Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1934
God ettermiddag freaks!

Har lyst å dele noe med dere!
Jeg har en aldri så liten lidenskap for matlaging, og har lyst å dele favorittretten min med dere!

Jeg kan begynne med innkjøpslisten :

* Indrefilét (Nok til dine x antall gjester. Dette må du finne ut av selv)
* "Sweet & Sour" chilli saus
* En eller annen marinade (Her er jeg udugelig. Jeg henter mine marinader fra matprat)
* Ris (Igjen, nok til dine gjester og deg selv)
* Salat
* Paprika
* Agurk
* Fetaost
* Rødløk
* Hvitløk
* Salatdressing av eget valg (I form av olje)
* Div. krydder
* Peppersaus

* Du kan begynne med å kutte opp grønnsaker (salat, løk, paprika osv) i rimelige biter. Dette burde gjøres før noe annet, for å unngå at du brenner noe mat, eller at du lar varm mat bli kald i ettertid. Bland de oppkuttede grønnsakene godt, og bland inn fetaosten. (IKKE bruk alle salatbladene! - Resten skal brukes senere)

* Ta kjøttet ut av marinaden (Personlig liker jeg å ha kjøttet og marinaden i en frysepose eller to over natten på kjøkkenbenken. Dette gir en ekstra god smak på kjøttet. Kutt deretter indrefiléten i medaljonger/ovaler eller bare i skiver. Selv foretrekker jeg medaljonger. Varm opp en stekepanne (Ikke ha noe i!), og start riskokeren / Sett ris på kok.

* Lag peppersaus etter oppskrift på pakken (Jeg bruker toros peppersaus ), og vent til stekepannen er varm. Mens du venter kan du smøre inn medaljongene med sweet & sour chili-sausen. dette gir kjøttet ENDA bedre og sterkere på smak.

* Stek medaljongene godt på hver side. Om du foretrekker middels stekt kjøtt, så gjør du for all del det! Personlig liker jeg medaljongene godt stekt, samtidig som jeg ellers liker maten min medium stekt. Dette er helt smak og behag, og gå frem som du selv føler for

* Når du har stekt alle medaljongene burde risen også være ferdig. Pass på at kjøttet holdes varmt mens du legger salatblader på fatene til gjestene dine, og legg igjen risen på denne salaten. Nå kan du også ha kjøttet på fatet. (Poenget er at gjestene skal få maten ferdig, slik at de ikke trenger å hente opp fra forskjellige kasseroller. Salatbladene er der KUN for syns skyld, siden maten ikke bare skal spises, men også sees )

* Ha til slutt salatdressingen i salaten, og bland godt. På dette stadiet liker jeg personlig å ha cashewnøtter i salaten, men det er også helt valgfritt. Ha rikelig med salat på hvert fat, ha peppersaus på kjøttet, og server ved middagsbordet! Ta med resten av salaten, ekstra ris i serveringsboller, og evt. ekstra peppersaus

TIPS! Som nevnt tidligere, blir det mye mer stemning rundt middagen ved å pynte på. Ha et ryddig bord, gjerne en halvdekkende duk og stearinlys. Ha servietter tilgjengelig på bordet, og ha alltid en full mugge med vann
Demp lysene og NYT maten med dine gjester

Vel bekomme!

Post gjerne egne oppskrifter her, OG kom med tilbakemeldinger om du/dere prøver dette!
Trådstarter
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Akkurat ja.. der var det allerede en slik tråd!
Så... du kjøper dyr indrefilèt, smører den inn med chilisaus (fra flaske?) og serverer med salat, ris kokt i riskoker og saus fra POSE?


Jeg er ikke så utrolig imponert. Du serverer indrèfilet som om det skulle vært gryterett.
Sitat av Catnip Vis innlegg
Jeg er ikke så utrolig imponert. Du serverer indrèfilet som om det skulle vært gryterett.
Vis hele sitatet...
Ikke så kritisk da. Har du prøvd indrefilet som gryterett? Kanskje det er det beste som kommer til å touche smaksløkene dine noensinne? Ellers så er jo smaken selvsagt som baken
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Catnip Vis innlegg
Så... du kjøper dyr indrefilèt, smører den inn med chilisaus (fra flaske?) og serverer med salat, ris kokt i riskoker og saus fra POSE?


Jeg er ikke så utrolig imponert. Du serverer indrèfilet som om det skulle vært gryterett.
Vis hele sitatet...
Jeg har spist blodig, mør biff til lunch hver dag denne uken, og jeg har ikke giddet å lage hverken ris eller saus til en eneste gang, bare litt stekte grønnsaker. Er jeg et dårlig menneske nå?
Sitat av Drachir Vis innlegg
Ikke så kritisk da. Har du prøvd indrefilet som gryterett? Kanskje det er det beste som kommer til å touche smaksløkene dine noensinne? Ellers så er jo smaken selvsagt som baken
Vis hele sitatet...
Poenget h*ns er at du bruker ferdigprodukter... Du har ikke laget noen av sausene selv f.eks.

I min mening skal biff spises med fløtegratinerte poteter, soppstuing og maiskolbe.
Men for all del kan retten din være god.
Sitat av spelley Vis innlegg
Poenget h*ns er at du bruker ferdigprodukter... Du har ikke laget noen av sausene selv f.eks.

I min mening skal biff spises med fløtegratinerte poteter, soppstuing og maiskolbe.
Men for all del kan retten din være god.
Vis hele sitatet...
HELT enig der, men det hender at jeg nøyer meg med chips og kinakål når jeg absolutt ikke gidder noe annet.
Sitat av spelley Vis innlegg
Poenget h*ns er at du bruker ferdigprodukter... Du har ikke laget noen av sausene selv f.eks.

I min mening skal biff spises med fløtegratinerte poteter, soppstuing og maiskolbe.
Men for all del kan retten din være god.
Vis hele sitatet...
Å herre dette høretes himmelskt ut ! savnet bearnesse(?) sausen men..
Sitat av spelley Vis innlegg
Poenget h*ns er at du bruker ferdigprodukter... Du har ikke laget noen av sausene selv f.eks.
Vis hele sitatet...
1: Jeg er ikke TS
2: Så dårlig som mange jeg kjenner er til å lage saus så vil jeg si at pose er bedre enn den dritten du risikerer at noen heller over maten din...
Cookie Monstah ^_^
høres veldig godt ut, føler for å løpe ned på butikken og kjøpe varene med en gang, men butikkene er jo stengt da.....
men tror jeg skal anbefale dette som lørdags mat eller noe, siden det hørtes utrolig godt ut, skal gi tilbakemelding på hvordan det var om noen dager. 2-3 dager og takk for tipset
Ser for meg 2stk brød, 24 egg å grillkrydder. Kniper det får du være bølle å ta matpakka til en medelev eller medarbeider når du har kjansen ^^
Trådstarter
Men herregud da, det er ikke noe gryterett >.<
Ditt ferdige produkt er - Indrefilét i medaljonger med eksotisk smak, salat og ris. MED peppersaus til. Resultatet ser bra ut, og smaker enda bedre.

Uansett, tusen takk for tilbakemelding!
hva er det indrefile av? gris ? okse/ku? kylling?, hørtes godt ut , men tror indrefilet av gris ville passet best
Biff med stekt løk, stekt sjampignon (okei, hvordan skrives det???) servert med whiskysaus og kokte poteter <3