Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6805
Hei. Jeg vurderer å gå i den yrkesretningen og søke meg inn på togskolen. Er det noen her inne som har peiling på hvordan arbeidsdagene er for lokførere?

Er rimelig sikker på at jeg har fagene som trengs. Er bare veldig usikker på om det er noe som kan passe for meg.

Pros og cons?
Om det passer for deg aner jeg ikke. Jeg kjenner eller kjente en lokfører. Han var i turnus av noe slag. Var naboen min i en periode. Husker ikke helt men tror kanskje det var en uke eller ti dager på jobb og en uke fri eller noe slikt. Han jobbet støtt på en veteranbil når han ikke kjørte tog tror han hadde ca en uke fri i slengen. Det er vel ikke kjempelønn men tror han gjorde kanskje en halv mill i året.
Togskolen? Klokken er 02:05 og jeg har lært noe nytt. Diskusjon.no har tydeligvis en tråd for det her emnet, så sjekk den ut.
Lokfører lønn er ca 700k++ om du ikke jobber noe særlig overtid.

Du jobber annenhver helg som regel. Turnus og fri varierer fra sted til sted.

Hvordan kan noen vite om yrket passer for deg om du ikke forteller noe om deg selv?

En ting er sikkert, du går glipp av mye sosialt siden du jobber annenhver helg. I perioder kan du ha arbeid som gjør deg til en zombie på fritida.
Er det såpass bra lønn nå altså? Naboen min sa forresten at det var lite overtid å få, for det var ikke alle som jobbet fulltid og de tok gjerne alt som kom av jobb om noen ble sykemeldt. Men kanskje varierer det litt fra hvor de kjører?

700K i året da hadde jeg glatt jobbet annenhver helg. Det er såpass bra lønn at det gir mange muligheter som en kanskje ellers ville måtte prioritere knallhardt for å få til. Feks hobbyer, ferier, opplevelser osv. Og en grei turnus kan i mine øyne ha større verdi enn 8 til 4 mandag til fredag. Spesielt om det også vises på lønnslippen. Tenk på alle de som står i turnus i lavtlønnsyrker, da suger det å jobbe helg. Men får du betalt greit så er det sikkert mulig å bevare smilet.
700 000 kroner for å jobbe å jobbe annenhver helg?! Hvor søker jeg!?!
Vit at du må igjennom et lite nåløye i form av en arbeidspsykologisk test, og test av simultankapsitet. I tillegg er førerne nå presset på arbeidstid, lønn og pensjon som en følge av at sittende regjering har innført en jernbanereform som tillater konkurranse av persontrafikk på strekningene. Go Ahead har vunnet et anbud, og tatt over de ansatte som ønsket virksomhetsoverdragelse. Svenske SJ har nå vunnet anbudet på nordlandsbanen. Ved virksomhetsoverdragelse beholder de ansatte gamle vilkår ut tariffperioden, men så skal det reforhandles. Jeg antar det er her de nye selskapene skal spare inn pengene som de klarte å underby NSB/VY i anbudet. I tillegg er det etterhvert mye utenlandske (svenske) førere av godstog som arbeider i selskap som har "pooler" med førere som du disponerer på rutene til selskapene som bruker dem. I tillegg innføres snart, om de får det til, et felles europeisk signalsystem som gjør det lettere for foretak å kjøre fra lavkostland og avslutte ruten i Norge. I tillegg er dette signalsystemet starten på en mulig fremtid med førerløse tog. Vi er nok et godt stykke unna, men med GPS på alle tog, mulighet for togledere å fjernstyre nødbrems og full hastighetsovervåkning så kan det bli mulig. Men jobben er nok god, og gullalderen på jernbanen er ikke helt over ennå.
Sist endret av zub_Zer0; 27. november 2020 kl. 00:31. Grunn: Skrivefeil