Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1753
Har søkt litt på nettet men fant ikke noe spess etter det jeg leter etter, kan være freak kan hjelpe her.

1: har gått ned til 66 % av lønnen min da jeg har vært sykmeldt I 1 år. Hvorfor er det slik ? der står aldrig noen plass om hvorfor man blir tatt ned I lønn.

2:Har søkt om bostøtte da jeg går -1500 ish I måneden, men fikk avslag. Er der noen andre stønader jeg kan søke om så jeg slipper og selge bilen og flytte ut av leiligheten min ?

3: er 3000 I mat på 2 personer mye for 1 måned? Min mor synes vi bruker mye penger på mat men jeg føler ikke det. venner mener det er ekstremt lite.
Det blir vel redusert for at det ikke skal være profiterbart å gå sykemeldt i mer enn ett år. Har man vært sykemeldt i ett år, bør også muligeten for å komme tilbake i samme jobb vurderes. Eventuelt omskolering.

Du kan søke om subsidiert sosialhjelp, dersom din inntekt er under satser for livsopphold/husleie. Stortsett må formue brukes, bil og leiligheten får du nok beholde. Spesielt om særskilte grunner teller for det.

3000 på 2 personer for en mnd med mat, synes jeg høres mer enn normalt ut.
3000 i mat på 2 personer i måneden må i min lille verden bety at dere går sultne...

det normale er vel 700,- i uka pr munn ifølge staten er det ikke?
Jeg synes også 3000 på 2 virket lavt. Til info finner man en del satser fra sifo her: http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2014PDF.pdf
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
1: har gått ned til 66 % av lønnen min da jeg har vært sykmeldt I 1 år. Hvorfor er det slik ? der står aldrig noen plass om hvorfor man blir tatt ned I lønn.
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke skal lønne seg å ikke jobbe.
Sykemeldte, permitterte og pensjonerte f.eks. får ikke full lønn, siden de ikke jobber.
Men som du selv tydeligvis vet, så kan man søke om støtte til diverse ting.

Sitat av Tombøtte Vis innlegg
3: er 3000 I mat på 2 personer mye for 1 måned? Min mor synes vi bruker mye penger på mat men jeg føler ikke det. venner mener det er ekstremt lite.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke så mye (subjektiv påstand).
Frankrikes Solkonge
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
3: er 3000 I mat på 2 personer mye for 1 måned? Min mor synes vi bruker mye penger på mat men jeg føler ikke det. venner mener det er ekstremt lite.
Vis hele sitatet...
Dette er det eneste jeg kan svare på. Samboern og jeg bruker under 2000 på mat i måneden. Vi kjøper oss gjerne en biff innimellom, lager fløtepoteter med ost, og andre retter som gjerne kan se, og virke, dyrere enn normalt sett for en student.

Kjøp i store kvanta. Ser du en boil-in-bag-ris vs en 5kg jasminris, så er 5kgs billigere. Kjøp det "største" på varer som holder lengst. En fin huskeregel er å se på kilosprisen. Se etter den billigste kilosprisen når du har samme varer fra forskjellig merker.

Lag en matmeny for hver uke, skriv handleliste, og ta storhandelen én gang i uken. Da har du mer oversikt over forbruket ditt hver måned. Tilpass gjerne matmenyen etter tilbudsvarer. Kjøp også inn litt diverse krydder og lek litt ved matlagingen. Lager du indisk kan du godt bruke en dæsj spisskumin i gryta.

Når du har gjort dette noen ganger, så har du helt sikkert noen varer som ligger i skapet og venter på å bli brukt. Tilpass matmenyen etter dette, bruk det du har og du bruker kanskje 150-250 kr den uken på mat. Da har du plutselig et par hundre ekstra å rutte med neste uke.

Pro tip: Hvis du har igjen mat, ikke kast det. Frys det ned, sett på en fryseteip og merk hva det er. Da har du en rask lunsj/frokost/middag/kveldsmat senere. Det kan også være lurt å investere i en vakuumpakker. De koster rundt tusenlappen eks. posene. Men de koster kanskje et par hundre maks, og de har du leeenge. Pakk inn kjøttvarer til frysing og de holder seg opp til 4x lenger. Du kan også marinere i vakuumposene og da trenger du bare 20 min. hvis du har dårlig tid.
Når det gjelder å eventuelt måtte selge bil/leilighet så er det noe du muligens må vurdere hvis du søker om f.eks sosialhjelp. Det er egne satser for dette og hvis du ikke har noen spesiell grunn for å beholde bilen slik som funksjonshemming, kjøre barn til barnehage langt borte eller at du bruker bilen iforbindelse med jobb (ikke til og fra jobb) så kan de si at bilen må selges. Hvis bilen er av veldig liten verdi så kan det være du må selge den. Når det gjelder leilighet så skal den være av minimal standard for å få beholde den. Bolig for 2 personer skal ha kjøkken/stue og 1 soverom.

Dette er noe jeg har vært borti selv da jeg søkte om økonomisk hjelp en periode. Men det ordnet seg med hjelp av familie.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Har søkt litt på nettet men fant ikke noe spess etter det jeg leter etter, kan være freak kan hjelpe her.

1: har gått ned til 66 % av lønnen min da jeg har vært sykmeldt I 1 år. Hvorfor er det slik ? der står aldrig noen plass om hvorfor man blir tatt ned I lønn.

2:Har søkt om bostøtte da jeg går -1500 ish I måneden, men fikk avslag. Er der noen andre stønader jeg kan søke om så jeg slipper og selge bilen og flytte ut av leiligheten min ?

3: er 3000 I mat på 2 personer mye for 1 måned? Min mor synes vi bruker mye penger på mat men jeg føler ikke det. venner mener det er ekstremt lite.
Vis hele sitatet...
Har ikke din samboer penger ? når du søkte bostøtte passet du på at det var inntekten nå og ikke i fjor dem sjekket ?
Hei! Sykepenger kan man max motta i 12 mnd.. For å få opptjent fulle sykepengerettigheter igjen må du ha arbeidet minimum 26 uker sammenhengende (hvis jeg husker riktig). Regner med at du nå har fått innvilget arbeidsavklaringspenger. Da bør du ha fått et vedtak på dette og der skal det stå hvordan de (NAV) har regnet seg frem til satsen du nå får.

Hvis du ikke har krysset av for inntektsnedgang på søknad om bostøtte blir din ligning lagt til grunn, noe som slår feil ut for din del. Det beste du kan gjøre da er å klage på avslaget og søke på nytt og legge ved dokumentasjon på faktisk inntekt. Bostøtte beregnes ut fra husstanden og ikke bare deg selv. Alle over 18 år må signere. Det er litt lettere å hjelpe deg hvis du finner frem avslaget og leser hvorfor du har fått avslag, da det kan være flere grunner til et avslag.

Hva er hustandens brutto inntekt, hva er boutgiftene deres? Eier bolig eller leier bolig? Med eller uten strøm?

Beklager evt skrivefeil men skriver fra iphone mens jeg lufter bikkja!