Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2176
hei!
Jeg har et lite problem, jeg har en datamaskin der det ikke er hdmi uttak på. å det jeg vil gjøre er og få bruke tv'en så skjerm. men hvordan gjør jeg det og hvilken kabel må jeg bruke?

Takker for svar
Vi trenger å vite hvilken utganger du har. evt. hvilken maskin du har.
Du kan skaffe deg dvi - hdmi.

http://www.epiphan.com/images/jj2.jpg
Sist endret av mo3; 14. februar 2013 kl. 19:31.
Det er mer interessant å vite hva det er på datamaskinen, enn hva det ikke er Er det en litt eldre pc er det sannsynligvis en vga-utgang på pcen, og da trenger du en sånn som dette:

http://www.clasohlson.com/no/Pr382366000/Pr382366000
Sist endret av bo1e; 14. februar 2013 kl. 19:34.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Eller displayport til HDMI for de produsentene som ikke vil betale lisens til sony

http://www.technologijos.lt/upload/image/n/technologijos/it/S-20366/dp-hdmi.png
Sist endret av Alphanio; 14. februar 2013 kl. 19:36.
Ja, har du VGA på TV så er det mye mer funksjonelt å bruke det enn HDMI, om vi ser bort i fra lyden.
Sist endret av Skatteetaten; 14. februar 2013 kl. 19:38.
Norskehesten
Alden's Avatar
kanskje du har en mini hdmi utgang fra skjermkortet. Da kan du bruke en overgang til vanlig HDMI.
Du må nok gå for en omformer fra VGA/DVI til HDMI på Tven din, som tideligere sagt.
Noen kroner på Clas Ohlson det
Sist endret av Riverton; 14. februar 2013 kl. 19:41. Grunn: skrivefeil
Kan slenge meg inn i tråden, håper det går bra Alexander.

Får i kveld en IPad 2. På de produktene jeg har sett fra Apple så er det ikke HDMI inngang på produktene. Kunne tenkt meg koblet Ipad'en over på TV'en, da laptopen jeg bruker nå ikke er særlig glad i video med HD. Hva trenger man for at det skal fungere?
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Kan slenge meg inn i tråden, håper det går bra Alexander.

Får i kveld en IPad 2. På de produktene jeg har sett fra Apple så er det ikke HDMI inngang på produktene. Kunne tenkt meg koblet Ipad'en over på TV'en, da laptopen jeg bruker nå ikke er særlig glad i video med HD. Hva trenger man for at det skal fungere?
Vis hele sitatet...
This.

Edit: eventuelt en apple TV for trådløs overføring. Koster mer, men det er er jo noe helt annet igjen.
Sist endret av trauMa; 14. februar 2013 kl. 19:45.
du med ipad kan kjøpe deg denne. jeg har også!
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/i...7R8R3Bmvhn-A67

har vga uttak ja! skal jeg kjøpe meg vga-hdmi kabel da?
evt Apple tv.
Takk, takk.

Men, er ikke den lille tingen der utrolig knotete? Var da ufattelig kort ledning på den dere linket - viste bilde av. Må jo nesten gå til innkjøp av trådløs tastatur og mus skal man slippe løpe fram og tilbake til TV'en.

Har nada peiling når det kommer til Apple produkter, så beklager min uvitenhet, men det er jo nesten en helt annen verden når det kommer til det jeg vanligvis er vandt med.
Sist endret av shittrønder; 14. februar 2013 kl. 19:54.
bare og kjøpe en lang hdmi det!
Jau.

Får ta meg en handletur i morgen. Skal bli kurant med Sumo og Nrk uten at det henger seg opp hele tiden.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Takk, takk.

Men, er ikke den lille tingen der utrolig knotete? Var da ufattelig kort ledning på den dere linket - viste bilde av. Må jo nesten gå til innkjøp av trådløs tastatur og mus skal man slippe løpe fram og tilbake til TV'en.

Har nada peiling når det kommer til Apple produkter, så beklager min uvitenhet, men det er jo nesten en helt annen verden når det kommer til det jeg vanligvis er vandt med.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg heller tatt en titt på Apple TV enn å knote med en lang hdmi kabel over stuegulvet. Also trådløs mus funker ikke på iPad.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Da ville jeg heller tatt en titt på Apple TV enn å knote med en lang hdmi kabel over stuegulvet. Also trådløs mus funker ikke på iPad.
Vis hele sitatet...
Sett litt på Apple TV. Har en søster som bruker det, så skal få lånt den hun har, prøve det ut.

Takk for at du opplyste meg når det kommer til trådløs mus. Skulle akkurat til å bestille en over nettet.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
For å svare på spørsmålet til TS:

Det er ikke vga-hdmi kabler. Du trenger en converter/adapter. F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/VGA-til...er/Pr384705000
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
For å svare på spørsmålet til TS:

Det er ikke vga-hdmi kabler. Du trenger en converter/adapter. F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/VGA-til...er/Pr384705000
Vis hele sitatet...
Jepp. Men det er overfladisk da de fleste TVer har vga inngang. Og med en VGA -> hdmi adapter, må du likevel kjøre lyd på en egen kabel. Derfor er VGA -> VGA + en jack- kabel like så greit.
men går det om jeg bruker bare en vga kabel der det er vga i begge endene?
det er vga uttak på tv'en og på dataen!
Ja, men du må ha lyd for seg, med mindre du vil bruke de innebygde pc høyttalerene da
Sitat av Alexander1996 Vis innlegg
men går det om jeg bruker bare en vga kabel der det er vga i begge endene?
det er vga uttak på tv'en og på dataen!
Vis hele sitatet...
Ja! Jeg byttet ut min DVI - HDMI kabel med en ren VGA kabel.

Mye bedre, med tanke på valg av oppløsning osv.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Takk, takk.

Men, er ikke den lille tingen der utrolig knotete? Var da ufattelig kort ledning på den dere linket - viste bilde av. Må jo nesten gå til innkjøp av trådløs tastatur og mus skal man slippe løpe fram og tilbake til TV'en.

Har nada peiling når det kommer til Apple produkter, så beklager min uvitenhet, men det er jo nesten en helt annen verden når det kommer til det jeg vanligvis er vandt med.
Vis hele sitatet...
Den skal nok ikke inn i TVen. Det der er bare en adapter, og så må du kjøpe HDMI i tillegg. På den kan du ha så mye lengde på som du bare vil.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Den skal nok ikke inn i TVen. Det der er bare en adapter, og så må du kjøpe HDMI i tillegg. På den kan du ha så mye lengde på som du bare vil.
Vis hele sitatet...
Jesus, facepalm. Nå følte jeg meg som en idiot.

Takk for enda en nyttig opplysning.