Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2428
Jeg tenkte på å ta en del turer på bergene ut mot havet i Øygarden i sommer sammen med min hund og lurte på om det finnes mye huggorm der?

Det finnes nemlig et sted som heter Ormhilleren. Har dette stedet fått navnet sitt pga. at det finnes mye orm der?
Tror ikke du skal bekymre deg.

Er en plass her i nærområdet som heter Trolldalen. Er ikke noe særlig med troll der��
Et sted veldig langt unna, på andre siden av landet som heter Ormåsen... Fikk sitt navn av Ormen.. Men mot havet i Øygarden kan jeg ikke tenke meg ormen liker seg..
Det er observert huggorm på Sotra, så da er det heller ikke umulig med Øygarden. Husk dette, at Artskart kan ha feilkilder, da Hvermandsen kan registrere på Artsobservasjoner. Sammen med, at arter kan fint eksistere utenfor der de er markert. Altså Artskart er ikke komplett, men viser bare hvor noen har funnet arten.
Det funnet på Sotra kan du stole på. Det er Olav Krogsetær, som står bak observasjonen og han har tatt bilde, og lagt med observasjonen. Navet er for meg kjent fra før, han har vært aktiv på "Spør en biolog!" i ca. 13 år.
Trådstarter
Jeg var innom dette artskartet og fant ut at det var meget mangelfullt. Det viser ingen funn på Smøråsfjellet, til tross for at dette er et av stedene i Bergen der utallige hunder har blitt bitt av huggorm.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Jeg var innom dette artskartet og fant ut at det var meget mangelfullt. Det viser ingen funn på Smøråsfjellet, til tross for at dette er et av stedene i Bergen der utallige hunder har blitt bitt av huggorm.
Vis hele sitatet...
Det var ingen som sa at det var komplett, faktisk så sa aluminiumfluorid at dette er noe som kan forekomme, men at det er observert funn på Sotra.

Sitat av Aluminiumfluirid
Husk dette, at Artskart kan ha feilkilder, da Hvermandsen kan registrere på Artsobservasjoner. Sammen med, at arter kan fint eksistere utenfor der de er markert
Vis hele sitatet...
Sitat av lorentz Vis innlegg
Jeg var innom dette artskartet og fant ut at det var meget mangelfullt. Det viser ingen funn på Smøråsfjellet, til tross for at dette er et av stedene i Bergen der utallige hunder har blitt bitt av huggorm.
Vis hele sitatet...
Ja, det viser steder der noen har observert en art (noen bruker da ofte krysslister), og tatt bryet med å registrere arten, eller samlet den inn, preparert den og sendt inn til en av museene. Jeg styrer mest med planter. Der de samles, presses, og sendes til et botanisk museum. Nå skal ikke jeg skryte av, at jeg er flink til å samle inn! Egentlig jeg burde heller fått en smekk på grunn av det motsatte! Men jeg har vært sammen med en, som nå har fått statsstipendiat innen botanikk en del ganger. Han har egentlig som jobb, å dra rundt, samle planter med koordinater og informasjon, presse dem på botanisk museum på Tøyen og organisere i herbariet om vinteren.

Jeg var inne i herbariet på Tøyen for første gang nå for nesten to uker siden, der han ga meg en liten omvisning. Jeg så også på ei plante, som ble funnet i min hjemmekommune for mange år siden. Denne planten er bare funnet noen få ganger i hele landet. Dette var egentlig stort for meg!

Beklager dette ekstradillet, men dette var altså en stor opplevelse for meg. Sammen med, at jeg så en ny art for meg den samme kvelden. Det var da muserumpe Myosusrus minimus.



Myosurus minimus001
I, Hugo.arg [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons