Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5299
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hei,

Har funnet en ny iphone som lå igjen etter et nachspiel jeg hadde. Var mange forskjellige folk så har ingen aning om hvem sin det kan være. Ingen har tatt kontakt med meg.

Har derfor tatt ut sim-kortet og ring Telia siden det var dem som var operatøren. De kunne spore opp eie basert på nr på sim-kortet men dem har kun kunne sendt mail på den mailen eier har oppgitt.

Problemet er at eier ikke svarer på denne mailen. de har prøvd flere ganger i løpet av en måneds tid.. Kanskje er den inaktiv. Pga personvern så kan ikke telia oppgi navn på vedkommende så jeg selv kan ta kontakt med ham på facebook eller andre bekjente.

Ringte politiet for å spørre om de kunne se om noen hadde meldt telefonen sin savnet dagen/dagene etterpå men det sa dem at dem ikke hadde noe register på (?). Så måtte isåfall bare levere telefonen til dem så kunne dem gi telefonen tilbake hvis eieren dukket opp. Syntes dette hørtes spesielt ut. Og er vell stor sannsynlighet for at eier har gitt opp og ikke drar til politistasjonen igjen..

Syntes det er rart det skal være så vanskelig å få tak i eier.. Noen som har tips?
Ser ofte på facebook public poster om ting som er savnet og funnet, og det finnes også savnet/funnet grupper for flere spesifikke byer. Kanskje du kan poste i gruppa til utestedet eller på eventet du møtte nachspil deltakerne på også? Og har ikke iPhone sånn Find my iphone innebygd funksjon hvor eier kan spore telefonen fra pc, mulig at denne kun funker med simkortet i?

Props til deg, god karma venter!
Sist endret av celtseus; 20. november 2019 kl. 13:08.
Mulig jeg har misforstått, men hvorfor fjerne SIM?
Om jeg våknet uten tlf, ville jeg først prøve å ringe til telefonen med noen andres mobil..
Kanskje du kan levere den i en Telia-butikk, og så kan de ringe/kontakte/spore ned vedkommende? Uansett kan du si at du synes det er noe merkelig at de ikke vil gi ut navnet, da man lett kan argumentere for at de har behandlingsgrunnlag i GDPR art 6 litra f for å gjøre det (interesseavveiing).
Men telia vet ikke intensjonen til den i andre enden og derfor gir man ikke ut navnet.

Og interesseavveining, sjansen er jo stor for at kunden kjøper seg ny telefon via telia, kanskje, så på et kynisk måte så er det jo i deres interesse at telefonen ikke blir funnet.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Ser ofte på facebook public poster om ting som er savnet og funnet, og det finnes også savnet/funnet grupper for flere spesifikke byer. Kanskje du kan poste i gruppa til utestedet eller på eventet du møtte nachspil deltakerne på også? Og har ikke iPhone sånn Find my iphone innebygd funksjon hvor eier kan spore telefonen fra pc, mulig at denne kun funker med simkortet i?

Props til deg, god karma venter!
Vis hele sitatet...
Ja, takk for tips, kan sjekke det ut

Sitat av Nito Vis innlegg
Mulig jeg har misforstått, men hvorfor fjerne SIM?
Om jeg våknet uten tlf, ville jeg først prøve å ringe til telefonen med noen andres mobil..
Vis hele sitatet...
Mobilen var tom for strøm da jeg fant den, og jeg får jo ikke låst opp sim-kortet. Og tok kun ut kortet for å lese av nummeret som er på det. Så satte jeg det inn igjen og har holdt strøm på mobilen hvis eier finner på å bruke "finn iphone" funksjonen.


Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Kanskje du kan levere den i en Telia-butikk, og så kan de ringe/kontakte/spore ned vedkommende? Uansett kan du si at du synes det er noe merkelig at de ikke vil gi ut navnet, da man lett kan argumentere for at de har behandlingsgrunnlag i GDPR art 6 litra f for å gjøre det (interesseavveiing).
Vis hele sitatet...
De har jo sport opp eier basert på sim-kort nr. Men får ikke kontakt med eier. De har kun lov til å kontakte eier på den informasjonen eier har oppgitt. derfor har de ikke lov til å søke opp eier på feks facebook og sende h*n ei melding der.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men telia vet ikke intensjonen til den i andre enden og derfor gir man ikke ut navnet.

Og interesseavveining, sjansen er jo stor for at kunden kjøper seg ny telefon via telia, kanskje, så på et kynisk måte så er det jo i deres interesse at telefonen ikke blir funnet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Har også vært i kontakt med politiet nå og de skulle ringe meg opp om noen hadde meldt en tilsvarende mobil stjelt i de dagene etter festen. Har ikke hørt noe fra dem. Kan selfølgelig levere den til politiet og. Men sjansen er vel liten for at eier skulle gå innom der nå så lenge etterpå.

Frister å bruke "ring nødnummer" funksjonen og be politiet kontakte eier fra det nummeret de blir oppringt fra, hehe. Men de blir kanskje ikke så glad for det..

Jeg beholder også gjerne mobilen hvis alternativet er at den blir lagt på et lager hos politiet. Min far kunne trengt en ny mobil. Og eier har heller ikke "låst" den med "finn iphone" funkjsonen. Så kan vell bare resette hele mobilen
Merkelig at eier ikke har benyttet finn iPhone og/eller den funksjonen der man legger igjen en melding på skjermen, med kontaktinformasjon.