Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  678 201841
Får man dødsdom slipper man alt for billig unna!

Livstids fengsel er veien å gå! Men jeg mener jo da ikke at de skal låses inn i norske luksus fengsler. Men i mørke rom med en seng, en dass, hermetikk mat og null form for sosial aktivitet. Det er skikkelig straff det!
Sitat av Pettle Poy Vis innlegg
Får man dødsdom slipper man alt for billig unna!

Livstids fengsel er veien å gå! Men jeg mener jo da ikke at de skal låses inn i norske luksus fengsler. Men i mørke rom med en seng, en dass, hermetikk mat og null form for sosial aktivitet. Det er skikkelig straff det!
Vis hele sitatet...
Heldigvis er ikke målet til norske fengsler å nødvendigvis bare straffe fanger, men også hjelpe dem. Både økonomisk og etisk er det få gode argumenter for å låse ned fanger for resten av livet. Vi burde heller se på kriminelle som en utfordring for samfunnet som vi kan dra nytte av! De er mennesker som driti seg ut, og samme hvilken grunn de sitter inne for, burde de bli behandlet som mennesker!

Dette med luksus-fengsler er bare tull. Norske fengsler har en bedre standard en mange andre fengsler, og dette er bare bra! Det verste med fengsler er at de tar fra personer friheten, det viktigste et menneske kan ha. Hvorfor tror du f.eks uteliggere som lever ute i Oslo på gatene ikke ønsker å være kriminelle? Utifra din retorikk ville det vært bedre for en uteligger å sitte inni det varme og luksuriøse fengslet som du så varmt snakker om, eller?
Sitat av Pettle Poy Vis innlegg
Livstids fengsel er veien å gå! Men jeg mener jo da ikke at de skal låses inn i norske luksus fengsler. Men i mørke rom med en seng, en dass, hermetikk mat og null form for sosial aktivitet. Det er skikkelig straff det!
Vis hele sitatet...
Ja, det er slik det blir bedre mennesker av! Etter et slikt opphold har de nok lært leksen sin, og kan kanskje slippe ut å fungere i samfunnet når de er rundt de åtti. Da har de nok lært hvordan de skal behandle sine medmennesker, og kan være i aktivt samvær i en fungerende relasjon med et annet menneske!

Nei, alvorlig talt. Straff er for meg et motbydelig ord som ikke er bedre enn handlingen som i første omgang ble utført. Det at jeg er imot dødsstraff sier vel da egentlig seg selv, men det at det finnes straffer som er verre enn døden er like opplagt. Heldigvis idag er det norske straffesystemet primært bygget på rehabilitering, og jeg synes det er fint.

Dødsstraff har den kinkige baksiden med at den ikke kan tilbaketrekkes, men dette har nok blitt kommentert nok i denne tråden. Må ærlig innrømme at jeg ikke leste alle seksten sidene til det fulle.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(har visst forsømmet denne diskusjonen litt)
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Sitat av Jonta
Står du fortsatt fast på det du mener om personer med psykiske lidelser?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at når handlingen har funnet sted så har ikke motivasjonen til personen som utførte den noen formildende effekt.
Vis hele sitatet...
Da er jeg glad at for at folk med mer greie på dette har overbevist myndighetene om at disse menneskene ikke bør behandles som alle andre.
Sitat av Jonta
Hva med flere uaktsomme drap? Skal også føre til dødsstraff?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ja. Har du for vane å drikke på deg en god promille og forørsake dødsulykker er det etter min mening fortjent. Første gang er det jo helt klart uaktsomt. Etter andre og eller tredje gang er det noe som skurrer litt. Ikke at personen bevisst kjører over folk i trafikken, men etter første gang står det ganske klart for personen at rus og bil ikke passer fint sammen.
Vis hele sitatet...
OK, her er det "i utgangspunktet" igjen. Betyr det at det finnes unntakstilfeller?

Hva vil du oppnå med dødsstraff her?

Mange blir dømt for uaktsomt drap i forbindelse med trafikkulykker. Robert Lønsethagen for eksempel. Googler du ham vil du sikkert finne en beskrivelse av hendelsesforløpet som er formulert slik:

Robert Lønsethagen har kjørt lastebil i 12 år, han har fagbrev og kan klart betegnes som en rutinert sjåfør. Livet hans ble plutselig snudd på hodet da han en sen høstdag i 2007 kjørte på E39 i Trøndelag, og skulle passere to syklister. Han legger godt ut til venstre, men i det han passerer så hekter syklistene seg inn i hverandre og den ene syklisten velter og blir påkjørt av lastebilen med døden til følge.
Vis hele sitatet...
Slike ting blir også lovet, men ifølge t.d. dette innlegget ikke overholdt.

Skal sånne som Robert Lønsethagen bli henrettet om slikt skulle skje flere ganger? Sånn i tillegg til å miste jobben (yrkessjåfør som ikke har førerkort i tre år er ikke spesielt attraktivt for arbeidsgiver) og få krav på flere hundretusener altså.

Om noe slikt (dødsdom på gjentatt uaktsomt drap) blir innført tørr jeg påstå at mange yrkessjåfører vil prøve å finne seg annen jobb. Mangel på yrkessjåfører har du sikkert opplevd under streik.
(hm, dette ble kanskje litt vel vinklet i forhold til yrkessjåførers rettigheter)


[om personer med psykiske lidelser]
Sitat av Tjodleif
den enkelte bør, etter min mening, være ansvarlig for å oppsøke hjelpen og dra nytte av den.
Vis hele sitatet...
Mange av disse "enkelte" har ikke mulighet til å gjøre dette. Noe du fortsatt ikke ser ut til å ville innse.

Det bør ikke være statens jobb å finne ut at noen trenger hjelp
Vis hele sitatet...
Psykiske lidelser er ikke som fysiske. Har jeg brekt benet innser jeg såklart at en del av ansvaret om å få meg til behandling ligger hos meg, og ikke hos Statens Benbruddskontroll.

Staten bør da også være mer lydhør for bekymringsmeldinger fra pårørende.
Vis hele sitatet...
Det at staten bør være mer lydhør er ikke noe den enkelte pasient kan gjøre noe med.

Som nevnt, i en perfekt verden har man rett på den hjelpen man trenger, men har selv plikt til å oppsøke og nyttigjøre seg av den hjelpen.
Vis hele sitatet...
Mine forestillinger om en perfekt verden er mer perfekte enn som så. I min forestilling om en perfekt verden begås det ikke drap, og finnes det ikke mennesker som har sinnslidelser.

Men vi lever ikke i en perfekt verden. Verken i din eller min forestilling av en slik. Dermed kan verken "retten til hjelpen man trenger", eller "plikten til å oppsøke og nyttiggjøre seg av den" etterkommes helt.
Sitat av Jonta Vis innlegg
(har visst forsømmet denne diskusjonen litt)Da er jeg glad at for at folk med mer greie på dette har overbevist myndighetene om at disse menneskene ikke bør behandles som alle andre.OK, her er det "i utgangspunktet" igjen. Betyr det at det finnes unntakstilfeller?

Hva vil du oppnå med dødsstraff her?
Vis hele sitatet...
Etter litt ettertanke ser jeg at det jeg mener er at gjentatte uaktsomme drap i bunn og grunn er det samme som forsettelig drap. Det som, i mitt syn, ikke er drap er "uhell i en normal situasjon som medfører død hos tredjepart".

Eksempel; Jeg tilbereder daglig middagen min på en propan grill i hagen min som grenser til en lekeplass. Min faste rutine er å starte grillen og så gå inn i huset og hente biffen.

En dag ramler gassflaska og triller borti grillen. Flaska varmes opp så mye at den eksploderer og tar livet av en unge på lekeplassen.

Helt klart ett uakstomt drap fra min side. Jeg soner min straff og vender tilbake til mitt hus. Jeg fortsetter med samme rutinen med å starte grillen først og hente biffen etterpå. Samme sak oppstår og enda ett barn stryker med.

Sett for seg selv er jo selvsagt det andre dødsfallet ett uaktsomt drap. Sett i sammenheng med det første skurrer det vel litt mer? Motivasjonen min er jo aldri å ta livet av en unge, men det er jo direkte min trangsynthet som har tatt livet av to barn.

Om jeg derimot etter første dødsfallet soner min straff og melder meg opp på kurs for sikker håndtering av gass hos AGA. Vil jeg lære at det å forlate en påtent grill er idioti.

Skulle en situasjon oppstå hvor en unge kaster en ball på propan flaska slik at enda ett dødsfall oppstår er det ungen som er skyldig.

Når det kommer til det gode gamle eksempelet med sjåføren som kolliderer med en "ninja" i veien på natten er det jo per i dag ett uaktsomt drap. Slik jeg ser det, som nevnt tidligere, er det ikke på noen som helst måte sjåføren sin skyld og burde dermed for sjåførens vinkel være ett uheldig dødsfall. For "ninjaen" sin skyld blir det heller ett uaktsomt selvmord.

På den måten mener jeg at selv om sjåføren har blitt offer for ett dusin slike idioter i veibanen som han har kjørt over ikke kan holdes ansvarlig. Ja, alle påkjørslene vil per i dag bli regnet som uaktsomt drap, men jeg mener at sjåføren ikke har vært uaktsom. Det er ikke hans handling som er årsaken til resultatet, men en annens handling som har sørget for at sjåførens handling har fått det fatale resultatet.

Litt knotete men regner med du tar poenget

Sitat av Jonta Vis innlegg
Mange blir dømt for uaktsomt drap i forbindelse med trafikkulykker. Robert Lønsethagen for eksempel. Googler du ham vil du sikkert finne en beskrivelse av hendelsesforløpet som er formulert slik:


Slike ting blir også lovet, men ifølge t.d. dette innlegget ikke overholdt.

Skal sånne som Robert Lønsethagen bli henrettet om slikt skulle skje flere ganger? Sånn i tillegg til å miste jobben (yrkessjåfør som ikke har førerkort i tre år er ikke spesielt attraktivt for arbeidsgiver) og få krav på flere hundretusener altså.

Om noe slikt (dødsdom på gjentatt uaktsomt drap) blir innført tørr jeg påstå at mange yrkessjåfører vil prøve å finne seg annen jobb. Mangel på yrkessjåfører har du sikkert opplevd under streik.
(hm, dette ble kanskje litt vel vinklet i forhold til yrkessjåførers rettigheter)
Vis hele sitatet...
I mitt syn blir denne saken det samme som ninjaen i veibanen. Sjåføren følger alle trafikkregler som han skal. Det han derimot er uheldig og blir offer for er to idioter som sykler i veibanen. Disse sykler så tett inntill hverandre at de mister kontroll, hekter seg sammen og en av dem havner under traileren. Her er det, etter mitt syn, helt klart at alt ansvar ligger hos syklistene.

Disclaimer, jeg er selv syklist og eier ikke bil, men jeg mener at syklister og gående skal holde seg langt unna offentlige bilveier. Gater mellom hus blir en gråsone, men veier med fartsgrense over 30km/t. burde være forbudt område for gående og spesiellt syklister.

Sitat av Jonta Vis innlegg
[om personer med psykiske lidelser]Mange av disse "enkelte" har ikke mulighet til å gjøre dette. Noe du fortsatt ikke ser ut til å ville innse.
Vis hele sitatet...
Derfor mener jeg, som tidligere nevnt, at staten må forbedre sitt hjelpeapparat slik at samtlige som trenger hjelp har full mulighet til å få denne hjelpen. Om du derimot mener at de ikke selv klarer å innse at ingen andre hører stemmer som ber dem utføre handlinger som bryter ett lite lass med lover ser jeg ikke på det som formildende.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Psykiske lidelser er ikke som fysiske. Har jeg brekt benet innser jeg såklart at en del av ansvaret om å få meg til behandling ligger hos meg, og ikke hos Statens Benbruddskontroll.

Det at staten bør være mer lydhør er ikke noe den enkelte pasient kan gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Nei, derfor må også lovverket her oppdateres om vi skal endre på straffelovene.

Har personen oppsøkt hjelp fra staten og blitt nektet denne hjelpen blir jo den statlige instutisjonen som nektet vedkommende hjelp ansvarlig part.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Mine forestillinger om en perfekt verden er mer perfekte enn som så. I min forestilling om en perfekt verden begås det ikke drap, og finnes det ikke mennesker som har sinnslidelser.

Men vi lever ikke i en perfekt verden. Verken i din eller min forestilling av en slik. Dermed kan verken "retten til hjelpen man trenger", eller "plikten til å oppsøke og nyttiggjøre seg av den" etterkommes helt.
Vis hele sitatet...
Nå blir det feil av meg å kalle det en perfekt verden, det blir mer ett perfekt lovverk i vår verden. (Fra mitt ståsted såklart)

I en perfekt verden vil det ikke være behov for noe lovverk eller straffeapparat fordi alle er snille og greie med hverandre uansett.
We got machetes!
Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg
Det er ingen som fortjener å dø! Uansett hva personen har gjort. Hvor mye bedre blir de som dreper morderen? De dreper jo de også..! Så det blir jo ikke no bedre ut av å drepe mordere...
Vis hele sitatet...
Noen .. noen fortjener å dø.. Hva med folk som voldtar å dreper små barn?.. hva fortjener han?.. Han fortjener iallefall ikke å leve, og + "kanskje" prøve å gjøre det han gjor igjen.
Sitat av Junglemafia Vis innlegg
Noen .. noen fortjener å dø.. Hva med folk som voldtar å dreper små barn?.. hva fortjener han?.. Han fortjener iallefall ikke å leve, og + "kanskje" prøve å gjøre det han gjor igjen.
Vis hele sitatet...
Han fortjener å leve sitt eget lille helvete i fengsel, og ikke slippe billig unna med å bli drept. Pedofile/voldtektsforbrytere har det helt jævlig i fengsel, og bra er det. Jeg er uansett under den oppfatning at det er galt å drepe, samma faen hvordan du vrir og vender på det.

Et problem ligger også i strafferetten. Hvorfor skal voldtekt, som er den forbrytelsen som gjentas flest ganger, altså at en voldtektsmann i stor sannsynlighet i flere tilfeller kommer til å voldta igjen, ha en såpass mild strafferamme, når drap som er forbrytelsen som i færrest tilfeller skjer igjen har en mye lengre? Begge deler er selvfølgelig forferdelig, prøve på ingen måte å forsvare drap, men fengselspolitikken fungerer ikke på svært store områder og strafferammen i Norge er helt latterlig.
Sitat av vizzini Vis innlegg
Han fortjener å leve sitt eget lille helvete i fengsel
Vis hele sitatet...
Haha. Helvete i norsk fengsel? Det er jo hotell!
Sitat av frekk93 Vis innlegg
Haha. Helvete i norsk fengsel? Det er jo hotell!
Vis hele sitatet...
Har du noen sinne prøvd å sitte i fengsel? Jeg syntes hvertfall ikke at hotell var noen god beskrivelse av det jeg opplevde. At det ikke er et brutalt høl der fangene blir slått, torturert, sultet og stuet sammen 25 stykk på et lite rom, slik som mange steder i verden, betyr ikke at det er et hotell av den grunn. Du undervurderer sterkt hvor forferdelig det er å bli frihetsberøvet for den jevne person.
Sitat av frekk93 Vis innlegg
Haha. Helvete i norsk fengsel? Det er jo hotell!
Vis hele sitatet...

Du mangler to helt vesentlig fundamenter for ditt utsagn:

1: Kunnskap om hvordan det er å sone i Norske fengsler.

2: Kunnskap om hvordan / hvorfor vi straffer kriminelle i Norge.

Du burde altså ikke uttale deg før du har satt deg inn i disse to tingene. Vil du forsvare ditt utsagn ut fra disse to er du velkommen til å prøve.
Skulle til å svare deg frekk93, men Nichotin og Cikey tok ordene ut av munnen min. Kudos!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Etter litt ettertanke ser jeg at det jeg mener er at gjentatte uaktsomme drap i bunn og grunn er det samme som forsettelig drap. Det som, i mitt syn, ikke er drap er "uhell i en normal situasjon som medfører død hos tredjepart". [Jontas anmerkning: Tjodleif kommer etter dette med et eksempel der en person som begår samme type uaktsomt drap to ganger, i stedet for å ta forhåndsregler mot at det samme skjer igjen, vil være det jeg tolker som en bedre kandidat for henrettelse.]
Vis hele sitatet...
Hva om personen begår et uaktsomt drap av en annen type? Først blir dømt for noe som var eller ikke var et uhell med en gassgrill, og etter dette kommer utfor en annen type uaktsomt drap, for eksempel i trafikken?

På den måten mener jeg at selv om sjåføren har blitt offer for ett dusin slike idioter i veibanen som han har kjørt over ikke kan holdes ansvarlig. Ja, alle påkjørslene vil per i dag bli regnet som uaktsomt drap, men jeg mener at sjåføren ikke har vært uaktsom. Det er ikke hans handling som er årsaken til resultatet, men en annens handling som har sørget for at sjåførens handling har fått det fatale resultatet.

Litt knotete men regner med du tar poenget
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tar poenget ja. Men nå gikk vi ut ifra hvordan ting gjøres i Norge idag (:

(Det samme gjelder forøvrig en del av det du skrev etter det jeg siterte)

Sitat av Tjodleif
Sitat av Jonta
[om personer med psykiske lidelser]Mange av disse "enkelte" har ikke mulighet til å gjøre dette. Noe du fortsatt ikke ser ut til å ville innse.
Vis hele sitatet...
Derfor mener jeg, som tidligere nevnt, at staten må forbedre sitt hjelpeapparat slik at samtlige som trenger hjelp har full mulighet til å få denne hjelpen. Om du derimot mener at de ikke selv klarer å innse at ingen andre hører stemmer som ber dem utføre handlinger som bryter ett lite lass med lover ser jeg ikke på det som formildende.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp sistnevnte jeg mener. At du ikke ser på det som en formildende omstendighet er det jeg stusser på, for vi går vel utifra at personen ikke er skyld i sin egen sinnslidelse.


Sitat av Tjodleif
Sitat av Jonta
Psykiske lidelser er ikke som fysiske. Har jeg brekt benet innser jeg såklart at en del av ansvaret om å få meg til behandling ligger hos meg, og ikke hos Statens Benbruddskontroll.

Det at staten bør være mer lydhør er ikke noe den enkelte pasient kan gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Nei, derfor må også lovverket her oppdateres om vi skal endre på straffelovene.

Har personen oppsøkt hjelp fra staten og blitt nektet denne hjelpen blir jo den statlige instutisjonen som nektet vedkommende hjelp ansvarlig part.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hvordan du vil oppdatere lovverket for å endre på straffelovene her. Er det snakk om å "endre det slik at staten blir mer lydhør"? Hvordan vil du gjøre dette? Hvordan vil du være sikker på at det blir fulgt (brudd er det mange av etter det jeg har fått med meg).
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Derfor mener jeg, som tidligere nevnt, at staten må forbedre sitt hjelpeapparat slik at samtlige som trenger hjelp har full mulighet til å få denne hjelpen. Om du derimot mener at de ikke selv klarer å innse at ingen andre hører stemmer som ber dem utføre handlinger som bryter ett lite lass med lover ser jeg ikke på det som formildende.
Vis hele sitatet...
(tok bare et lite utdrag i stede for å sitere alt)

Det virker for meg som du ikke bare er for dødsstraff, men at du også ønsker dødsstraff for å være dum eller lite gjennomtenkt?

Selvfølgelig bør man lære av de feil man gjør, men det blir litt ekstremt å bruke dødsstraff fordi du ikke lærer fort nok. Og har man en psykisk lidelse, er ikke alt like tydelig og man kan ha stort behov for hjelp. Om man for eksempel er psykotisk og/eller paranoid, er ikke det å oppsøke helsemyndigheter nødvendigvis det første du tenker på.

Det virker som du ser på dødsstraff som en enkel måte å bli kvitt problemer på, men problemet er bare det at dødsstraff har liten eller ingen preventiv virkning, snare tvert i mot.

Så hvilke problemer ser du egentlig for deg at du løser med dødsstraff siden du mener dette er et så effektivt virkemiddel at du ønsker å gjeninnføre det i Norge?

Om man gjør en alvorlig forbrytelse og risikerer dødsstraff, hvorfor skal man da overgi seg til politiet? Man har jo ikke lenger noenting å tape.

Dødsstraff rehabiliterer ingen, men jeg misstenker at du mener at enkelte er det ikke noe vits å bruke mer tid på, spesielt dersom man ikke lærer første gang man blir straffet?

Har du sett på land som praktiserer dødsstraff, mener du virkelig at dette er noe som fungerer?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva om personen begår et uaktsomt drap av en annen type? Først blir dømt for noe som var eller ikke var et uhell med en gassgrill, og etter dette kommer utfor en annen type uaktsomt drap, for eksempel i trafikken?
Vis hele sitatet...
Det blir jo en god gråsone. Sakene har jo ingen direkte sammenheng og uansett hvor mye personen har forbedret seg etter første episoden så vil jo ikke det påvirke den andre episoden. Da blir det jo på sett og vis "feil" bedømme dødstraff.

Etter ett flertall slike episoder hvor personen ikke har vist noen vilje til å forbedre seg selv kan man heller begynne å klargjøre galgen. Blir uansett en vanskelig problemstilling som jeg ikke kan svare så alt for godt på på stående fot.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Det er nettopp sistnevnte jeg mener. At du ikke ser på det som en formildende omstendighet er det jeg stusser på, for vi går vel utifra at personen ikke er skyld i sin egen sinnslidelse.
Vis hele sitatet...
Nei, personen er mest sannsynlig ikke selv skyld i sin sinnslidelse. Derfor skal jo ikke personen kunne dømmes til døden etter første episoden heller. Om personen derimot ikke ser at vedkommende har gjort noe alvorlig galt og sier "Hjelp meg" til en statlig instutisjon så er personen skyldig i å ikke ta tak i problemet.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker på hvordan du vil oppdatere lovverket for å endre på straffelovene her. Er det snakk om å "endre det slik at staten blir mer lydhør"? Hvordan vil du gjøre dette? Hvordan vil du være sikker på at det blir fulgt (brudd er det mange av etter det jeg har fått med meg).
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig usikker på hvordan jeg vil formulere ett slikt lovverk. Jeg mener dog at om en person kontakter en statlig instutisjon (politi, sykehus eller annet relevant) og sier rett ut "Jeg har problemer, hjelp meg!" så bør den instutisjonen være direkte ansvarlig for at vedkommende får denne hjelpen. Hjelpen burde så klart også være dekket av staten. Burde vel egentlig vært slik uavhengig av om vi har dødstraff eller ikke i Norge men det er en annen diskusjon.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
(tok bare et lite utdrag i stede for å sitere alt)

Det virker for meg som du ikke bare er for dødsstraff, men at du også ønsker dødsstraff for å være dum eller lite gjennomtenkt?
Vis hele sitatet...
Se for deg at du er voksen og har 3 barn. Om vi benytter grill-eksempelet mitt ovenfor, og ved ett uhell blir ditt eldste barn drept. Det føles jævlig trist ikke sant? Det var "bare ett uhell" så jeg soner min straff. Etter endt soning gjentar samme situasjon seg og ditt andre barn dør. Hvordan føles egentlig det? Helt ærlig, hadde det føltes mindre jævlig om jeg med overlegg hadde kasta propantanken på grillen for å ta livet av ungene enn om de ble drept fordi jeg fortsatte å oppføre meg som en idiot med farlige saker?

Jeg mener at man må ta konsekvensen av det resultatet våre handlinger medfører.

Eksploderer propantanken min uten at noen er i nærheten er jo konsekvensen at jeg må kjøpe meg ny grill. Er resultatet en død person må jeg ta konsekvensen av det.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Selvfølgelig bør man lære av de feil man gjør, men det blir litt ekstremt å bruke dødsstraff fordi du ikke lærer fort nok. Og har man en psykisk lidelse, er ikke alt like tydelig og man kan ha stort behov for hjelp. Om man for eksempel er psykotisk og/eller paranoid, er ikke det å oppsøke helsemyndigheter nødvendigvis det første du tenker på.
Vis hele sitatet...
Viss min bruk av propangrill resulterer i dødsfall så mener jeg at det bør kunne kreves at jeg selv setter meg inn i hvordan og hvorfor og lærer meg korrekt og trygg bruk av propangrill. Frem til jeg har lært meg dette burde jeg jo ivertfall holde meg langt unna propangriller da mitt tidligere bruk av propangrill har resultert i dødsfall. Bruker jeg langt tid på å lære meg korrekt og trygg bruk av propangrill så får jeg heller avstå å benytte slike.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og har man en psykisk lidelse, er ikke alt like tydelig og man kan ha stort behov for hjelp. Om man for eksempel er psykotisk og/eller paranoid, er ikke det å oppsøke helsemyndigheter nødvendigvis det første du tenker på.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis før du har gjort noe spesiellt. Etter at du har voldtatt/partert/skutt en annen person bør det gjøre det.

Ja det er en jævlig kynisk tankegang men ett sted må grensen gå. Jeg mener ikke at det er greit at noen skal få leke fritt med øks i barnehagen bare fordi vedkommende mener det er en fin ting å gjøre. Skal man nyte godene fra samfunnet mener jeg at man på lik fot skal stå ansvarlig for egne handlinger. Uansett sinnslidelse, hårfarge, kjønn, skostørrelse eller etnisk bakgrunn.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det virker som du ser på dødsstraff som en enkel måte å bli kvitt problemer på, men problemet er bare det at dødsstraff har liten eller ingen preventiv virkning, snare tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at utsagnet ditt er galt, men har du en objektiv studie å henvise til?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så hvilke problemer ser du egentlig for deg at du løser med dødsstraff siden du mener dette er et så effektivt virkemiddel at du ønsker å gjeninnføre det i Norge?
Vis hele sitatet...
Jeg våger å påstå at dødstraff for andre gangs forbrytelse i kategorien grov vold/voldtekt/drap, vil være en god motivasjonsfaktor til selvforbedring etter første episode og dermed ha en forebyggende effekt.

Per i dag om du har drept noen vet du at fengsel i noen år er det verste du risikerer.

Når du vet at er død, uansett, om du begår handlingen igjen så stiger terskelen for å drepe igjen ganske høyt. Er du enig der?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om man gjør en alvorlig forbrytelse og risikerer dødsstraff, hvorfor skal man da overgi seg til politiet? Man har jo ikke lenger noenting å tape.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle man som drapsmann være motivert til å overgi seg til politiet uansett? En gulrot hvor man i stedet idømmes livstid om man melder seg selv for politiet, legger alle kort på bordet og bidrar til å oppklare og løse saken kan jo være en god ordning?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Dødsstraff rehabiliterer ingen, men jeg misstenker at du mener at enkelte er det ikke noe vits å bruke mer tid på, spesielt dersom man ikke lærer første gang man blir straffet?
Vis hele sitatet...
Kort svar, ja. For det lange svaret kan du lese alle innleggene mine i denne tråden, begynner å bli en del og jeg er for lat til å gjenta det samme for mange ganger.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har du sett på land som praktiserer dødsstraff, mener du virkelig at dette er noe som fungerer?
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke sett noe land hvor utdanningssystemet, helsevesenet, religion, annet fungerer helt 100% utmerket.

Jeg er dog enig i at den bruk av dødsstraff som praktiseres rundt omkring i verden ikke alltid er spesiellt bra. Mange land benytter seg av dødsstraff for politiske dissidenter, vantro og førstegangsforbrytere. I tillegg er det ofte problemer med den generelle utførelsen av straffen hvor byråkrati, idioti og annet gjør at man risikerer å dø av alderdom før dommen blir fullbyrdet eller risikerer å pines i lang tid i stedet for å få en rask død.

Jeg er ingen aktiv pådriver for å innføre dødsstraff i Norge, jeg mener dog som jeg har lagt frem i flere innlegg her at dødsstraff ville vært ett fullgodt punkt i en større helhet om vi hadde tatt en god opprydning og forbedring av nåværende lovverk.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Se for deg at du er voksen og har 3 barn. Om vi benytter grill-eksempelet mitt ovenfor, og ved ett uhell blir ditt eldste barn drept. Det føles jævlig trist ikke sant? Det var "bare ett uhell" så jeg soner min straff. Etter endt soning gjentar samme situasjon seg og ditt andre barn dør. Hvordan føles egentlig det? Helt ærlig, hadde det føltes mindre jævlig om jeg med overlegg hadde kasta propantanken på grillen for å ta livet av ungene enn om de ble drept fordi jeg fortsatte å oppføre meg som en idiot med farlige saker?
Vis hele sitatet...
Se for deg at du har 3 barn, hvor eldste mann har førerkort. i en tragisk ulykke kjører eldste sønnen ihjel yngste sønnen. Soner sin straff og på tur med sin yngre bror, ender det nok en gang i en tragisk ulykke, hvor yngstemann ikke overlever. Siden din eldste sønn var fører av bilen blir han tiltalt for uaktsomt drap for andre gang og dømmes til døden.

Dette er etter din modell en situasjon som kan oppstå. Så for at ditt barn ikke skal kunne risikere å havne i en slik situasjon, må han for all fremtid unngå bilkjøring. For ulykker skjer enten man er aktsom eller uaktsom.
De som tar livet av noen i trafikken eller ved annen uaktsomhet, ønsker ikke å gjenta dette, men ulykker skjer faktisk.

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg mener at man må ta konsekvensen av det resultatet våre handlinger medfører.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at man er ansvarlig for egne handlinger og at dersom en person har vist grov uaktsomhet og burde visst bedre, kan/bør dømmes på grunnlag av dette, men ikke til døden.


Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Eksploderer propantanken min uten at noen er i nærheten er jo konsekvensen at jeg må kjøpe meg ny grill. Er resultatet en død person må jeg ta konsekvensen av det.
Vis hele sitatet...
Så det er tilfeldighetene som rår?

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Viss min bruk av propangrill resulterer i dødsfall så mener jeg at det bør kunne kreves at jeg selv setter meg inn i hvordan og hvorfor og lærer meg korrekt og trygg bruk av propangrill. Frem til jeg har lært meg dette burde jeg jo ivertfall holde meg langt unna propangriller da mitt tidligere bruk av propangrill har resultert i dødsfall. Bruker jeg langt tid på å lære meg korrekt og trygg bruk av propangrill så får jeg heller avstå å benytte slike.
Vis hele sitatet...
Så om man er uheldig i trafikken, bør man avstå fra bilkjøring fram til man kan garantere at en lignende situasjon ikke kan skje igjen?


Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Ikke nødvendigvis før du har gjort noe spesiellt. Etter at du har voldtatt/partert/skutt en annen person bør det gjøre det.
Vis hele sitatet...
Så du mener at personer i psykisk ubalanse bør ta seg sammen og melde seg til politiet når de har gått for langt?

Når du er psykisk syk, er ikke rasjonell tankegang alltid like lett.

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Ja det er en jævlig kynisk tankegang men ett sted må grensen gå. Jeg mener ikke at det er greit at noen skal få leke fritt med øks i barnehagen bare fordi vedkommende mener det er en fin ting å gjøre.
Vis hele sitatet...
Og det er slik du mener det fungerer i dag?


Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Skal man nyte godene fra samfunnet mener jeg at man på lik fot skal stå ansvarlig for egne handlinger. Uansett sinnslidelse, hårfarge, kjønn, skostørrelse eller etnisk bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel også slik det fungerer i det store og det hele her til lands.

Om man utfører en ugjerning i en tilstand der man blir betraktet som utilregnelig, er ikke dette synonymt med at du slipper unna. Det betyr bare at fengsel sannsynligvis ikke er en egnet rehabiliteringsanstalt. Og at man derfor må se på andre løsninger, gjerne innenfor psykiatrien.


Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg sier ikke at utsagnet ditt er galt, men har du en objektiv studie å henvise til?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke på stående fot, men du kan jo se litt på hvordan det fungerer i statene, da de har et system som er veldig likt det du beskriver, døm selv.

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Per i dag om du har drept noen vet du at fengsel i noen år er det verste du risikerer.
Vis hele sitatet...
Nettopp, derfor er det ingen grunn til å drepe en politimann for å komme seg unna, da dette kun vil forlenge straffen din.

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Når du vet at er død, uansett, om du begår handlingen igjen så stiger terskelen for å drepe igjen ganske høyt. Er du enig der?
Vis hele sitatet...
Nei, så langt derifra, om du har drept noen og risikerer dødsstraff, er det ingen grunn til å ikke fortsette å drepe, for du vil uansett ikke få noe strenger straff (du dømmes herved til døden for andre gang, meningsløst).

Så lenge du har dødsstraff, vil du kunne komme til et punkt hvor du ikke lenger kan snu og ikke lenger har noe å tape. Det er da det virkelig blir farlig.


Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Hvorfor skulle man som drapsmann være motivert til å overgi seg til politiet uansett? En gulrot hvor man i stedet idømmes livstid om man melder seg selv for politiet, legger alle kort på bordet og bidrar til å oppklare og løse saken kan jo være en god ordning?
Vis hele sitatet...
Tror vi har litt forskjellige tanker om hva en drapsmann er.

Hvordan skal det at du blir drept om du blir tatt, være mer motiverende?

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg har heller ikke sett noe land hvor utdanningssystemet, helsevesenet, religion, annet fungerer helt 100% utmerket.
Vis hele sitatet...
Nei og om dette hadde fungert hundre prosent, tror jeg man ville hatt et samfunn med veldig lav kriminalitet.

Når det kommer til å dømme noen til døden, bør man minst være 100% sikker på at rett person blir dømt, men enda viktigere. Man bør være sikker på at dette faktisk hjelper, i forhold til om man får mer eller mindre alvorlig kriminalitet, som følge av å bruke slike avstraffelser.

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg er dog enig i at den bruk av dødsstraff som praktiseres rundt omkring i verden ikke alltid er spesiellt bra. Mange land benytter seg av dødsstraff for politiske dissidenter, vantro og førstegangsforbrytere. I tillegg er det ofte problemer med den generelle utførelsen av straffen hvor byråkrati, idioti og annet gjør at man risikerer å dø av alderdom før dommen blir fullbyrdet eller risikerer å pines i lang tid i stedet for å få en rask død.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir en dobbelt moral når man skal sette eksempler med at drap er feil ved å drepe. Og jeg klarer ikke å se hvordan dødsstraff på noen måte fungerer preventivt. Det blir som å lappe en sykkelslange ved å stikke nye hull.

Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg er ingen aktiv pådriver for å innføre dødsstraff i Norge, jeg mener dog som jeg har lagt frem i flere innlegg her at dødsstraff ville vært ett fullgodt punkt i en større helhet om vi hadde tatt en god opprydning og forbedring av nåværende lovverk.
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig, for jeg synes ikke det finnes et eneste godt argument for dødsstraff, men synes derimot at det finnes mange gode mot.
Sist endret av Veggen; 18. oktober 2010 kl. 20:52.
Dødsstraff ser eg på som å slippe straff.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Se for deg at du har 3 barn, hvor eldste mann har førerkort. i en tragisk ulykke kjører eldste sønnen ihjel yngste sønnen. Soner sin straff og på tur med sin yngre bror, ender det nok en gang i en tragisk ulykke, hvor yngstemann ikke overlever. Siden din eldste sønn var fører av bilen blir han tiltalt for uaktsomt drap for andre gang og dømmes til døden.

Dette er etter din modell en situasjon som kan oppstå. Så for at ditt barn ikke skal kunne risikere å havne i en slik situasjon, må han for all fremtid unngå bilkjøring. For ulykker skjer enten man er aktsom eller uaktsom.
De som tar livet av noen i trafikken eller ved annen uaktsomhet, ønsker ikke å gjenta dette, men ulykker skjer faktisk.
Vis hele sitatet...
Det er kjempeflott at folk kaster seg inn i debatten, men kan du være så snill å lese det jeg har skrevet tidligere? Jeg har klart definert mitt standpunkt på dette. Jeg har tilogmed definert hva jeg mener er forskjellen på en "ulykke" og "uaktsomt drap".


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg er enig i at man er ansvarlig for egne handlinger og at dersom en person har vist grov uaktsomhet og burde visst bedre, kan/bør dømmes på grunnlag av dette, men ikke til døden.
Vis hele sitatet...
Intet galt i det standpunktet


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så det er tilfeldighetene som rår?
Vis hele sitatet...
Noen kaller det guds hånd, noen kaller det tilfeldigheter. Slik er det med alt i livet. Alle handlinger påvirkes av tilfeldigheter og vi må uansett ta konsekvensen av våre handlinger. Spiller du Lotto er det bare tilfeldigheter som avgjør om du vinner eller har tapt de 40 kronene. Vi kan selvsagt påvirke tilfeldighetene ved å vise forsiktighet, tenke oss om og utføre ting på en bedre måte.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så om man er uheldig i trafikken, bør man avstå fra bilkjøring fram til man kan garantere at en lignende situasjon ikke kan skje igjen?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg svart på uheldig så jeg gjør om ordet ditt til idiot. Svaret mitt er da selvfølgelig! Det er ingen grunnleggende rett i universet som tilsier at alle skal få kjøre bil når og hvor de vil. Er dine ferdigheter som sjåfør på ett slikt nivå at andre mennesker dør som ett resultat bør du selvfølgelig ikke sette deg bak rattet inntil du har forbedret dine ferdigheter. Er du uenig i dette?


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så du mener at personer i psykisk ubalanse bør ta seg sammen og melde seg til politiet når de har gått for langt?

Når du er psykisk syk, er ikke rasjonell tankegang alltid like lett.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis politiet da politiet ikke driver med terapi eller psykologisk behandling. Ett psykiatrisk senter ville vært mye bedre. Politiet bør dog være behjelpelige med å videreformidle til riktig instans.

Jeg har tidligere svart på spørsmålet. Les mine svar til Jonta.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og det er slik du mener det fungerer i dag?
Vis hele sitatet...
Det er satt på spissen men det er slik du hentydet. Kan du fortelle meg i klartekst hva du mener bør være reaksjonen mot en person som lystrer den grønne feen på skulderen sin og angriper en større gruppe barnehage barn med øks? Hva mener du bør være reaksjonen mot personen bør være når vedkommende gjentar samme sak etter å ha sluppet fri i samfunnet igjen?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja, det er vel også slik det fungerer i det store og det hele her til lands.

Om man utfører en ugjerning i en tilstand der man blir betraktet som utilregnelig, er ikke dette synonymt med at du slipper unna. Det betyr bare at fengsel sannsynligvis ikke er en egnet rehabiliteringsanstalt. Og at man derfor må se på andre løsninger, gjerne innenfor psykiatrien.
Vis hele sitatet...
Så absolutt! Etter første episode vel å merke. Jeg er ingen ekspert på området, men jeg vil tro at tvungen psykiatrisk behandling overgår fengselsopphold som "straff" for en person som har bikket over psykisk.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, ikke på stående fot, men du kan jo se litt på hvordan det fungerer i statene, da de har et system som er veldig likt det du beskriver, døm selv.
Vis hele sitatet...
USA har ikke ett system som er veldig likt det jeg beskriver. Jeg sa det ikke direkte, men denne setningen;

I tillegg er det ofte problemer med den generelle utførelsen av straffen hvor byråkrati, idioti og annet gjør at man risikerer å dø av alderdom før dommen blir fullbyrdet eller risikerer å pines i lang tid i stedet for å få en rask død.
Vis hele sitatet...
var en direkte henvisning til USA. Det finnes såklart enkelttilfeller hvor jeg mener systemet har fungert bra, men i det store og det hele fungerer det ikke hensiktsmessig.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nettopp, derfor er det ingen grunn til å drepe en politimann for å komme seg unna, da dette kun vil forlenge straffen din.

Nei, så langt derifra, om du har drept noen og risikerer dødsstraff, er det ingen grunn til å ikke fortsette å drepe, for du vil uansett ikke få noe strenger straff (du dømmes herved til døden for andre gang, meningsløst).

Så lenge du har dødsstraff, vil du kunne komme til et punkt hvor du ikke lenger kan snu og ikke lenger har noe å tape. Det er da det virkelig blir farlig.
Vis hele sitatet...
Er det bedre å vite at om du blir tatt kommer du aldri ut av fengselet igjen?

Nå ignorerer du også hovedpoenget mitt.

Tenk deg at du har skutt naboen etter en krangel. Halve nabolaget har sett deg gjøre det og politiet ankommer kjapt. Hadde du vært psykotisk eller lignende ville du ikke hatt noe ønske om å bli tatt med av politiet og hadde skutt etter dem uansett.
Jeg regner derimot med at du ikke er psykotisk så du innser kjapt at du har gjort noe veldig galt og kaster kjapt fra deg hagla og blir med politiet frivillig.
Du blir dømt til soning og går i terapi for å få hjelp med aggresjonsproblemet ditt. Etter endt soning slipper du ut i samfunnet igjen.

Når du da vet at du har gjort noe grusomt, du har tatt din straff, lært og forbedret deg. Du vet også at om du gjentar handlingen så er det takk og farvel. Ville ikke det vært en spesiellt god motivasjon for å holde seg selv i skinnet resten av livet? Ville du ikke blitt en ganske lovlydig borger?

Om du derimot slipper ut etter noen års soning og vet at om du skyter en ny person så er det bare tilbake i fengselet noen år, blir ikke terskelen for å gjenta handlingen rimelig lavere?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Tror vi har litt forskjellige tanker om hva en drapsmann er.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at en drapsmann er en person som ved en konsekvens av ens handlinger har tatt livet av en annen person. Hva mener du en drapsmann er?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hvordan skal det at du blir drept om du blir tatt, være mer motiverende?
Vis hele sitatet...
Leste du avsnittet mitt om gulroten?


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei og om dette hadde fungert hundre prosent, tror jeg man ville hatt et samfunn med veldig lav kriminalitet.
Vis hele sitatet...


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Når det kommer til å dømme noen til døden, bør man minst være 100% sikker på at rett person blir dømt, men enda viktigere. Man bør være sikker på at dette faktisk hjelper, i forhold til om man får mer eller mindre alvorlig kriminalitet, som følge av å bruke slike avstraffelser.
Vis hele sitatet...
Som nevnt er jeg ikke for dødsstraff som en reakson på første drap/grove voldsepisode. Jeg er for dødsstraff fra andre episode. Det betyr at det allerede har vært en gjentakelse. Hvorfor skal samfunnet ta risikoen på om det blir en tredje episode når vedkommende allerede har gjentatt handlingen?

Når det kommer til beviser er jeg helt enig og har svart Jonta på dette tidligere.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg synes det blir en dobbelt moral når man skal sette eksempler med at drap er feil ved å drepe. Og jeg klarer ikke å se hvordan dødsstraff på noen måte fungerer preventivt. Det blir som å lappe en sykkelslange ved å stikke nye hull.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg svart på før.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Der er jeg uenig, for jeg synes ikke det finnes et eneste godt argument for dødsstraff, men synes derimot at det finnes mange gode mot.
Vis hele sitatet...
Noe som er kjempebra! Hadde vi alle vært enige hadde det blitt en kjedelig verden. Slik jeg ser det finnes det gode argumenter både for og imot. I mitt hode veier argumentene for høyere. Jeg har intet imot de som mener det ene eller det andre, men jeg blir litt glad inni meg når mennesker kan tenke igjennom hvorfor de står for noe og så stille seg opp for det med ett åpent sinn for andre synspunkter. Det skaper bra debatt og bedre åpenhet i samfunnet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Nei, personen er mest sannsynlig ikke selv skyld i sin sinnslidelse. Derfor skal jo ikke personen kunne dømmes til døden etter første episoden heller. Om personen derimot ikke ser at vedkommende har gjort noe alvorlig galt og sier "Hjelp meg" til en statlig instutisjon så er personen skyldig i å ikke ta tak i problemet.
Vis hele sitatet...
Du går fortsatt ut ifra at personen automatisk kan gjøres klar over sin egen sinnslidelse, og at vedkommende kan forstå denne fra et utenfraperspektiv. For meg ser det ut som om dette impliserer at sinnstilstanden hos alle slike mennesker av og til klarner nok til at de innser slikt. Relatert: Du går ut ifra at sinnstilstanden ikke endrer seg over tid, eventuelt forverrer seg.

Jeg tror dog du kan være enig i at det bør være en statlig institusjons ansvar å ta tak i problemet. Man burde etter den første hendelsen innse at denne personen trenger hjelp, og at slikt kan gjenta seg om hjelpen ikke gis ("Neida, han er så frisk så." Dette sannsynligvis pga. ressursmangel). Men at det er personens ansvar?
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Det er kjempeflott at folk kaster seg inn i debatten, men kan du være så snill å lese det jeg har skrevet tidligere? Jeg har klart definert mitt standpunkt på dette. Jeg har tilogmed definert hva jeg mener er forskjellen på en "ulykke" og "uaktsomt drap".
Vis hele sitatet...
Ja og det jeg prøver å legge frem er at det kan oppstå situasjoner der folk er uenige, i om det som skjer faktisk er en ulykke, eller noe som burde vært unngått fordi vedkommende burde ha visst bedre.

Sitat av Tjodleif
Noen kaller det guds hånd, noen kaller det tilfeldigheter. Slik er det med alt i livet. Alle handlinger påvirkes av tilfeldigheter og vi må uansett ta konsekvensen av våre handlinger. Spiller du Lotto er det bare tilfeldigheter som avgjør om du vinner eller har tapt de 40 kronene. Vi kan selvsagt påvirke tilfeldighetene ved å vise forsiktighet, tenke oss om og utføre ting på en bedre måte.
Vis hele sitatet...
Ja sånn er livet.

Men det jeg prøver å få fram, er at ut fra din modell, vil det kunne være helt tilfeldig hvem som ender opp med dødsstraff (i enkelt tilfeller). Da det er umulig å sette opp et regelverk som tar hensyn til alle unntakstilfeller. Jeg ser i hvertfall ikke at modellen du legger fram gjør dette.

Sitat av Tjodleif
Nå har jeg svart på uheldig så jeg gjør om ordet ditt til idiot. Svaret mitt er da selvfølgelig! Det er ingen grunnleggende rett i universet som tilsier at alle skal få kjøre bil når og hvor de vil. Er dine ferdigheter som sjåfør på ett slikt nivå at andre mennesker dør som ett resultat bør du selvfølgelig ikke sette deg bak rattet inntil du har forbedret dine ferdigheter. Er du uenig i dette?
Vis hele sitatet...
Avhengig av omstendighetene, men om men faktisk har gjort et alvorlig grovt brudd på trafikkreglene, som igjen har ført til tap av liv. Regner jeg med at førekortet til vedkommende vil bli inndratt, i tillegg til, mest sannsynlig fengselstraff. Vedkommende vil sikkert også bli nødt til å ta førerkort på nytt, om vedkommende skal kjøre bil etter endt straff.

Så ser ikke helt hvor du vil med dette.

Sitat av Tjodleif
Ikke nødvendigvis politiet da politiet ikke driver med terapi eller psykologisk behandling. Ett psykiatrisk senter ville vært mye bedre. Politiet bør dog være behjelpelige med å videreformidle til riktig instans.

Jeg har tidligere svart på spørsmålet. Les mine svar til Jonta.

Det er satt på spissen men det er slik du hentydet. Kan du fortelle meg i klartekst hva du mener bør være reaksjonen mot en person som lystrer den grønne feen på skulderen sin og angriper en større gruppe barnehage barn med øks? Hva mener du bør være reaksjonen mot personen bør være når vedkommende gjentar samme sak etter å ha sluppet fri i samfunnet igjen?
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si at institusjonen vedkommende er sluppet ut fra, ikke har gjort jobben sin. Og bærer i nevnte tilfelle sin del av ansvaret.

Sitat av Tjodleif
var en direkte henvisning til USA. Det finnes såklart enkelttilfeller hvor jeg mener systemet har fungert bra, men i det store og det hele fungerer det ikke hensiktsmessig
Vis hele sitatet...
Ja, men se på hvor avskrekkende effekt dødsstraffen har i USA da.
Tror du virkelig at om det bare hadde blitt gjort litt annerledes, så ville plutselig dødsstraffen fått den avskrekkende effekten den skal ha?

Tror du virkelig at folk flest tenker seg om en ekstra gang før de begår et drap: Jeg risikerer bare fengsel, så kan like gjerne drepe h*n. Folk flest går ikke rund å tenker på å drepe andre, de fleste av oss vet faktisk at det å drepe noen er noe man ikke gjør.

Jeg tror ikke at de som begår drap, vurderer straffen før de begår handlingen, du kan sikkert finne enkelt tilfeller, men majoriteten er lovlydige borgere som er enige i de lover vi har (stort sett i hvertfall) og begår derfor ikke drap.

Sitat av Tjodleif
Er det bedre å vite at om du blir tatt kommer du aldri ut av fengselet igjen?
Vis hele sitatet...
Igjen, avhengig av hva man har gjort. Så er det, i utgangspunktet, ingenting som tilsier at man aldri slipper ut av fengsel. Så dette blir egentlig en uaktuell problemstilling, men ja, jeg vil si. At det i de fleste tilfeller, ligger mer håp i et liv i fengsel, enn en giftsprøyte i armen.


Sitat av Tjodleif
Tenk deg at du har skutt naboen etter en krangel. Halve nabolaget har sett deg gjøre det og politiet ankommer kjapt. Hadde du vært psykotisk eller lignende ville du ikke hatt noe ønske om å bli tatt med av politiet og hadde skutt etter dem uansett.
Jeg regner derimot med at du ikke er psykotisk så du innser kjapt at du har gjort noe veldig galt og kaster kjapt fra deg hagla og blir med politiet frivillig.
Du blir dømt til soning og går i terapi for å få hjelp med aggresjonsproblemet ditt. Etter endt soning slipper du ut i samfunnet igjen.

Når du da vet at du har gjort noe grusomt, du har tatt din straff, lært og forbedret deg. Du vet også at om du gjentar handlingen så er det takk og farvel. Ville ikke det vært en spesiellt god motivasjon for å holde seg selv i skinnet resten av livet? Ville du ikke blitt en ganske lovlydig borger?
Vis hele sitatet...
Har aldri hatt noen dødsstraff hengende over meg og jeg er da stort sett en lovlydig borger. Noe jeg vil påstå store deler av Norges befolkning er.

Sitat av Tjodleif
Om du derimot slipper ut etter noen års soning og vet at om du skyter en ny person så er det bare tilbake i fengselet noen år, blir ikke terskelen for å gjenta handlingen rimelig lavere?
Vis hele sitatet...
Folk som går rund med stor trang til å drepe, eventuelt viser tegn til at gjentagelse med stor sannsynlighet kan skje, slippes ikke uten videre tilbake på gaten.

Sitat av Tjodleif
Leste du avsnittet mitt om gulroten?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det, men forstår uansett ikke hvordan du får den gulroten til å smake godt.

Sitat av Tjodleif
Som nevnt er jeg ikke for dødsstraff som en reakson på første drap/grove voldsepisode. Jeg er for dødsstraff fra andre episode. Det betyr at det allerede har vært en gjentakelse. Hvorfor skal samfunnet ta risikoen på om det blir en tredje episode når vedkommende allerede har gjentatt handlingen?
Vis hele sitatet...
Som jeg er innom over, om man har vært innom et behandlingsanlegg og kort tid etter løslatelse, gjentar samme gjerning. Så ligger noe av ansvaret på de som faktisk har vurdert vedkommende som skikket for samfunnet. Vi er til syvende og sist bare mennesker, vi gjør feil alle som en. Noen svært mye verre enn andre, men vi må prøve å lære av de feil som blir gjort og bevege oss framover. Ikke gå tilbake til noe som har vist seg flere ganger å ikke fungere
Sitat av Jonta Vis innlegg
Du går fortsatt ut ifra at personen automatisk kan gjøres klar over sin egen sinnslidelse, og at vedkommende kan forstå denne fra et utenfraperspektiv. For meg ser det ut som om dette impliserer at sinnstilstanden hos alle slike mennesker av og til klarner nok til at de innser slikt. Relatert: Du går ut ifra at sinnstilstanden ikke endrer seg over tid, eventuelt forverrer seg.
Vis hele sitatet...
Endringen kan skje på to sekunder. En person som har opplevd krig og elendighet kan leve helt normalt i etterkant helt frem til personen tilfeldigvis går forbi ett trykkluftbor og all elendigheten plutselig kommer frem igjen og slår hardt til i psyken.

Jeg mener uansett at det er ett akseptabelt krav å stille til ett individ i vårt samfunn.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg tror dog du kan være enig i at det bør være en statlig institusjons ansvar å ta tak i problemet. Man burde etter den første hendelsen innse at denne personen trenger hjelp, og at slikt kan gjenta seg om hjelpen ikke gis ("Neida, han er så frisk så." Dette sannsynligvis pga. ressursmangel). Men at det er personens ansvar?
Vis hele sitatet...
Helt enig! Det må være enkeltpersonen som er ansvarlig for å kommunisere behovet for hjelp og benytte seg av hjelpen. For å kunne stille det kravet må hjelpen være organisert slik at alle som har behov for hjelp får det, budsjett burde aldri kunne være en unnskyldning her. Velger en trangsynt offentlig ansatt å nekte en trengende denne hjelpen bør såklart instutisjonen og den ansatte være direkte delansvarlige for konsekvensen av dette.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja og det jeg prøver å legge frem er at det kan oppstå situasjoner der folk er uenige, i om det som skjer faktisk er en ulykke, eller noe som burde vært unngått fordi vedkommende burde ha visst bedre.
Vis hele sitatet...
Det blir det jo i siste instans opp til Høyesterett å avgjøre.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja sånn er livet.

Men det jeg prøver å få fram, er at ut fra din modell, vil det kunne være helt tilfeldig hvem som ender opp med dødsstraff (i enkelt tilfeller). Da det er umulig å sette opp et regelverk som tar hensyn til alle unntakstilfeller. Jeg ser i hvertfall ikke at modellen du legger fram gjør dette.
Vis hele sitatet...
Det vil jo kun være drapsmenn som risikerer dødstraff, så er det kansje heller tilfeldighetene som avgjør om de blir drapsmenn eller ikke.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Avhengig av omstendighetene, men om men faktisk har gjort et alvorlig grovt brudd på trafikkreglene, som igjen har ført til tap av liv. Regner jeg med at førekortet til vedkommende vil bli inndratt, i tillegg til, mest sannsynlig fengselstraff. Vedkommende vil sikkert også bli nødt til å ta førerkort på nytt, om vedkommende skal kjøre bil etter endt straff.

Så ser ikke helt hvor du vil med dette.
Vis hele sitatet...
Det trenger jo nødvendigvis ikke være i trafikken ting skjer, det kan jo være grilling, padling i kano etc. etc.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da vil jeg si at institusjonen vedkommende er sluppet ut fra, ikke har gjort jobben sin. Og bærer i nevnte tilfelle sin del av ansvaret.
Vis hele sitatet...
Om vedkommende har vært innenfor en instutisjon er jeg helt enig. Er vedkommende mindreårig bør foreldrene bære sin del av ansvaret.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja, men se på hvor avskrekkende effekt dødsstraffen har i USA da.
Tror du virkelig at om det bare hadde blitt gjort litt annerledes, så ville plutselig dødsstraffen fått den avskrekkende effekten den skal ha?
Vis hele sitatet...
I USA har de for mange andre problemer som påvirker helheten for mye til at man kan si noe som helst om effekten av dødstraff. Vil du se lese om ett samfunn hvor dødstraff faktisk har hatt en reell og positiv effekt kan du lese anekdotene om Vlad III Dracula. Disse er samlet fra russiske, ungarske, tyske og moldovske kilder. Ja, han drepte unødig mange på en unødig grusom måte, men han oppnådde ganske klart ønsket effekt.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Tror du virkelig at folk flest tenker seg om en ekstra gang før de begår et drap: Jeg risikerer bare fengsel, så kan like gjerne drepe h*n. Folk flest går ikke rund å tenker på å drepe andre, de fleste av oss vet faktisk at det å drepe noen er noe man ikke gjør.

Jeg tror ikke at de som begår drap, vurderer straffen før de begår handlingen, du kan sikkert finne enkelt tilfeller, men majoriteten er lovlydige borgere som er enige i de lover vi har (stort sett i hvertfall) og begår derfor ikke drap.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at alle normale mennesker veier for og imot på alt de gjør. Risikoen for å bli tatt, konsekvensen av å bli tatt opp imot det umiddelbare resultatet av handlingen.

Sagt på en annen måte, står det en boks med kjeks på bordet og du har fått streng beskjed om å ikke ta noen så gjør du selvfølgelig ikke det når det er andre mennesker til stede. Er du derimot alene i rommet vil du jo forsyne deg med ett par kjeks da sjansen for å bli tatt for handlingen er rimelig lav, konsekvensen blir bare en dag i husarrest og på kort sikt får du jo en neve med kjeks.

Slik er det med alt annet også, fra rus, tyveri, promping i heis og drap.

De mennesker som ikke tenker igjennom sine handlinger og veier rett og galt mot hverandre er enda farligere.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Igjen, avhengig av hva man har gjort. Så er det, i utgangspunktet, ingenting som tilsier at man aldri slipper ut av fengsel. Så dette blir egentlig en uaktuell problemstilling, men ja, jeg vil si. At det i de fleste tilfeller, ligger mer håp i et liv i fengsel, enn en giftsprøyte i armen.
Vis hele sitatet...
Derfor gulroten, om du kan se frem til ett mer eller mindre behagelig liv i ett fengsel (på livstid) eller dødsstraff vil du vel tilstrebe det første alternativet?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har aldri hatt noen dødsstraff hengende over meg og jeg er da stort sett en lovlydig borger. Noe jeg vil påstå store deler av Norges befolkning er.
Vis hele sitatet...
Det samme går for meg, men prøv å sette deg inn i situasjonen.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Folk som går rund med stor trang til å drepe, eventuelt viser tegn til at gjentagelse med stor sannsynlighet kan skje, slippes ikke uten videre tilbake på gaten.

Som jeg er innom over, om man har vært innom et behandlingsanlegg og kort tid etter løslatelse, gjentar samme gjerning. Så ligger noe av ansvaret på de som faktisk har vurdert vedkommende som skikket for samfunnet. Vi er til syvende og sist bare mennesker, vi gjør feil alle som en. Noen svært mye verre enn andre, men vi må prøve å lære av de feil som blir gjort og bevege oss framover. Ikke gå tilbake til noe som har vist seg flere ganger å ikke fungere
Vis hele sitatet...
Vi mennesker kan være utspekulerte jævler når vi vil. Legges det for mye ansvar på de som skal sile ut kandidater med gjenntakelsesfare vil de bare helt enkelt aldri slippe noen ut. Ett delansvar på helt klart ligge på instutisjonen, men jeg mener at individet selv må bære hovedbyrden.
Synes det bør være livstid som strengeste straff, men man kan gi den dømte et valg om å bli hentrettet.
@Tjodleif

Kort oppsummert. Du vil ha et samfunn der folk holder seg til loven fordi de er redde for konsekvensene?

Jeg vil ha et samfunn der man velger å ikke gjøre noe galt, ganske enkelt fordi det er galt.

Vi er langt fra et slikt samfunn i dag (selv om jeg tror majoriteten faktisk tenker slik), men jeg tror ikke veien å gå er gjennom dødsstraff. Jeg tror man kan gjøre mange forbedringer med dagens system, men da innenfor rehabilitering, blant annet gjennom økt kompetanse og forståelse. Ikke raske og "enkle" løsninger.
Sist endret av Veggen; 19. oktober 2010 kl. 16:14.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Tjodleif

Kort oppsummert. Du vil ha et samfunn der folk holder seg til loven fordi de er redde for konsekvensene?

Jeg vil ha et samfunn der man velger å ikke gjøre noe galt, ganske enkelt fordi det er galt.

Vi er langt fra et slikt samfunn i dag (selv om jeg tror majoriteten faktisk tenker slik), men jeg tror ikke veien å gå er gjennom dødsstraff. Jeg tror man kan gjøre mange forbedringer med dagens system, men da innenfor rehabilitering, blant annet gjennom økt kompetanse og forståelse. Ikke raske og "enkle" løsninger.
Vis hele sitatet...
helt enig, det er primitivt med slik straff. bruker vi mere penger på å utvikle systemene vi har i dag kan vi lage nye løsninger.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Tjodleif

Kort oppsummert. Du vil ha et samfunn der folk holder seg til loven fordi de er redde for konsekvensene?

Jeg vil ha et samfunn der man velger å ikke gjøre noe galt, ganske enkelt fordi det er galt.

Vi er langt fra et slikt samfunn i dag (selv om jeg tror majoriteten faktisk tenker slik), men jeg tror ikke veien å gå er gjennom dødsstraff. Jeg tror man kan gjøre mange forbedringer med dagens system, men da innenfor rehabilitering, blant annet gjennom økt kompetanse og forståelse. Ikke raske og "enkle" løsninger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi er veldig enige i mye, vi er bare uenige i dødsstraff.

I ett perfekt samfunn vil det ikke være behov for dødsstraff eller noen annen form for straff da alle er snille og greie uansett.

I vårt samfunn er mennesker forskjellige på godt og vondt. Resultatet er at vi må ha ett form for straffesystem. Jeg ser ikke på dødsstraff som en enkel eller rask løsning på noe, jeg ser på det som ett godt verktøy i en helhet. Jeg er fullstendig enig med deg i at endringene først må komme innenfor feltene rehabilitering, utdannelse og generell medmenneskelig forståelse. Raske og enkle løsninger kan kansje fungere på veldig kort sikt, men på lengre sikt blir det som å pisse i buksa for å bli varm.

Sitat av nemo90 Vis innlegg
helt enig, det er primitivt med slik straff. bruker vi mere penger på å utvikle systemene vi har i dag kan vi lage nye løsninger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det primitivt?

Hvilke systemer vil du utvikle?

Hvordan vil du utvikle dem?

Hva slags løsninger ser du for deg?
Jeg er i mot dødstraff. Som sagt før, så mener jeg at ingen mennesker er verdt så mye at de kan velge hvem som skal få leve eller ikke.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg mener uansett at det er ett akseptabelt krav å stille til ett individ i vårt samfunn.
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag?

Helt enig!
Vis hele sitatet...
Ok... vi er enige altså?
Det må være enkeltpersonen som er ansvarlig for å kommunisere behovet for hjelp og benytte seg av hjelpen.
Vis hele sitatet...
tydeligvis ikke enige likevel
Sitat av Jonta Vis innlegg
På hvilket grunnlag?
Vis hele sitatet...
Som deltager i samfunnet nyter man godt av en mengde goder, jeg synes ikke ett slikt personlig ansvar er en for stor pris å betale for å få nyte disse godene.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Ok... vi er enige altså?

tydeligvis ikke enige likevel
Vis hele sitatet...
Missforstod jeg siste setningen din der? I såfall er vi bare nesten helt enige
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg tror vi er veldig enige i mye, vi er bare uenige i dødsstraff.

I ett perfekt samfunn vil det ikke være behov for dødsstraff eller noen annen form for straff da alle er snille og greie uansett.

I vårt samfunn er mennesker forskjellige på godt og vondt. Resultatet er at vi må ha ett form for straffesystem. Jeg ser ikke på dødsstraff som en enkel eller rask løsning på noe, jeg ser på det som ett godt verktøy i en helhet. Jeg er fullstendig enig med deg i at endringene først må komme innenfor feltene rehabilitering, utdannelse og generell medmenneskelig forståelse. Raske og enkle løsninger kan kansje fungere på veldig kort sikt, men på lengre sikt blir det som å pisse i buksa for å bli varm.



Hvorfor er det primitivt?

Hvilke systemer vil du utvikle?

Hvordan vil du utvikle dem?

Hva slags løsninger ser du for deg?
Vis hele sitatet...
vil si det er prmitivt med tanke på løsningen og bare ta livet til en person, noe vi har gjort siden dag en. hadde jo vært bedre å få de til å jobbe og gjøre nytte for sammfunnet. feks laget produksjonsfengsler hvor man lager deler til industr, det er jo uendelig grenser her, gjøre dem viktige for samfunnet istedenfor og støte dem ifra oss. vi er snart i 2011 og løsningene er der må bare jobbe med dem
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Som deltager i samfunnet nyter man godt av en mengde goder, jeg synes ikke ett slikt personlig ansvar er en for stor pris å betale for å få nyte disse godene.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg ikke formulerte meg bra nok her. Kanskje det blir klarere om jeg formulerer det slik:
Hvilket grunnlag har du for å si "Jeg mener uansett at det er ett akseptabelt krav å stille til ett individ i vårt samfunn." (da i sammenheng med mennesker med psykiske lidelser) ?

Missforstod jeg siste setningen din der? I såfall er vi bare nesten helt enige
Vis hele sitatet...
Sjekk hva jeg siterte.
Sitat av nemo90 Vis innlegg
vil si det er prmitivt med tanke på løsningen og bare ta livet til en person, noe vi har gjort siden dag en. hadde jo vært bedre å få de til å jobbe og gjøre nytte for sammfunnet. feks laget produksjonsfengsler hvor man lager deler til industr, det er jo uendelig grenser her, gjøre dem viktige for samfunnet istedenfor og støte dem ifra oss. vi er snart i 2011 og løsningene er der må bare jobbe med dem
Vis hele sitatet...
Vi har også drevet med jakt fra "dag en". Vi har hatt sex, vi har oppfostret våre barn, bygd byer, kurert sykdom og tilbed gudene. Selv om vi har gjort noe siden tidenes morgen betyr det ikke at det er primitivt og feil.

Ideen om arbeidsleierer vil kansje gjøre at noen drar noen assosiasjoner til saker som "Arbeit macht frei" og "Gulag". Selv synes jeg ikke det er noen dårlig tanke om det gjøres på siviliserte former.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Mulig jeg ikke formulerte meg bra nok her. Kanskje det blir klarere om jeg formulerer det slik:
Hvilket grunnlag har du for å si "Jeg mener uansett at det er ett akseptabelt krav å stille til ett individ i vårt samfunn." (da i sammenheng med mennesker med psykiske lidelser) ?
Vis hele sitatet...
Da blir det fortsatt samme svar

Alle som lever fritt i samfunnet skal på lik linje ha de samme rettighetene og pliktene.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Sjekk hva jeg siterte.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype siste setningen i følgende avsnitt?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg tror dog du kan være enig i at det bør være en statlig institusjons ansvar å ta tak i problemet. Man burde etter den første hendelsen innse at denne personen trenger hjelp, og at slikt kan gjenta seg om hjelpen ikke gis ("Neida, han er så frisk så." Dette sannsynligvis pga. ressursmangel). Men at det er personens ansvar?
Vis hele sitatet...
Slik jeg leser det ser det ut til at du også mener at selv om staten drifter hjelpeapparatet så er vedkommende med problemet selv ansvarlig for å få og benytte seg av hjelpen. Er det ment som ett spørsmål som om det er det jeg mener er du spot-on.

Har ikke fått i meg nok kaffe i dag så er mulig jeg kobler litt feil nå.
Har ikke giddet å lest hele tråden men kan komme med noen synspunkter.

Det hele koker ned til hva staten (vi) ønsker å oppnå. Dødstraff er nok ikke et egnet middel til avskrekkelse, fordi forbytelser grove nok til slik avstraffelse veldig sjelden begås av rasjonelle mennekser(i gjerningsøyblikket) drap for eksempel er nesten alltid en forbrytelse gjort i affekt. Derimot er dødsstraff en fantastisk billig måte å bli kvitt folk på. I noen germanske stammer på 400-tallet var det en forbrytelse(med dødstraff) og ikke bidra til samfunnet. I dag blir det vel mer et spørsmål om det er mulig å rehabilitere og om vi har lystr til å betale fengselsoppholdet (med lønn til betjenter, adm. osv.). Selvfølgelig hvis man lever i en totalitær stat kan man jo kvitte seg med motstandere av staten/regimet, men det er et annet spørsmål.

Prinsippmessig etisk er det vanskelig å argumentere for at staten kan drepe sine innbyggere. for ikke å snakke om fyren som trykker på knappen/setter sprøyta. Det er en mulighet for at uskyldige blir tatt, og viktigere: Vi kan ikke si det er feil å drepe ved å drepe (fuck for virginity).

Men vi bomber jo for fred så...
taeerom: Har du noe tall på at dødsstraff er mer økonomisk enn fengselsstraff? Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men jeg ser for meg at det er ganske mye utgifter forbunnet med å henrette folk, spesielt om det skal skje på en human måte, så jeg er litt usikker på matten bak det hele.

Det er ikke spesielt billig å ha folk innelåst heller, men det kunne være interessant å se et skikkelig regnestykke på det, spesielt om man tar med tapt verdiskapning også (teoretisk da det ikke nødvendigvis er snakk om noe ny verdiskapning for en rehabilitert kriminell heller, men potensiale er i alle fall der...)
Jeg har ikke tall, men regner med at dødstraff er billigere en livstid. Kommer selvfølgelig an på metoden. Nakkeskudd er nok en del billigere en stolen. Er også en faktor om amn sitter lenge på "death row"
Imot dødsstraff! Vi bør heller rehabilitere!
Men når det er sagt, hvis det gir resultater, så burde vi øke VELDIG mange straffer i Norge
Men når det er sagt, hvis det gir resultater, så burde vi øke VELDIG mange straffer i Norge
Vis hele sitatet...
Enig med "hvis resultater". eller, kommer an på hvilke resultater. Lange fengselstraffer har lite å si på gjengangerprosent, der er rehabilitering bedre. Med mindre vi innfører tyrkisk fengsel i norge er det heller ikke avskrekkende med fengsel. Strenge bøter funker for redusert småkriminalitet. Men ellers er det mest effektive for å redusere kriminalitet forebyggende arbeid av diverse fomer, ungdomsklubber, tiltak som holder ungdom i utdannelse eller gir dem en meningsfull jobb osv. Selve straffeutmålingen er mindre interessant egentlig en hvordan vi forebygger kriminalitet
Sitat av taeerom Vis innlegg
Jeg har ikke tall, men regner med at dødstraff er billigere en livstid. Kommer selvfølgelig an på metoden. Nakkeskudd er nok en del billigere en stolen. Er også en faktor om amn sitter lenge på "death row"
Vis hele sitatet...
Du tar nok helt feil. Dødsstraff er mye dyrere enn en livstidsfange.

http://www.dinside.no/805053/ikke-le...til-dodsstraff
Sitat av taeerom Vis innlegg
Enig med "hvis resultater". eller, kommer an på hvilke resultater. Lange fengselstraffer har lite å si på gjengangerprosent, der er rehabilitering bedre. Med mindre vi innfører tyrkisk fengsel i norge er det heller ikke avskrekkende med fengsel. Strenge bøter funker for redusert småkriminalitet. Men ellers er det mest effektive for å redusere kriminalitet forebyggende arbeid av diverse fomer, ungdomsklubber, tiltak som holder ungdom i utdannelse eller gir dem en meningsfull jobb osv. Selve straffeutmålingen er mindre interessant egentlig en hvordan vi forebygger kriminalitet
Vis hele sitatet...
Japp. Med resultater, så mener jeg hvis det hjelper forhindre kriminalitet, men ikke til en vilken som helst kost. Som sagt, vi vil ikke ha et fascistisk regime. Og ja, rehabilitering og prevensjon viser seg ofte og være fårebyggende. Men med tanke på visse grovere handlinger, så er det mulig strengere straffer virker. Er sikkert studier som viser både og, men, men...
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Se for det følgende scenario:

Jeg møter deg på gata, drar fram en hagle fra under jakka og skyter deg helt uten forvarsel.

Hvordan vil du klassifisere denne handlingen? Hvordan blir den fra dine pårørendes ståsted? Fra ditt? Mitt?

Sett at det var en lilla frosk som satt på skulderen min og befalte meg å gjøre det.

Hvordan vil du svare på de forrige spørsmålene da?

Er det en formildende omstendighet at jeg har blitt veldig godt kjent med Jack Daniels rett før jeg begår handlingen? Eller er det formidlende at vi er gamle kompiser som har kranglet frem og tilbake over den samme dama de siste 5 årene?
Vis hele sitatet...
I så fall ville du (eller gjerningsmannen) vært syk i hodet.
Som du sier, hvis en lilla frosk satt på skulderen din og befalte deg å gjøre det, er du vel ikke helt 100%?
Selvfølgelig, de pårørende hadde jo ikke visst om denne lilla frosken, og ville ikke ha funnet noen årsak på hvorfor du gjorde det du gjorde. Men man ville jo forstått at du hadde psykiske problemer alikevel?

For det er ingen som går ut på gata, drar frem et våpen og tar livet av en 100% random person uten forvarsel. I så fall har vedkommende et psykisk problem. Hvorfor skulle noen gjøre det ellers?

Og nei, det er sånn sett ikke formildene omstendigheter at vi har krangla om den samme dama de siste 5 årene, men det er en grunn. Og hvis man da låser denne personen inne i 20 år, kanskje bare 10 år, så tror jeg ikke personen vil begå slike handlinger igjen.
Men med en syk person vil man ikke kunne vite det helt sikkert. Og det er derfor folk med psykiske problemer trenger hjelp.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
tl;dr lenger nede (Ctrl+F)

Rotete hva vi har sagt. Misforståelser. Prøver å oppklare. Skrik ut om du føler at jeg fremstiller det du har kommet med på en feil måte.

Merk: Ja, jeg forenkler begge, dette for å gjøre det enklere å begripe hvordan jeg oppfatter det vi begge sier. I tillegg prøver jeg å klargjøre mine egne. Om det ikke kommer klart frem: Slik forstår jeg holdningene våre:

A - Tjodleif: "Mennesker med sinnslidelser er selv ansvarlige for å søke hjelp hos en statlig institusjon. Ikke dødsstraff etter første gang de har f.eks. drept noen, men etter dette bør den sinnslidende personen selv ha skjønt at han/hun er sinnslidende." (Innleggslink)
B - Jonta: "Det er feil å gå ut ifra at personen selv kan gjøres klar over sin egen sinnslidelse. Derfor blir det feil å pålegge ansvaret om å søke hjelp til denne personen."(Innleggslink)
C - Tjodleif: "Jeg mener uansett at det er ett akseptabelt krav å stille til ett individ i vårt samfunn."(Innleggslink)
D - Jonta: "På hvilket grunnlag?"(Innleggslink)
E - Tjodleif: "Som deltager i samfunnet nyter man godt av en mengde goder, jeg synes ikke ett slikt personlig ansvar er en for stor pris å betale for å nyte disse godene."(Innleggslink)
F - Jonta: "Dette er jeg uenig i. Som jeg har sagt før: Ikke alle personer med sinnslidelser kan ta dette ansvaret."(Innleggslink)
G - Tjodleif: "Da blir det fortsatt samme svar. Alle som lever fritt i samfunnet skal på lik linje ha de samme rettighetene og pliktene."(Innleggslink)

Nytt svar fra meg:

H - Jonta: "Men hvordan kan du si dette? Og når du sier "lever fritt", hvordan kan du inkludere personer med sinnslidelser her? De har ikke de samme mulighetene vi har."

Dette synes jeg oppsummerer hoveduenigheten mellom oss:

tl;dr

Så hovedspørsmålet mitt til deg blir D; Hvilket grunnlag har du for å si at det er et akseptabelt krav når man krever at personer med sinnslidelser selv skal be staten om hjelp?

Du sier "E", men dét er ikke godt nok for meg. Det jeg prøver å få frem er at disse menneskene ikke kan be om hjelp, fordi de ikke vet at de har et problem.

Dødsstraff kan heller ikke ha noen preventiv effekt i dette tilfellet. Det kommer ikke til å være folk som sier "Åh nei, jeg bør ikke få noen sinnslidelser ass, dét kan jo ende med at jeg dreper noen og blir henrettet".
Sitat av Jonta Vis innlegg
tl;dr lenger nede (Ctrl+F)

Rotete hva vi har sagt. Misforståelser. Prøver å oppklare. Skrik ut om du føler at jeg fremstiller det du har kommet med på en feil måte.

Merk: Ja, jeg forenkler begge, dette for å gjøre det enklere å begripe hvordan jeg oppfatter det vi begge sier. I tillegg prøver jeg å klargjøre mine egne. Om det ikke kommer klart frem: Slik forstår jeg holdningene våre:

A - Tjodleif: "Mennesker med sinnslidelser er selv ansvarlige for å søke hjelp hos en statlig institusjon. Ikke dødsstraff etter første gang de har f.eks. drept noen, men etter dette bør den sinnslidende personen selv ha skjønt at han/hun er sinnslidende." (Innleggslink)
B - Jonta: "Det er feil å gå ut ifra at personen selv kan gjøres klar over sin egen sinnslidelse. Derfor blir det feil å pålegge ansvaret om å søke hjelp til denne personen."(Innleggslink)
C - Tjodleif: "Jeg mener uansett at det er ett akseptabelt krav å stille til ett individ i vårt samfunn."(Innleggslink)
D - Jonta: "På hvilket grunnlag?"(Innleggslink)
E - Tjodleif: "Som deltager i samfunnet nyter man godt av en mengde goder, jeg synes ikke ett slikt personlig ansvar er en for stor pris å betale for å nyte disse godene."(Innleggslink)
F - Jonta: "Dette er jeg uenig i. Som jeg har sagt før: Ikke alle personer med sinnslidelser kan ta dette ansvaret."(Innleggslink)
G - Tjodleif: "Da blir det fortsatt samme svar. Alle som lever fritt i samfunnet skal på lik linje ha de samme rettighetene og pliktene."(Innleggslink)

Nytt svar fra meg:

H - Jonta: "Men hvordan kan du si dette? Og når du sier "lever fritt", hvordan kan du inkludere personer med sinnslidelser her? De har ikke de samme mulighetene vi har."

Dette synes jeg oppsummerer hoveduenigheten mellom oss:

tl;dr

Så hovedspørsmålet mitt til deg blir D; Hvilket grunnlag har du for å si at det er et akseptabelt krav når man krever at personer med sinnslidelser selv skal be staten om hjelp?

Du sier "E", men dét er ikke godt nok for meg. Det jeg prøver å få frem er at disse menneskene ikke kan be om hjelp, fordi de ikke vet at de har et problem.

Dødsstraff kan heller ikke ha noen preventiv effekt i dette tilfellet. Det kommer ikke til å være folk som sier "Åh nei, jeg bør ikke få noen sinnslidelser ass, dét kan jo ende med at jeg dreper noen og blir henrettet".
Vis hele sitatet...
Først av alt, jævlig bra post. KP for det!

Så svar. Du samler opp hele diskusjonen ganske bra.

Mitt standpunkt baserer seg på at jeg mener at alle mennesker skal være frie individer og at det ikke er statens ansvar å passe på oss som voksne og frie individer. Jeg mener også at alle skal være frie individer på lik linje, uavhengig av mental tilstand, kjønn, etnisk tilhørighet, politisk ståsted og etter at man har blitt myndig, alder.

PÅ det grunnlaget mener jeg at staten skal være ansvarlig for å tilby ett effektivt og fungerende støtteapparat, men ikke skal være barnevakter.
Så lenge en persons handlinger ikke er en negativ belastning for andre bør man få gjøre som man selv vil.

For å eksemplifisere dette;

Om jeg bestemmer meg for å sitte i min egen stue og røyke meg fullstendig fjern og rope ut obskøne ting hver kveld påvirker det ingen andre enn meg selv og staten har intet med det å gjøre.
Tilsvarende om jeg får noen mentale feilkoblinger og trur jeg er en katt for så å gå til innkjøp av kattesand, strør dette i badekaret og driter der har det ingen påvirkning på andre og staten har intet med det å gjøre.

For å snu det;

Om jeg bestemmer meg for å gå ut på byen og røyke meg fullstendig fjern og rope ut obskøne ting hver kveld påvirker det jo ganske mange andre enn meg selv og staten bør gripe inn.
Tilsvarende om jeg får noen mentale feilkoblinger og trur jeg er en katt for så og traske over i hagen din for å drite i bedet ditt har det jo en god påvirkning på deg og staten bør igjen gripe inn.

Om jeg i det første eksempelet finner ut at jeg plutselig er avhengig av rusen og ønsker meg bort fra den stien bør jeg selv kunne kontakte staten og få hjelp til å avruse meg selv. Om jeg også finner ut at jeg ikke er helt "normal" mentalt og trenger hjelp for å komme litt mer i vater bør jeg også kunne ta kontakt med staten for å få den hjelpen jeg trenger til det.

Jeg mener altså at så lenge jeg ikke har utført en kriminell handling har ikke staten noe med hva jeg tenker og gjør. Det skal ikke være statens ansvar å oppsøke meg med jevne mellomrom for å sjekke om jeg er fullstendig tilregnelig. Da mener jeg det ville vært veldig kort vei til Prozium. Ser jeg selv at jeg har behov for hjelp skal jeg selvsagt få det, men da må jeg selv melde inn behovet, eller om jeg enda ikke har blitt myndig så kan mine foreldre melde inn behovet.

De fleste mentale lidelser er enten medfødt eller ett resultat av en traumatisk opplevelse. Er det medfødt vil foreldrene fort plukke opp dette og det kan gjerne ligge ett ansvar på dem for å videreformidle behovet om hjelp og gi den støtten og hjelpen de kan selv. Er det ett resultat av en traumatisk opplevelse vil det være veldig klart for personen selv at vedkommende trenger hjelp. Selvsagt kan terskelen for å oppsøke hjelpen være høy, men det blir jo i bunn og grunn ett personlig valg.

Alt dette er jo selvsagt før det er begått en kriminell handling. Ved mildere saker eller førstegangsutøvelse av grov vold og verre kan helt klart tvangsinnleggelse være en del av straffen.

Håper dette svarte på D og E.

Når det kommer til om personen vet at h*n har ett problem så ser jeg ikke på det som en stor sak.

For ett barn vil det helt klart være veldig vanskelig å vite at noe ikke stemmer, men her kommer jo foreldrene inn i bildet. For en voksen person som har en sinnslidelse og ikke vet det vil jeg påstå at vedkommende er heldig. Har vedkommende ett problem, men fungerer i samfunnet uten å bryte lover eller være en unødvendig negativ belastning på sine medborgere så er det i mitt syn ikke noe problem.

Går personen rundt i samfunnet med ett alvorlig problem, uten å vite det selv, og begår ett grovt lovbrudd burde det gå opp ett lys for vedkommende.
Gjør det ikke det, er noe veldig galt med vedkommende og det er neppe mye håp for å rehabilitere vedkommende uten å lobotomere personen.

Man kan gjerne implementere en psykologisk test som blir obligatorisk å gjennomføre ved førstegangsforbrytelse for å avgjøre om det er ett grunnlag for å tvangsinnlegge personen. Det vil fange opp de aller fleste av noe som i utgangspunktet er en ekstremt liten gruppe.

Dødsstraff for angregangstilfelle vil kansje ikke ha en direkte prevantiv effekt i absolutt alle tilfeller, men ved å ha en klar linje underbygger det prinsippet om liket for loven.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I ekstreme tilfeller er jeg for dødsstraff, det kan da også være greit at de sitter 10-20 år og venter på å bli henrettet. kan ikke forestille meg at det kan bli særlig mye værre enn å sitte 10 - 20 år å bare vente på å bli tatt av dage.
Dødsstraff er oppskrytt. En verre straff er livstid i fengsel. Da kan de sitte å tenke seg godt om, til de rotner. Jeg stemmer for livstid straff og nedsatte kvaliteter i fengsler. Folk fortjener den straffen de selv ber/har gjort
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Jeg stemmer for livstid straff og nedsatte kvaliteter i fengsler.
Vis hele sitatet...
Ikke så dumt forslag, norske fengsler i dag har alt for god standard. Det er nesten koselig å sitte i et norsk fengsel.
Dødsstraff er for enkelt syns jeg!
Man bør heller få livstidsdom, og få et kjipt liv i fengsel. Fengsel i Norge er jo nesten som hotell!
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Dødsstraff er for enkelt syns jeg!
Vis hele sitatet...
I enkelte tillfeller der noen har f.eks brutalt voldtatt og drept et eller flere barn er jeg for dødsstraff.

Tenker da spesielt på Baneheia drapene, hvor to små jenter ble brutalt voldtatt og drept. Jeg mener at mennesker som kan få seg til å gjøre noe slikt, psykisk syk eller ikke fortjener ikke livets rett, slikt infisert kjøtt må bare avlives å graves ned.
Norske fengsler egnes ikke som straff for slike vesen.

Jeg mener da også at før noen skal straffes med døden, eller for den saksskyld straffes i det hele tatt så må det bevises over all mulig tvil. En noe høyere tvil enn den som praktiseres i norske rettsaler i dag, hvor det dømmes etter mistanker og dagsform.
Sist endret av Jigsaw; 11. november 2010 kl. 00:13.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det er nesten koselig å sitte i et norsk fengsel.
Vis hele sitatet...
Du har sittet mye i fengsel skjønner jeg?

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Jeg mener at mennesker som kan få seg til å gjøre noe slikt, psykisk syk eller ikke fortjener ikke livets rett, slikt infisert kjøtt må bare avlives å graves ned.
Vis hele sitatet...
Hvis personen som har gjort det er psykisk syk, er det ikke bedre at han får hjelp med problemene sine? Det norske rettsystemet idag bygger også mer på rehabilitering enn det gjør på straff. Derfor kommer aldri dødsstraff til å bli innført innen den forfatningen vi har idag, heldigvis. Dødsstraff hjelper ikke på kriminalstatistikken, det er dyrere enn å ha mennesker i fengsel, og de som får straffen har ikke mulighet til å bli en fungerende del av samfunnet igjen. Jeg kan ikke se noe annet motiv for dødsstraff enn hevnlyst, og det motivet ser jeg på som simpelt.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Norske fengsler egnes ikke som straff for slike vesen.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp slike mennesker fengslene er bygget for, så jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvem er det som skal sitte i fengsel mener du?

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
En noe høyere tvil enn den som praktiseres i norske rettsaler i dag, hvor det dømmes etter mistanker og dagsform.
Vis hele sitatet...
Har du noengang vært i en rettssal? For som det heter: "Skyldspørsmålet skal være hevet over enhver rimelig tvil"
Sitat av Scipio Vis innlegg
Hvis personen som har gjort det er psykisk syk, er det ikke bedre at han får hjelp med problemene sine?
Vis hele sitatet...
Alle disse som voldtar og torturerer/dreper barn/kvinner er jo på en eller annen måte psykisk syk. Fritzl er jo på en eller annen måte psykisk syk. Disse to som brøt seg inn hos en amerikansk familie og voldtok og slo og brente ihjel konen og barna mens ektemannen/faren var bundet fast er jo på en eller annen måte psykisk syk. Og om det er bedre at disse får hjelp med problemene sine - Nei, det har jeg absolutt ingen interesse av, det er en motbydelig tanke for meg.

Ett sted går grensen mellom rehabilitering og bedre nytte som gjødsel.
Sist endret av Don Veto; 11. november 2010 kl. 01:08.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Og om det er bedre at disse får hjelp med problemene sine - Nei, det har jeg absolutt ingen interesse av, det er en motbydelig tanke for meg.

Ett sted går grensen mellom rehabilitering og bedre nytte som gjødsel.
Vis hele sitatet...
Om de kan leve videre som produktive medlemmer av samfunnet, hvem taper på det? Er det av økonomiske grunner du mener, eller mener du bare at noen mennesker fortjener å dø? Hvem tjener på å ta 'hevn' på gjerningsmannen?

Problemet ligger uansett i hvor denne grensen går. De noen anser som rehabiliteringsdyktige kan i andres øyne være lost cause. Hvem skal bestemme dette? Hvilke kriterier skal til før du blir gjødsel?
Sitat av fetter Vis innlegg
Om de kan leve videre som produktive medlemmer av samfunnet, hvem taper på det? Er det av økonomiske grunner du mener, eller mener du bare at noen mennesker fortjener å dø? Hvem tjener på å ta 'hevn' på gjerningsmannen?

Problemet ligger uansett i hvor denne grensen går. De noen anser som rehabiliteringsdyktige kan i andres øyne være lost cause. Hvem skal bestemme dette? Hvilke kriterier skal til før du blir gjødsel?
Vis hele sitatet...
De som har begått de mest groteske handlinger bør aldri få muligheten til å leve videre som produktive medlemmer av samfunnet, nei. Har vi bruk for det? Nei. Det er plenty av mennesker til å steppe inn for han. Det hadde først og fremst vært et hån mot de pårørende. Noen mennesker fortjener ikke lenger sin plass i samfunnet nei.

Jeg kan selvfølgelig ikke sette ned en liste over slike kriterier med alle de detaljer og haker som vil oppstå, jeg bare tenker sak til sak, og mine tanker om det. Den realistiske gjennomførbarheten er jo en annen sak ja.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Har vi bruk for det? Nei. Det er plenty av mennesker til å steppe inn for han. Det hadde først og fremst vært et hån mot de pårørende. Noen mennesker fortjener ikke lenger sin plass i samfunnet nei.
Vis hele sitatet...
Hvordan definerer du "bruk for de"? At de er en netto belastning for det øvrige samfunnet? Det samme kan man si om de mange småkriminelle gjengangerne, de eldre, de syke, de ellers uføre, de fysisk og/eller psykisk utviklingshemmede, de overvektige og de arbeidsledige. Går man mer statistisk til verks kan man si det samme om de som er genetisk og/eller miljødisponerte for sykdommer, rusmisbruk og/eller vinningskriminalitet, bare for å nevne noen. Det er dermed ekstremt vanskelig, om ikke umulig, å forsvare dødsstraff fra en samfunnsøkonomisk vinkling. For eksempel er nok vinningskriminelle gjengangere en vesentlig større samfunnsøkonomisk belastning enn drapsmenn, men likevel er det svært få som roper på dødsstraff for simpelt tyveri – eller hærverk, for den saks skyld.