Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2848
Forslaget fra leder Jenny Clemet von Tetzchner og nestleder Phillip André Charles er altså å åpne for at bedrifter skal kunne ta inn elever som går yrkesfag for å jobbe gratis for seg om sommeren. Argumentet fra UH er å gjøre det lettere for folk å få lærlingplass fordi de mener ordningen gir elevene "en fot innenfor" i bedriftene samt å hindre at folk dropper ut av skolen.

Kritikerne til forslaget mener derimot at dette åpner for utnytting av skoleelevene fordi gratisjobbingen ikke innebærer noen forpliktelser, og at det vil føre til at bedrifter gjør seg enda rikere på gratis arbeidskraft.

Dere som går yrkesfag: hva tror dere?

Kilde: https://www.facebook.com/oslo.ungeho...147169938141:0
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Forslaget fra leder Jenny Clemet von Tetzchner og nestleder Phillip André Charles er altså å åpne for at bedrifter skal kunne ta inn elever som går yrkesfag for å jobbe gratis for seg om sommeren. Argumentet fra UH er å gjøre det lettere for folk å få lærlingplass fordi de mener ordningen gir elevene "en fot innenfor" i bedriftene samt å hindre at folk dropper ut av skolen.

Kritikerne til forslaget mener derimot at dette åpner for utnytting av skoleelevene fordi gratisjobbingen ikke innebærer noen forpliktelser, og at det vil føre til at bedrifter gjør seg enda rikere på gratis arbeidskraft.

Dere som går yrkesfag: hva tror dere?

Kilde: https://www.facebook.com/oslo.ungeho...147169938141:0
Vis hele sitatet...

Med tanke på hvor rulette det er å skaffe seg lærling idag skjønner jeg godt det. Får du en ududelig lærling, så kan du ikke kvitte deg med han/hun før etter endt normal lærlingtid om de gjør en dårlig jobb. Eneste årsaken til at du kan kvitte deg med en lærling er urapportert fravær og forseintkomming.

Ref: Meg, har vært lærling.
Går ikke selv på yrkesfag åpenbart, men har undervist der og en bedrift jeg jobbet for tok inn mye lærlinger..

.. og veldig mange av dem var rimelig ubrukelige. Mange elever på yrkesfag trenger en realitetsjustering om hvilke forventninger som stilles til en når man har en jobb. Tiltak for at flere får yrkeserfaring så tidlig som mulig er jeg dermed helhjerta for.

Helt gratis høres derimot litt drøyt ut. Maksimum 3 uker, hvor staten gir betaling størrelsesorden kompensasjonen man får i militæret høres rimelig ut på meg. Det kan hjelpe ellers ubrukelige folk å få den første arbeidserfaringa, den første referansen og starte den på veien til å bli mindre ubrukelig....

... for som tafatt, skolelei 16-åring som ikke er overdrevent utadvendt kan det være jævli vanskelig å skaffe seg sommerjobb/arbeidserfaring, og det å skaffe seg de første kontaktene er ofte det som kickstarter prossessen med å takle livet.
Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men gratisjobbing er drøyt. Da jeg gikk yrkesfag hadde vi utplassering i bedrift i 3uker både GK og VG1, om du ikke klarer å få en en fot innenfor etter 3uker med gratisjobbing som erstatning for skole så kan jeg ikke se at 2mnd med gratisjobbing i sommerferien skal være redningen.
Moret: Nå er det snakk om 4 uker med gratisjobbing via skolen.


Selv var jeg innom 3 bedrifter iløpet av mine 2 år med totalt 8 uker gratisjobbing på VGS.
Den siste bedriften jeg var innom, søkte jeg på sommerjobb hos (MED betaling). Og har nå jobbet for bedriften i 3 år.


Så om elevene ikke klarer å få en fot innenfor en bedrift iløpet av de ukene, så gjør de en for dårlig jobb eller tenker ikke langsiktig nok (at de er utplassert i en bedrift som ikke tar inn lærlinger f.eks).


Og sommerjobb får man seg uavhengig av hvor mye man får betalt. Selv om gratis alltid vil være en fordel for bedriften.
Problemet for de fleste yrker, er at det ikke eksisterer lærlingplasser nok.


At Jenny kommer med et slikt halvhjertet forslag kan jeg forstå. Men at Phillip kommer med det samme, tross hannes yrkesfag-utdannelse, er mer uforståelig.



Støtter IKKE dette forslaget.
Bedrifter sliter nok som det er med udugelige lærlinger.
Som mye annet ungdomspartiene lirer av seg er dette mer egnet til å starte en diskusjon, enn noe som faktisk bør gjennomføres.

De fleste er vel enige om at yrkesutdanningen har et problem, med høyt frafall og vanskeligheter med å skaffe nok lærlingeplasser. Men jeg har null tro på at gratisarbeid er noen vei å gå. Hvorfor i all verden skal egentlig ungdommer gidde å jobbe uten betaling om de allerede er late unnasluntrere?

Man burde heller gi både lærlinger og bedrifter som ansetter ungdommer bedre vilkår. Så får de sløveste elevene heller bli tvunget inn i et NAV-program (https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsret...+lønnstilskudd)
Dette er en helt feil retning å gå for i framtiden, Når de er ute å produserer, og firmaer tjener på dette skal det absolutt ikke være gratis.
Jeg er delt i spørsmålet. På den ene siden synes jeg det er fantastisk at noen endelig tar initiativ til å se på mulighetene for å få flere muligheter for arbeidserfaring og innganger til arbeidslivet for ungdom, og kanskje spesielt ungdom med yrkesrettet utdannelse som forslaget faktisk dreide seg om.

På den andre siden, så er jeg veldig klar over hvilken vei man svinger inn på, og hvor den leder til. For fra dette, er det kort vei til en allmenn aksept for at sommerjobber og deltidsjobber for ungdom ikke lenger skal være betalt etter ordinære satser, eller betalt i det hele tatt. Det er ikke så vannvittig som det kan høres ut som. Det er ikke bare i USA ungdom og nyutdannede er den nye slaveklassen som "interns"; også her i Europa er det flittig bruk.

I England er det så ekstrem kamp om "internships" (som er enten deltidsjobber eller sommerjobber), at foreldrene betaler for de beste mulighetene. Det er helt vanlig å auksjonere bort internships på fundrising events både i Labour og Conservative - og antakeligvis i andre sammenhenger også.

Utviklingen er uheldig på flere måter. Ikke bare fordi det er normen nå at ungdom og nyutdannede skal jobbe gratis, eller på en lønn det ikke er meningen du skal kunne leve av, men fordi det også underminerer arbeidsmarkedet for de som ikke har den muligheten. Har du barn og huslån, kan du ikke jobbe 6 - 18 måneder gratis. Konsekvensen blir fort at de som faller ut av arbeidslivet av ulike årsaker, faller helt ut. Terskelen for å få det som tidligere var tilgjengelig som "entry positions" er nå mangedoblet, og krever arbeidserfaring før du kan få arbeid.

Om noen skulle ha interesse av å lese mer om problematikken, finnes det mye spennende å lese på. Jeg har tidligere anbefalt Ross Perlins bok Intern Nation her, og den anbefaling står fortsatt ved lag.
Elevene har såpass mye utplassering fra skolen, at det er ikke behov for at dem skal trenge å jobbe gratis om sommeren for å vise at dem duger!
Er man intrssert i yrket man utdannet seg i og er ivrig så er det ikke problem å få seg plass å være utplassert i, som regel.
Desverre så har så og si alle som kommer fra skolebenken lav arbeidsmoral og forstår ikke hva arbeidslivet krever.
Vanskelig å få fjernet udugelige lærlinge også, eneste metoden som hjelper er å kjøre dem så hardt at enten slutter de selv, ellers så kanskje de lærer noe til slutt.
Det er når man er utplassert at man går lærlingplass eller ikke!
Har selv fullført lærlingtid, men hadde aldri gjort det hvis kravet var at jeg skulle jobbe gratis i 2 måneder først Men så lenge det finnes noen som er villige til å jobbe gratis, vil jo selvfølgelig arbeidsgivere utnytte det.
Værste forslaget jeg har lest lenge. Er det ikke meningen at "lærlinger" skal få erfaring når de er lærling? Hvordan ellers skal de få erfaring fra arbeidslivet enn ved å bli utplassert på en arbeidsplass? Noen her som har fått det for seg at en er ferdigutdannet etter vgs, vel dere trenger få et mer nyansert blikk på virkeligheten hvis dere tror at vgs er en fullstendig utdanningsplattfrom.