Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2059
Hei

Litt usikker på hvordan jeg skal skrive dette....

Jeg har lyst til å erfare hvordan det er å være døv og/eller blind (helst begge om muligheten er der).

La meg få si dette:
Jeg ønsker ikke å skade kroppen min på noen mulig måte.
Jeg ønsker selv å velge tidsramme, men dette er ikke obligatorisk.

Er det noen der ute som har erfaringer med dette?
Og/eller ideer om hvordan å utføre dette, innenfor en ramme en gjennomsnittlig person som meg kan utføre?
Er det en form for medisin/dop jeg kan innta, som er forholdsvis trygt selvfølgelig?

Det er ingenting spesielt bak dette, bare tankene mine jeg vil få gjennomført til handlinger.
Bind for øynene og hørselvern?
Sist endret av Bruskork1; 18. desember 2012 kl. 22:44.
Veldig gode hørselsvern og bind for øynene?
Forestill deg dette; lukk øynene, øynene dine skal være lukket hele livet ut. Prøv å hent deg en drink fra kjøkkenet uten å åpne øynene en eneste gang. Prøv å lag middag i samme slengen, og se om det går ålreit.

Noe annet du kan forestille deg; sett på deg sånne dotter i ørene som gjør at du ikke hører noe som helst. Du ser bare mennesker smile og bevege munnen, blir du ikke sliten etterhvert?

Det er ikke en bar ting å være blind eller døv, folk prøver å få det vekk; mens du ønsker å erfare det.
Nøytral
Trådstarter
Det er ikke ekte varene.
Jeg kan fortsatt motta sterkt lys gjennom bindet, og jeg kan høre meg selv snakke med et hørselsvern.

I want the real deal.
Dessuten har jeg ikke tenkt til å gå rundt med bind og hørselsvern i den tidsperioden jeg velger å gjennomføre dette.

Sitat av kaan921 Vis innlegg
Forestill deg dette; lukk øynene, øynene dine skal være lukket hele livet ut. Prøv å hent deg en drink fra kjøkkenet uten å åpne øynene en eneste gang. Prøv å lag middag i samme slengen, og se om det går ålreit.

Noe annet du kan forestille deg; sett på deg sånne dotter i ørene som gjør at du ikke hører noe som helst. Du ser bare mennesker smile og bevege munnen, blir du ikke sliten etterhvert?

Det er ikke en bar ting å være blind eller døv, folk prøver å få det vekk; mens du ønsker å erfare det.
Vis hele sitatet...
Er dette noe galt at jeg ønsker å erfare det?

Som sagt. I want the real deal. Det å erfare hele konseptet, ikke bare lukke øynene for å så prøve å lage middag. Jeg vil sette meg inn i situasjonen.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Jeg har ingen forslag til hvordan du gjør det, men jeg kan dele min erfaring fra da jeg forsøkte å være blind.
Gjorde dette svært enkelt. Band et helst svart tørkle rundt øynene. Gjorde det stramt, så det å åpne øynene innenfor var ubehagelig, men å holde dem lukket var helt greit.
Jeg forsøkte å gjøre det over to dager, men sprakk etter halvveis ut i dag 2 dessverre.

Nå gikk jeg på folkehøgskole mens jeg gjorde dette så jeg hadde ikke mange steder å gå, jeg visste hvor alt var utifra hukommelsen (sånn passe i alle fall).

En ting jeg husker veldig godt var at jeg var mer oppmerksom på lyder, ikke det at jeg hørte bedre, men bare mer oppmerksom på lyder som alltid hadde vært der, men som jeg nå la merke til mye mer.

En annen interessant ting var at smakssansen min ble helt rar.
Det var jo selvfølgelig noen som måtte kødde med meg og ga meg brødskiver med sære påleggekombinasjoner. Merket at det var noe rart med syltetøyet, men kunne ikke sette fingeren på det. De hadde helt litt chilisaus (eller noe annet sterkt, husker ikke) på den, men jeg kunne ikke sette fingeren på hva som var feil. Også andre kombinasjoner, men hadde samme opplevelse på dem. Kunne ikke sette fingeren på hva som var feil.

Tenkte kanskje dette var interessant informasjon for deg, selv om jeg ikke kan hjelpe deg med fremgangsmåten din

Apoxi
Nøytral
Trådstarter
Var smakssansen rar utenfor "køddet" ?
Det var hyggelig at du svarte, selv om du ikke kunne hjelpe meg med framgangsmåten.
Blindhet er lett nok å simulere - du trenger et helt mørkt rom. Kjelleren i de fleste større bygninger kvalifiserer, er du to etasjer under bakken og du har to lukkede dører mellom deg og nærmeste lyskilde, så er det helt mørk og du ser ingenting. Dette burde la seg gjennomførepå noe vis. Døvhet er jeg mer usikker på.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Ja, den var rar hele tiden. Kan si at jeg mistet en del av den

Apoxi
Nøytral
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Blindhet er lett nok å simulere - du trenger et helt mørkt rom. Kjelleren i de fleste større bygninger kvalifiserer, er du to etasjer under bakken og du har to lukkede dører mellom deg og nærmeste lyskilde, så er det helt mørk og du ser ingenting. Dette burde la seg gjennomførepå noe vis. Døvhet er jeg mer usikker på.
Vis hele sitatet...
Som sagt, I want the real deal. I can't stress this enough.

Jeg har ingen planer om å gå rundt i 2 dager i min egen kjeller eller hus med bind for øynene. En forholdsvis normal hverdag vil jeg prøve å opprettholde.


Sitat av Apoxi Vis innlegg
Ja, den var rar hele tiden. Kan si at jeg mistet en del av den

Apoxi
Vis hele sitatet...
Hmm. Teoretisk sett, burde du ikke ha hatt en forsterket smakssans?
Sitat av Cortec Vis innlegg
En forholdsvis normal hverdag vil jeg prøve å opprettholde.
Vis hele sitatet...
En normal hverdag tror jeg blir vanskelig å strekke seg etter uansett som døv og blind

Ser ikke problemet med bind for øynene og hørselvern.

Det er jo bare å holde kjeft, så du ikke hører deg selv snakke.
Og et sort bind vil gjøre alt svart, med mindre du presser trynet mot en sterk arbeidslampe.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Sitat av Cortec Vis innlegg
Hmm. Teoretisk sett, burde du ikke ha hatt en forsterket smakssans?
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg tenkte også, men min teori er at smaken blir også påvirket av det vi ser, så når jeg da ikke kunne se hva jeg spiste, så kunne ikke smaksløkene skille mellom smaker like godt
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Har du tenkt til å skulke en eksamen?
Sitat av Cortec Vis innlegg
Som sagt, I want the real deal. I can't stress this enough.

Jeg har ingen planer om å gå rundt i 2 dager i min egen kjeller eller hus med bind for øynene. En forholdsvis normal hverdag vil jeg prøve å opprettholde.
Vis hele sitatet...
Synes ikke du skal undervurdere kjelleren - ikke i ditt eget hus, men få tak i et større sted; låne av noen eller noe. Hvis det er helt mørkt så er du så nære ekte blindhet som du kan komme, for uten noe lys ser du ingenting. Du får en ekte følelse i og med at du kan bevege deg like fritt rundt uten å ha bind foran øyene eller noe - alt er som før, bare at øyenen ikke oppfatter noe som helst. Hvis det er en kjeller i en større bygning; kontorlokale, skole eller lignende, så kan du gjøre en provisorisk innredning av noen av rommene og bevege deg mellom dem fritt. Det blir med andre ord omtrent som å være blind inne i sin egen leilighet i en viss tid.

En annen løsning er å snakke dem de som utdanner seg som spesialpedagoger - de som skal bli lærere for døve og blinde trener ganske mye på dette selv, og har utstyr og erfaring til å hjelpe deg med å få det til på en bra måte, noe de sikkert er villige til.
Autosvar: Jeg er blind men kan desverre ikke svare på spørsmåle ditt da jeg ikke kan lese det.
Nøytral
Trådstarter
Sitat av ferskvann Vis innlegg
En normal hverdag tror jeg blir vanskelig å strekke seg etter uansett som døv og blind

Ser ikke problemet med bind for øynene og hørselvern.

Det er jo bare å holde kjeft, så du ikke hører deg selv snakke.
Og et sort bind vil gjøre alt svart, med mindre du presser trynet mot en sterk arbeidslampe.
Vis hele sitatet...
En forholdsvis normal hverdag.
Du er en av de som svarer bare for å kverrulere er du ikke?
Jeg fikk ingenting nyttigt ut av det du skrev, men takk for forsøket.

Sitat av Snipes Vis innlegg
Har du tenkt til å skulke en eksamen?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Apoxi Vis innlegg
Ja, det var det jeg tenkte også, men min teori er at smaken blir også påvirket av det vi ser, så når jeg da ikke kunne se hva jeg spiste, så kunne ikke smaksløkene skille mellom smaker like godt
Vis hele sitatet...
Interessant, men du kjente igjen smaken av det du spiste?
Kanskje det var rett og slett et for lite tidsrom du hadde.
Hadde vært interessant etter en uke når du hadde kjent igjen diverse smaker.



Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Synes ikke du skal undervurdere kjelleren - ikke i ditt eget hus, men få tak i et større sted; låne av noen eller noe. Hvis det er helt mørkt så er du så nære ekte blindhet som du kan komme, for uten noe lys ser du ingenting. Du får en ekte følelse i og med at du kan bevege deg like fritt rundt uten å ha bind foran øyene eller noe - alt er som før, bare at øyenen ikke oppfatter noe som helst. Hvis det er en kjeller i en større bygning; kontorlokale, skole eller lignende, så kan du gjøre en provisorisk innredning av noen av rommene og bevege deg mellom dem fritt. Det blir med andre ord omtrent som å være blind inne i sin egen leilighet i en viss tid.

En annen løsning er å snakke dem de som utdanner seg som spesialpedagoger - de som skal bli lærere for døve og blinde trener ganske mye på dette selv, og har utstyr og erfaring til å hjelpe deg med å få det til på en bra måte, noe de sikkert er villige til.
Vis hele sitatet...
Hmm, takk for godt svar. Skal ta kontakt med slike spesialpedagoger. Det med kjelleren er som sagt ikke min greie, fordi jeg kan, og mest sannsynligvis vil gi opp etter å kjede meg. Dessuten bare tanken på å tilbringe en uke i kjelleren min er rett og slett på trynet. Det er ikke noe jeg har tenkt til å utføre nei, jeg vil fortsatt være i stand til å bevege meg fritt.
Jeg vil ta et valg, som gjør at jeg ikke har et valg.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Jeg kjente igjen noen smaker, men langt fra alt.
Kom på noe annet de serverte; melk blandet 50/50 med appelsinjuice. Samme resultat, kjente at noe var galt, men kunne ikke si hva.

Husker jeg kjente igjen brunost, har jo en ganske spesiell konsistens i tillegg til selve smaken
Som du sier, kanskje hadde jeg for lite tidsrom.

Apoxi
Nøytral
Trådstarter
Ja. Håper jeg får anledning til å gjennomføre dette i mellom en ukes til en måneds tid.