Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3168
Er kommet til det punktet i livet hvor jeg sitter i en jobb som jeg følger ikke "gir" meg det jeg er ute etter. Føler jeg er på tur å bli utbrent i ung alder å jeg vet at det er ikke dette jeg vil holde på med. Her hvor jeg bor er det ikke bare bare å få jobb, lite tettsted med alt for få jobber i forhold til befolkning.

Har veldig lyst til å jobbe innenfor IT. Enten innenfor nettverks sikkerhet å utvikling av sikkerhetssoftware eller å jobbe med utvikling av programvare.
Har ikke skolering innenfor emnene men har som mange andre vært oppvokst med datamaskin å IT samt hatt en stor interesse innenfor skadevare å eksperimentering med disse.
Sitter som oftest med datamaskinen på fritiden å har nylig begynt å leke litt med linux og Python men sliter litt selv å se emner jeg må ta opp for å faktisk kunne leve av å jobbe innenfor IT.

Når det kommer til programmering har jeg fått tips av en bekjent at Python er veldig greit å starte med før man tar for seg C++ og LUA.

Har vurdert høyskoleutdannelse innenfor informasjonsteknologi å nettverks sikkerhet [ mangler studiekompetanse men blir 25 til neste år så hadde da satset på realkompetanse eller lignende] men grunnet nåværende livssituasjon (samboer med barn) så vil ikke dette kunne la seg gjøre grunnet nåværende økonomi. Så ser selv om jeg vil ta dette steget må det være under selvlæring.

Er det noen her som jobber innenfor nevnte emner som kunne gitt meg noen tips over hvor jeg burde starte? Hva burde jeg eventuelt lese meg opp på å studere for å kunne ta steget videre?
Har brukt uttalelige timer på Codecademy å kommer til å fortsette der i første omgang når det kommer til programmering bare for å få skrapet litt på overflaten av programmering.
Jobber selv som lærling i IKT Faget. Jeg gikk 1 år på videregående så oppsøkte jeg rådgiver av den grunn jeg egentlig var ganske skole lei i min tid. Nå sitter jeg her snart mulighet for fagbrev en rekke gode referanser og mye lærdom rikere.

Litt usikker på hvor jeg ville begynt i din situasjon, men du kan jo alltid søke på stillinger som Trainee -ish.

En annen mulighet vil jo også å jobbe frivillig/Praksis kandidat i bytte mot erfaring og evt. støtte fra nav.
Sist endret av doffen67; 17. mars 2014 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Er ikke noe sted i kommunen som tilbyr trainee -ish stillinger eller lignende innenfor IKT dessverre.
Nærmeste må være å snakke med IKT konsulent i kommunen for å innhente kompetanse fra noe slikt men ser for meg at det blir lite arbeid innenfor selve IKT delen å mest arbeid med kart å eiendom slik situasjonen er der for øyeblikket.
Det var synd. Har selv hatt praksis igjennom kommunens IT-Avdeling i 2008-2010. Dette var ganske lærerikt, men nå skal ikke jeg uttale meg om hvordan det er i din kommune Du får i iallefall ha lykke til!
Dersom du ønsker å jobbe med utvikling av programvare, så handler det om å lære seg programmering og opparbeide seg erfaring. Utdannelse er vel og bra, men erfaring trumfer det meste i denne bransjen. Ingen kommer til å ansette deg med mindre du har noe å vise til. Mange som sliter med å finne seg jobb går freelance og lager apps/webapps eller lignende fram til de har nok erfaring og referanser til at de blir attraktive i arbeidslivet.

Du bør finne ut hva slags jobbmuligheter som finnes der du bor. Hvilke bedrifter som eksisterer og hva de driver med. Deretter bør du prøve å satse på å bli god innenfor en av deres felt.

Codeacademy er greit nok, men du bør kjøpe deg bøker innenfor programmeringsspråkene du skal lære deg, som oftest får du igjennom en bok laget noe programvare fra start til slutt. Syntax er ikke det viktigste å lære seg, det er mer forståelsen av hvordan ting fungerer og henger sammen. Så kommer syntax etterhvert.
Sist endret av danielsk; 17. mars 2014 kl. 14:48.