Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2292
Jeg har nå vært sykmelt i snart 1 år, jeg fikk en skade i min venstre skulder som mest sannsynelig gjør at jeg må skifte arbeid. Jeg har stor Interrest for data, jeg spiller ekstremt mye og har det litt gøy med programvarer som photoshop og camtasia studio. Jeg har gått IKT, og mangler en matte eksamen for og få studiekompetansen min. Jeg ser på nettet og leter etter hva det er jeg egentlig vil utdanne meg til, men ser ikke ut til og finne rett jobb eller utdanning, det kan være at jeg leter på feil sted. Tenkte jeg kunne spørre her.

Dette er det jeg liker og gjøre innen for data.

-Photoshop
-Lage nettsider ( har drevet litt med HTML )
-Service og datahjelp ( Om noen trenger hjelp med datamaskinen )
-Bygge og koble
-Yte service for folk I ny og ne.


Leter jeg etter en spessiel utdanning her ? har det noe navn ? at det er innen for IKT service faget forstår jeg jo såklart.
http://hist.no/content/58642/Dataingenior

Kanskje dette er noe for deg Antar utdanningen er å finne i flere byer, dersom du ikke er trønder.
Takk skal kikke litt på denne jeg

Sitat av Marvess Vis innlegg
http://hist.no/content/58642/Dataingenior

Kanskje dette er noe for deg Antar utdanningen er å finne i flere byer, dersom du ikke er trønder.
Vis hele sitatet...
-Photoshop
-Lage nettsider ( har drevet litt med HTML )
-Service og datahjelp ( Om noen trenger hjelp med datamaskinen )
-Bygge og koble
-Yte service for folk I ny og ne.

Tror jeg bare skal si ifra; disse punktene er så langt unna dataingeniør-studiet man kommer uten å måtte forlate skjermen.
Om du ikke har noen annen motvasjon for å gå dataingeniør enn "Jeg har stor Interrest for data" så kommer du til å droppe ut første året.
Dataingeniør er hardcore. Om du liker å game og tulle rundt med photoshop så ville jeg sett på noe annet.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Dette er det jeg liker og gjøre innen for data.

-Photoshop
-Lage nettsider ( har drevet litt med HTML )
-Service og datahjelp ( Om noen trenger hjelp med datamaskinen )
-Bygge og koble
-Yte service for folk I ny og ne.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg heller gått for et studie som har litt med grafikk å gjøre eller evt. informatikk.

Sitat av moret Vis innlegg
Dataingeniør er hardcore. Om du liker å game og tulle rundt med photoshop så ville jeg sett på noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg går nå 3. året på dataingeniørstudiet. Du har helt rett, det ER hardcore!
Mange jeg ble kjent med første året overlevde ikke første semester og en liten slump til datt av etter det andre semesteret.

Dette er mine erfaringer:

Første året var helt OK; har du hatt matematikk(2MX,3MX) og fysikk(2FY) på videregående så skal det være uproblematisk å lære seg det som blir undervist. Du får programmering i fingrene. Det gjelder derimot å jobbe jevnt og trutt med fagene - det er kjedelig og vanskelig å havne etter på dataingeniørstudiet. BELIEVE ME! Vær klar for innleveringer, prosjekter og laboppgaver! Du kommer til å sitte en del med skolearbeid fremover.

Andre året begynte det å løsne seg litt til, du har programmering i fingrene og du er klar til å ta imot litt større utfordringer, men ingenting som er uoverkommelig hvis du var flittig første året! Vi lærte mye spennende, som algoritmer og nettverksprogrammering. Krevde en del jobbing på fritiden

Tredje året som jeg er i nå, så var det første semesteret (5.semester) helt jævlig for min del. Satt på skolen fra morgen til kveld, ofte mandag til søndag og jobbet med obligatoriske innleveringer og lab, i tillegg til prosjekt og ett fag jeg hadde havnet bak it. Semesteret bestod av innleveringer med latterlig korte frister, stor prosjektoppgave, labeksaminering, fremføringer i tillegg til vanlige eksamener. Mine medstudenter var også enige i om at dette var et utrolig hektisk semester. Jeg har aldri lært så mye som jeg gjorde dette semesteret, men jeg har aldri vært så utbrent heller.

Med mindre du er en wizkid som tar dette utrolig lett, så kreves det mye arbeid av deg, spesielt om du ønsker å få gode karakterer.
Sist endret av M72; 21. januar 2014 kl. 09:48.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av M72 Vis innlegg
Da ville jeg heller gått for et studie som har litt med grafikk å gjøre eller evt. informatikk.



Jeg går nå 3. året på dataingeniørstudiet. Du har helt rett, det ER hardcore!
Mange jeg ble kjent med første året overlevde ikke første semester og en liten slump til datt av etter det andre semesteret.

Dette er mine erfaringer:

Første året var helt OK; har du hatt matematikk(2MX,3MX) og fysikk(2FY) på videregående så skal det være uproblematisk å lære seg det som blir undervist. Du får programmering i fingrene. Det gjelder derimot å jobbe jevnt og trutt med fagene - det er kjedelig og vanskelig å havne etter på dataingeniørstudiet. BELIEVE ME! Vær klar for innleveringer, prosjekter og laboppgaver! Du kommer til å sitte en del med skolearbeid fremover.

Andre året begynte det å løsne seg litt til, du har programmering i fingrene og du er klar til å ta imot litt større utfordringer, men ingenting som er uoverkommelig hvis du var flittig første året! Vi lærte mye spennende, som algoritmer og nettverksprogrammering. Krevde en del jobbing på fritiden

Tredje året som jeg er i nå, så var det første semesteret (5.semester) helt jævlig for min del. Satt på skolen fra morgen til kveld, ofte mandag til søndag og jobbet med obligatoriske innleveringer og lab, i tillegg til prosjekt og ett fag jeg hadde havnet bak it. Semesteret bestod av innleveringer med latterlig korte frister, stor prosjektoppgave, labeksaminering, fremføringer i tillegg til vanlige eksamener. Mine medstudenter var også enige i om at dette var et utrolig hektisk semester. Jeg har aldri lært så mye som jeg gjorde dette semesteret, men jeg har aldri vært så utbrent heller.

Med mindre du er en wizkid som tar dette utrolig lett, så kreves det mye arbeid av deg, spesielt om du ønsker å få gode karakterer.
Vis hele sitatet...
Hvilken høyskole/universitet går du på?
Sitter og tenker Grafisk designer, men så igjen tenker jeg at det må da være fryktelig vanskelig og få seg jobb som det?
Grafisk designer og jobb freelance. Arbeid deg opp ditt eget firma og start å ta inn ansatte
Sitat av Mesias Vis innlegg
Grafisk designer og jobb freelance. Arbeid deg opp ditt eget firma og start å ta inn ansatte
Vis hele sitatet...
[blodhard ironi]
Ja, dette er drittlett i et allerede mettet marked der du konkurrerer med sterkt etablerte firma.
[/blodhard ironi]
Det du sier her er en grei oppskrift, men et sted må realiteten slå inn også?
Det er ikke barebare å jobbe freelance som grafisk designer, det er ikke barebare å starte eget firma, det er ikke barebare å ta inn andre ansatte.
Sitat av moret Vis innlegg
[blodhard ironi]
Ja, dette er drittlett i et allerede mettet marked der du konkurrerer med sterkt etablerte firma.
[/blodhard ironi]
Det du sier her er en grei oppskrift, men et sted må realiteten slå inn også?
Det er ikke barebare å jobbe freelance som grafisk designer, det er ikke barebare å starte eget firma, det er ikke barebare å ta inn andre ansatte.
Vis hele sitatet...
[Superblodhard ironi]
Jeg sa at det var dritlett å gjøre det og at det var superenkelt å fikse et sterkt firma
[/superblodhard ironi]
Selvfølgelig er det ikke lett, men så er det ikke lett å skaffe en godt økonomisk jobb her i norge uten fullført studie uansett. Var en grunnskisse for å komme i gang og en ide mer enn noe annet.
Sist endret av Mesias; 21. januar 2014 kl. 11:16.
Sitat av Mesias Vis innlegg
Jeg sa at det var dritlett å gjøre det og at det var superenkelt å fikse et sterkt firma
Selvfølgelig er det ikke lett, men så er det ikke lett å skaffe en godt økonomisk jobb her i norge uten fullført studie uansett. Var en grunnskisse for å komme i gang og en ide mer enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Du skrev jo innlegget som om det skulle være så himla enkelt. Rett fram, ikke noe stress. Jobb freelance, start firma, ansett folk.
Fiks-ferdig.
Jeg er tviler på at denne ideen og grunnskissen hjalp OP kjempemasse.


Til OP:
Vil du ha et par råd? Ok, her er oppskriften for å lykkes i arbeidslivet.
-Bruk et par minutter. Tenk over hvor du kunne tenke deg å jobbe.
Så, la oss si du valgte google da, fordi alle vil jobbe der.
-Hva slags arbeid har du lyst til å gjøre for google?
Hva om du har lyst til å skrive HTML.. Okai, fett da har vi noe å starte med.
-Hva slags stilling er det å kode HTML dukker opp i.
Da ender du kanskje opp med webutvikler. Da er det på tide å finne ut
-Hvordan blir du webutvikler?
Her er det enkelt. Du går inn på utdanning.no og søker etter webutvikler. Da får du dette resultatet:
http://utdanning.no/utdanning/hig.no/webutvikling
Søk den utdannelsen og bli fuckings webutvikler.
Du ender kanskje ikke opp hos google, men du har en helt habil utdannelse som du kan videreutvikle deg selv innen.

La oss gjøre dette for noe annet.
-Si at du ikke vet helt hvor du vil jobbe, men for godknowswhatreason har du lyst til å jobbe med dyr.
Okai, dyr kan være så mangt. La oss se enda litt smalere på det.
-Store dyr...
Store dyr ja. Hva slags mennesker jobber med store dyr. Man har dyrlege, "løvetemmere", forskere, rideinstruktører. Mye å velge blandt. Men, du er ikke hypp på å bli spist av løver og du er allergisk mot hester.
-Jeg kunne tenke meg å forske på bjørner.
Aha, fair enough. Men, how? La oss tenke litt på det og finne ut at
-Zoolog!
Fett. Hvordan blir man zoolog da? utdanning.no har svaret igjen:
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/zoolog

Gjør sånn omtrentlig lignende fremgangsmåte til du sitter med en håndfull forskjellige greier du kunne tenke deg å jobbe med.
Her er det ikke snakk om at du elsker å jobbe med dette, men at du faktisk har en viss interesse for det og ser deg selv om 10år helt fornøyd med stillingen.
Så kryssjekker du litt ekstra. Er det et marked for en løvetemmer? Nei, okai da stryker vi den fra lista.
Tjener rideinnstruktøren helt ok med penger? Nei, kanskje ikke nok for deg. Da stryker du den.
Kan jeg kombinere familieliv med å gå flygskole i USA? Ikke det, da strykes den.

Til slutt står du igjen med en håndful utdannelser eller yrker. Luft ideen til venner familie, tenk litt på det.
Har du fortsatt lyst? Da kjører du på. Det er ikke sikkert du ender opp som astronaut til slutt, men jeg kan banne på at du har en stilling du er tilfreds med.

De som er lykkeligst med sine jobber er ikke de som alltid har likt å tegne, går noe innen grafisk design og ender opp med å produsere kjipe logoer. Ei heller de som elsker gaming og ender opp med å få sparken fra Funcom.
Neida, de som er mest fornøyd med jobben sin er de som har funnet en stilling som gir dem en mening og ikke bare noe de liker å gjøre for fun. Et sted der de får bruk for sine evner og kan mestre noe. De utvikler seg gjennom jobben.
I tillegg har man en jobb som lar jobb/fritid/familie/lønn kombineres til en helhet uten at noe blir nedprioritert eller satt på sidelinjen.
Lær deg og lage 3D modeller! Bli eventuelt en 3D artist for f.eks spill eller film. Du trenger egentlig ingen utdanning for dette da, du må bare være grådig flink .

Jeg har drivet med slikt det siste året i fritiden min, selv om 80% av tiden bruker du på og prøve og finne ut hva "feilen" er, er det veldig artig når du får det til.

Edit, siden du tydeligvis liker og bruke Photoshop kan du bli en "texturing artist", en som fokuserer på og på en måte "male" 3D objectet.
Sist endret av grims; 21. januar 2014 kl. 12:16.
Det virker som om du lider av sterk dysleksi, så kanskje du slipper å jobbe og heller kan hooke penger fra NAV. Hadde gått for det hvis jeg var deg, så kan du game og chille istedenfor å slite og kaste bort tid på et dyrt studium du uansett ikke kommer til å naile.
Vil foreslå noe a la interaktivt design på NITH. Da vil en typisk jobb være drift og utvikling av nettsider e.l. for en eller flere bedrifter.
Sist endret av Invisible Elf; 21. januar 2014 kl. 15:13.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Vil foreslå noe a la interaktivt design på NITH. Da vil en typisk jobb være drift og utvikling av nettsider e.l. for en eller flere bedrifter.
Vis hele sitatet...
Mhh.. Betale for utdannelse ja... Største n00b-feilen man kan gjøre i Norge.
Jeg foreslår å la være det.
Jeg sa noe "a la", det betyr ikke nødvendigvis NITH. Vurderte om jeg skulle spesifisere det, for jeg regnet ikke med at folk skulle henge seg i akkurat skolenavnet