Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2432
Hei, jobber i en kiosk for tiden. Og alle som jobber her, måtte signere under på en kontrakt der det sto at skader og utgifter som har skjedd ved uhell, skal dekkes av arbeidstaker. Om jeg f.eks greier å ødelegge noe, eller en fryser ikke blir lukket ordentlig, så må jeg selv betale det. Og det kan være varer til et par tusen kroner.

Har de lov til dette egentlig? Angrer på at jeg signerte på det før jeg fikk tid til å tenke over. Og hvordan er det med signering på at jeg kan sette meg selv i gjeld når jeg ikke er 18 år, blir 18 om et par uker?

Takk for svar
Sist endret av Vod0; 1. mars 2014 kl. 17:02.
skadeerstatningsloven § 2-1. (arbeidsgivers ansvar for arbeidstaker.)

1. Arbeidsgiver svarer for skade som voldes forsettlig eller uaktsomt under arbeidstakers utføring av arbeid eller verv for arbeidsgiveren, idet hensyn tas til om de krav skadelidte med rimelighet kan stille til virksomheten eller tjenesten, er tilsidesatt. Ansvaret omfatter ikke skade som skyldes at arbeidstakeren går utenfor det som er rimelig å regne med etter arten av virksomheten eller saksområdet og karakteren av arbeidet eller vervet.

-------

Så spørsmålet mitt er da. Har arbeidsgiver lov til å sette noe i en kontrakten som går på tvers av norges lover? Eller vil norges lover trumfe en eventuell kontrakt i en skadeerstatningssak?
Sist endret av etse; 1. mars 2014 kl. 17:09.
Det følger av vergemålsloven § 2 at den som er under 18 år ikke kan inngå bindende avtaler.

Kontrakten er dermed ugyldig.
Sist endret av thundercat; 1. mars 2014 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kort fortalt: Den avtalen du har skrevet under på er ikke lovlig. Den er heller uansett ikke gyldig da du er under 18 år. Ingen er hevet over Norges lover. Virker som en useriøs arbeidsgiver..
dette er en ganske ung sjef, midten av 20-årene.
Kan laste opp bilde av tilleggs-kontrakten
Sist endret av Vod0; 1. mars 2014 kl. 17:14.
Ikke så mye erfaring under topplokket da med andre ord.
Som alltid kommer det en rekke svar fra folk som egentlig ikke vet noen om det de svarer på.


http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dil...-skader-utstyr

Sitat av Pagle Vis innlegg
Ikke så mye erfaring under topplokket da med andre ord.
Vis hele sitatet...
Har du hørt den om å kaste stein i glasshus?

Sitat av tubtau Vis innlegg
Kort fortalt: Den avtalen du har skrevet under på er ikke lovlig. Den er heller uansett ikke gyldig da du er under 18 år. Ingen er hevet over Norges lover. Virker som en useriøs arbeidsgiver..
Vis hele sitatet...
Eh... Akkurat.
Sist endret av Freakaholic; 1. mars 2014 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kort fortalt om avtalen:
1. Vi må betale om det er mer enn -25 i kassen. (Denne kan jeg se, da vi har egne brukere og som regel er alene på jobb)
2. Alle har egene koder til alarmen, og må betale en evt. utrykkning ved tasting av feil kode eller om man kommer borti ransalarmen. Utrykning ved feil kode er på ca. 500kr, om man kommer borti ransalarmen så kan det godt være mer, da kommer politiet.
3. Om man ødelegger utstyr / varer i butikken, så vil det bli trukket av lønnen (F.eks en kjøle/frysevare som blir levnet ute over natta, eller en fryser som ikke blir lukket)
4. Om man mister nøkkelen, så må hele nøkkelsystemet skiftet, og det må den ansvarlige (Den som mistet nøkkelen) erstate.

Avtalen ble signert 2 uker før jeg blir 18, så da er den altså ugyldig siden jeg ikke har lov til å inngå en binnende avtale?
Vi er 4 stk under 18 i bedriften som har måtte signert på avtalen.

Følte egetnlig ikke for å være vanskelig, da jeg skal jobbe her i max 4 mnd. før jeg flytter.. Men tenker mest på de andre som jobber i bedriften.
Sist endret av Vod0; 1. mars 2014 kl. 17:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kort fortalt om avtalen:
1. Vi må betale om det er mer enn -25 i kassen. (Denne kan jeg se, da vi har egne brukere og som regel er alene på jobb)
2. Alle har egene koder til alarmen, og må betale en evt. utrykkning ved tasting av feil kode eller om man kommer borti ransalarmen. Utrykning ved feil kode er på ca. 500kr, om man kommer borti ransalarmen så kan det godt være mer, da kommer politiet.
3. Om man ødelegger utstyr / varer i butikken, så vil det bli trukket av lønnen (F.eks en kjøle/frysevare som blir levnet ute over natta, eller en fryser som ikke blir lukket)
4. Om man mister nøkkelen, så må hele nøkkelsystemet skiftet, og det må den ansvarlige (Den som mistet nøkkelen) erstate.
Vis hele sitatet...
Den avtalen høyres ikkje spesielt lovleg ut. Ta kontakt med Handel og Kontor, og få andre på jobb til å melde seg inn og, og snakk med juristane dei har om saka.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den avtalen høyres ikkje spesielt lovleg ut. Ta kontakt med Handel og Kontor, og få andre på jobb til å melde seg inn og, og snakk med juristane dei har om saka.
Vis hele sitatet...
Skal stikke innom LO å snakke med de, har medlt meg inn i LO-ung
neineineinei, kontraketen er ikke ugyldiggjort siden han er under 18, arbeids avtaler kan man selv signere og styre fra man er 15 etter § 10 i vergemåls loven, men ettersom en mindreårig heller ikke har mulighet til å ta på seg gjeld tviler jeg på at kontrakten er helt riktig. dette husker jeg ikke hvilken paragraf det står om, men i essens kan ikke en mindreårig bruke penger h*n ikke har skaffet selv, det vil si jobbet for eller fått pengene i utgangspunkt av at h*n skal bruke dem. det vil si at penger som en mindreårig ikke har kan han ikke bruke, og for den saks skyld kan man heller ikke kreve å bruke konfirmasjons penger eller liknende uten videre.

skader en mindreårig gjør derimot vil bli overført til verge aka foreldre, opp til 5000kr. dette er nok det som gjelder for deg. dersom du gjør noe uaktsomt på jobben kan arbeidsgiver til all snasynlighet kreve penger av deg/foreldre, ifølge vergemålsloven, MEN jeg har ikke veldig kontroll over arbeidsmiljøloven og kan derfor ikke utale meg om det står noe annet i en paragraf der.

så nettopp hva Etse skrev, en Kontrakt vil aldri trumpfe de norske lover, som vil si at et erstatningskrav mot deg gjennom kontrakten vill nok blitt vanskelig for arbeidsgiver. ville forøvrig anbefalt deg å melde deg inn i Lo eller liknende. LO er gratis til du er 18 så veldig greit å være medlem.

edit: så nettopp komentaren din og =D smart valg
Sist endret av materi; 1. mars 2014 kl. 17:44.
Finn deg en ny jobb eller kontakt arbeidsgiver og be om en revurdering av avtalen. Du kan jo og ta med arbeidsavtalen din til NAV eller foreldrene dine så kan de eventuelt kontakte arbeidsgiveren din. Ettersom det er flere ansatte under 18 år så virker det som om arbeidsgiveren din spekulerer i dette og på en måte "utnytter" Dere.. Hadde det vært en "voksen" ansatt så er det heller tvilsomt at en slik avtale hadde blitt fremlagt. Høres jo nesten ut som du jobber på McDonald's ;-)
Sitat av tubtau Vis innlegg
Finn deg en ny jobb eller kontakt arbeidsgiver og be om en revurdering av avtalen. Du kan jo og ta med arbeidsavtalen din til NAV eller foreldrene dine så kan de eventuelt kontakte arbeidsgiveren din. Ettersom det er flere ansatte under 18 år så virker det som om arbeidsgiveren din spekulerer i dette og på en måte "utnytter" Dere.. Hadde det vært en "voksen" ansatt så er det heller tvilsomt at en slik avtale hadde blitt fremlagt. Høres jo nesten ut som du jobber på McDonald's ;-)
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg stortrives i jobben, miljøet er fantastisk og alle medarbeiderne er på min alder + - noen år. Og sjefen er ekstremt morsom å være med. Så vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre, om jeg tar det opp så føler jeg de ikke vil hjelpe meg videre. Og de kan skaffe meg ny jobb etter jeg har flyttet uten problemer, i samme bedrift.
Men føler fortsatt jeg må si ifra om dette ettersom de som jeg jobber med har fått med seg at de skal betale for alt som blir gjort feil, og de er relativt nye i bedriften og i jobb. Tenker jeg skal si ifra til de at avtalen er rimelig tvilsom og at han ikke har rett til å gjøre slikt..

Men har fått lærlingplass fra sommeren av, så blir jo å si opp / legge om kontrakten til vikarstilling.
Sist endret av Vod0; 2. mars 2014 kl. 00:34.
For å bli erstatningspliktig i jobbsammenheng må skaden være gjort med overlegg eller ved grov uaktsomhet. Men dette trumfes av vergemålsloven som noen nevner her, og som altså gjelder hvis du er under 18. Her høres det ut som om arbeidsgiver har forledet sine ansatte der den ansatte ikke kan forventes å vite bedre. Kontakt en arbeidstagerorganisasjon hvis du får vanskeligheter. Din arbeidsgiver har en svak sak her.