Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  177 27927
Sitat av maxphone Vis innlegg
1. De vil styrke forsvaret.
2. Innføre strengere straffer.
3. Få bedre politistyrke.
4. Bli kvitt eiendomsskatten.
5. Asylpolitikk som jeg sier meg enig med.
6. For å kaste ut Mullah Krekar....
7. Frp vil styrke veinettet i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er pen sitering av partiprogrammet, men du nevner verken hvorfor du synes dette er positivt eller hvordan Fremskrittspartiet har tenkt å gjennomføre dette. Med "gjennomføre" mener jeg selvsagt også finansiering.

(Ta ditt punkt to for eksempel... hvordan mener du strengere straffer fører til mindre kriminalitet? Du og partiet har statistikken og forskningen mot dere. Ditt punkt fem er så vagt som man får det og er knapt verdt å kommentere.)

Greit å se at du ikke ofrer de svake i samfunnet en tanke når du velger viktige kampsaker forresten. Av seks punkter så ville nok de eldre og syke fått innpass hos alle andre enn FrP-velgere. Flott med mindre Krekar og fin asfalt mens de syke og gamle kan... hm....velge hvilket selskap som skal tjene penger på dem?
Sitat av luni Vis innlegg
Ja, dette er pen sitering av partiprogrammet, men du nevner verken hvorfor du synes dette er positivt eller hvordan Fremskrittspartiet har tenkt å gjennomføre dette. Med "gjennomføre" mener jeg selvsagt også finansiering.
Vis hele sitatet...
Man kan f.eks. finansiere 3500 sykehjemsplasser ved å slutte å subsidere Jarlsberg osten.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/...g-eksport.html
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Skal vi se , 1. er jo grei nok,

2. Vi har greie straffer allerede, er bare domstolene som ikke benytter seg av den fulle strafferammen ,

3. Politiet lider riktig nok under resurssmangel men utenom det tror jeg ikke FrP kan gjøre noe stort med politiet.

4. Skjer ikke , vi trenger de avgiftene vi kan få om vi skal ha råd til fremtiden gitt.

5. Vi har en årlig kvote med flyktninger vi MÅ ta imot i henhold til FN konvensjoner vi har undertegnet og såvidt jeg vet så kommer det ikke så fryktelig mange innvandrere utenom disse.

6. Gjør de det , bryter de menneskerettigheter Norge har undertegnet og da er vi nesten på samme nivå som de talibanerene vi avskyr da .

7. Tror det når jeg ser det, noe jeg aldri håper å få se (FrP med makten, huff)
Vis hele sitatet...
Skal vi se.

2. Kanskje din subjektive mening er at vi har greie nok straffer. Tror du et voldtektsoffer mener gjerningsmannen har fått "grei nok straff" når han/hun må sitte inne i 2-3år? Betyr det at vi trenger strengere straffer? Nei Betyr det at strengere straffer vil føre til mindre kriminalitet? Nei Betyr det at vi ikke bør revurdere straffesystemet? Nei

3. FRP politikk i praksis frigjør ekstremt mye penger. Ikke at det betyr at FRP politikk løser problemet til politiet. Enkleste er å innføre tiltak som reduserer kriminalitet. Aka avkriminalisere narkotika. Vil FRP gjøre dette? Nei

4. Vi trenger ingen unødvendige avgifter. Vi trenger å kutte utgifter. "Råd" til fremtiden har vi ikke uansett siden dagens trygdesystem ikke er bærekraftig over et lengre tidsrom. Staten skylder vel rundt 3000 milliarder i pensjon og pensjonsfondet er på 2800 milliarder. Do the math... Ikke at det er så svart og hvitt, men det setter ting i perspektiv.

5. FN sier du? Kanskje du kan fortelle meg hvor mange kvoteflyktninger fra FN vi mottar? 1000 eller noe? Hvor mange asylsøkere kommer utenom dette? Hvor mange kommer så til landet via familegjenforening?

6. At folk i det hele tatt gidder å bry seg om en random fyr kalt Krekar finner jeg uforståelig... Så er enig med deg her

7. Igjen. FRP politikk i praksis vil frigjøre enorme mengder med penger og det skal veldig lite til får å forbedre veinettet i Norge. Dagens fremgangsmåte for å bygge vei er ekstremt lite effektiv og man kan lett få mye mer vei for pengene om man fokuserer på store veiprosjekter istedet for å bygge en kilometer her og en kilometer der. Men om dette vil skje med FRP i regjering er ingen selvfølge.

Konklusjonen min er fremdeles at å gi en stemme til politiske partier er ren dumskap.

Sitat av luni Vis innlegg
Ja, dette er pen sitering av partiprogrammet, men du nevner verken hvorfor du synes dette er positivt eller hvordan Fremskrittspartiet har tenkt å gjennomføre dette. Med "gjennomføre" mener jeg selvsagt også finansiering.

(Ta ditt punkt to for eksempel... hvordan mener du strengere straffer fører til mindre kriminalitet? Du og partiet har statistikken og forskningen mot dere. Ditt punkt fem er så vagt som man får det og er knapt verdt å kommentere.)
[i]
Vis hele sitatet...
Er hovedpoenget med straff å redusere kriminalitet eller å skape rettferdighet i samfunnet? Eneste problemet med økte kostnader er økte utgifter.

Hvorfor forsvinner edit knappen når to innlegg slår seg sammen?

Uansett: Lengre straff(ikke kostnader) gir økte utgifter
Sitat av luni Vis innlegg
Ja, dette er pen sitering av partiprogrammet, men du nevner verken hvorfor du synes dette er positivt eller hvordan Fremskrittspartiet har tenkt å gjennomføre dette. Med "gjennomføre" mener jeg selvsagt også finansiering.

(Ta ditt punkt to for eksempel... hvordan mener du strengere straffer fører til mindre kriminalitet? Du og partiet har statistikken og forskningen mot dere. [/i]
Vis hele sitatet...
Bra post, men strengere straff er allerede på vei inn i de norske rettssaler uansett.
Dette er spesielt i straffelovene som omhandler vold.
Gjerne §229, både første og andre ledd.

1. ledd gir ofte straff fra 30 dager og opp til 45 eller 60 dager.
Etter den nye loven er tredd så skal dette gi en straff på minst 5 måneder.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Bra post, men strengere straff er allerede på vei inn i de norske rettssaler uansett.
Dette er spesielt i straffelovene som omhandler vold.
Gjerne §229, både første og andre ledd.

1. ledd gir ofte straff fra 30 dager og opp til 45 eller 60 dager.
Etter den nye loven er tredd så skal dette gi en straff på minst 5 måneder.
Vis hele sitatet...
Ja, noen later dessverre til å fokusere på hevn og straff, også for handlinger som er begått i affekt og har stor sannsynlighet for å gjenta seg uten behandling.

Temmelig spesielt med lengre straffer i forhold til den helt ferske undersøkelsen om nordmenns kunnskap om strafferammer også.

– Når folk blir spurt hvilken straff de dømte bør få, er det et meget godt samsvar mellom det faktiske straffenivået og den straffen folk selv ville gitt. Ikke i noen av straffesakene som de intervjuede uttaler seg om ville de spurte selv gitt hardere straffer enn det faktiske straffenivået.

– For partnervold, bankunderslag og heroinsmugling foreslår de spurte faktisk lavere straffer enn hva domstolene ville gitt for tilsvarende lovbrudd i 2009, forteller Olaussen.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer overhodet ikke med FrPs argumenter om at dagens straffenivå er for lavt i forhold til allmenn rettsoppfatning.
Resultatene fra denne undersøkelsen viser at svært mange er misfornøyde med straffenivået i Norge, særlig for voldskriminalitet.

68 prosent av de spurte mener at straffene er for milde, og nesten like mange går generelt inn for lengre fengselsstraffer. 84 prosent mener at voldsforbrytelser bør straffes langt hardere enn i dag.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer overens med FrPs argumenter om at dagens straffenivå er for lavt i forhold til allmenn rettsoppfatning.
Sitat av toeless Vis innlegg
Dette stemmer overens med FrPs argumenter om at dagens straffenivå er for lavt i forhold til allmenn rettsoppfatning.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du må lese undersøkelsen en gang til, denne gangen med brillene på.
Det er quote direkte fra teksten du linker til...

Eller er det kun du som har lov til å trekke konklusjoner basert på et lite utdrag fra undersøkelsen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av toeless Vis innlegg
Det er quote direkte fra teksten du linker til...

Eller er det kun du som har lov til å trekke konklusjoner basert på et lite utdrag fra undersøkelsen?
Vis hele sitatet...
Du leste øverste avsnittet. Lenger nede ser du at forskarane har framlagt ei tenkt sak for dommarar, og vanlige personer. Då er resultatet eit anna:
Forskningsmaterialet viser at det faktiske straffenivået og den straffen folk selv ville gitt for de beskrevne lovbruddene samsvarer meget bra.

– Når folk blir spurt hvilken straff de dømte bør få, er det et meget godt samsvar mellom det faktiske straffenivået og den straffen folk selv ville gitt. Ikke i noen av straffesakene som de intervjuede uttaler seg om ville de spurte selv gitt hardere straffer enn det faktiske straffenivået.
Vis hele sitatet...
Så det er ikkje snakk om å tolke materiale; det har profesjonelle gjort for deg. Det er snakk om å lese heile artikkelen, og ikkje bedrive plukking av argumenter som tilfeldigvis passer.
Så hva er det som er galt med min quote og kommentaren?

Er det feil?

Om jeg utfører samme undersøkelse(den første) med et relativt likt utvalg. Vil ikke resultatet da bli at majoriteten(ca 68%) mener at straffenivået er for lavt?

Er ikke dette ensbetydende med at dagens straffenivå er for lavt i forhold til allmenn rettsoppfatning?

Eller er det noen som sitter med en eller annen genial plan for å endre på denne prosenten ved å opplyse hele befolkningen om at deres syn på straff er feil? Med andre ord, ENDRE allmenn rettsoppfatning!

Min argumentasjon er feilfri.

Det man derimot kan sette spørsmålstegn ved er undersøkelsen/undersøkelsene. Skulle likt å fått vite mer om fremgangsmåte og sett litt rådata. Da spesielt fra den siste undersøkelsen.

Forskning.no er uansett ingen fasit.
Sitat av toeless Vis innlegg
Min argumentasjon er feilfri.
Vis hele sitatet...
Det var vell å gå litt langt.
Sitat av toeless Vis innlegg
Så hva er det som er galt med min quote og kommentaren?

Er det feil?

Om jeg utfører samme undersøkelse(den første) med et relativt likt utvalg. Vil ikke resultatet da bli at majoriteten(ca 68%) mener at straffenivået er for lavt?

Er ikke dette ensbetydende med at dagens straffenivå er for lavt i forhold til allmenn rettsoppfatning?

Eller er det noen som sitter med en eller annen genial plan for å endre på denne prosenten ved å opplyse hele befolkningen om at deres syn på straff er feil? Med andre ord, ENDRE allmenn rettsoppfatning!

Min argumentasjon er feilfri.

Det man derimot kan sette spørsmålstegn ved er undersøkelsen/undersøkelsene. Skulle likt å fått vite mer om fremgangsmåte og sett litt rådata. Da spesielt fra den siste undersøkelsen.

Forskning.no er uansett ingen fasit.
Vis hele sitatet...
Vi prøver igjen da:

Hvis jeg tror straffenivået for grov vold er 2 dager, noe jeg synes er for lite, er det da for lave straffer i forhold til min rettsoppfatning, eller er det bare jeg som tar feil?

Av artikkelen fremgår det at utvalget ikke ønsket høyere straffer enn de vi allerede har, når de fikk velge selv, men de tror strafferammene er lavere enn de i virkeligheten er.
Hvis du vil kjøpe sprit på bensinstasjonen kjøre 200 km i timen og bli jaget av en væpna up som skyter etter deg stemmer du frp.
'
Bryr du deg om fremtiden til landet ditt..

Stemmer du noe annet.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Det var vell å gå litt langt.
Vis hele sitatet...
Påpek gjerne feil ved argumentasjonen og hvordan den ikke følger logiske regler.

Fakta er om vi skal stole på undersøkelsene: 68% mener at straffenivået er for lavt.

Om dette er fordi folk ikke har nok kunnskap har igrunn ikke så mye å si siden det er lite realistisk å tro at man kan overbevise folk flest om at de tar feil.

Selv om man utsetter et lite utvalg for en variabel som kan være med på å endre deres syn på straffenivået endrer ikke det faktum at utvalget før variabelen mener at straffenivået er for lavt.

Og så lenge man ikke har planer om å utsette hele norges befolkning for samme variabel, så er det ingen grunn til å påstå at holdningen blant folk flest endrer seg på grunn av denne undersøkelsen.....

BASERT PÅ UNDERSØKELSEN SÅ MENER FOLK FLEST FREMDELES AT VI HAR ET FOR LAVT STRAFFENIVÅ! HOLDINGENE I SAMFUNNET ER FREMDELES DET SAMME UAVHENGIG AV UNDERSØKELSEN!
Sist endret av toeless; 17. september 2010 kl. 09:18.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Hvis du vil kjøpe sprit på bensinstasjonen kjøre 200 km i timen og bli jaget av en væpna up som skyter etter deg stemmer du frp.
'
Bryr du deg om fremtiden til landet ditt..

Stemmer du noe annet.
Vis hele sitatet...
Ahhh, ingenting er bedre enn de EKSTREME eksemplene motstanderne av FRP har en hang til å bruke. Ingenting av dette har noe grep i virkeligheten, og det er umulig å ta deg seriøst når dette er dine argumenter.
Sitat av toeless Vis innlegg
BASERT PÅ UNDERSØKELSEN SÅ MENER FOLK FLEST FREMDELES AT VI HAR ET FOR LAVT STRAFFENIVÅ! HOLDINGENE I SAMFUNNET ER FREMDELES DET SAMME UAVHENGIG AV UNDERSØKELSEN!
Vis hele sitatet...
Men det er to helt forskjellige problemstillinger. slik du siterte virker det som om man burde øke strafferammene, siden folk flest mener det - mens om man leser hele rapporten så finner man ut at det ikke er riktig løsning. Man må heller få ut mer informajson om hva de faktiske strafferammene er.
Ang. alle de som er så voldsomt på "strengere straffer"-greia: Dere aner virkelig ikke hva dere snakker om. Ja, på noen områder burde domsstolene bli flinkere til å bruke litt mer av strafferamma, men det er ikke det som virkelig hjelper. Jeg kjenner godt flere som har havna på feil side av loven, og om det er en ting som er veldig tydelig, så er det at [COLOR="Red"]det eneste som faktisk funker i lengden er rehabilitering[/COLOR]. Joa, straff er greit, da føler vi at "oooh, det var bra, det fortjente han!" - men hva hjelper det når de kommer ut og gjør det samme eller værre ting igjen? Med rehabilitering der de faktisk lærer seg å funke i samfunnet, i stedet for å kaste dem enda lenger utenfor, så kan disse gutta (for det er stort sett menn) komme ut og være til nytte i stedet for å være en belastning!

Sitat av tafsern Vis innlegg
Ahhh, ingenting er bedre enn de EKSTREME eksemplene motstanderne av FRP har en hang til å bruke. Ingenting av dette har noe grep i virkeligheten, og det er umulig å ta deg seriøst når dette er dine argumenter.
Vis hele sitatet...
...og FrP-tilhengerne har jo aldri noen hang til å gjøre tilsvarende, f.ex. å karakterisere alle motdebattanter som "kommunister" og liknende...

Sitat av toeless Vis innlegg
Skal vi se.
7. Igjen. FRP politikk i praksis vil frigjøre enorme mengder med penger og det skal veldig lite til får å forbedre veinettet i Norge. Dagens fremgangsmåte for å bygge vei er ekstremt lite effektiv og man kan lett få mye mer vei for pengene om man fokuserer på store veiprosjekter istedet for å bygge en kilometer her og en kilometer der. Men om dette vil skje med FRP i regjering er ingen selvfølge.
Vis hele sitatet...
Det skal LITE til for å forbedre veinettet i norge? Joa, bare man forbedrer to meter vei et eller annet random sted, så har man jo i og for seg forbedret veinettet, men å bygge ut i den skalaen jeg har sett mange FRP-tilhengere forvente/kreve, så snakker vi store penger. Da kan vi egentlig droppe å telle i milliarder, og heller innføre "oljefond" som måleenhet. F.ex. å oppgradere hele E6 til 4-felts motorveistandard - da har vi allerede brukt opp hele oljefondet og litt til, uten å i det hele tatt begynne på resten av veinettet.

Så, jeg må si at jeg er litt spent på hvordan du mener at FrP skal skaffe penger til dette, tror du faktisk at det er så mye penger som kokes bort i unødvendig byråkrati her til lands, eller er det kanskje en hemmelig FrP-formue Carl & Siv har salta bort på en hemmelig bankkonto som skal finansiere det?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ahhh, ingenting er bedre enn de EKSTREME eksemplene motstanderne av FRP har en hang til å bruke. Ingenting av dette har noe grep i virkeligheten, og det er umulig å ta deg seriøst når dette er dine argumenter.
Vis hele sitatet...
Meningen min var ikke å bli tatt seriøs men å provosere en eventuell frper.
Ikke er jeg neger så jeg så ikke noen annen mulighet og gjøre det på.

Nei få frp inn kast mullah krekar ut av landet og bygg sykehjem i spania, da ordner alt seg,
Eller vent litt hvordan skulle vi fått pensjon når frp bare vil spise mer og mer i oljefondet eller statens pensjonsfond som det egentlig heter..?
Eller er det som siv sier ikke noe stress å bruke 70 mrd..?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av toeless Vis innlegg
Påpek gjerne feil ved argumentasjonen og hvordan den ikke følger logiske regler.

Fakta er om vi skal stole på undersøkelsene: 68% mener at straffenivået er for lavt.
Vis hele sitatet...
Den er heilt på bærtur, fordi du unnlater å ta med at når folk får velje straffenivå sjølv så legg dei seg svært nær opptil det som faktisk BLIR idømt. Samsvaret mellom lovverket, og folk si oppfatning må altså seiast å vere svært bra.

Det blir omtrent som å hevde at to dager er for lav straff for drap - ja, det er det, men er det interessant, all den tid det ikkje er realiteten?
Jeg gjetter på at FRP får velgere i hovedsak på grunn av innvandrings problemet, ikke at jeg har noe saklig å vise til her.

FRP er det eneste partiet som står i opposisjon på nettopp det viktigste spørsmålet i landet. Om så de har en masse pisspreik om privatisering osv, så blir dette fortsatt sett på som det minste av to onder. Hvis jeg hadde hatt et valg, så hadde jeg stemt på et parti som hadde Aps politikk med unntak av innvandringen. Jeg tror mange følet det samme. I dagens politiske landskap står FRP fram som det partiet man egentlig ikke vil ha, men man har ikke noe valg.

Frp spiller på "folk flest" sine mest engasjerende tema og ønsker, hvilket sikrer dem ufortjent mange tilhengerne. Dessverre er det få som evner å tenke gjennom konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Det blir for dumt. Politikk skal være populistisk, Stortinget har å gjøre som folket sier. Det er det som egentlig er hensikten med demokrati (betyr folkestyre). Hvis et parti bedriver politikk folket ikke vil ha, nei da er det helt greit at de ikke får stemmer og deretter makt. Det er vel hovedsaklig det ekstremt sosialistiske SV som babler om populisme, det er som om de mener at makt ikke skal utgås av folket. Når dette med populisme er sagt, kan du tenke deg et eneste politisk parti som har gått til valg på økt innvandring? Jeg tror ikke engang SV har gjort det, fælt så populistisk eller hva? De vet at politikken deres er upopulær på det området, og da holder de likså gjerne kjeft.

Du vil sikkert påstå at Frps politikk betyr økonomisk ruin, der kan jeg til og med være enig. Men dette er egentlig et bevis på at vårt såkalte demokrati ikke fungerer skikkelig, hvis man anser et politisk spørsmål for å være prekært men fortsatt så ignorert at man blir nødt til å stemme på et parti på grunn av det ene spørsmål, da er noe galt.


Jeg kan legge til et svar til Taake og Tortia angående liberalisme og sosialisme. Den politiske aksen er på mange måter en dårlig måte å plassere politiske partier og ideologier på. Sosialistiske ideologier er i hovedsak opptatt av at staten burde kontrollere mer av folks liv i den forståelse av at folk ikke alltid har evnen til å ta vare på seg selv, et eksempel er alkoholikere og ting generelt hvor for mye frihet har en tendens til å medføre at jobben ikke blir gjort skikkelig . Liberalistiske ideologier er mer opptatt av å la folk styre seg selv. I motsetning til sosialistene altså, ville liberalister heller latt sjefene i det firmaet få gjøre som de ville, og dermed åpnet dørene for missbruk av arbeidskraft. Det er her politikken egentlig skal ligge i debatt, hva er for liberalt i den og den saken, trenger vi mer kontroll her? Nei, ja?

Dessverre ser vi at dagens politiske debatter i stor grad handler om hersketeknikk og god retorikk framfor å faktisk diskutere politikk, et prim eksempel på det var NRK debatten mellom en rekke partier, Gjedde fra FRP blant annet, hvor den kødden fra SV, Audun Lysbakken, presterte å bruke hersketeknikk mot Frp som den barnslige idioten han er hver sabla gang han fikk ordet.

Men nok om mine personlige irritasjoner og tilbake til poenget. Man trenger altså flere måter vurdere politiske partier på. «Konservativ», som Tortia nevnte, er et godt eksempel.

PS: Når det er sagt tid for en ny digresjon. Går man for langt mot høyre, altså liberalisme, da blir man ikke nazist (fascist), men anarkist. På motsatt side blir man kommunist hvis man går for langt mot venstre. Det er også derfor det er så rart at nazisme kalles for en høyre ekstrem ideologi. Nazismen var alt annet enn liberalistisk, tvert imot var den sosialistisk. Noe som er veldig tydelig når man finner ut hva nazisme faktisk sto/står for, nemlig nasjonal sosialisme. Jeg har hørt at grunnen for den rare klassifiseringen henger sammen med kommunistene i Sovjet i mellomkrigstiden, det var de som klassifiserte nazistene for høyre ekstreme da nazismen fint kan sies å ligge et hakk til venstre for kommunismen. Men denne definisjonen passer dårlig i dagens definisjon av aksen som en kamp mellom sosialisme og liberalisme. Det er beklagelig at denne helt feilaktige definisjonen kan brukes mot såkalt høyre i dagens debatt som nok en hersketeknikk.
Sist endret av Petter H; 18. september 2010 kl. 17:03.
Sitat av coop Vis innlegg
har en valgkamp video ide

se for deg en mørk bakkgate i oslo der du ser en en neger som voltar en hvit dame så blir bilde svart.
og da kommer teksten "stem FRP, for de som er for feige til å steme vigrid"
Vis hele sitatet...
Hei hei dag?

http://www.youtube.com/watch?v=Y8gIGq5M1JQ
Nå har ikke jeg lest i gjennom alt i denne tråden, men jeg ville bare nevne det at, ja, det er mange unge velgere som blir villedet tilå stemme på FRP pga mer alkohol, it med svartinger osv. osv...

men det faktum at FRP er for mer privatisering er også mye av det som trekker en del av det norske folk. dette skaper nemlig mange fordeler for de av oss driver noe eget, der kommer de unge inn som har vokst opp i selvstendig næringsdrivne familier som er avhengig av at alt skal gå rundt ved et faretak som er privat.

jeg vil tro at flertallet av de som stemmer FRP har nok en god personlig grunn til at de har stemt på akkurat dem, det nytter ikke å slå alle under en kam å si at det er forid de vil senke prisen på alkohol og fjerne avgifter


har sikkert glemt noe her nå, men håper jeg har kommet fram med et poeng eller to uten at det blir hakket opp i masse detaljer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"Hans Bauge (og FrP's innvandringspolitikk generelt) er på ingen måte rasistisk. Den går ut på å deportere innvandrere tilbake til sitt hjemland DERSOM de begår svært alvorlige lovbrudd. Sagt enkelt; Ut med de som ikke følger loven, færre av de "gale" innvandrerne inn, fler av de "riktige" og lovlydige inn. Og nei, jeg stemmer ikke FrP, men noen av dere har tydeligvis et litt feil begrep om hva rasisme er."
Mulig jeg husker feil.
Men foreslo ikke frp som en løsning på asylpolitikken og heller oprette egne asyl i afrika istedenfor norge.

Søke asyl i norge fra afrika i et afrikansk asylmottak.
Skulle likt og sett dette fungert i virkeligheten.
Virker mer som et påskudd for å prøve å bevise at asylsøknader er verdens onde i seg selv.
Tror nok det hadde blitt en jævla bra og rettferdig behandling av asylsøkere i Afrika.

1 dollar do i hear one dollar.
I have two dollars.

Sold norwegian passport for two dollars.
Sist endret av steinarr; 20. januar 2011 kl. 05:57.
FrP ser ut til å basere seg mye på ideologien til Ayn Rand. Psykoparti, sånn jeg liker det Ayn Rand sin ideologi fokuserte sånn jeg ser det mer på et livssyn enn politikk.

Men FrP kommer sikkert til å mislykkes. Uten å tenkt veldig mye over det, så ser jeg for meg at korrupsjonen vil øke blant annet. Det kreves rett og slett for store forandringer til at FrP skal kunne fungere i lengden.

FrP prøver vel å lage en evolusjon i det norske folk elns.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
FrP ser ut til å basere seg mye på ideologien til Ayn Rand. Psykoparti, sånn jeg liker det Ayn Rand sin ideologi fokuserte sånn jeg ser det mer på et livssyn enn politikk.
Vis hele sitatet...
Ideologien åt Frp, så langt dei har ein, er bygd på vanleg europeisk liberalisme. Om dei bygde på Ayn Rand, ville dei ikkje under noko høve stø trygdeutbetalingar eller å avskaffe offentlege og private monopol. Og ideologien åt Rand var i sers grad politisk —*og heller meir dét enn eit fullverdig livssyn.

Men FrP kommer sikkert til å mislykkes. Uten å tenkt veldig mye over det, så ser jeg for meg at korrupsjonen vil øke blant annet. Det kreves rett og slett for store forandringer til at FrP skal kunne fungere i lengden.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett å seia "det blir korrupsjon", utan å gje eit grunnlag for kvifor. Hei, dei raudgrøne aukar skattane — då må det vel bli meir korrupsjon no au?
Noen her som bryr seg om skolepolitikk? frp vil faktisk ha en fungerende skole. Det er verdt mer enn samtlige andre argumenter. kanskje det vil gå av moten å ha ett problem å heller bli "inn" å gjøre det bra i Norge..
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Noen her som bryr seg om skolepolitikk? frp vil faktisk ha en fungerende skole. Det er verdt mer enn samtlige andre argumenter.
Vis hele sitatet...
Oi, dette var nytt for meg. Går de fleste andre partiene enn FRP inn for å svekke kvaliteten i skolen ? Skal være enig i at det er mye som ikke fungerer i den norske skolen.
En av grunnen til at mange stemmer FRP er jo også fordi FRP ikke vil ha folk som gjør utøver slike ting.
Å FRP er en av de få partiene som faktisk tør og innrømme at æresdrap og kjønnslemlesting ikke hører hjemme i Norge eller noe annet vestlig samfunn.
Vis de skal drive med slikt så får de dra tilbake til hølet de kom fra.
Sjuke greier asså, jeg skjønner ikke at det mulig.
Jeg lurer svært på hvordan en del muslimer der nede tenker asså.

Familie mistenkt for æresdrap med elektrisk støt.
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/f...t-3395839.html
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Å FRP er en av de få partiene som faktisk tør og innrømme at æresdrap og kjønnslemlesting ikke hører hjemme i Norge eller noe annet vestlig samfunn.
Vis hele sitatet...
I motsetning til alle de andre partiene som synes æresdrap er kult, eller?
Ved neste valg stemmer jeg FRP, har tenkte lenge og kommet fram til at det er det eneste riktige. Helt siden tidenes morgen har FRP vært et opposisjonsparti, og de og deres tilhengere har alltid klaget, Norge er visst på vei under, vi blir et U-land hvis vi ikke for FRP i regjering. Jeg er lei av alle de ubeviste påstandene og klagingen, de for min stemme sånn at vi kan få se om det faktisk blir så utrolig mye bedre med FRP (noe jeg tviler på)
Nei det har jeg ikke sagt.
Men de andre partiene tør ikke og innrømme eller si noe på det.
Fordi de er redd for og bli kalt rasister.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
I motsetning til alle de andre partiene som synes æresdrap er kult, eller?
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat en post jeg hadde forventet fra den kanten.. Synes sikkert ikke det er så kult, men har ikke baller til engang å prate om eller i alle fall gjøre noe med det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Nei det har jeg ikke sagt.
Men de andre partiene tør ikke og innrømme eller si noe på det.
Fordi de er redd for og bli kalt rasister.
Vis hele sitatet...
http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Ny...ennslemlesting

Et av mange treff om temaet på AP sine nettsider. Og FRP si løsning er jo rimelig endimensjonal: om vi utviser alle vi mistenker for det, så skjer det iallefall ikkje i Noreg, og vi markerer at vi ikkje tolererer det! Men er det virkelig rett måte å løse det på?
Sitat av Angelina Vis innlegg
Alle som har tatt seg en øl før de stemmer, velger FRP - men hvorfor?
Vis hele sitatet...
Fordi de da innser at de ikke hadde råd til mer enn en øl.
Og siden FrP vil ha ned prisene på slikt, så stemmer de jo såklart på de, slik at de neste gang har råd til 2 øl =)
Selvfølgelig ville jeg aldri at FRP skulle hat like mye makt som AP har i dag.
Men jeg synes at et en flertals regjering med følgende partier hadde passet bra.
Med AP som største parti på stortinget, der etter FRP og Høyre.
Det er ingen partier jeg kan si at jeg er 100% enig med kun 60%.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
I motsetning til alle de andre partiene som synes æresdrap er kult, eller?
Vis hele sitatet...
Kanskje heller i motsetning til de andre partiene som ikke tørr å snakke om det?
Sitat av caperno Vis innlegg
Kanskje heller i motsetning til de andre partiene som ikke tørr å snakke om det?
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Bruker du femten sekunder på Google ser du at samtlige norske politiske partier har uttalt seg om temaet i særdeles negative ordelag, og dagens regjeringskonstellasjon har vært aktive i kampen. Det som skiller Frp fra resten er at Frp bare har ett eneste våpen i kampen mot undertrykking og kjønnslemlesting, og det er forbud og straff. Resten av det politiske Norge ser at man må ha andre virkemidler i tillegg til forbud/straff, som f.eks støtte til lokale organisasjoner som kan drive opplysningsarbeid.
de andre går ikke inn for å svekke skolen, men kommer med løsninger som ikke fungerer.
Og LO med AP i ryggen er arbeidere i norge svært vanskelige å få sparket, deriblandt vannvittige mengder med lærere som burde jobbet en annen plass.
Klare og tydelige i budskapet, bevisste på rollen sin som politikere, engasjerte, løsningsorienterte og folkelige. De er professoren på gata, med livserfaring og karisma. For godt til å være sant? Ikke når motstanderne ikke har tatt i et hjulkryss eller gått på rød mann én eneste gang.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Pisspreik. Bruker du femten sekunder på Google ser du at samtlige norske politiske partier har uttalt seg om temaet i særdeles negative ordelag, og dagens regjeringskonstellasjon har vært aktive i kampen. Det som skiller Frp fra resten er at Frp bare har ett eneste våpen i kampen mot undertrykking og kjønnslemlesting, og det er forbud og straff. Resten av det politiske Norge ser at man må ha andre virkemidler i tillegg til forbud/straff, som f.eks støtte til lokale organisasjoner som kan drive opplysningsarbeid.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel heller få som snakker om dette temaet i positive ordelag, og alle partier er selvsagt sterkt i mot det, uten at det trenger å bety at man har hatt nok fokus på det. Opplysningsarbeid er bra, men det viktigste er handling, og i fjor innskjerpet endelig regjeringen avvergingsplikten, som bl.a gir rom for å oppheve taushetsplikten ved mistanke om overgrep. Dette var det ikke FRP som skal ha æren for, men snarere AP, men det er likevel ikke til å stikke under en stol at FRP er dem som skriker høyest når slike temaer dukker opp, og det er det jeg siktet til med mitt forrige innlegg.
Det finnes rett og slett temaer som enkelte politikere ikke tørr å gå inn i med full åpenhet av forskjellige årsaker. Innvandring er ett slikt tema hvor politikere flest gjerne opptrer mer forsiktig slik at man ikke skal bryte noen "tabuer", men FRP har aldri vært redd for å si hva de mener her. De har også opplevd å få forslag kopiert av andre partier flere år etter at de selv la disse frem, og etter at de ble nedstemt. Til tross for dette så fortsetter de rødgrønne å kalle dem "innvandrerfiendtlig", selv om de godt mulig er akkurat der FRP var sist de kalte dem nettopp dette. Det kan virke for meg som om FRP har vært forut for sin tid med deler av politikken sin gjennom årene.

Jeg gjorde som du sa og tok ett søk på google og ser der at Øyvind Vaksdal (FrP) sendte ett spørsmål til justisminister Knut Storberget (AP) i forbindelse med regjeringens innstrammingen av den nevnte avveringinsplikten. Vaksdal spør der hva justisministeren "nå ville gjøre for å bevisstgjøre foreldre og andre foresatte til barn som stod i fare for å bli utsatt for slike grusomme overgrep.". Dette viser vel at iallefall én representant for FRP kan tenke lengre enn til bare det å straffe? At ett forbud er ett virkemiddel som er viktig i denne sammenheng er vel forøvrig svært åpenbart? Jeg forstår ikke helt hvorfor du nevnte det, men dette er det vel heller ikke kun FRP som er for? For all del, opplysningsarbeid er kanskje enda viktigere, og dette burde de starte med allerede på barneskolen. Men ett av de sterkeste signalene man kan sende er tross alt ett forbud. Integrering er også ett viktig stikkord.
Svarer til OP:

Jeg stemte sist stortingsvalg, for første gang. Jeg brukte lang tid på å sette meg inn i partiene, og helt i starten syntes jeg FRP så bra ut, men etter å ha fordypet meg mer i de største partiene og snakket rundt med de andre på skolen, innså jeg at FRP ikke var partiet for meg.

Før og etter valget snakket jeg mye om politikk med klassekamerater og ellers, godt over halvparten hadde bestemt seg for FRP, og jeg ble jo selvsagt nysgjerrig på hvorfor. Det de "alle" sa var at de ikke orket å sette seg inn i alle partiene slik jeg hadde, og valgt da FRP fordi de gikk klart ut med noe de ville ha (sprit, alkohol, lavere fartsgrenser osv...) de andre partiene var bare for kompliserte.

Selv mener jeg FRP sin taktikk er å love noe "alle" vil ha, og sette stort fokus på det, så de kan håve inn alle de usikre stemmene.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå er det vel heller få som snakker om dette temaet i positive ordelag, og alle partier er selvsagt sterkt i mot det, uten at det trenger å bety at man har hatt nok fokus på det. Opplysningsarbeid er bra, men det viktigste er handling, og i fjor innskjerpet endelig regjeringen avvergingsplikten, som bl.a gir rom for å oppheve taushetsplikten ved mistanke om overgrep. Dette var det ikke FRP som skal ha æren for, men snarere AP, men det er likevel ikke til å stikke under en stol at FRP er dem som skriker høyest når slike temaer dukker opp, og det er det jeg siktet til med mitt forrige innlegg.
Det finnes rett og slett temaer som enkelte politikere ikke tørr å gå inn i med full åpenhet av forskjellige årsaker. Innvandring er ett slikt tema hvor politikere flest gjerne opptrer mer forsiktig slik at man ikke skal bryte noen "tabuer", men FRP har aldri vært redd for å si hva de mener her. De har også opplevd å få forslag kopiert av andre partier flere år etter at de selv la disse frem, og etter at de ble nedstemt. Til tross for dette så fortsetter de rødgrønne å kalle dem "innvandrerfiendtlig", selv om de godt mulig er akkurat der FRP var sist de kalte dem nettopp dette. Det kan virke for meg som om FRP har vært forut for sin tid med deler av politikken sin gjennom årene.

Jeg gjorde som du sa og tok ett søk på google og ser der at Øyvind Vaksdal (FrP) sendte ett spørsmål til justisminister Knut Storberget (AP) i forbindelse med regjeringens innstrammingen av den nevnte avveringinsplikten. Vaksdal spør der hva justisministeren "nå ville gjøre for å bevisstgjøre foreldre og andre foresatte til barn som stod i fare for å bli utsatt for slike grusomme overgrep.". Dette viser vel at iallefall én representant for FRP kan tenke lengre enn til bare det å straffe? At ett forbud er ett virkemiddel som er viktig i denne sammenheng er vel forøvrig svært åpenbart? Jeg forstår ikke helt hvorfor du nevnte det, men dette er det vel heller ikke kun FRP som er for? For all del, opplysningsarbeid er kanskje enda viktigere, og dette burde de starte med allerede på barneskolen. Men ett av de sterkeste signalene man kan sende er tross alt ett forbud. Integrering er også ett viktig stikkord.
Vis hele sitatet...
Det spiller jo fint lite rolle om FrP skriker høyest når det de sier er ren idioti.

Min påstand er at de aller fleste som stemmer FrP faktisk ikke vet hva partiet faktisk står for i veldig mange sammenhenger, de har bare fått med seg at de sier at de ikke vil ha det sånn som det er nå, og da må det jo være bra. Ta f.ex. en venninne av dama som var innom her for litt siden, rett etter at Marie Amelie-saken hadde tatt av. Det var vel noe nyheter/politikk på tv'n, og det viser seg at hun stemmer FrP, og absolutt ikke tror at FrP vil sende ut M.A. Vel, det tok hun jo grundig feil i, og de færreste som er litt opptatt av politikk er vel overrasket over FrP's standpunkt i den saken. Det samme med Palestina/israel - hva? var FrP pro-israel? Nei, det kunne da umulig stemme?

Det samme gjentar seg igjen og igjen - folk som ikke er spesielt interessert i politikk får bare med seg at FrP vil ha mindre skatt og avgifter, bedre skole, sykehjem, og veier, samt billigere bensin og alkohol, og at vi skal være strengere mot alt av kriminelle. Det de ikke får med seg, siden de ikke er interesserte, er at planene for hvordan dette skal gå å gjennomføre ikke henger på greip. Staten skal i bunn og grunn bruke MER penger på tross av at den får inn mindre, og dette skal da finansieres ved å kutte byråkrati, en utgiftspost som riktignok ikke er i nærheten av samme størrelsesorden som det som skal finansieres, men hey - hvem bryr seg vel om detaljer?
Sitat av caperno Vis innlegg
Det kan virke for meg som om FRP har vært forut for sin tid med deler av politikken sin gjennom årene.
Vis hele sitatet...
Det kan virke som om FrP sin politiske propaganda i kombinasjon med tabloidkulturen har katalysert en politisk populisme også hos AP. AP må da være minst like populistiske som FrP.
atomet: Jeg ser hva du mener og er stort sett enig i alt du skriver. De har en hel del idiotiske forslag, og kunne nok aldri fungert som eneste parti i regjering f.eks. Samtidig, så har de også en god del gode forslag, men slik er det med de fleste partier for meg. De har alle både gode og dårlige sider. Jeg stemmer for øvrig ikke FrP, bare så det er sagt

Sitat av EoT Vis innlegg
Det kan virke som om FrP sin politiske propaganda i kombinasjon med tabloidkulturen har katalysert en politisk populisme også hos AP. AP må da være minst like populistiske som FrP.
Vis hele sitatet...
Her forstår jeg ikke helt om du er sarkastisk eller hva du mener.. Kan du forklare nærmere?
Sist endret av caperno; 24. januar 2011 kl. 00:34.
Sitat av caperno Vis innlegg

Her forstår jeg ikke helt om du er sarkastisk eller hva du mener.. Kan du forklare nærmere?
Vis hele sitatet...
jeg mener bare at de andre partiene, da særlig AP, er svært populistiske. Fordi FrP og tabloidkulturen har dratt det "politiske" fokuset i stor stil over mot et anti-innvandrer fokus, så har AP dulta etter, dog noen år etter FrP.
Bare et kjapt spørsmål til trådstarter; Hvis du kan si at flere av FrP sine velgere åpenlyst er uopplyste, kan jeg også si at flere av SV sine velgere er uopplyste.

Motbevis meg?


Det du gjør er å rakke ned på et parti, og partiets velgere. Dette kan du absolutt ikke nekte for, da det stinker av hvert et innlegg. I tillegg så lurer jeg på hvor mye peiling du egentlig har på politikk? Hadde det virkelig vært slik, at FrP sin politikk beviselig var HELT på jordet, og at den aldri ville fungere, ville aldri partiet eksistert heller. De ville ihvertfall ikke sanket så mange stemmer som det de gjør nå. Frp har aldri fått prøvd seg i regjering, og jeg nekter å trekke noen konklusjoner før de har det. Jeg tror du hadde blitt overrasket over hvor mange oppegående og "opplyste" mennesker som stemmer FrP. Hvorfor stemmer smarte mennesker FrP da, når deres politikk tydeligvis er helt på jordet?

I tillegg, så er det helt latterlig av deg å anklage FrP for å slenge dritt om alle andre partier, når FrP er det partiet på stortinget som mottar mest drittslenging.
Sitat av Taake Vis innlegg
Ikke for å være gledesdreper, men uten innvandringen hadde ikke landet vårt gått framover. Vi er ikke nok folk.

EDIT: Fikset link.
Vis hele sitatet...
Det regnestykket der har så mange variabler at det er umulig å komme fram til. Vi har uansett mer en nok svartinger her nå, slutt å vær så pysete norge steng krana, vertfall sett på et filter. Så kan dere sende ut krekar også.
Jeg er ikke trådstarter, men

Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Hadde det virkelig vært slik, at FrP sin politikk beviselig var HELT på jordet, og at den aldri ville fungere, ville aldri partiet eksistert heller. De ville ihvertfall ikke sanket så mange stemmer som det de gjør nå.
Vis hele sitatet...
det er absolutt mulig. Hvorvidt dette er tilfelle orker jeg ikke gå inn på.

Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Jeg tror du hadde blitt overrasket over hvor mange oppegående og "opplyste" mennesker som stemmer FrP. Hvorfor stemmer smarte mennesker FrP da, når deres politikk tydeligvis er helt på jordet?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ingen - hvem sikter du til? Personlig erfaring er at det ikke bare går på "smart" vs. mindre begavet, men også en skillelinje mellom egoist og uselvisk. Dessverre er politisk innsikt og engasjement oftest den avgjørende faktor.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av uten navn Vis innlegg
Det regnestykket der har så mange variabler at det er umulig å komme fram til. Vi har uansett mer en nok svartinger her nå, slutt å vær så pysete norge steng krana, vertfall sett på et filter. Så kan dere sende ut krekar også.
Vis hele sitatet...
Det er mer pysete å "stenge krana", fordi vi ikke klarer å ta vare på noen flyktninger. Det er allerede et filter, du har kanskje hørt ordet asylsøker? Smak litt på ordet så tror jeg du forstår hva jeg mener.

Krekar kan ikke bli sendt ut av Norge før UD har tilstrekkelig dokumentasjon på at han ikke risikerer dødsstraff.