Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6095
Lurt litt på en ting i det siste, og lurer egentlig på hva den perfekte personlighet er. Noen ganger får jeg høre at jeg er for negativ, for kritisk osv., så jeg lurer på hvordan folk egentlig vil jeg skal være.

Skal man være fordomsfri, akseptere alle og være ålreit mot alle? Ikke bry deg om hva folk synes, ikke la eget dårlig humør eller vanskelige opplevelser gå utover andre? Eller være kritisk, ikke stole på noen og gjøre alt for ikke å bli misbrukt fordi man er for naiv eller snill?

Så lurer jeg litt på hva ulike personlighetstrekk kommer fra. Jeg tar ofte meg selv i å bli sur/misunnelig på andre som har det bedre enn meg selv. Hvis en venn hadde vunnet mye penger eller har fått en ny bil etc., tenker jeg noen ganger at: "faen, det skulle vært meg!". Mens andre jeg kjenner er alltid sånn: "wow, så bra for deg!".

Er det slik at hvis man er fornøyd med seg selv og hatt det bra hele livet, er det enklere å være positiv mot alle, fordi man har et overskudd av positivitet? Kanskje folk, inkludert meg, som har hatt det tøft i livet har vanskeligere for å glede seg over andre som har det mye bedre enn en selv? Blir og fortere irritert på personer som er "kjekke" og har draget på damer, men samtidig oppfører seg som drittsekker, enn "stygge" mennesker som oppfører seg dårlig? Hva kommer det av?

Hovedspørsmålet er da, hvordan, i teorien, er en tilnærmet perfekt personlighet?
Sist endret av blyanten; 4. mai 2013 kl. 00:09.
Det er ikke noe som heter den "perfekte" personligheten. Definisjonen av ordet varierer fra person til person og kan dermed ikke fastslås. Det jeg anser som en tiltrekkende jente vil alltid bli mislikt av en annen person. Men igjen kan man jo finne grunnleggende egenskaper som den "typiske" person vil finne attraktivt.

Ta deg en tur på byen og observer alle de ulike vennegjengene du finner. Sannsynligheten for at de deler mange av de samme synspunktene er store, og da misliker de nok det samme. Veldig generalisering, men jeg tenker ofte på dette da jeg har røyka. Og da er konklusjonen hver gang at hvert menneske er unikt, så noe som dette er umulig å fastslå.
Sist endret av OberstApfel; 4. mai 2013 kl. 00:16.
If you stand for nothing, you will fall for anything.

Vær deg selv.

Angående personlighetstyper, så anbefaler jeg deg og f.eks. Lese litt om Myers Briggs personlighetstyper.
http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-B...Type_Indicator

Det finnes tester online som KAN gi deg indikasjon på hvilken type personlighet du har ifølge Myers Briggs.
blyanten's Avatar
Trådstarter
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Det er ikke noe som heter den "perfekte" personligheten. Definisjonen av ordet varierer fra person til person og kan dermed ikke fastslås. Det jeg anser som en tiltrekkende jente vil alltid bli mislikt av en annen person. Men igjen kan man jo finne grunnleggende egenskaper som den "typiske" person vil finne attraktivt.
Vis hele sitatet...
Det er det "typiske" jeg er ute etter. Er jo i teorien, ikke i praksis. Handler ikke kun om hvordan jenter oppfatter deg, men hvordan personer generelt oppfatter andre, og hvilke typer de liker bedre enn andre.
Sitat av Rasjonalist1 Vis innlegg
If you stand for nothing, you will fall for anything
Vis hele sitatet...
Bra ordtak.

TS: Hvis andre gir deg inntrykk av at du er vanskelig å ha med å gjøre, så er det faktisk de som har problemer og ikke du. Så lenge du ikke går rundt og er frekk mot andre, men er løsningsorientert og trivelig, så er det ingenting å la seg tråkke ned på for.

Du ser ihvertfall fort hvem som er full av dritt og ikke, når du er av den typen du beskriver.

Den perfekte personlighet finnes nok ikke. Det nærmeste perfekt er å ikke være jævlig mot andre, men heller ikke kreve mye av andre. Være passiv, holde seg litt for seg selv, og bry seg når man må.
Sist endret av Taurean; 4. mai 2013 kl. 00:17.
Hvem setter definisjonen på hva en perfekt personlighet er?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvem setter definisjonen på hva en perfekt personlighet er?
Vis hele sitatet...
Det enkelt individet som prøver å sette en definisjon på ordet?
Om du blir misunnelig på noen er ikke det en forbrytelse i seg selv. Det som er avgjørende er hvordan det påvirker oppførselen din rundt de personene. Hvis du blir en drittsekk rundt de folkene bør du kanskje bevisstgjøre deg mer på hvordan du oppfører deg. Men det er fullt lov å tenke "Jeg skulle ønske det var meg". Det finnes ikke tankeforbrytelser.

Å skape et bilde av en perfekt personlighet er nok ingen god ide hvis du legger listen høyt. Det kan lede til depresjon hvis du ikke klarer å leve opp til det bildet. Det du heller kan gjøre er å granske deg selv. Se i retrospekt på en situasjon der du føler at du dreit deg ut. Sammenlikn det med andre i den situasjonen som klarte seg fint og finn ut hva dere gjorde forskjellig.

Og selvfølgelig: Den gyldne regel
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Det enkelt individet som prøver å sette en definisjon på ordet?
Vis hele sitatet...
Akuratt, derfor forstår jeg ikke helt hvordan det kan bli svart på, da alle kan ha individuelle meninger om hva som er for negativ, for kritisk, osv.
Hm vanskelig spørsmål du stiller der. Til det første spørsmåle om hvordan folk vil du skal være så vil jeg si at vær mer opptatt av hvem DU vil være og hvem du er i steden for hvem alle andre vil du skal være.

Jeg prøver hvertfall å være fordomsfri aksemptere andre og være allright mot folk generelt. Prøver å ikke la dårlig humør og vanskelig opplevelser gå utover andre som ikke har skyld i dette selv om det kan til tide være vanskelig.Når det gjelder det med å stole på folk eller være kristisk å gjøre alt for ikke bli misbrukt fordi man er for naiv snill så tror jeg man bare må kjenne litt på magefølelsen samt finne en middel vei ved å stole litt på folk , gi de en sjanse men ikke være for naiv og godtroende heller.

Jeg tenker også litt som deg noen ganger at å det skulle vært meg i steden for å tenke å så bra for deg-missunelse er en rar greie...

Jeg tror , snakker av egen erfaring, at vi som har det litt vanskelig her i livet kan ha litt vanskeligre for å være positve. Er lett å bli litt irritert på positive folk som tilsynelatne ikke har noe problemer hvis livet ditt er dritt. Og er det sikkert ikke no problem å være positiv hvis live ditt er perfekt lissom..
Så ja hvis man er fornøyd med seg selv, og hatt det bra hele livet er det nok lettere å være positiv.

Jeg veit ikke om den perfekte personlighet finnes og jeg tror at mennensker uansett vill ha ulik oppfattning av hva den perfekte personlighet er..
Sist endret av h3kr0; 4. mai 2013 kl. 00:30.
1. Du kan ikke få alle personer til å like deg, og du kommer ikke til å like alle heller. Det er greit... og i det øyeblikket man innser dette blir absolutt alt mye, mye enklere.

2. Du kan til en viss grad trene deg opp til å gjøre godt første-inntrykk på folk, eller framstå som kulere, men du kommer til å bli sett for den du er etter en liten stund uansett.. uansett er det praktisk.

3. Negative følelser er også verdifulle. Uten misunnelse, sinne og frustrasjon kommer man ingen steder.. fordi de er veldig, veldig sterke følelser.. og man får ikke et interessant liv med interessante opplevelser om man surfer igjen absolutt alt med et sløvt tilfreds glis.

.. så nei, det finnes overhodet ikke noen perfekt personlighet... fordi alle ser etter forskjellige ting. Veldig mange av de menneskene folk flest liker, hyggelige, overfladisk kule og lette å ha med å gjøre synes jeg er komplett uinteressante, fordi jeg føler at jeg har sett 20000 varianter av dem fra før.. og sånn vil det alltid være..
blyanten's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Akuratt, derfor forstår jeg ikke helt hvordan det kan bli svart på, da alle kan ha individuelle meninger om hva som er for negativ, for kritisk, osv.
Vis hele sitatet...
Skulle kanskje formulert spørsmålet bedre i innlegget. Vil selvsagt høre hva dere mener er den perfekte personlighet, ikke en universal definisjon.
Sitat av blyanten Vis innlegg
Skulle kanskje formulert spørsmålet bedre i innlegget. Vil selvsagt høre hva dere mener er den perfekte personlighet, ikke en universal definisjon.
Vis hele sitatet...
Ok, da er den perfekte personligheten den som alltid gjør som jeg sier. Har enda ikke møtt noen med den personligheten.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Perfekt for meg vil vel være:

- Ikke kverulerende (Moralprekner GTFO)
- Støttende
- Snakker lite negativt om andre selv om h*n ikke liker personen, holder det for seg selv.
- Er involverende og holder ikke noen utenfor.
- Deler ting som sigg, snus & drikke hvis en person ikke har / har for lite.
- Smilende og glad, ser ikke negativ ut. ( Klær seg, ser ikke stygt på folk o.l)
- Er ikke sosialt tilbakestående, skjønner at skole ikke er alt og tror ikke han h*n er bedre enn alle andre.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bra ordtak.

Den perfekte personlighet finnes nok ikke. Det nærmeste perfekt er å ikke være jævlig mot andre, men heller ikke kreve mye av andre. Være passiv, holde seg litt for seg selv, og bry seg når man må.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver der er kanksje verdens mest kjedelig personlighet. Og dette er ikke bare en subjektiv mening:

Ikke være jævlig mot andre: Om noen misbruker deg skal du være verre tilbake, slik er vi mennesker lagd av natur, med mindre moren din har hjernevasket deg fra du var liten og du har vært et mobbe offer ut livet og er det fortsatt.
Være passiv: Jeg vet ikke om du har vært i et sosialt sammenheng med kompiser og alle gjenger har han duden som ikke prater og bare er der. Han kjedelige. Han passive. Han som ikke snakker vis han ikke må. Han som puler minst damer. Han som ingen hater, men ingen liker, fordi de ikke vet hvem han er. Han som kommer til å ende opp som en kontor rotte og sjefen vil ikke hvite hvem han er før de velger å sparke han. han duden der. ja, han.
Holde seg for seg selv: skaff deg en cyber venn, eller en katt.
ikke bry seg før han må: skaff deg en katt. du beskriver en katt!!! din katte mann. DIN ZOOFIL.

J4F
Ingen personlighet er perfekt, men det skader ikke å være positiv, snill, karismatisk, omtenksom og ha god selvtillit.
Perfekte personlighet... Mener du da en person som er veldig godt likt av alle? Setter man det på spissen, kan man si at all interaksjon settes ned til uttrykket; make me feel important

En ekstremt godt likt person er gjerne en smilende, imøtekommende person som klarer å sette inntrykk i andre folk, og klarer å høre dem. En som snakker om seg selv (en historieforteller er ofte godt likt) og som hører på andre. En som ikke er redd for å dele (en vis mann sa at det viktigste en mann kan dele for å bli likt er tid)
Alle har vel på et tidspunkt likt en person fordi han husker noe om en? Setter pris på noe han gjorde, eller skryter av en person. En person du føler forstår og bryr seg om deg. Og bli husket og verdsatt er nok den beste aksjen du kan putte i folk. Men ikke misforstå, jeg mener ikke endeløse komplimenter angående utseende, litt mindre overfladisk.
Aldri negativt-negativ (i mangel av bedre ord; det vil si kjip negativ. Litt hat i hverdagen er sunt).

Rævva formulert innlegg, beklager det, litt småfull hehe
Sitat av ajniN Vis innlegg
Det du beskriver der er kanksje verdens mest kjedelig personlighet. Og dette er ikke bare en subjektiv mening:

Ikke være jævlig mot andre: Om noen misbruker deg skal du være verre tilbake, slik er vi mennesker lagd av natur, med mindre moren din har hjernevasket deg fra du var liten og du har vært et mobbe offer ut livet og er det fortsatt.
Vis hele sitatet...
Noen ganger kan det være lurt å ikke gi etter for våre instinkter. Vi lever ikke i steinaldern lenger da folk slo hverandre i huet med stein. Eller, i noen grupper er det fortsatt sånn kanskje ...

Jeg er alt annet enn kristen, og har heller ikke vært noe mobbeoffer, men jeg ser det som det minst intelligente å slå noen når jeg får en stygg kommentar slengt min vei. Hva hjelper det mobberen eller meg? Jeg vet det ikke er jeg som har et problem, så da kan mobberen leve i sin bittelille verden til han\hun kommer på bedre tanker. Sånn sett er jeg heldig.

Det er uforståelig for meg hvordan noen kan være jævlig mot andre uten grunn. Derfor velger jeg å ikke ta igjen, for jeg vil heller ikke bli sånn. La dumme folk krige, så kan vi fredelige ha det fint når de har drept hverandre.

Sitat av ajniN Vis innlegg
Være passiv: Jeg vet ikke om du har vært i et sosialt sammenheng med kompiser og alle gjenger har han duden som ikke prater og bare er der. Han kjedelige. Han passive. Han som ikke snakker vis han ikke må. Han som puler minst damer. Han som ingen hater, men ingen liker, fordi de ikke vet hvem han er. Han som kommer til å ende opp som en kontor rotte og sjefen vil ikke hvite hvem han er før de velger å sparke han. han duden der. ja, han.
Holde seg for seg selv: skaff deg en cyber venn, eller en katt.
ikke bry seg før han må: skaff deg en katt. du beskriver en katt!!! din katte mann. DIN ZOOFIL.

J4F
Vis hele sitatet...
Du er full.
Sitat av Znusken Vis innlegg
Perfekte personlighet... Mener du da en person som er veldig godt likt av alle? Setter man det på spissen, kan man si at all interaksjon settes ned til uttrykket; make me feel important

En ekstremt godt likt person er gjerne en smilende, imøtekommende person som klarer å sette inntrykk i andre folk, og klarer å høre dem. En som snakker om seg selv (en historieforteller er ofte godt likt) og som hører på andre. En som ikke er redd for å dele (en vis mann sa at det viktigste en mann kan dele for å bli likt er tid)
Alle har vel på et tidspunkt likt en person fordi han husker noe om en? Setter pris på noe han gjorde, eller skryter av en person. En person du føler forstår og bryr seg om deg. Og bli husket og verdsatt er nok den beste aksjen du kan putte i folk. Men ikke misforstå, jeg mener ikke endeløse komplimenter angående utseende, litt mindre overfladisk.
Aldri negativt-negativ (i mangel av bedre ord; det vil si kjip negativ. Litt hat i hverdagen er sunt).

Rævva formulert innlegg, beklager det, litt småfull hehe
Vis hele sitatet...
Synes det var flott formulert jeg. Man kan trekke paralleller til markedsføring ut ifra det du skriver. Det er mye av de samme psykologiske mekanismene i aksjon.
De som blir likt av flest er de som kan finne fellesnevneren, de kvalitetene som flest kan relatere til. Det det vil si å være "folkelig". Jeg er ingen fan, men DDE spiller på det folkelige innen en viss demografi. Det kan mange relatere til.
Mange reklamer bruker bilder av trendy ungdom for å nå den målgruppen.

På samme måte er de som "selger seg selv", dvs sin personlighet på best måte de som blir likt av alle.

Jeg insinuerer ikke at dette er ønskelig, og vil advare trådstarter mot å bevege seg for mye i den retningen. Jeg tror man kan miste seg selv hvis man vanner ut det som gjør en unik. Det kan oppstå indre konflikter og ironisk nok, en mangel på identitet som resultat av letingen etter den.
Å bli godt likt handler om hvordan du får andre til å føle seg. Hvis du får andre til å føle seg morsomme, interessante, attraktive, respekterte osv. så vil de like deg.

Om du i tillegg kan bidra med humor, kunnskap og lojalitet er du nær perfekt.
Beste innsikten jeg har hørt på lenge Susanna!
Sitat av Susanna Vis innlegg
Å bli godt likt handler om hvordan du får andre til å føle seg. Hvis du får andre til å føle seg morsomme, interessante, attraktive, respekterte osv. så vil de like deg.

Om du i tillegg kan bidra med humor, kunnskap og lojalitet er du nær perfekt.
Vis hele sitatet...
Kan man ha en perfekt personlighet? Hele denne tråden blir en definisjonssak.
Et par som har vært gift i 40 år vil kanskje si at partneren er perfekt, og små "feil" kan være fantastisk i noens øyne eller grusomt irriterende i andres. Jeg mener at en hypotetisk "100% perfekt" personlighet vil bli hatt av mange personer uansett (f.eks. sjalusi), så det er sannsynlig den ikke er så perfekt likevel.
Er det ideelle å bli likt av så mange som mulig? Blir litt filosofisk dette her.
Sist endret av Spirituell; 4. mai 2013 kl. 12:51.
"Øko-Terrorist"
Et godt råd jeg har fått er å tenke litt når du blir forbannet på noen,
Si at du f.eks har en nabo som er utrolig irriterende og vil hilse på deg og snakke med deg hver gang h*n treffer deg, så du tar omveier når du ser h*n og går rundt og irriterer deg på denne personen. Hvem er egentlig den "dumme" her? h*n som er fornøyd å liker å hilse på naboene sine, eller du som går rundt hele tiden og irriterer deg over dette?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Kan man ha en perfekt personlighet? Hele denne tråden blir en definisjonssak.
Et par som har vært gift i 40 år vil kanskje si at partneren er perfekt, og små "feil" kan være fantastisk i noens øyne eller grusomt irriterende i andres. Jeg mener at en hypotetisk "100% perfekt" personlighet vil bli hatt av mange personer uansett (f.eks. sjalusi), så det er sannsynlig den ikke er så perfekt likevel.
Er det ideelle å bli likt av så mange som mulig? Blir litt filosofisk dette her.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke noen kan bli likt av alle, og jeg synes ikke det skal være målet heller. Da er man uten integritet og er bare kjedelig. Jeg synes ikke man skal undertrykke meninger, ønsker, drømmer osv. for å "passe inn".

Men å ha fokus på hvordan andre føler seg sammen med deg, fremfor å alltid ha fokus på deg selv er generelt en god plan hvis du ønsker å bli likt. Man kan f.eks. være dønn uenig om saker men la folk føle seg respektert likevel. Og man behøver ikke alltid gi uttrykk for alle negative og kritiske tanker man har, særlig ikke der noen vil ta det personlig.
Sist endret av Susa; 4. mai 2013 kl. 14:22.
Sitat av ajniN Vis innlegg
Det du beskriver der er kanksje verdens mest kjedelig personlighet. Og dette er ikke bare en subjektiv mening:

Ikke være jævlig mot andre: Om noen misbruker deg skal du være verre tilbake, slik er vi mennesker lagd av natur, med mindre moren din har hjernevasket deg fra du var liten og du har vært et mobbe offer ut livet og er det fortsatt.
Vis hele sitatet...
Skal? Er dette en regel? Noen finner det rett og slett kjedelig og uinteressant å være jævlig mot andre, uansett hvor jævlig en annen var mot han/hun først.

Sitat av ajniN Vis innlegg
Være passiv: Jeg vet ikke om du har vært i et sosialt sammenheng med kompiser og alle gjenger har han duden som ikke prater og bare er der. Han kjedelige. Han passive. Han som ikke snakker vis han ikke må. Han som puler minst damer. Han som ingen hater, men ingen liker, fordi de ikke vet hvem han er. Han som kommer til å ende opp som en kontor rotte og sjefen vil ikke hvite hvem han er før de velger å sparke han. han duden der. ja, han.
Vis hele sitatet...
Hva med han som sitter der sammen med kompiser og hører på hva andre sier? Hva med han som velger sine ord med omhu før han ytrer sin mening, selv blant venner? Hva om disse ordene ikke er kjedelige? Hva om han puler mest damer? Hva om dette er personen alle i gjengen anser som sin mest betrodde venn? Hva om denne personen blir headhuntet av bedrifter?

Sitat av ajniN Vis innlegg
Holde seg for seg selv: skaff deg en cyber venn, eller en katt.
ikke bry seg før han må: skaff deg en katt. du beskriver en katt!!! din katte mann. DIN ZOOFIL.

J4F
Vis hele sitatet...
Ikke bry andre med mindre personlige problemer. Ikke kreve at andre alltid setter deg først. Ikke grave for å vite, få det heller fortalt.
At man står for den man er og gjør det man selv har lyst til.
Drit i alt hva alle andre mener.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dun know what to do
appleaya's Avatar
For meg er en perfekt personlighet en som er ærlig og uegoistisk
Den perfekte personligheten slik jeg tolker spørsmålet ditt, er en personlighet som er lettlikt. Evnen til å stryke folk med hårene, og ikke provosere unødig, er en god egenskap å ha.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Et godt råd jeg har fått er å tenke litt når du blir forbannet på noen,
Si at du f.eks har en nabo som er utrolig irriterende og vil hilse på deg og snakke med deg hver gang h*n treffer deg, så du tar omveier når du ser h*n og går rundt og irriterer deg på denne personen. Hvem er egentlig den "dumme" her? h*n som er fornøyd å liker å hilse på naboene sine, eller du som går rundt hele tiden og irriterer deg over dette?
Vis hele sitatet...
Det finnes grenser for hvor hyggelig og sosial man kan være før det går over til overbærenhet. Folk har liv og ting å gjøre, noen trenger tid for seg selv og er slitne etter jobb. Ikke alle har lyst til å prate om eller ikke mindre dele alt mulig med naboene. Jeg snakker av erfaring.

Så jeg vil ikke si at man er så "dum" fordi man kanskje velger å være litt kort, eller si at man ikke har tid til å prate hver eneste gang naboen vil det, fordi man selv er utslitt eller rett og slett ikke har lyst til å prate akkurat der og da .. Hvorfor skal det bare gå etter den sosiales pipe hele tiden?

Dessuten - folk som er glade i å prate om alt mulig, hele tiden, prater gjerne med andre -om deg- og det du fortalte dem før du vet ordet om det.
Sist endret av Taurean; 22. mai 2013 kl. 03:27.
Jeg kan vel si hva min egen erfaring er....
Det er ingen perfekt personlighet....
Jeg liker lett og slett folk som kan være glad mesteparten av tiden, ikke bruker nedbrytende humor rettet mot folk og liker å leve der og da uten å dra inn rykter eller følge den sosiale flokken....
Så det er ganske varierende...
Den populære stereotypiske typen er jeg ikke alt for glad i, for mye vekt på å følge flokken for å være glad...
Livet er alt for kort til å henge med sure og negative folk