Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1267
Hei

Si at jeg har vært på sosialhjelp, av for så vidt legitime grunner, i perioder vært i "tiltak" og fått tiltakspenger, men at jeg også har sneket meg til å studere litt på siden (uten studielån eller stipend), la oss si fulltid, 30 studiepoeng.

Det er jo sånn at man ikke får sosialhjelp hvis man studerer, da krever NAV at man tar opp studielån.

Saken er nemlig den at jeg tenker å søke om rentefritak til Lånekassen, og har i den forbindelse fått dokumentasjon fra NAV om at jeg har mottatt sosialhjelp. Men med hånden over postkassen nølte jeg: Kan det tenkes at Lånekassen sender informasjon til NAV om at jeg har studert samtidig som jeg har mottatt sosialhjelp, og kan det hende at NAV krever tilbake disse pengene?

Hvis jeg er uklar, er det bare å spørre.
Jeg tok et nettstudie, mens jeg mottok dagpenger, (noe som jeg trodde var greit siden det bare var deltidstudie og jeg var fulltids arbeidssøkende). Dette ble oppdaget fikk krav om tilbakebetaling, samt karantene for å motta dagpenger på noen måneder. Og en saksbehandler som ble veldig opptatt av og ta meg på alt mulig. Så vil tro det er stor sannsynlighet for at det blir oppdaget og at du får reaksjoner på det.
Ganske sikker på du ikke får dagpenger viss du studerer, det var ihvertfall ulovlig. Mener det var en diskusjon om og forandre dette siden systemet er så firkantet, men tror ikke det ble noen forandringer. Så, viss du ikke liker og gamble. Kutt ut dagpenger, søk studielån/stipend viss mulig.
Okei. Da unngår jeg det.

Men hva hvis man kun tar 10 studiepoeng, som ikke er nok til å få hverken studielån eller stipend?

Hvor mange poeng var ditt studium på, iiconanii?