Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 28757
Hei. Jeg har vært fast ansatt i 5 år i en jobb, hvor det ikke er muligheter for noe kveldsjobbing, helgejobbing, overtid, karriereklatring eller andre muligheter for bedre lønn, Så jeg sitter pr nå med en inntekt på 16000 i mnd.

Jeg er avhengi av å finne meg en bedre betalt jobb for å klare å dekke husleie og andre utgifter, som desverre er lettere sagt enn gjort siden jeg ikke fullførte VGS.

Jeg kunne tenke meg å finne en jobb hvor man starter på "bunn", og har mulighet til å jobbe seg oppover i systemet. Jeg er VELDIG motivert til å gjøre det som trengs for å få en brukbar karriere!

Jeg er også åpen for å prøve meg som selger, siden det er en av få yrker man kan tjene godt hvis man er dyktig, uten utdannelse. Har søkt på et par, men har ikke lyst til å selge "hva som helst".


Så som tittel antyder: Jeg trenger forslag til jobber med mulighet for å tjene mer enn jeg gjør pr. dags dato.
Søppeltømmere tjener vel greit..
Er det noe du kan tenke deg å jobbe med? Hva liker du å holde på med?

Det er veldig vanskelig å finne noe som passer deg, uten å vite litt om deg..
Kanskje du kan få deg jobb som håndverker ? F.eks snekker. Er ofte at bedrifter tar inn ufaglærte som hjelpearbeidere vist de har mye å gjøre. Lønnen er helt grei tror den ligger mellom 140-160 kroner timen, ofte mulighet for mye overtid og videre ansettelse vist du virkelig går inn for å gjøre en god jobb. Mens jeg jobbet som hjelpearbeider tjente jeg mellom 30 000 og 50 000 tusen i måneden.
Sist endret av EyesWideShut; 18. februar 2014 kl. 17:54.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Kanskje du kan få deg jobb som håndverker ? F.eks snekker. Er ofte at bedrifter tar inn ufaglærte som hjelpearbeidere vist de har mye å gjøre. Lønnen er helt grei tror den ligger mellom 140-160 kroner timen, ofte mulighet for mye overtid og videre ansettelse vist du virkelig går inn for å gjøre en god jobb. Mens jeg jobbet som hjelpearbeider tjente jeg mellom 30 000 og 50 000 tusen i måneden.
Vis hele sitatet...
Samtidig som det er ganske enkelt med skole på kveldstid, som igjen kan gi et fagbrev etter man har gått så, så lenge som hjelpearbeider. Har flere bekjente som har gjort akkurat det. Rørlegger, snekker og blikkenslager.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Samtidig som det er ganske enkelt med skole på kveldstid, som igjen kan gi et fagbrev etter man har gått så, så lenge som hjelpearbeider. Har flere bekjente som har gjort akkurat det. Rørlegger, snekker og blikkenslager.
Vis hele sitatet...
Ja, er temmelig gunstige arbeidstider, som oftest fra 7-8 på morgenen til 3-4 på ettermiddagen, lite eller sjeldent helgearbeid. Så det er fult mulig å ta en utdannelse på kvelden
Jeg har gått Byggfag VG 1, så kan litt om "generelle håndtverkyrker"
Jeg er brukbar på data, og lærer relativt kjapt å bruke nye programmer o.l
Ellers veldig allminnelig gutt på 25 år som er aktiv i både fotball og håndball, og trives ute i frisk luft.

Er ingenting spesielt jeg kan tenke meg å jobbe med, bortsett fra det hadde vært moro å prøvd seg som selger og sett om man lykkes. Men det forutsetter at jeg finner noen som tilbyr et godt produkt som jeg kan stå inne for å selge.
Min bror jobber som bilselger. Han har er utdannet innen langtransport, så det teller vel mer hva du har i kjeften når du skal jobbe som selger. Ta deg en tur til en bilforretning, forhør deg. Sikkert noen her på forumet som kan komme med noen gode tips.

Innen håndverksfaget er det stooor mulighet for overtidsarbeid, samtidig som du har en grei timelønn utenom.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 18. februar 2014 kl. 18:05.
Sitat av plexern Vis innlegg
Jeg har gått Byggfag VG 1, så kan litt om "generelle håndtverkyrker"
Jeg er brukbar på data, og lærer relativt kjapt å bruke nye programmer o.l
Ellers veldig allminnelig gutt på 25 år som er aktiv i både fotball og håndball, og trives ute i frisk luft.

Er ingenting spesielt jeg kan tenke meg å jobbe med, bortsett fra det hadde vært moro å prøvd seg som selger og sett om man lykkes. Men det forutsetter at jeg finner noen som tilbyr et godt produkt som jeg kan stå inne for å selge.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe erfaring som å jobbe med selger, men vet Sektor Alarm søker selgere. Da har du mulighet til å jobbe fra Norge, Sverige eller Spania.
http://www.finn.no/finn/job/parttime...nkode=34660382
Vanlig å jobbe 07-16 man-tor og 07-13 fre i byggebransjen
Ofte mulighet for overtids arbeid.
Også mulig å finne stillinger der det jobbes på akkord, altså lønnen er variert etter utført arbeid
Lettmatros på supply, eller evt. fisker.
Var selv ufaglært forskalingsnekker/betong arbeider et på år. Tjente ganske bra, spessielt når vi gikk på akkord. Man får også som regel lønnforhøyelse annenhvert/hvert år på noen kroner.

Jeg starta som hjelpearbeider på 165, men kom fort inn i snekringa og støpinga og hadde vel 190 når jeg slutta. Man kan også gå opp til fagprøven etter 5år. Så igrunn tjener man mye mer penger på det enn 2 år skole og 2 år lærling. Jævlig hardt arbeid da, spessielt om vinteren. Og man må nesten kjenne noen eller ha familie litt høyt opp i bedriften for å få jobb.
Sitat av eplesin Vis innlegg
Søppeltømmere tjener vel greit..
Vis hele sitatet...
Ikke tømmerene, men om du er kombinert sjåfør/tømmer, så er det gode penger å tjene. Krever imidlertid en "utdannelse"
Det er en del yrker du kan velge. Selv om noen yrker krever fullført videregående skole så er det mange som ser gjennom fingerne om du har jobbet lenge nok. Siden du har hatt fast jobb i fem år og er 25 år, så burde du ha en sjanse.

Lister opp noen yrker jeg kommer på i farten som ikke krever utdanning høyere enn videregående skole eller ingenting.

Transport:

Krav for å bli T- banefører:

-Du er 21 år gammel
-Bestått videregående skole
-Gode språkferdigheter
-Bevisst forhold til sikkerhet, god helse og godt fargesyn

Krav for å bli trikkefører:

-Du er over 20 år
-Bestått videregående skole
-Bevisst forhold til sikkerhet, god helse og godt fargesyn
-Førerkort klasse B
-Gode språkferdigheter på norsk og engelsk

Krav for å bli bussjåfør:

-Du er over 21 år
-Førerkort klasse D
-Førerkort klasse B
-Plettfri vandel
-Yrkessjåførbevis

Andre yrker:

Krav for å bli vaktmester:

-Vaktmesterjobb krever idag ingen formell utdanning

Krav for å bli vekter:

-Må være fylt 18 år eller eldre
-Må beherske norsk flytende, både muntlig og skriftlig
-Være ved god fysisk og psykisk helse
-Bestått Vekteropplæring trinn 1 - 3
-Ha tilfredsstillende vandel


Krav for å bli bartender:

-Bartender krever idag ingen formell utdanning

PS: Det tar ca. 3 måneder å få utdanning som t-banefører. Du får lønn underveis.

Kilder:

Sporveien
Bussjåfør
Vaktmester
Vekter
Bartender

Det er en del yrker du kan velge av. Gjelder å finne noe som du vil trives i. Beste er bare å søke rundt på nett. http://utdanning.no/, http://www.finn.no/, https://www.nav.no også hjemmesiden til den kommunen du tilhører. Har man arbeidserfaring så vil du kanskje bli prioritert i enkelte av yrkene.
Sitat av plexern Vis innlegg
Er ingenting spesielt jeg kan tenke meg å jobbe med, bortsett fra det hadde vært moro å prøvd seg som selger og sett om man lykkes. Men det forutsetter at jeg finner noen som tilbyr et godt produkt som jeg kan stå inne for å selge.
Vis hele sitatet...
Å finne jobb som selger skal være relativt gjennomførbart, iallefall i de fleste store eller mellomstore byene.

Det å drive med salg er for så vidt rimelig bredt. Du kan drive med salg fra telefon, i butikk, på stand eller i møter, for å nevne noen. Produktene vil du få inngående kunnskap til igjennom kurs og opplæring, så det skal ikke være noen hindring.

Men er det ett yrke du kan gjøre gode penger og klatre innen, uten det helt store på papiret, så er det salg. Gode selgere, som kan vise til resultater, er ettertraktet
Tja, det jeg kan komme på sånn umiddelbart må være disse yrkene.

- Lastebilsjåfør, eventuelt langtransport, men da må du sikkert ha sertifikat for det. Det kan du betale for selv eller NAV kan eventuelt gjøre noe for deg.

- Jobbe på matvarebutikk som f.eks. REMA 1000. Om du jobber der lenge nok og tar litt videreutdanning er jeg sikkert på at det er mulig å ende opp som butikksjef etter hvert. Viktigste er å jobbe hardt og gjøre et godt inntrykk.

- Jobb på lager. Da trenger du mest sannsynlig truckførerbevis.

- Sikkerhetsvakt kan du bli hvis du tar vekterkurs.

De fleste jobber krever en eller annen form for seritifisering eller utdannelse, men er fullt mulig å ta f.eks. vekterkurs på kveldstid, og ikke tror jeg det er så voldsomt dyrt heller.
Hei!

Jeg jobber som account manager innenfor IT/telekom idag og har 0 skole annet enn vgs. Er kun 21 år gammel.

Jeg er en ekstremt dyktig selger og har blitt prissatt for det.

Om du skal starte på bunn vil jeg veldig gjerne anbefale deg å jobbe for en av de store kjedene som elkjøp eller Lefdal.

Har aldri jobbet der selv, men vet de har f. Eks elkjøp academy hvor de utdanner sine egne ansatte.

Så om du starter på bunn som selger her, jobber deg videre oppover til avdelingsleder og videre derfra til varehussjef så er mulighetene mange for å avansere videre i elkjøp.

Jeg har aldri gjort dette selv, men vet det er fullt mulig. Google det så finner du ut!

Kan Gjerne hjelpe deg ut å komme med tips, send meg en melding! :-)
Tenk utenfor boksen. Selv jobber jeg i lotteribransjen, er 25 år og har allerede tjent over 1 million i året. Ingen formell utdannelse.

Analyser dine sterk sider og velg deretter et yrke. Utdannelse er fremdeles ikke for sent, men hvis du er hovedsakelig interessert i penger så trenger du ingen utdannelse.
Sist endret av Patrick; 18. februar 2014 kl. 21:45.
Hva med å bli takstmann? Det er et 3-ukers kurs på kveldstid. Godt betalt og fleksible arbeidstider.
Det første som slår meg er at med fem års allsidig praksis fra en og samme bransje/fag så kan du gå opp til fagprøve på det grunnlaget (tverrfaglig eksamen fra Vg2 må du ta som privatist, men det er og eneste teorikravet). Så da er spørsmålet hvilket fag jobber du innen?
Jobber i barnehage, og ja, jeg kan ta fagbrev som barne og ungdomsarbeider. Men det vil ha så lite å si på lønna, og fortsatt ikke ha mulighet for noen form for økning underveis. (Untatt ansinitet)
Etter 5 år i samme lavtlønnede jobb er jeg motivert for nye utfordringer.
Obduksjonstekniker eller portør.
Førstnevnte utfører obduksjoner sammen med patolog, og sistnevnte kjører pasienter og andre ting rundt på sykehus.
Det er ingen formelle krav for å bli obduksjonstekniker, men det er en stor fordel å ha noe bakgrunn fra helsevesenet og kunnskap om anatomi.
Portørjobb kan alle ta. Jeg begynte som portør på St. Olav som en sommerjobb da jeg studerte samfunnsfag på Dragvoll, men endte opp med å jobbe som portør på heltid før jeg etterhvert begynte med sykepleiestudiet.
I kreative yrker som f,eks webdesigner, musiker, illustratør, kunstner osv er det kun porteføljen og rene ferdigheter som gjelder. Markedet er veldig tøft og du må nok fortsette med en annen jobb ved siden av mens du lærer opp deg selv.
Fordelen er selvsagt at du kan styre din egen tid i stor grad og er din egen sjef. Det blir variert ettersom du jobber på prosjekter og du lærer alltid noe nytt.

Man trenger ikke talent for å bli designer, men man må ha en stor viljestyrke til å selv styre tiden slik at man lærer mest mulig. Det finnes også webkurs og nettstudier som man kan ta med seg mye fra.
Husk at hvis du vil jobbe som sjåfør på tungbil, kreves yrkessjåførkompetansekurs på 140 timer (ca 40.000,-)
Samt lappen på det du vil føre, kl C (ca 35000) + CE (ca 35000) evt kl D (ca 35.000).

I tillegg trenger man ofte ADR og truckførerbevis.

Vil ikke anbefale noen å stige inn i transportbransjen som ikke brenner spesielt for det. Det er dyrt å "Utdanne" seg, og man vil ikke tjene mer enn rundt 1800/døgnet på langtransport, og mulig 350-400 i året uten overtid på distrubisjon..
Taktekkere tjener rimelig greit. Du kan starte som lærling uten tidligere erfaring, og bare det at du har grunnkurs i byggfag kan nok hjelpe deg inn. Det er veldig stor mangel på dyktige norske taktekkere her i landet. Taktekkere er sikkert det håndverkeryrket vi importerer mest av fra land som Tyskland og Polen. Etter 4 år i lærling kan du ta fagbrev, og senere videre til Mesterbrev. Det er knappe 100 taktekkermestere i Norge. Mye jobb går på oppdrag og større prosjekter, så i perioder vil du kunne få bonus osv. Taktekkerne her i landet har godt samhold og er mye på firmareiser hvor de inkluderer det med severdigheter og fotballturer. Lønna varierer, men startlønna vil ligge på rundt 180,-. De jeg kjenner i bransjen tjener mellom 240-280,- /timen.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket ut å få lærlingplass hos en bedrift som driver med flate tak, da det er mer penger å hente fra større byggeprosjekter. Derbigum har et godt rykte og er både miljøvennlig og innovative. De har flere samarbeidspartnere her i landet. Ta en titt på hjemmesidene deres å finn ut hvem som driver med det i ditt nærområde. Derbigum er et internasjonalt konsern som er stasjonert i Belgia, og det er lite sannsynlig at de blir å gå konkurs med det første. Trygt og sikkert.
Postbud? Da jeg jobbet som postbud tjente jeg 169 kr i timen. Er ikke så mange yrkesvalg du har etter dette yrket, så om du virkelig brenner for service og liker å være ute i frisk luft så anbefaler jeg den jobben. Veldig chill hvis du kjører ute på landet.

Det er også STOR etterspørsel av maskinførere her til lands. Du trenger ingen utdannelse eller fagbrev, men det er en fordel selvfølgelig. Du trenger bare kompetansebevis innenfor de maskinene du vil kjøre så kan du få jobb. Lønna som gravemaskinkjører/hjullaster er svært høye! Kurs til kompetansebevis får du hos NAV og kursene varer i noen få uker.
Selv om du mest sannsynlig blir plassert i ei grøft i starten, så vil du etterhvert få kjøre maskinene og da har du det varmt og godt hele vinteren.

Ser at noen anbefaler taktekker. Jeg har selv hatt taktekker-modulen på skole og vet hva yrket går ut på. Du kan ikke ha høydeskrekk, og du må ofte stå i vanskelige stillinger. Ha god fysisk form! I tillegg er det ikke et yrke jeg unner folk å ha på vinteren. På sommeren derimot er det herlig å jobbe. Da kan man ofte bare ta av seg på overkroppen og bli solbrun!


I tillegg anbefaler jeg deg å saumfare ledige stillinger på NAV og Finn.no

Jeg fant en stilling som "Operatør skipslasting"
En stilling ved Sydvanger Gruve i Kirkenes. Det krevdes ingen utdannelse og opplæring ble gitt.
Stillingen gikk ut på å se at all lasting og lossing gikk rett for seg ifl. forskrifter og HMS. Samt. vanlig vedlikehold på havneanlegget.
Sist endret av Ylmez; 19. februar 2014 kl. 12:03.
Sitat av plexern Vis innlegg
Jobber i barnehage, og ja, jeg kan ta fagbrev som barne og ungdomsarbeider. Men det vil ha så lite å si på lønna, og fortsatt ikke ha mulighet for noen form for økning underveis. (Untatt ansinitet)
Etter 5 år i samme lavtlønnede jobb er jeg motivert for nye utfordringer.
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg gjort det slik at jeg hadde en formalisert utdannelse - hvilket lettere kan gi andre jobber. Selv om du ikke skal jobbe innenfor samme fagfelt ville jeg mye heller ansette en 25-åring med et ikke-relevant fagbrev enn en som ikke klarte å fullføre videregående...

Også i tillegg så gir det deg flere muligheter innenfor den samme bransjen, det gir avkorting på annen fagutdanning dersom du skulle velge å ta det senere m.m. Få deg et fagbrev - få deg en utdannelse.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Har ikke noe erfaring som å jobbe med selger, men vet Sektor Alarm søker selgere. Da har du mulighet til å jobbe fra Norge, Sverige eller Spania.
http://www.finn.no/finn/job/parttime...nkode=34660382
Vis hele sitatet...
Det ryktes at en i kompisflokken tjener nærmere en mill i året på dette.

Ellers vil jeg ikke anbefale å ta utdannelse med mindre du er 99% sikker på hva du vil gjøre. Særlig nå som du ikke er kid lenger! Lykke til!

Ellers vet jeg at Color Line o.l pleide å ansette lettmatroser tidligere. Men du må ha et sikkerhetskurs for å være det, og dette er ikke billig, men på sikt kan du ta fagbrev og matroser tjener bra egentlig.

Lykke til!
Sist endret av meaculpaUIO; 19. februar 2014 kl. 23:34.
Gå inn på Nav og ta veileder testen. Denne går ut på å teste hvilke jobber som kan være noe for deg.

https://www.nav.no/Arbeid/Yrker+og+u...g+på+internett
Telenor og Statoil er plasser som er flinke til å gi utdannelse hvis du viser gode resultater. Begge disse har veldig respekterte interne "trainee" programmer som går over ett år. Ellers så har de en fastsatt sum der ansatte kan søke om midler til utdannelse.