Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 14328
Hei på dere medFreaks, og godt nyttår til dere alle.
Dersom jeg får lov av moderator vil jeg gjerne starte en liten uskyldig tråd der vi kan dele råd, erfaringer, frustrasjoner og kanskje skryte litt. Det er sikkert flere en meg som har tenkt å i alle fall skjerpe seg litt nå når vi har starta på et nytt år.
Klem fra Betty
Nikotin tyggis eller: http://www.zonnic.no/

Funker greit for meg. Lykke til alle sammen =D
Nyttårsforsetter, lett å komme på alt man skal gjøre eller forandre på i året som kommer, men ofte vanskelig å få gjennomført. Folk som "sliter" med nikotin har vel ingen ting å syte over, er bare en luksusavhengighet folk liker å klage over.

Alkohol er vel værre, sikkert et lass med folk som våknet 1. jan og tenkte at jeg skal aldri drikke mer, eller jeg skal drikke mye mindre i år osv, så går det nøyaktig 2 uker og alt er som før. i hele 2013/14 drakk jeg hver eneste dag, i 2015 bremset jeg sagte men sikkert ned, nå drikker jeg kanskje 2 ganger per måned og tenker fortsette med det. For min del var det mye bedre å "trappe" litt ned over tid enn å bråstoppe som mange kanskje gjør, og havner utpå igjen, uansett om det er daglig eller "bare" helgefyll
Selvfølgelig kan ikke nikotinavhengighet sammenlignes med rusavhengighet, det var heller ikke det jeg mente. Likevel er det en avhengighet mange ønsker å kvitte seg med, uten å sutre av den grunn.
Jeg har sluttet å røyke utallige ganger, men har startet opp på nytt hver gang, lengste opphold var på tre år.
De siste gangene har målet vært å kutte ned og ikke være så hekta. Det har heller ikke virket, så da kutter jeg ut helt. Til nå har jeg brukt snus for å ikke bli alt for sur. Det fungerer fint bortsett fra sårhet i tannkjøttet og misfarging av tennene.
Er det noen som har prøvd nikotinpulver fra apoteket? Det skal brukes som snus sies det i produktomtalen.
Alkohol er en annen historie som vi kan ta senere.
Klem fra Betty
Beklager, åpnet lenken nå
Sist endret av Nurse Betty; 5. januar 2016 kl. 14:00.
Følger denne tråden.

Har slutta med snus 3 ganger nå og jeg begynner som oftest rundt juletider og snuse igjen.
Har erfaring med å gå "cold turkey" fra før og det har igrunn funket bra.. Men nå har jeg kjøpt min siste snusboks som skal vare ut uka.

Litt usikker på alkohol foreløpig. Skal kutte hardt ned her også.. 1-2 ganger pr mnd i godt selskap...
Jeg sluttet å snuse etter en tur på MDMA på nyttårsaften. Det var de fire første dagene som er de verste, nå kan jeg nesten slappe helt av. Greier man det første døgnet så takler man de neste. Hold deg travel på hobbyer, venner og fritidsinteresser, og så hiver du inn en Onico når suget blir stort. Det var ikke enkelt, mendet var heller ikke så galt så jeg trodde det skulle være
Jeg kan ikke si at jeg skal slutte å røyke, starter med å forsøke å røyke litt mindre. Har ligget på mellom 30-40 sigaretter om dagen det siste året(har røyka i over 25 år), så bare det å trappe ned litt vil hjelpe på mye.
Nyttårsaften kjøpte jeg meg en e-sig og litt diverse væske til den, så nå forsøker jeg å dampe på denne i stedet for å røyke hele tiden.
Det går ganske greit, hittil i dag har jeg røkt 3 sigaretter!

Jeg har røyket hasj like lenge som sigaretter, så jeg håper å klare å trappe ned litt på det også..
Sist endret av akasha06; 5. januar 2016 kl. 16:49.
Jeg har prøvd e sigaretter i tidligere slutte/kutte forsøk. Det fungerte for så vidt etter planen, men jeg røykte bare mer etter en periode. De jeg hadde skulle vist nok tilsvare fire tjuepakkninger, tviler litt på det siden jeg en gang dampet en på fire timer. Dersom jeg ikke husker helt feil het de Smoke easy.
Klem fra Betty
Jeg har en tendens til å drikke når jeg kjeder meg og har stort sett kjedet meg i hele 2015.
Kanskje gjøre noe annet enn å game og drikke øl skal bli en av det nye årets højdare.
Nikotin er ingen utfordring å slutte med selv om jeg ennå ikke har helt avvent meg ennå.
Ett tips for å slutte med nikotin, røyk rein weed hele tiden, hver dag i 14dager

Men ikke vær like dum som meg, å begynn igjen 3mnd seinere, kun siden man savner kosen med en rød3 når man sitter rundt bålet en kveld man er på fisketur (og er med folk man ikke kan røyke noe annet me)
Sist endret av gotta_love_dmt; 6. januar 2016 kl. 03:34.
Tror ikke det rådet vil fungere så bra for min del. Det er ikke så lurt å erstatte en uvane med en annen.
Til nå går det fint med snus.
Klem fra Betty
God morgen, og god mandag. Hvordan går det med dere andre som prøver å kutte ned eller slutte med uvanene deres?
Jeg er litt fornøyd med meg selv og håper at det kan være litt inspirerende for andre også. Det er nå en hel uke siden jeg røykte sist. Hver dag har jeg brukt snus, men det er jo betydelig billigere. Egentlig er det litt merkelig at det har gått så greit denne gangen, pleier å bli veldig deppa og helt umulig å være sammen med.
Ønsker alle en fin dag,klem fra Betty
Slutta å drikke alkohol i nyttårsaften til 2015.
Full stopp, "cold turkey", og har holdt det til nå.
I år droppa jeg røyken på samme måten,
men 1.5 uker er vel ikke så mye å skryte av enda akkurat...
Fra og med 2016 første nyttårsdag sto jeg opp bakfull å elendig, der og da sneiet ideen i hodet at jeg skal bli nikotin fri! Har vært fri fra nikotin siden, selvsagt de første dagene var intens. Sitt ennå med små intense øyeblikk i sånn noen minutter. Mitt tips? Hold deg vekk fra mye kaffe og brus, spesielt koffein gir deg en falsk følelse av absinenser.

Brukte ikke nikotin fri snus, brukte ikke tiden min spesielt mye på hobby, var ikke i aktivitet under de første dagene! Lå på sofaen og så på Harry-Potter....

Men dette var ikke et nyttårsforsett! Det ble nyttårsforsett med 1 dag forsinkelse
Har kuttet ned på mitt sigarett forbruk, har sluttet og røyke på jobben så det er en fremgang! Dog litt vanskelig da det koster 5 Euro for en pakke sigaretter her jeg bor. Drikker endel hver dag, men går fint med jobb og hverdag så satser på og starte med nedtrapping på sigaretter!
Så fint å høre fra dere. Jeg har ikke satt meg noen veldig konkrete mål, da går det alltid til h.... Jeg sier til meg selv at nå røyker jeg ikke, har fungert så langt. Min motivasjon er kun økonomisk gevinst, det er ikke mulig å oppdrive noe annet motiv for min del. Kanskje det er annerledes for yngre mennesker som tenker på helse( leve til du blir over hundre) og på hvordan du blir sett på som røyker i dagens samfunn, noen som mener noe her?
Klem fra Betty
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Ett tips for å slutte med nikotin, røyk rein weed hele tiden, hver dag i 14dager

Men ikke vær like dum som meg, å begynn igjen 3mnd seinere, kun siden man savner kosen med en rød3 når man sitter rundt bålet en kveld man er på fisketur (og er med folk man ikke kan røyke noe annet me)
Vis hele sitatet...
Har faktisk opplevd at jeg rett og slett kan glemme å snuse om jeg er fjern lenge. Tror sammenhengen kan være at cannabis suplerer den tapte hjerneaktiviteten ved nikotin-mangel. Nikotin ACh kan det ikke være, muligens dopamin? Samtidig har jo cannabis en smertedempende effekt som kanskje maskerer noen av symptomene ved røyke/snus-slutt.
Jeg har ikke hatt den gleden av å kunne røyke grønne urter over lengre tid. De gangene jeg er i en slik situasjon får jeg alltid lyst på nikotin etter en stund. Litt morsomt å måtte gå ut for å røyke en sigarett mens weed er ok innendørs.
Klem fra Betty
Alkohol er en vrien en å holde i sjakk. Jeg er student og det arrangeres samlinger minst en gang i uken hvor det er er standard å bli full. Man skaper mange relasjoner gjennom disse samlingene og sånn sett er det fint at alkoholen er der; det får samtalene til å flyte lettere. Problemet er at det er vanskelig å drikke lite når alle rundt deg drikker mye.

På skyggesiden finner jeg dårligere helse, mindre penger på konto og noen litt vel usjenerte minner. Ulempene overveier fordelene. En avholds meg kan vel nesten sees på som et karakterbrudd og usikker på om det er rette veien å gå. Mest lyst har jeg til å bevise at jeg er like bra uten promille så vel som med.

Noen studenter som har kuttet ut alkoholen, eller begrenset til noen få enheter, og vil dele sine erfaringer?
Var i sverige igår og kjøpte mitt siste tårn med snus, det ble thunder med pepperkake smak og den smakte for å være helt ærlig, JÆVELIG!
Så nå skal det nok gå bra og trappe ned og slutte

[quote=SkyMarshal;3283364]Nikotin tyggis eller: http://www.zonnic.no/

Er ikke dette egentlig bare helt vanlig snus uten tobakken?
Sist endret av Slæsken; 11. januar 2016 kl. 17:46.
Jeg begynte vel å snuse i rundt 9-klasse, og har holdt på i 6-7 år. Hadde så og si alltid en feit General lös i leppen, men det gikk overraskende enkelt å slutte. Når det er sagt så tillater jeg meg en festrøyk når jeg drikker.. og en litt tynn røyk på kveldene i ny og ned

Grunnen til at jeg sluttet med snus føler jeg er ganske spesiell, for det var helt spontant uten noe videre planlegging. Var i Bergen og besøkte en kompis av meg, og det ble mye konserter og god drikke så pengene fløy.
Siste dagen sto jeg igjen, så og si helt blakk da kvelden før ble jeg litt vel ivrig på spriten. Dilemmaet mitt ble derfor om jeg skulle gå uten noe mat, eller om jeg skulle bruke de siste skarve kronene jeg hadde på en eske snus..
Det slo meg da hvor "patetisk" avhengigheten min var så valget ble enkelt, har ikke kjøpt meg en eske på 105 dager og Slutta påstår at jeg har spart over 5000kr.

Det som gjorde det enkelt for min del var å kjøpe Onico, nikotinfri snus. Føltes betryggende å ha noe i leppen, så brukte vel den snusen rundt 3 uker. Lykke til alle dere som skal slutte, det er ikke lett men det handler bare om viljestyrke
Det har gått fint dersom en ser bort fra at jeg brukt litt mer snus for hver dag. Det var jo ikke meningen.
I helgen var jeg bortreist, fredagen stod jeg i mot trangen til å røyke, men lørdag morgen sprakk jeg. Jeg røykte lørdag og søndag, men nå er jeg tilbake på rett spor. Det var omgivelsene som førte til sprekken i helgen, noe å tenke på for andre?
Er det noen som har prøvd nikotinpulver fra Vitus apotek?
Ellers går det fint med å kutte ned på alkohol, drikker nå ca tre av sju kvelder i uka.
Er spent på å høre hvordan andre takler denne lange januar måneden.
Klem fra Betty
Damping (e-sigaretter) kan anbefales på det sterkeste, både når det kommer til nedtrapping av nikotin og søtsuget (om du har det problemet), dagens dampeutstyr er noe helt annet enn de ferdigpakkene man får tilsendt på abonnement, utviklingen har gått i en rasende fart og utstyret du får i dag er langt med effektivt.
Kan anbefale å ta en titt på https://dampshop.no/e-sigarett-sett
Her finner du et svært stort utvalg av startsett og pakker, har selv gått ned på 3mg pr ml og snart nikotinfri på et år, hadde i grunn ikke tenkt å slutte å røyke... men med damping så ble dette naturlig, med alt utvalg av smaker, bedre helse og en langt mer fyldig lommebok (har brukt 15k mindre på et år enn det jeg hadde gjort med tobakk).

Undersøkelser viser også at damping er en av de mest effektive hjelpemidlene til å slutte.
Nicorette og andre alternativer er langt mindre effektive og langt dyrere i lengden.
Sitat av jnsn Vis innlegg
Damping (e-sigaretter) kan anbefales på det sterkeste, både når det kommer til nedtrapping av nikotin og søtsuget (om du har det problemet), dagens dampeutstyr er noe helt annet enn de ferdigpakkene man får tilsendt på abonnement, utviklingen har gått i en rasende fart og utstyret du får i dag er langt med effektivt.
Kan anbefale å ta en titt på https://dampshop.no/e-sigarett-sett
Her finner du et svært stort utvalg av startsett og pakker, har selv gått ned på 3mg pr ml og snart nikotinfri på et år, hadde i grunn ikke tenkt å slutte å røyke... men med damping så ble dette naturlig, med alt utvalg av smaker, bedre helse og en langt mer fyldig lommebok (har brukt 15k mindre på et år enn det jeg hadde gjort med tobakk).

Undersøkelser viser også at damping er en av de mest effektive hjelpemidlene til å slutte.
Nicorette og andre alternativer er langt mindre effektive og langt dyrere i lengden.
Vis hele sitatet...

Nicorette er dog genialt til snus-slutt. Er på den sterkeste nå, med nedtrapping hver 14. dag.
Har bare små lest igjennom tråden. Ser mange kommer fine måter/vinklinger på hvordan (primært) slutte med snus og/eller røyk. Hva er hovedårsaken til at man slutte med nikotin? Jeg har aldri røyket (les: vanlige sigaretter) men har vært en snuskonge i over 10 år.

Har økonomi til å snuse, tennene og tannkjøtt er fremdeles prima. Dog, er klar over alle disse faremomentene som kreft osv de reklamerer med - men har tilgode (enda) å oppleve det.

Vet ikke selv, men jeg skriver da spørsmålet - Hvorfor slutte?
Sist endret av $pliffeN; 19. januar 2016 kl. 21:16.
For min del er det primært økonomien som gjør at jeg ønsker å slutte med å røyke sigaretter. Det finnes selvsagt mange andre grunner også, mange går på helsegevinst, økt levealder, samfunnets diskriminering av røykere og praktiske problemer rundt røyking. Etter all sannsynlighet kommer jeg til å leve lenge nok selv om jeg fortsetter å røyke, men det koster for mye. Jeg bor så langt fra Sverige at det blir vanskelig å handle der annet enn i ferier, det blir ikke så mange andre utenlandsturer heller.
Etter sprekken i helga går det nå greit med snus og tyggegummi. Min største frykt, i denne sammenheng, er frykten for å legge på meg. Dersom jeg blir tjukk vil jeg heller røyke. Jeg vet at det utsagnet høres helt dustete ut, men slik er det for meg. Det er ganske sikkert flere som tenker som meg, men de tørr kanskje ikke å si det høyt.
Ønsker alle en fin dag, med og uten røyken.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
For min del er det primært økonomien som gjør at jeg ønsker å slutte med å røyke sigaretter. Det finnes selvsagt mange andre grunner også, mange går på helsegevinst, økt levealder, samfunnets diskriminering av røykere og praktiske problemer rundt røyking. Etter all sannsynlighet kommer jeg til å leve lenge nok selv om jeg fortsetter å røyke, men det koster for mye. Jeg bor så langt fra Sverige at det blir vanskelig å handle der annet enn i ferier, det blir ikke så mange andre utenlandsturer heller.
Etter sprekken i helga går det nå greit med snus og tyggegummi. Min største frykt, i denne sammenheng, er frykten for å legge på meg. Dersom jeg blir tjukk vil jeg heller røyke. Jeg vet at det utsagnet høres helt dustete ut, men slik er det for meg. Det er ganske sikkert flere som tenker som meg, men de tørr kanskje ikke å si det høyt.
Ønsker alle en fin dag, med og uten røyken.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hovedsaken til at folk legger på seg er at de spiser mer etter de slutter, røyken demper mat/søt suget, derfor jeg anbefaler damp som jeg nevnte tidligere, du beholder kosen, dampe kan du gjøre inne (lukt setter seg ikke i klær og innbo). Kostnadsmessig så er det billigere enn tyggegummi og snus i lengden - for 500-1000,- i innkjøp så har du det meste du trenger for en par måneder, alt du trenger å fylle på er dampvæske og noen fordamperhoder (små enheter i tanken som fordamper dampvæsken). Selv damper jeg mye men bruker ikke mer enn ca 10kr pr dag i snitt som er ca 7% av det totale jeg brukte på tobakk før.

Sjekk www.dampshop.no - eventuelt send de en mail om du trenger hjelp.
Takk til alle dere som bidrar i tråden, uten dere ville det bare blitt mas fra meg. Jeg etterlyste erfaringer med Zonnic fra Vitus apotek,nå har jeg fått tak i den og kan si noe om den selv. Boksen den kommer i er litt mer klumpete enn en vanlig snusboks, og ikke særlig diskré i lomma. Dette kan en jo løse ved å fylle de i en tom snusboks, vanlig eller mer fancy, for de som ønsker det. Boksen inneholde tjue små poser, eller snarere konvolutter med nikotinpulver. Posene må fuktes godt før de puttes under leppa, dersom de ikke er fuktige nok får du dårlig effekt. Nikotinet frigjøres ganske sakte, de gir ikke det samme kikket som en snuspose, men de varer forholdsvis lenge, og mengden nikotin som frigjøres er jevnere. Det går fint an å "tygge" litt på de om du vil frigi litt mer. Alt i alt var det en positiv overraskelse, og et godt alternativ til snus ved røykeslutt.
Klem fra Betty
Mitt forsett er å slutte å bruke heroin, men det går ikke så bra.

Tatt meg en stor liner i dag, nå er jeg blakk så da passer det å prøve igjen. Om jeg ikke selger laptopen min eller noe da..
Hvordan går det på alkohol fronten da folkens? Ikke en dråpe siden sist(nyttårs) her i allefall, tenker å holde det sånn ut Mars
24 dager uten snus, å det går ennå bra. Kan ærlig si jeg tenker på snus, men veldig lite å det kan gå gjerne en dag uten å tenke på snus.
Føler meg fri fra en økonomisk avhengighet, helt ærlig om jeg vant noen millioner i lotto hadde jeg kjøpt kasse øl og en kjøleskap med snus
Jeg har ikke sluttet helt å røyke ennå, men har gjort kraftige forbedringer. Har nå redusert fra 25-30 røyk om dagen til 3-4 om dagen.
Jeg har riktignok brukt noen kroner på e-sigarett og damper på dette hele dagen, men det hjelper meg utrolig mye. Kan ikke si jeg har følt noe ubehag ved å redusere slik jeg har gjort!
Jeg bruker ingen av delene og er veldig fornøyd. Er tørrlagt. Sluttet i 2004 og har hatt det flott etter det. Aldri røyka.
Så bra at det er mange som lykkes med både alkokutt og snus/sigarett kutt, eller reduksjon i forbruket. Nå er det 11 dager siden jeg har røykt, etter min planlagte sprekk. Det kom som en stor overraskelse på min mann at jeg tok meg inn igjen. Jeg hadde ikke helt trodd det selv heller, men jeg har klart det likevel. Noen dager bruker jeg litt for mye snus, merker at jeg blir veldig kvalm og får en slags feber. Hvor lenge pleier dere som snuser å ha en snusdose under leppa? Tar dere pause mellom dosene, eller erstatter dere den brukte med en ny hele tiden?
Etter å ha prøvd å slutte å røyke så ser det ut som om det endelig er en metode som fungerer for meg. Tidligere har jeg prøvd alt for å slutte, nevner de metodene jeg kommer på i farten: urtetabletter, nikotintyggegummi i samarbeid med lege da de var på resept, røykesluttekurs over 8 uker i regi av Kreftforeningen, hypnose, nikotinplaster, Zybane tabeletter på resept sammen med legen, e sigaretter, inhalatorer, nikotinpastiller og utallige forsøk med snus slik som nå. Denne gangen er det kun min greie, mannen min røyker som vanlig uten at det plager meg eller frister meg så mye. Jeg sier til meg selv at det kun er en pause, og at det er jeg som bestemme. Det høres dumt ut når jeg skriver det ned, men det er litt vanskelig å forklare. Saken er at det kun er mitt eget ansvar og mitt prosjekt, jakter ikke likes på Facebook eller deler med andre enn dere her.
Alkohol har jeg ikke sluttet med, men nå er det en til to ganger i uken sammenlignet med tilnærmet hver kveld tidligere. Dette er første gang på veldig lenge at jeg ikke har drukket alkohol på fem dager. Derfor vil nok mange si at jeg har et alkoholproblem, noe jeg ikke er uenig i. Trøsten er at jeg ikke er fysisk avhengig, så får jeg ta det der i fra. På tester om alkoholforbruk fikk jeg tidligere resultatet at jeg er i faresonen, skal ta en ny test om noen måneder så får vi se hva resultatet blir da.
Lykke til alle samme, og fortsett gjerne med oppdateringer, råd og tips uansett hvordan det går.
Til deg som vil slutte med heroin så sier jeg lykke til, du stiller i en annen klasse, selv om mange av mekanismene bak missbruk er de samme.
Klem fra Betty
Husker du hva S-CDT nivåene dine lå på sånn ca? Hos meg lå det på 16%+ i november, 8% i slutten av desember, og 2,9% nå for bare 3-4 dager siden. En normal verdi skal være på ca 1-1,5%
Jeg har ikke sjekket disse verdiene siden 2010, kan ikke si at jeg husker tallene i hodet, men har kopi av journalen min så kanskje jeg finner noe der. Min nåværende fastlege vet ikke så mye om mitt alkoholkonsum, jeg kutter ned på eget initiativ. Selvsagt kjører jeg aldri bil når det finnes den aller minste sjangse for at blodet inneholder alkohol, men så var det det med edruelighet da, har lite lyst til å bli fratatt førerretten.
Skal se om jeg orker å lete i journalen, mye grums fra et langt liv med samme fastlege.
Ønsker alle en fin dag.
Klem fra Betty
Å slippe å våkne i bakrus og full av angst er hærlig. Og jeg slipper den dårlige samvittigheten. Det er et nytt liv og jeg gleder meg til hver dag. Og alle de pengene jeg sparer. Men det var tøft å slutte med alkohol, det var dramatisk. Men det endte godt. Lykke til alle sammen!
Jeg har brukt snus i litt over 5 år nå, hvorav de siste 2-3 årene har jeg brukt rundt en boks om dagen. 3. eller 4. januar våknet jeg opp bakfull og jævlig, og bestemte meg for å redusere forbruket drastisk av økonomiske årsaker. Lysten på snus er for meg ikke så høy som ellers når jeg er bakfull, og jeg er sikker på at det var det som førte til avgjørelsen. Allerede nå klarer jeg meg fint på 4 priser om dagen, som gjør at en boks varer i 5 dager! Jeg tror kroppen har "godtatt" det allerede, for jeg kjenner så vidt noe snussug mellom prisene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei igjen, på tide med en ny oppdatering fra meg. Røyking har jeg holdt meg helt borte fra siden den planlagte sprekken 17.januar. Jeg snuser ca en boks på litt over to dager, tar en nikotintyggegummi eller Zonnic innimellom. Likevel oppfører kroppen min seg som om den er i abstinenser. Jeg fryser, svetter, sover lite, spiser lite, skjelver i musklene og føler meg helt forferdelig. Noen vil kanskje mene at dette ligner alkohol abstinenser, men det tviler jeg sterkt på. Det går ikke over om jeg tar en øl, noe jeg kun gjør to ganger i uken nå for tiden. Får jeg for mye nikotin eller er det noe annet som feiler meg?
Håper det går bra med dere andre som følger denne tråden og ønsker dere en fin dag.
Klem fra Betty
Mitt forsett var å slutte med alt av rus, eller daglig i hvert fall. Har siden den gang røyket hasj noen ganger, blacka ut på benzo en gang, og spist opp alle Zolpidem'ene jeg fikk av legen. Tror ikke jeg har gjort noe mer enn det, så det går forsovet bra i forhold til å røyke gram daglig, spise benzo noen ganger i måneden, og holde meg våken i flere netter. Så det ser ganske bra ut, forhåpentligvis er det mulig å bruke noe av det en gang i blant uten å ende opp med å bruke det flere dager på rad, men blir litt skremt av det for er lett å falle tilbake.

Angående snus og røyk er jeg veldig usikker, har slutta med snus et par ganger, men mest fordi jeg brukte pengene på andre ting og blakka meg hver eneste gang jeg fikk penger. Har gått uten snus flere dager uten å tenke over det, og for og så kjøpe meg et par bokser når jeg fikk mye penger til overs. Føler hasj / weed hjelper for å slutte med snus, men vil ikke si det er en positiv overgang med tanke på at hvert fall med meg ville det resultere i at jeg røyket hele dagen, hver dag. Kan jo selvfølgelig brukes annerledes, men er ikke alle som er like flinke.

Det beste for min del er å tenke at i dag skal jeg ikke røyke eller snuse, har ikke sluttet slik på en stund, så er litt usikker. Tenker ikke det at jeg skal slutte for alltid, tenker som regel mest på den dagen som er, føler det er lettere på den måten. Er greit å loggføre det så ser du litt hvor mye penger du faktisk sparer på det også.

Er ikke gode råd akkurat men kom hvert fall med noen innspill.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei igjen, på tide med en ny oppdatering fra meg. Røyking har jeg holdt meg helt borte fra siden den planlagte sprekken 17.januar. Jeg snuser ca en boks på litt over to dager, tar en nikotintyggegummi eller Zonnic innimellom. Likevel oppfører kroppen min seg som om den er i abstinenser. Jeg fryser, svetter, sover lite, spiser lite, skjelver i musklene og føler meg helt forferdelig. Noen vil kanskje mene at dette ligner alkohol abstinenser, men det tviler jeg sterkt på. Det går ikke over om jeg tar en øl, noe jeg kun gjør to ganger i uken nå for tiden. Får jeg for mye nikotin eller er det noe annet som feiler meg?
Håper det går bra med dere andre som følger denne tråden og ønsker dere en fin dag.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Prøver absolutt ikke å være morsom eller frekk her, men det der
er jo symptomer på overgangsalder også. Kanskje en mulighet?
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Prøver absolutt ikke å være morsom eller frekk her, men det der
er jo symptomer på overgangsalder også. Kanskje en mulighet?
Vis hele sitatet...
Etter beskrivelsen vil jeg tro det kan skyldes for mye nikotin.
Tusen takk, jeg tar det ikke ille opp, tanken har jo streifet meg også. I neste uke skal jeg til legen for en skikkelig sjekk, hadde lignende plager for fire år siden, også da etter røykeslutt. Da var det hjertet som gikk helt bananas og stoffskiftet var helt på tur. Håper det bare er overgangsalderen, hater blodtrykksmedisiner, prøver heller hormoner.
Klem fra Betty
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan står det til med gjengen? tilbake til gamle vaner eller har folk klart å holde seg til et lavere forbruk?

Har kjøpt 3 snusbokser hittil i år, og "bare"" vært på fylla 4 ganger, hadde jeg gått 1år tilbake kunne jeg vel ha ganget forbruket med 10. I starten merket jeg egentlig ikke så mye forskjell, men sakte men sikkert har jeg nå vært foruten mye av det fysiske ubehaget jeg hadde tidligere, føler meg også en smule lettere til sinns, tenker mer positivt over ting osv.

At man går på "en smell" i ny og ne er jo bare å forvente, men noe som forekommer mindre. Håper å holde inntak da av spesiellt alkohol lavt fremover.
Snus fri i snart 2 mnd ! Snuste 1 til 1.5 boks med snus om dagen ( ja jeg vet det er sinnykt men byttet i enigheter samtidig som jeg brukte 2-3 poser omgangen. snuste fra jeg var 13 til 26 så har blitt noen år.

Hadde egentlig ikke planer om å slutte med snus, ei heller hadde jeg lyst, men fikk en tlf med ei gråtende mor i andre enden som hadde fått beskjed om hennes brors diagnose KREFT! blei pent spurt om å slutte å ja det blei da til at jeg sluttet. ( hatt noen priser på fylla, men ikke handla bokser eller hatt noe dagen derpå)

Fred ut !
Hei folka, takk for at noen holder liv i tråden.
Her går det ikke så bra med hverken tobakk eller alkohol. Det gikk fint med kun snus hjemme og røyk når jeg var borte, men jeg gikk på en smell i påsken. Når jeg trenger litt beroligende blir det tobakk i form av røyking.
Alkohol er det samme, litt nesten hver dag, man aldri mer enn noen øl.
Lykke til, så får jeg skjerpe meg neste uke.
Klem fra Betty
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei folka, takk for at noen holder liv i tråden.
Her går det ikke så bra med hverken tobakk eller alkohol. Det gikk fint med kun snus hjemme og røyk når jeg var borte, men jeg gikk på en smell i påsken. Når jeg trenger litt beroligende blir det tobakk i form av røyking.
Alkohol er det samme, litt nesten hver dag, man aldri mer enn noen øl.
Lykke til, så får jeg skjerpe meg neste uke.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet om du ønsker å svare, hvor mange øl drakk du tidligere vs nå? Snakker da daglig. (Forstår om du ikke ønsker å besvare).

Min oppdatering av snus kutt og alkohol redusering.
Spakk på snusen etter 2 mnd, men prøver å holde meg til 10 snus dagen.. Alkohol er bare i helgene nå, 1 eller 2 øl.. av og til en vin-flaske.
Treningen går litt opp og ned, men spiser fornuftig.
Jeg skal slutte med snus. Gir det 8 dager med nedtrapping el. liknende. Kjøpt meg svak snus å trappe ned på. Wish me luck.
Hei på dere, jeg svarer på alt, helt ærlig. Før drakk jeg opptil 5-6 øl hver dag, nå er jeg nede i 1-2, det blir litt mer i helgene.
Jeg er ikke flink med røykingen lenger, men skal skjerpe meg.
Keep up the good work, som de sier.
Klem fra Betty