Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 983
Heisann.

Har en gammel pc jeg driver å oppgraderer for tiden, og nå er det RAMen sin tur.

Prøvd å lese meg opp, men jeg klarer bare ikke forstå det. Jeg har et hovedkort med triple channel, totalt 6 spor for RAM-brikker. Tre og tre er i to forskjellige farger, så jeg antar at de til en viss grad ikke hører helt sammen. Jeg har lest at det gjerne burde være de samme RAM-brikkene man bruker, men gjelder det for alle 6? Kan jeg ha tre av en type i en channel og tre av en annen i den andre channelen? Litt vanskelig å få tak i de brikkene som allerede er inni der.
Det er en fordel at alle rambrikkene er like, finn specs på hovedkortet ditt så finner du hva slags ram som er kompatible med hovedkortet ditt.
Vet ikke hva du skal bruke PC'n til, men normalt vil 16GB (2x8GB) ram være plenty.
Dropp de gamle rambrikkene og kjøp to nye på 8GB.
Sist endret av Veggen; 15. februar 2019 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
4 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er en fordel at alle rambrikkene er like, finn specs på hovedkortet ditt så finner du hva slags ram som er kompatible med hovedkortet ditt.
Vet ikke hva du skal bruke PC'n til, men normalt vil 16GB (2x8GB) ram være plenty.
Dropp de gamle rambrikkene og kjøp to nye på 8GB.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Siden det er triple channel burde jeg vel ha 3x4GB for at det skal være optimalt, hvis jeg har skjønt det riktig. Tror ikke skjermkortet støtter brikker med 8gb heller
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skjermkortet ditt har ingen ting med saka å gjere.
Akkurat det med trippel channel må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet noe om, men ut fra hva jeg leser i denne tråden på Tom's hardware, forstår jeg det som at det vanligste er dual channel.
Har du derimot triple channel bør du bruke 3 rambrikker, ja.
Skjermkortet ditt har så vidt jeg vet ikke noe med hva slags rambrikker du kan bruke, skjermkortet har egen ram.
På mitt hovedkort har jeg 4 ram-spor og tydeligvis dual channel, jeg bruker bare 2 av sporene (2x8GB).
Trådstarter
4 0
Gikk litt fort i svingene. Mente selvfølgelig hovedkortet