobber er ikke i Oslo.

Hva tenker du selv forresten? Hva skal til for at du flytter for en IT jobb? Og vil du flytte andre plasser enn til Oslo?
Om alternativet er å ikke ha jobb der du er nå kontra å flytte til en fast jobb i Oslo så vet jeg hva jeg ville valgt. Hadde lett flyttet.
Muligheten for jobb der du kan jobbe hjemmefra har aldri vært større. Vi har nettopp ansatt personer som utelukkende skal jobbe hjemmefra. Dette ga oss mulighet til å utvide uten å ordne større lokaler. Noe som har holdt oss tilbake før vi testet hjemmekontor under covid.
Bor ikke i Oslo, jobber med IT.
Hvor holder du til? det har muligens en del for saken å si.
Har verdens beste jobb, og selv om jeg hater Oslo, så må jeg nok innrømme at jeg hadde blitt med på flyttelasset hvis vi blir tvunget til Oslo (fra Bergen), men i skrivende stund ser det ytterst usannsynlig ut (for noen år siden var det snakk om det, men nå er organisasjonen til og med delt i to selskaper, så det skal nok mye til nå), heldigvis. Tror ikke det finnes ett eneste sted i verken fastlands-Norge eller utenfor som hadde vært nok til at jeg sier opp jobben.
Både Trondheim og Bergen har vel ganske store it miljøer, så det er vel feil.

Men å si at deter flest it jobber i Oslo og området rundt, Lysaker og fornebu er vel korrekt.
Jeg bor en times tid unna Oslo. Jeg kan underskrive på at det føles litt ut som de aller fleste IT jobber i mitt "nærområde" er i Oslo. Men selvfølgelig er det enkelte unntak, men de blir fort kapret.
Jeg flyttet til Oslo for å få meg en IT-jobb. Utvalget av jobber var så mye bedre der - at når jeg var villig til å flytte dit var det mye lettere å finne meg en jobb jeg syntes var spennende. Men slike jobber har ofte det med å samle seg enkelte steder - og det er naturlig. Arbeidsgivere ønsker gjerne lokaler der de kan få folk til å jobbe for dem - og folk ønsker gjerne å bo nært jobben. Så har en selvforsterkende effekt

Bergen og Trondheim har typisk klart å lage et miljø siden det er en del IT-studenter der, så det er mulig å rekruttere folk rett fra skolebenken.

Jeg har nå flyttet ut av selve Oslo, men bor i en forstad med gode togmuligheter til Oslo. (så kan pendle inn på cirka en halvtime). Så om man ikke ønsker å bo i Oslo men ser jobber man liker der så er det en mulighet.
Sist endret av etse; 12. november 2020 kl. 11:46.
▼ ... over en måned senere ... ▼
men hvis du er utvikler så kan du lage deg jobben selv om levere tjenester hvor som helst i verden.
Sitat av trixx Vis innlegg
men hvis du er utvikler så kan du lage deg jobben selv om levere tjenester hvor som helst i verden.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal en IT-arbeider markedsføre seg?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvordan skal en IT-arbeider markedsføre seg?
Vis hele sitatet...
Kontakte potensielle kunder, tilby dine tjenester. Eventuelt høre med større IT-firmaer om de har behov for underkonsulenter.